skan dowodu osobistego

Data: 2012-05-30 17:25:27
Autor: Usrobo
skan dowodu osobistego
czy w świetle obowiązujących przepisów ktoś moze wymagać skanu lub ksero dowodu osobistego?

słyszałem ze jest to niezgodne z prawem i dowód jest tylko do wglądu.

jak to jest.

mcihal

Data: 2012-05-30 19:21:08
Autor: Liwiusz
skan dowodu osobistego
W dniu 2012-05-30 17:25, Usrobo pisze:
czy w świetle obowiązujących przepisów ktoś moze wymagać skanu lub ksero
dowodu osobistego?

słyszałem ze jest to niezgodne z prawem i dowód jest tylko do wglądu.

jak to jest.

Nie ma prawa zabraniającego Ci przesyłanie komuś skanu swojego dowodu osobistego.

--
Liwiusz

Data: 2012-05-31 09:38:06
Autor: zly
skan dowodu osobistego
Dnia Wed, 30 May 2012 19:21:08 +0200, Liwiusz napisał(a):

Nie ma prawa zabraniającego Ci przesyłanie komuś skanu swojego dowodu osobistego.

Nie o to pytał.
--
marcin

Data: 2012-05-31 20:00:19
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
skan dowodu osobistego
W dniu 31.05.2012 09:38, zly pisze:
Dnia Wed, 30 May 2012 19:21:08 +0200, Liwiusz napisał(a):

Nie ma prawa zabraniającego Ci przesyłanie komuś skanu swojego dowodu osobistego.

Nie o to pytał.

O to, o to...  Ktoś od niego wymaga (jak rozumiem jako jednego z
warunków zawarcia umowy) czynności, która nie jest zabroniona, więc
wszystko jest w porządku.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2012-05-31 20:11:23
Autor: zly
skan dowodu osobistego
Dnia Thu, 31 May 2012 20:00:19 +0200, Przemysław Adam Śmiejek napisał(a):

O to, o to...  Ktoś od niego wymaga (jak rozumiem jako jednego z
warunków zawarcia umowy) czynności, która nie jest zabroniona, więc
wszystko jest w porządku.

No ale pytał właśnie o to czy to wymaganie  nie jest zabronione.
--
marcin

Data: 2012-06-01 08:24:56
Autor: Nixe
skan dowodu osobistego
[...]

Czy ktoś może wymagać od Ciebie założenia bikini w zamian za wyświadczenie usługi (załóżmy, że wszyscy dostawcy tej usługi mają identyczne wymagania)? Wychodzi na to, że może wymagać, bo założenie bikini nie jest czynnością zabronioną.
Taki mniej więcej jest Twój tok argumentacji :)

N.

Data: 2012-06-01 09:15:10
Autor: Wojciech Bancer
skan dowodu osobistego
On 2012-06-01, Nixe <nixe@nixe.pl> wrote:

[...]

Czy ktoś może wymagać od Ciebie założenia bikini w zamian za wyświadczenie usługi (załóżmy, że wszyscy dostawcy tej usługi mają identyczne wymagania)?

No np. jeśli to konkurs Top Model, to pewnie wymagają.
Nie chcesz, to nie bierzesz udziału. W czym problem?

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2012-06-01 13:01:19
Autor: Nixe
skan dowodu osobistego
On 2012-06-01, Nixe<nixe@nixe.pl>  wrote:

[...]

[...]

Przede wszystkim w tym, że konkurs Top Model to nie świadczenie usługi.
Chodziło mi o coś bardziej przyziemnego. Np. sytuację, w której _wszystkie_firmy odbierające śmieci stawiają taki warunek w umowie, że klient niezależnie od płci musi zapozować do zdjęcia w bikini na tle swojego śmietnika.

N.

Data: 2012-06-01 13:09:56
Autor: Wojciech Bancer
skan dowodu osobistego
On 2012-06-01, Nixe <nixe@nixe.pl> wrote:

[...]

[...]

A co? Produkcja rolna?

[...]

No i? Oczywiście jest to nielogiczne, ale mnie to jakoś nie rusza.
Przy czym akurat np. skan dowodu ma sens techniczny. Argument o względach
technicznych mnie np. przekonuje. Zresztą GIODO chyba też.

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2012-06-13 20:25:15
Autor: KRZYZAK
skan dowodu osobistego
Dnia Fri, 01 Jun 2012 13:01:19 +0200, Nixe napisał(a):

[...]

Wtedy ja zakladam nowa firme smieciarska bez takiego wymogu i czesze
kapuche:)

--
usenet jest dla mieczakow
(irc.freenode.net)

Data: 2012-06-13 20:52:54
Autor: Liwiusz
skan dowodu osobistego
W dniu 2012-06-13 20:25, KRZYZAK pisze:
[...]

Nie możesz - teraz są jakieś urzędowe rejonizacje, czy też nawet gminy mają monopol na zawieranie umów ze śmieciarzami w imieniu mieszkańców - z tego co czytałem cuś na ten temat niedawno.

--
Liwiusz

Data: 2012-06-13 23:24:21
Autor: Gotfryd Smolik news
Smieci, bylo: skan dowodu...
On Wed, 13 Jun 2012, Liwiusz wrote:

teraz są jakieś urzędowe rejonizacje, czy też nawet gminy mają
monopol na zawieranie umów ze śmieciarzami w imieniu mieszkańców - z tego co
czytałem cuś na ten temat niedawno.

  Własnie jest na etapie wdrażania.
  Trwa okres przejsciowy, w którym zainteresowani maja czas na
powypowiadanie własnych umów, co polecam uwadze wszystkim
samodzielnie zawierajacym (dotad) takie umowy.

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-06-14 00:04:55
Autor: Andrzej Lawa
Smieci, bylo: skan dowodu...

[...]

Jakieś szczegóły mógłbyś, proszę, wskazać? (sorki, nie śledziłem wątku przed zmianą tematu)

Data: 2012-06-01 13:19:14
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
skan dowodu osobistego
W dniu 01.06.2012 08:24, Nixe pisze:

Czy ktoś może wymagać od Ciebie założenia bikini w zamian za
wyświadczenie usługi

Nie wiem czy może, ale generalnie powinien móc.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2012-05-31 09:56:43
Autor: Krzysztof Jodłowski
skan dowodu osobistego
czy w świetle obowiązujących przepisów ktoś moze wymagać skanu lub ksero
dowodu osobistego?

Może, ale Ty nie musisz się na to zgodzić (poza oczywiście policją itp.). Jeśli od tego uzależnia np. skorzystanie z jakiejś usługi, to Ty nie musisz z niej korzystać.

Tyle teoria... W praktyce ostatnio natknąłem się na przypadek: przy złomowaniu samochodu i jakiś większych kawałów miedzi wszystkie skupy złomu chcą dowód i kserują go. Jak nie da się dowodu, to nie przyjmą. Niby nie muszę korzystać z danego skupu, ale w sytuacji kiedy wszystkie skupy to stosują to jestem zmuszony. Miła pani pracownica ze skupu nie umiała mi powiedzieć po co im ksero, podobno na okoliczność późniejszych kontroli. Jak dla mnie to lenistwo, bo te same dane można było po prostu spisać (co nota bene i tak było uczynione do rachunku).

Krzysztof

Data: 2012-05-31 18:41:59
Autor: Przemek Lipski
skan dowodu osobistego

Użytkownik "Krzysztof Jodłowski" <bluelaser@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:jq787v$6mb$1node1.news.atman.pl...

[...]

W przypadku samochodu musisz korzystaćze skupu w dodatku takiego który możę złomować samochody. Wychodzi na to, że nie musisz im dawać ksera dowodu, a oni muszą cię obsłużyć w przypadku samnochodu, bo to jest obowiązkowe niestety.

Data: 2012-06-01 01:09:00
Autor: gr
skan dowodu osobistego
On 31 Maj, 19:41, "Przemek Lipski" <plip...@przemeklipski.home.pl>
wrote:
Użytkownik "Krzysztof Jodłowski" <bluela...@poczta.onet.pl> napisał w
> [...]

złomować samochody. Wychodzi na to, że nie musisz im dawać ksera dowodu, a
oni muszą cię obsłużyć w przypadku samnochodu, bo to jest obowiązkowe

A nieprawda.

Zasady rejestrowania transakcji skupu złomu uregulowane zostały
w ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach
(  Dz. U. z 2001 nr 62 poz. 628 z późn. zm.).
Zgodnie z art. 43a tej ustawy, posiadacz odpadów prowadzący punkt
zbierania odpadów metali jest obowiązany, przy przyjmowaniu tych
odpadów od osób fizycznych niebędących przedsiębiorcami, do
wypełniania formularza przyjęcia odpadów metali w dwóch
egzemplarzach,
po jednym egzemplarzu dla przekazującego i dla przyjmującego odpady.

Formularz przyjecia odpadów metali powinien zawierać nastepujące
dane:

określenie rodzaju odpadów, rodzaju produktu, z którego powstał
odpad,
oraz źródło pochodzenia, imię i nazwisko, adres zamieszkania
 oraz numer dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego
tożsamość osoby przekazującej odpady, a gdy osoba ta działa
w imieniu przedsiębiorcy - również nazwę i adres siedziby tego
przedsiębiorcy.
W przypadku odmowy okazania dokumentu tożsamości podmiot
prowadzący punkt skupu jest obowiązany odmówić przyjęcia odpadów
metali.

Data: 2012-06-01 11:42:09
Autor: Robert G
skan dowodu osobistego
Użytkownik gr napisał:
A nieprawda.

[..]
W przypadku odmowy okazania dokumentu tożsamości podmiot
prowadzący punkt skupu jest obowiązany odmówić przyjęcia odpadów
metali.

Tylko, że okazanie dowodu nie jest równoznaczne z udzieleniem zgody na jego zeskanowanie/zrobienie kserokopii... czy tak?

Okazanie polega na udostępnieniu danych do ich zapisania w odpowiednim dokumencie, i tylko tych, które są akurat potrzebne, a nie wszystkiego wraz z wizerunkiem w postaci kserokopii...

Mylę się?

pozdrawiam
Robert G.

Data: 2012-05-31 20:03:38
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
skan dowodu osobistego
W dniu 31.05.2012 09:56, Krzysztof Jodłowski pisze:
Jak dla mnie to lenistwo, bo te same dane można było po prostu spisać
(co nota bene i tak było uczynione do rachunku).

Nie rozumiem skanofobii, skoro i tak dane się podaje. Rozumiałbym, że
ktoś coś chce zachować anonimowość w tej czy innej sytuacji, ale nie
rozumiem czemu ktoś chce dać spisać swoje dane a nie pozwoli ,,spisać''
ich w sposób automatyczny kserografem. Przecież DO zawiera dane +
ogólnodostępny wzór DO. Więc po podaniu danych, co jeszcze chronimy?
Ogólnodostępny wzór?

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2012-05-31 15:08:07
Autor: witek
skan dowodu osobistego
Przemysław Adam Śmiejek wrote:
Więc po podaniu danych, co jeszcze chronimy?

w zasadzie wlasny tylek.
Masz jakis tam dowod , ze dane spisywales z dowodu, a nie z listu znalezionego w smietniku.

Data: 2012-06-01 06:38:45
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
skan dowodu osobistego
W dniu 31.05.2012 22:08, witek pisze:
[...]

No ale to ze strony skanującego. A ja się dziwiłem skanofobii wyznawanej
przez dowododawców.

Inna sprawa, że mnie np. drażni, że nie mogę wypożyczyć dla dziecka
samochodzikowózka w M1 / Forum / etc bez POZOSTAWIENIA DO lub
ewentualnie PJ w zastaw. A nie lubię oddawać swoich dokumentów, bo
jeszcze zgubią albo co....

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2012-06-01 00:19:34
Autor: witek
skan dowodu osobistego
[...]

alez mozesz.
nalezy ta opcje tylko wlaczyc.
wlacza sie tak:

dowod dla pani, samochodzik dla ciebie. dziecko z malzonka tudziez kims innym idzie juz sobie robic zakupy a ty natychmiast prosisz pania o zwrot dowodu pokazujac paragraf w ktorym napisane jest, ze zatrzymywanie cudzego dowodu jest karalne.

jesli towarzyszy temu jakis dziennikarz i wezwana na miejsce policja, to procedura wypozyczania samochodzikow zostanie zmieniona natychmiast.

Data: 2012-06-01 08:39:21
Autor: spp
skan dowodu osobistego
W dniu 2012-06-01 07:19, witek pisze:

[...]

Najprawdopodobniej poprzez likwidację wypożyczalni.

--
spp

Data: 2012-06-01 08:51:01
Autor: Liwiusz
skan dowodu osobistego
W dniu 2012-06-01 08:39, spp pisze:
[...]

Dlaczego? Czyżby za prowadzenie biznesu polegającego na wypożyczaniu wózków biorą się takie matoły, że nie potrafią obmyśleć sensownego sposobu zabezpieczenia swoich roszczeń?

--
Liwiusz

Data: 2012-06-01 13:16:36
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
skan dowodu osobistego
W dniu 01.06.2012 07:19, witek pisze:
[...]

A pani mówi Pryyyt, albo inne I Co Mi Pan Zrobisz.

ATPO: Jaki to paragraf i jakiego prawa?

jesli towarzyszy temu jakis dziennikarz i wezwana na miejsce policja, to
procedura wypozyczania samochodzikow zostanie zmieniona natychmiast.

Myślę, że masz za bardzo hamerykańskie podejście. W kraju Donalda  to
raczej się tym nikt nie zainteresuje. A i procedury nie zależą od
Panienki z Wypożyczalnika.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2012-06-01 07:13:18
Autor: witek
skan dowodu osobistego
[...]

co sie tak nagle zlenił?

art 270-277 kodeks karny.

[...]

Interesuja sie.
Pogooglaj sobie na grupie jak to pani z dziekanatu swiadectwa maturalnego nie chciala oddac.

  A i procedury nie zależą od
Panienki z Wypożyczalnika.

a kogo to obchodzi co zalezy od panienki.

Data: 2012-06-11 18:56:24
Autor: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy
skan dowodu osobistego
Dnia Fri, 01 Jun 2012 06:38:45 +0200, Przemysław Adam Śmiejek napisał(a):

[...]

Tak czy owak zatrzymują twój dowód osobisty na czas używania samochodzika.

Art. 55. 1. Kto:
  1)  uchyla się od obowiązku posiadania lub wymiany dowodu osobistego,
  2)  zatrzymuje cudzy dowód osobisty,
  3)  nie zwraca dowodu osobistego w razie utraty obywatelstwa polskiego,
podlega karze ograniczenia wolności do 1 miesiąca albo karze grzywny.
2. Orzekanie w sprawach, o których mowa w ust. 1, następuje na zasadach i w
trybie określonym w przepisach o postępowaniu w sprawach o wykroczenia.

USTAWA z dnia 10 kwietnia 1974 r.  o ewidencji ludności i dowodach
osobistych (tekst jednolity)

Krzysztof 'kw1618' z Warszawy
http://foto.3mam.net/6czerwca2012/

Data: 2012-05-31 20:32:30
Autor: Robert G
skan dowodu osobistego
Użytkownik Przemysław Adam Śmiejek napisał:
Więc po podaniu danych, co jeszcze chronimy?
Ogólnodostępny wzór?

Wizerunek..., a na to zdaje się jest paragraf...

pozdr
Robert G.

Data: 2012-05-31 20:45:13
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
skan dowodu osobistego
W dniu 31.05.2012 20:32, Robert G pisze:
Użytkownik Przemysław Adam Śmiejek napisał:
Więc po podaniu danych, co jeszcze chronimy?
Ogólnodostępny wzór?

Wizerunek..., a na to zdaje się jest paragraf...

Jaki? Przecież mogę cię nagrać, zrobić ci zdjęcie, mogę nagrywać jak
podajesz mi dowód itp.  Nie mogę twojego wizerunku publikować (z kilkoma
zwolnieniami), ale mogę sobie go posiadać.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2012-05-31 22:01:10
Autor: Piotr
skan dowodu osobistego

Użytkownik "Przemysław Adam Śmiejek" <niechce@spamu.pl> napisał w wiadomości news:jq8e7p$1ua$1inews.gazeta.pl...
[...]

Odpowiedź jest prosta. Żądanie skanu/ksera dowodu jest niegodne z Ustawą o ochronie danych osobowych.Praktycznie oprócz służb typu Policja itd, nikt nie ma podstawy prawnej do przetwarzania takich danych jak wizerunek, wzrost, kolor oczu, podpis. Zamiast ksera/skanu należy spisać takie dane, jakie są niezbędna do identyfikacji i ewentualnych roszczeń czyli, imię nazwisko, adres, nr dowodu a pracwnik powinien porównać zdjęcie z wizerunkiem osoby okazującej stwierdzić czy ten na zdjęciu to ten sam co przed nim i to wszytko. Przypomnę rónież, że zatrzymanie dowodu jest wykroczeniem (oczywiście oprócz służb typu Policja).
Polecam stronę GIODO.
Pozdrawiam

Data: 2012-05-31 22:05:50
Autor: spp
skan dowodu osobistego
W dniu 2012-05-31 22:01, Piotr pisze:

Odpowied� jest prosta. ��danie skanu/ksera dowodu jest niegodne z Ustaw� o
ochronie danych osobowych.Praktycznie opr�cz s�u�b typu Policja itd, nikt
nie ma podstawy prawnej do przetwarzania takich danych jak wizerunek,
wzrost, kolor oczu, podpis. Zamiast ksera/skanu nale�y spisa� takie dane,
jakie s� niezb�dna do identyfikacji i ewentualnych roszcze� czyli, imi�
nazwisko, adres, nr dowodu a pracwnik powinien por�wna� zdj�cie z
wizerunkiem osoby okazuj�cej stwierdzi� czy ten na zdj�ciu to ten sam co
przed nim i to wszytko. Przypomn� r�nie�, �e zatrzymanie dowodu jest
wykroczeniem (oczywi�cie opr�cz s�u�b typu Policja).
Polecam stronďż˝ GIODO.

.... a na niej:

http://www.giodo.gov.pl/332/id_art/2839/j/pl/

Natomiast co do kwestii kserowania dokumentów stwierdzić należy, że o ile spełniona zostaje przesłanka legalnego przetwarzania danych osobowych, to zdaniem Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych samo kserowanie dokumentu jest czynnością stricte techniczną. Taki pogląd wyrażony został również w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 19 grudnia 2001 r. (sygn. akt II SA 2869/2000), zgodnie z którym gromadzenie danych poprzez wykonanie kopii dokumentu zawierającego dane osobowe jest kwestią techniczną; posługiwanie się taką, czy inną techniką utrwalania tych danych (kopiowanie lub przepisywanie) nie przesądza samo przez się o legalności albo nielegalności tego utrwalania (przetwarzania). Najważniejszy jest bowiem zakres danych, jakie się pozyskuje, który często określony jest w innych, niż ustawa o ochronie danych osobowych, przepisach prawa, np. w przepisach prawa bankowego.

A więc, jak to często w usenecie bywa cały wątek to bicie piany. ;)

--
spp

Data: 2012-05-31 22:11:53
Autor: Piotr
skan dowodu osobistego

Użytkownik "spp" <spp-to-ja@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:jq8iva$50i$1inews.gazeta.pl...
[...]

Polecam stron? GIODO.

[...]

Przy kserowaniu i skanowaniu mamy taki zakres jak zawartość dowodu czyli np. wizerunek, wzrost, kolor oczu. Jak pisałem jest bardzo niewiele instytucji, które potrafią uzasadnić takie przetwarzanie podstaą prawną.

 Pozdr

skan dowodu osobistego