siodełko za blisko

Data: 2014-04-27 21:31:49
Autor: ToMasz
siodełko za blisko
Na co powinienem zwrócić uwagę szukając roweru?
zmierz odległość pomiędzy siodłem a kierownicą. napisz nam ile masz i jak mierzyłeś, a my (przynajmniej ja) rzucę okiem jakie są możliwości w nowych rowerach.

Albo czy moĹĽna coĹ›
wykombinować w tym co mam? (który poza tym drobnym mankamentem mi
ciężki (140kg) i boję się że mi się ten wysięgnik po prostu złamie w
czasie jazdy.
rurę kierownicy da się wysunąć do przodu. (czy masz a-head?) siedzenie do tyłu też, ale to większy problem.

Jeśli szukasz nowego roweru to przymierzaj się do 29er

ToMasz

Data: 2014-05-03 03:06:55
Autor: m
siodełko za blisko
W dniu 27.04.2014 21:31, ToMasz pisze:
Na co powinienem zwrócić uwagę szukając roweru?
zmierz odległość pomiędzy siodłem a kierownicą. napisz nam ile masz i
jak mierzyłeś, a my (przynajmniej ja) rzucę okiem jakie są możliwości w

W końcu udało mi się zmobilizować i machnąć pomiar:

70cm, jak na zdjęciu http://imgur.com/6Zl5nHT - mierzone od przedłużenia sztycy do powierzchni siodełka i środkiem kierownicy.

[...]

A-head chyba nie mam (chyba że takie z regulowanym kątem pochylenia to też a-head), ale wysuwanie kierownicy do przodu to ślepy zaułek, to nie o to chodzi.

siedzenie
do tyłu też, ale to większy problem.

Jeśli szukasz nowego roweru to przymierzaj się do 29er

Przymierzyłem się jakiś czas temu do wszystkich 28ek i 29ek które stały w Decathlonie i niestety na wszystkich miałem to samo.

Czy na pewno rozmiar koła przekłada się na rozmiar/geometrię ramy?

p. m.

Data: 2014-05-05 05:43:51
Autor: roman13polanski
siodełko za blisko
Ja tu widzę mnóstwo specjalistów :)
Dlaczego nikt do¶wiadczony koledze nie pomoże?

Po pierwsze - kawał chłopa z Ciebie - zarówno wzrost, jak i wagę masz sporo powyżej "standardu produkcyjnego", jak kto¶ wyżej zauważył. Oznacza to, że z dużo większ± sił± naciskasz na główne punkty podparcia: Kierownica, Siodełko, Pedały. Dlatego bardzo ważnym, oprócz doboru roweru będzie jego ustawienie.

Rower który pokazałe¶ na zdjęciu, moim zdaniem jest za mały na Ciebie. Za niski i za krótki, bo rower oprócz wysoko¶ci rury podsiodłowwej, ma jeszcze swoj± długo¶ć. Dupa może Ci zjeżdżać (a plecy boleć) bo odpychasz się rękami od kierownicy. Widać to również po tym, pod jak wysokim k±tem masz ustawiony mostek.

Oprócz tego siodełko masz lekko pochylone, a powinno być w miarę płasko. Nie przesuwaj siodełka granicznie do tyłu, ani przodu, bo skończysz u proktologa.
Pomysł ze sztyc± z offsetem (czyli przesunięciem w tył) jest dobry, ale nie gwarantuje że pomoże.

Daj sobie spokój z ramami i siodłami na zamówienie, takie porady można między ksi±żki włożyć ;)

Je¶li jeste¶ rowerowym laikiem, to najlepszym co możesz zrobić, to pojechać z rowerem do jakiego¶ dobrego sklepu w Twojej okolicy. Nie mówię, tu o markecie sportowym jak Decathlon, bo to się mija z celem.
SprawdĽ który sklep rowerowy cieszy się najlepsz± opini±, zadzwoń i zapytaj czy pomog± Ci ustawić rower pod siebie.

W większo¶ci, powinni Ci pomóc bez problemu. Zmierz± Cię nieco i pomog±. Doradz± też, je¶li trzeba będzie rower zmienić. Bo takim gadaniem na forum, to nic nie zdziałasz.

Je¶li chcesz zmieniać rower, to faktycznie pomy¶l o jakim¶ 29 - to dobra opcja dla wysokich zawodników, porozmawiaj o tym ze sprzedawc±.

Oprócz tego - zmierz sobie rozstaw ko¶ci kulszowych. Możesz to zrobić w sklepie rowerowym. Siadasz na takimi stołeczku i lekko unosisz nogi.. Potem wstajesz i na tym stołeczku zostaje ¶lad tyłka (tak w dużym skrócie :)) na tej podstawie dobry sprzedawca pomoże dobrać Ci siodło.

Przeczytaj też tu: http://www.procomfort.pl/jak_dobrac.php
link co prawda producenta, ale jest tam trochę przydatnych informacji.

Data: 2014-05-05 06:03:45
Autor: Rowerex
siodełko za blisko
W dniu poniedziałek, 5 maja 2014 14:43:51 UTC+2 użytkownik roman13...@gmail.com napisał:

[...]

Ostatni± rzecz± jak± komukolwiek bym polecił będzie pytanie o poradę w
 sklepach. Niezmiernie rzadko zdarzaj± się osoby kumate, nawet w serwisach
 rowerowych potrafi± gadać niestworzone rzeczy.

Przeczytaj też tu: http://www.procomfort.pl/jak_dobrac.php

A najlepiej czytać teksty marketingowe...

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2014-05-05 06:25:42
Autor: roman13polanski
siodełko za blisko
W dniu poniedziałek, 5 maja 2014 15:03:45 UTC+2 użytkownik Rowerex napisał:
> [...]

> Przeczytaj też tu: http://www.procomfort.pl/jak_dobrac.php

A najlepiej czytać teksty marketingowe...

Lepiej doradzać chłopu zamówienie ramy u Orłowskiego :)

Będziemy się teraz ci±ć na m±dro¶ci? W dobrym sklepie mu doradz±, a nie wcisn± - dlatego napisałem, żeby najpierw sprawdzić, który sklep/serwis jest godny uwagi.

"Przeczytaj też tu: http://www.procomfort.pl/jak_dobrac.php
link co prawda producenta, ale jest tam trochę przydatnych informacji. "

Czytaj do końca ;)

Data: 2014-05-05 14:10:03
Autor: Rowerex
siodełko za blisko
W dniu poniedziałek, 5 maja 2014 14:25:42 UTC+1 użytkownik roman13...@gmail.com napisał:

Lepiej doradzać chłopu zamówienie ramy u Orłowskiego :)

Będziemy się teraz ci±ć na m±dro¶ci?

Jasne, niech grupa trochę odżyje ;-)

W dobrym sklepie mu doradz±, a nie wcisn± - dlatego napisałem, żeby najpierw sprawdzić, który sklep/serwis jest godny uwagi.

Jak sprawdzić? Popytać o opinie? A kto zapewni ich wiarygodno¶ć?

Sklep sklepem, serwis, serwisem, ale problem autora w±tku nie musi być
 wcale trywialny - je¶li obsługa w sklepie po¶więci mu przynajmniej kilka
 godzin na próby, pomiary, ustawienia, to może co¶ z tego by było.

Zreszt±, jak sobie wyobrażasz doradzanie w sprawach geometrii roweru, kiedy
 wszystko zależy od indywidualnych preferencji rowerzysty? Jeden będzie
 preferował ustawienia czysto sportowe inny czysto rekreacyjne, a jeszcze
 inny co¶ po¶rodku lub zupełnie co¶ innego. Między tymi typami rowerzystów
 będ± tak kolosalne różnice w geometrii, że co¶ takiego jak "doradzenie"
 sprowadzi się do jednego: "my co¶ ustawimy, a ty jedĽ i przetestuj".
 Skutek będzie taki, że to sam rowerzysta wybierze sobie geometrię, a nie że
 "sklep mu j± doradzi".

"Przeczytaj też tu: http://www.procomfort.pl/jak_dobrac.php

link co prawda producenta, ale jest tam trochę przydatnych informacji. "

Czytaj do końca ;)

Jedyna przydatna informacja jest taka, że siodełko to podstawa. Tekst wymienia
 "oczywiste oczywisto¶ci" czyli całe mnóstwo czynników wpływaj±cych na komfort
 jazdy. Wymieniać można, ale co to komu¶ da?

A najlepszy jest ten fragment: "Można próbować znaleĽć ten wła¶ciwy k±t "na sucho" - w tym celu można położyć
 siodełko na np. twardym krze¶le i usi±¶ć na nim. Pochylalaj±c lub odchylaj±c
 się można orientacyjnie okre¶lić wła¶ciwe pochylenie siodełka."

Nie rozumiem, jak można co¶ takiego komu¶ doradzać. Mi się nie sprawdziło
 dobieranie ustawień siodełka na rowerze zapiętym na trenażer, nawet mimo
 dokładnego wyrównania osi kół. To co wydawało się dobre na trenażerze,
 kompletnie nie zdawało egzaminu w normalnej jeĽdzi - a tu kto¶ sugeruje użycie
 krzesła, hmmm.... Nie lepiej wróżyć z fusów?

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2014-05-06 07:59:10
Autor: cytawa
siodełko za blisko
Rowerex pisze:

[...]

Preferencje dotycza w zasadzie tylko wzajemnej wysokosci siodelka i kerownicy i jej odleglosci od siodelka. Inne czynniki sa uniwersalne. Np. kat ustawienia kierownicy musi byc ergonomiczny i nie moze wykrzywiac nadgarstkow. I czubek siodelka powinen byc przesuniety do tylu w stosunku do osi suportu, jakies 5-10 cm. Jesli siodelko jest nad suportem to wtedy trzeba sie mocno podpierac rekami i jest wrazenie , ze sie spada z tego siodelka. To wszystko sklep powinien ustawic prawidlowo.

Jan Cytawa

Data: 2014-05-06 00:33:48
Autor: Rowerex
siodełko za blisko
W dniu wtorek, 6 maja 2014 07:59:10 UTC+2 użytkownik cytawa napisał:

I czubek siodelka powinen byc przesuniety do tylu w stosunku do osi suportu, jakies 5-10 cm.

0,5cm jest bardzo odczuwalne, a 5cm to kosmos i wiele godzin jazdy testowej lub
 desperacka proba przyzwyczajenia sie. Nie kazdy zestaw rama-sztyca-siodelko
 pozwoli na taki zakres regulacji - na to nadzial sie autor watku...

Sklep ustawi wszystko "pi razy drzwi", siodelko na srodku zakresu regulacji,
 pochylenie na poziomo, wysokosc moze jakos wylicza. Zaczna od tego co
 najprostsze - ale takie ustawienia wykona rowerzysta samodzielnie i nie
 potrzebny mu do tego sklep. Po jezdzie probnej beda pytania o odczucia i wtedy
 zacznie sie zabawa...

Z ustawieniami siodelka i kierownicy wzgl suportu jest tak, ze to co po pieciu
 minutach jazdy wydaje sie idealem, moze przerodzic sie w koszmar po godzinie
 jazdy... Zatem kliet sklepu moze wyjsc zadowolony, ze otrzymal super porade
 i dobre ustawienia, a potem wroci i stwierdzi, ze fajnie, ale tak sie nie da
 jezdzic...

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2014-05-06 10:33:13
Autor: borsuk
siodełko za blisko
W dniu 2014-05-05 23:10, Rowerex pisze:

[...]

Otóż to. O tym czy rower ma wła¶ciwie dobran± wielko¶ć i czy siodełko oraz kierownica s± dobrze (czytaj wygodnie) ustawione przekonamy się po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów. Reszta to założenia wstępne, po prostu od czego¶ trzeba zacz±ć.

Data: 2014-05-05 16:21:06
Autor: m
siodełko za blisko
W dniu 05.05.2014 14:43, roman13polanski@gmail.com pisze:
[...]

No wła¶nie nie. Też tak my¶lałem - więc sobie zamontowałem "w±sy" na kierownicę. I trzymanie za w±sy (a więc kilka cm do przodu, miałem je ustawione bardziej pochylone do przodu) nic nie zmieniało.

Ta sama sytuacja jest także w rowerze treningowym który mam w domu - tam często jeżdzę "bez trzymanki" i problem ten sam, a więc nie o odpychanie od kierownicy chodzi.

 Widać to również po tym, pod jak wysokim k±tem masz ustawiony mostek.

Bo jak jestem bardziej wyprostowany, to i troche to wszystko mniej przeszkadza.

Oprócz tego siodełko masz lekko pochylone, a powinno być w miarę płasko.  Nie przesuwaj siodełka granicznie do tyłu, ani przodu, bo skończysz u
proktologa.

:), przechyliłem nieco do przodu żeby nie skończyć u urologa.

Pomysł ze sztyc± z offsetem (czyli przesunięciem w tył) jest dobry, ale nie gwarantuje że pomoże.

[...]

[...]

Pomysł dobry, chociaż liczyłem na to że wzbogacę swoj± wiedzę tutaj i kupię jak±¶ używkę za 1/4 ceny sklepowej (bo rower za 300zł nie szkoda obdrapać i ogólnie pobrzydzić żeby był mniej atrakcyjny do kradzieży, taki nówka błyszcz±cy to ciut szkoda).

p. m.

Data: 2014-05-05 19:45:47
Autor: Piotr Kosewski
siodełko za blisko
On 2014-05-05 16:21, m wrote:
No właśnie nie. Też tak myślałem - więc sobie zamontowałem "wąsy" na
kierownicę. I trzymanie za wąsy (a więc kilka cm do przodu, miałem je
ustawione bardziej pochylone do przodu) nic nie zmieniało.

Przesuwanie chwytu kierownicy nie zmienia geometrii roweru. Przesunięcie
chwytów do przodu oczywiście pochyli (rozciągnie) Twoją sylwetkę, ale
nadal będziesz się poruszał wokół tej samej osi obrotu widelca.

Efekty sÄ… zasadniczo dwa:
- dołożenie dłuższego mostka (lub działanie równoważne) ma zupełnie inny
efekt niż zmiana ramy na dłuższą,
- odsunęcie kierownicy od osi widelca sprawia, że przy skręcie bardziej
pracujesz ciałem. Ponieważ masz problem z pozycją na rowerze, raczej
powinieneś tego unikać.

ZauwaĹĽ, ĹĽe na rowerach komfortowych (takich, gdzie siedzisz raczej
prosto, z wysoko położonym środkiem ciężkości), zazwyczaj mostek
jest minimalny. Kierujesz rękoma, a reszta jest prawie nieruchoma.

*) Swoją drogą - prawdopodobnie dla Ciebie najlepszy byłby właśnie taki
rower (a nie wycudowany MTB z poprzesuwanymi wszystkimi punktami
podparcia).

Ta sama sytuacja jest takĹĽe w rowerze treningowym ktĂłry mam w domu - tam
często jeżdzę "bez trzymanki" i problem ten sam, a więc nie o odpychanie
od kierownicy chodzi.

Na rowerach treningowych siedzi siÄ™ inaczej, niĹĽ na prawdziwych.
Większość ludzi puszcza kierownicę przy spokojnym kręceniu.

Bo jak jestem bardziej wyprostowany, to i troche to wszystko mniej
przeszkadza.

Patrz: (*)

:), przechyliłem nieco do przodu żeby nie skończyć u urologa.

Będą Cię od tego bolały ręce i nie tylko (efekt jeszcze zwiększasz
odsuwając kierownicę). Jesteś ciężki. Twój organizm jest przystosowany
do przenoszenia tej wagi wzdłuż kręgosłupa, a Ty próbujesz się
obciążać doń prostopadle. Nie ma sensu walczyć z anatomią. Ustaw
rower tak, żeby jak najwięcej ciężaru szło przez dupę. Gwarantuję Ci,
że rower od razu wyda się "dłuższy" :).

pozdrawiam,
Piotr Kosewski

siodełko za blisko