Grupy dyskusyjne   »   pl.soc.prawo   »   skarga do wsa na bezczynnosc

skarga do wsa na bezczynnosc

Data: 2010-06-04 11:02:57
Autor: T
skarga do wsa na bezczynnosc
Czy dopuszczalna jest skarga do wsa na bezczynnosc organu adm. w sprawie rozstrzygniecia wniosku strony o wylaczenie organu / pracownika organu?

Problem polega na tym, ze spornym jest nawet to, czy istnieje koniecznosc wydania postanowienia w sprawie wylaczenia pracownika. Nawet natomiast tam, gdzie taka koniecznosc sie uznaje, wskazuje sie jednoczesnie ze jest to postanowienie niezaskarzalne.

Jednoczesnie - w jednym ze swoich wyrokow NSA wskazal, ze "zgloszenie zatem wniosku o wylaczenie rodzi obowiazek jego rozpoznania, pozytywnie lub negatywnie, ale nie pozwala na pozostawienie takiego wniosku bez rozpoznania". Czyli, jak nalezy wnioskowac, podmiot wnioskujacy o wylaczenie ma uprawnienie formalne do otrzymania rozstrzygniecia swojego wniosku (pozytywnego albo negatywnego). Czy skoro tak, to bezczynnosc organu w takim przypadku, jako naruszenie uprawnienia formalnego wnioskodawcy, podlega zaskarzeniu do wsa?

--


Data: 2010-06-04 12:07:42
Autor: Jan
skarga do wsa na bezczynnosc
T pisze:
Czy dopuszczalna jest skarga do wsa na bezczynnosc organu adm. w sprawie rozstrzygniecia wniosku strony o wylaczenie organu / pracownika organu?

Problem polega na tym, ze spornym jest nawet to, czy istnieje koniecznosc wydania postanowienia w sprawie wylaczenia pracownika. Nawet natomiast tam, gdzie taka koniecznosc sie uznaje, wskazuje sie jednoczesnie ze jest to postanowienie niezaskarzalne.

Jednoczesnie - w jednym ze swoich wyrokow NSA wskazal, ze "zgloszenie zatem wniosku o wylaczenie rodzi obowiazek jego rozpoznania, pozytywnie lub negatywnie, ale nie pozwala na pozostawienie takiego wniosku bez rozpoznania". Czyli, jak nalezy wnioskowac, podmiot wnioskujacy o wylaczenie ma uprawnienie formalne do otrzymania rozstrzygniecia swojego wniosku (pozytywnego albo negatywnego). Czy skoro tak, to bezczynnosc organu w takim przypadku, jako naruszenie uprawnienia formalnego wnioskodawcy, podlega zaskarzeniu do wsa?

Terminy są zawarte w art. 35 kpa. Możesz skarżyć się na bezczynność (trudniej jeżeli organem jest SKO lub minister). Co chyba istotniejsze, gdyby organ nie uznał argumentacji, w art. 145, 154, 155 kpa masz skutki procesowe w zależności od okoliczności.
J

Data: 2010-06-04 12:30:45
Autor: T
skarga do wsa na bezczynnosc

Terminy są zawarte w art. 35 kpa. Możesz skarżyć się na bezczynność (trudniej jeżeli organem jest SKO lub minister). Co chyba istotniejsze, gdyby organ nie uznał argumentacji, w art. 145, 154, 155 kpa masz skutki procesowe w zależności od okoliczności.
J

Istota problemu nie sprowadza sie do tego czy bezczynnosc rzeczywiscie miala miejsce. Chodzi o to czy kazdy przypadek bezczynnosci, w kazdej sprawie kwalifikuje sie do skargi do wsa, a dokladniej - czy sluzy wlasnie w przypadku bezczynnosci przy wniosku o wylaczenie pracownika. art. 145, 154 i 155 kpa bylyby pomocne, gdyby byla decyzja. A tu nie ma nic.

--


Data: 2010-06-04 13:26:28
Autor: Jan
skarga do wsa na bezczynnosc
T pisze:
Terminy są zawarte w art. 35 kpa. Możesz skarżyć się na bezczynność (trudniej jeżeli organem jest SKO lub minister). Co chyba istotniejsze, gdyby organ nie uznał argumentacji, w art. 145, 154, 155 kpa masz skutki procesowe w zależności od okoliczności.
J

Istota problemu nie sprowadza sie do tego czy bezczynnosc rzeczywiscie miala miejsce. Chodzi o to czy kazdy przypadek bezczynnosci, w kazdej sprawie kwalifikuje sie do skargi do wsa, a dokladniej - czy sluzy wlasnie w przypadku bezczynnosci przy wniosku o wylaczenie pracownika. art. 145, 154 i 155 kpa bylyby pomocne, gdyby byla decyzja. A tu nie ma nic.

W przypadku skargi na bezczynność organu, przed jej wniesieniem do sądu strona winna wyczerpać środek prawny określony w art. 37 KPA, zgodnie z którym na niezałatwienie sprawy w terminie określonym w art. 35 KPA lub ustalonym w myśl art. 36 KPA, stronom przysługuje zażalenie do organu administracji publicznej wyższego stopnia. Zażalenie to służy kwestionowaniu przekroczenia maksymalnego ustawowego terminu załatwienia sprawy przez organ administracyjny.

A poniżej masz przesłanki art 3 o postępowaniu przed sądami

wyrok NSA (N) z 2009-10-16 I OSK 193/09

Otrzymawszy skargę na bezczynność wojewódzki sąd administracyjny jest obowiązany ocenić jej dopuszczalność pod kątem przesłanek z art. 3 § 2 pkt 1-4 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, tj. czy została ona wniesiona w sprawie, którą organ może zakończyć wskazanymi w tym przepisie orzeczeniami, aktami lub czynnościami, aby mógł ją ewentualnie uwzględnić, orzekając na podstawie art. 149 Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.

J

Data: 2010-06-04 13:33:34
Autor: T
skarga do wsa na bezczynnosc

To moze inaczej (choc chcialam uniknac operowania na konretnym stanie faktycznym):

Strona zlozyla do Ministra wniosek o wylaczenie pracownikow organu. Pomimo uplywu terminow z art. 35 kpa, w braku zawiadomienia o przyczynach zwloki i wyznaczenia nowego terminu zgodnie z art. 36 kpa, strona wezwala Ministra do eliminacji uchybien terminom, podanie przyczyn zwloki i wyznaczenie nowego terminu. Wniesienie zazalenia zgodnie z art. 37 kpa bylo niemozliwe z uwagi na brak organu wyzszego stopnia. Minister nie odpowiedzial takze na to wezwanie. Strona zlozyla zatem skarge do wsa na bezczynnosc organu, ktora jednak sad odrzucil uznajac, ze sprawa ta nie znajduje sie w jego kognicji (nie jest sprawa wskazana w art. 3 par 2 ppsa).

Pytanie brzmi - czy rzeczywiscie wsa ma racje?

--


Data: 2010-06-04 14:05:13
Autor: Jan
skarga do wsa na bezczynnosc
T pisze:
To moze inaczej (choc chcialam uniknac operowania na konretnym stanie faktycznym):

Strona zlozyla do Ministra wniosek o wylaczenie pracownikow organu. Pomimo uplywu terminow z art. 35 kpa, w braku zawiadomienia o przyczynach zwloki i wyznaczenia nowego terminu zgodnie z art. 36 kpa, strona wezwala Ministra do eliminacji uchybien terminom, podanie przyczyn zwloki i wyznaczenie nowego terminu. Wniesienie zazalenia zgodnie z art. 37 kpa bylo niemozliwe z uwagi na brak organu wyzszego stopnia. Minister nie odpowiedzial takze na to wezwanie. Strona zlozyla zatem skarge do wsa na bezczynnosc organu, ktora jednak sad odrzucil uznajac, ze sprawa ta nie znajduje sie w jego kognicji (nie jest sprawa wskazana w art. 3 par 2 ppsa).

Pytanie brzmi - czy rzeczywiscie wsa ma racje?

Można by sądzić, że jest, ponieważ mieści się, choć nie wprost, w pkt 4 inne. Możliwe jest również, że sąd odrzucając, przytoczył jakieś sensowne i przekonywające argumenty. Odpowiedzi szukaj w jakim podobnym orzeczeniu.
J

Data: 2010-06-04 15:26:04
Autor: Jan
skarga do wsa na bezczynnosc
T pisze:
To moze inaczej (choc chcialam uniknac operowania na konretnym stanie faktycznym):

Strona zlozyla do Ministra wniosek o wylaczenie pracownikow organu. Pomimo uplywu terminow z art. 35 kpa, w braku zawiadomienia o przyczynach zwloki i wyznaczenia nowego terminu zgodnie z art. 36 kpa, strona wezwala Ministra do eliminacji uchybien terminom, podanie przyczyn zwloki i wyznaczenie nowego terminu. Wniesienie zazalenia zgodnie z art. 37 kpa bylo niemozliwe z uwagi na brak organu wyzszego stopnia. Minister nie odpowiedzial takze na to wezwanie. Strona zlozyla zatem skarge do wsa na bezczynnosc organu, ktora jednak sad odrzucil uznajac, ze sprawa ta nie znajduje sie w jego kognicji (nie jest sprawa wskazana w art. 3 par 2 ppsa).

Pytanie brzmi - czy rzeczywiscie wsa ma racje?

Zakładając, że nie ma już drogi odwoławczej (powinien być wcześniej jeszcze wniosek o ponowne rozpatrzenie, choć może z treści wysłanego wcześniej wezwania to wynikało), zostaje art. 77 Konstytucji i zmiany treści k.c. z 2004 (art 417)  ułatwiające skuteczne dochodzenie odszkodowań od organów władzy publicznej za działanie, lub zaniechanie. Nic lepszego (oprócz szukania orzecznictwa) nie przychodzi mi do głowy.
J

Data: 2010-06-06 18:57:23
Autor: Jan
skarga do wsa na bezczynnosc
T pisze:
Czy dopuszczalna jest skarga do wsa na bezczynnosc organu adm. w sprawie rozstrzygniecia wniosku strony o wylaczenie organu / pracownika organu?

Problem polega na tym, ze spornym jest nawet to, czy istnieje koniecznosc wydania postanowienia w sprawie wylaczenia pracownika. Nawet natomiast tam, gdzie taka koniecznosc sie uznaje, wskazuje sie jednoczesnie ze jest to postanowienie niezaskarzalne.

Jednoczesnie - w jednym ze swoich wyrokow NSA wskazal, ze "zgloszenie zatem wniosku o wylaczenie rodzi obowiazek jego rozpoznania, pozytywnie lub negatywnie, ale nie pozwala na pozostawienie takiego wniosku bez rozpoznania". Czyli, jak nalezy wnioskowac, podmiot wnioskujacy o wylaczenie ma uprawnienie formalne do otrzymania rozstrzygniecia swojego wniosku (pozytywnego albo negatywnego). Czy skoro tak, to bezczynnosc organu w takim przypadku, jako naruszenie uprawnienia formalnego wnioskodawcy, podlega zaskarzeniu do wsa?

Skarga na bezczynność jest w tym wypadku wskazana i dopuszczalna. Tym bardziej, że przedmiotem skargi będzie ewentualnie termin rozpatrzenia wniosku przez organ, a nie jego przedmiot rozpatrywania.
J

skarga do wsa na bezczynnosc

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona