skierowanie na rehabilitacjÄ™ chorej na SM

Data: 2012-07-31 12:54:59
Autor: Massai
skierowanie na rehabilitacjÄ™ chorej na SM
valdoozz wrote:

Witam,

Moja mama choruje od kilkunastu lat na SM.

Poszukuje informacji na temat obowiązków lekarza rodzinnego jak i
również specjalisty neurologa w kwestii wypisania skierowania na
miesięczną rehabilitację do ośrodka (szpitala) dziennego,
działającego w oparciu o umowę z NFZ.

Lekarz rodzinny odmówił wydania takiego skierowania, gdyż jak
twierdzi nie posiada dokumentacji przebiegu choroby mojej mamy i w
przypadku ewentualnej kontroli obawia siÄ™ konsekwencji zwiÄ…zanych z
bezzasadnym wydaniem takiego skierowania.

Rozmawiając z neurologiem, tj. specjalistą do którego mama
została skierowana i leczyła się przez dłuższy okres czasu,
zarówno na zasadach umowy z NFZ, jak i również odpłatnie, pan
doktor analizując kartę pacjenta zauważył, że ostatnia wizyta
chorej miała miejsce przeszło rok czasu temu i zażądał ode mnie
abym umówiwszy wcześniej wizytę przywiózł mamę do ośrodka.

Wydaje mi siÄ™, taka postawa obydwu lekarzy to nic innego jak
tworzenie sztucznych problemów, gdyż zarówno lekarz rodzinny
dobrze wie że mama choruje na SM - gdyż kierowała do neurologa (co
jak domniemuje jest odnotowane w dokumentacji pacjenta) jak i
również neurolog, który zna dobrze stan zdrowia chorej !

Stwardnienie rozsiane jest chorobÄ… nieuleczalnÄ… i raczej choroba
się nie cofa. Więc stan zdrowia chorej raczej się nie poprawił od
ostatniej wizyty, która miała miejsce ok roku czasu temu. Zatem
skÄ…d te problemy i biurokracja ?

Czy jest to zwykła złośliwość czy rzeczywiście twarde przepisy,
których się naprawdę nie da ominąć?

ProszÄ™ o informacje, najlepiej o podanie podstawy prawnej - ustawy z
której czarno na białym będzie wynikać jakie kompetencje i
obowiązki mają lekarze w kwestii wypisywania skierowań do ośrodka
rehabilitacji!

Kiedy lekarz może odmówić i czy pacjent z ważna legitymacją
rencisty ma prawo dosłownie " zażądać " skierowania na
rehabilitacjÄ™?

Rehabilitacja jest takim samym zaleceniem lekarskim jak zaordynowanie
leku czy skierowanie na zabieg.

Do każdego z nich lekarz kierujący musi mieć podstawy faktycznie,
tj. musi być WSKAZANIE.

Nie jest kwestiÄ… czy pacjent jest chory czy nie. Chodzi o to czy w
jego stanie dana procedura jest wskazana w ocenie lekarza.

Ponieważ lekarze bywają kontrolowani (po pierwsze - to proces
leczenia, więc decyzje powinny być oparte na faktach, a dodatkowo ich
zalecenia wywołują skutki budżetowe) - muszą mieć też podkładkę
"papierowÄ…".

Żeby nie było później:
"Tak, widziałem pacjenta którego skierowałem na amputację lewej
stopy. Nie, nie zauważyłem że tej stopy już od dawna nie ma".

Inaczej mówiąc:
Spróbuj udowodnić że zalecenie na podstawie wizyty sprzed roku,
zalecenie dotyczące aktualnego stanu pacjenta (bo takie być musi) -
jest rzeczywiście oparte na faktycznej ocenie stanu zdrowia pacjenta.

I na koniec: rehabilitacja to nie turnus wczasowy. Rehabilitacja ma
pińcet rodzajów, i jaka jest właściwa dla danego pacjenta -
powinien ocenić lekarz.
Lekarz nie "odmawia skierowania na rehabilitację". Lekarz co najwyżej
nie widzi wskazań.

--
Pozdro
Massai

Data: 2012-08-01 08:10:57
Autor: Danusia
skierowanie na rehabilitacjê chorej na SM

U¿ytkownik "Massai" <tsender@wp.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:jv8kj3$995$1inews.gazeta.pl...
valdoozz wrote:
[....]
Rozmawiaj±c z neurologiem, tj. specjalist± do którego mama
zosta³a skierowana i leczy³a siê przez d³u¿szy okres czasu,
zarówno na zasadach umowy z NFZ, jak i równie¿ odp³atnie, pan
doktor analizuj±c kartê pacjenta zauwa¿y³, ¿e ostatnia wizyta
chorej mia³a miejsce przesz³o rok czasu temu i za¿±da³ ode mnie
abym umówiwszy wcze¶niej wizytê przywióz³ mamê do o¶rodka.

Zrób ksero dokumentacji medycznej od neurologa.
Zmieñ lekarza rodzinnego (mo¿esz co pó³ roku).

SM jest chorob± w stosunku do której obowi±zuj± dodatkowe zalecenia dla lekarzy które w sumie sprowadzaj± sie do tego ¿e im starszy pacjent tym mniejsze leczenie czyli nie zapisuje sie drogich nowoczesnych leków, nie kieruje na leczenie sanatoryjne lub ambulatoryjne itd.
Oczywi¶cie nie ma tego w ¿adnej ustawie, lecz w procedurach medycznych.

pozdr

Data: 2012-08-01 07:56:23
Autor: Massai
Danusia wrote:

> [...]

nowoczesnych leków, nie kieruje na leczenie sanatoryjne lub
ambulatoryjne itd.  Oczywi¶cie nie ma tego w ¿adnej ustawie, lecz w

Nieprawd± jest jakoby.

Prawd± jest jedynie ¿e programy leczenia nowoczesnymi i drogimi lekami
s± refundowane tylko w gdy pacjent spe³nia pewne warunki - wiek, stan
zdrowia, rokowania itp.

Ale to nie jest ewenement - tego typu warunkowanie jest tak¿e w innych
chorobach.

Nie jest to nic dziwnego, je¶li rocznie przeznaczamy na leczenie
obywatela 1500 pln, a np. Niemcy, GB czy Francja - 15-20 tysiêcy pln,
czyli dziesiêæ razy wiêcej.
A znaczna czê¶æ elementów ochrony zdrowia kosztuje u nas tyle samo -
leki, pr±d, woda, remonty, ¶rodki czysto¶ci, sprzêt medyczny...
Generalnie ca³a infrastruktura.
Tañszy mamy tylko personel, tak mniej wiêcej 5-10 razy tañszy.
Znajd¼cie w Niemczech pielêgniarkê wykwalifikowan± która pójdzie do
pracy za 500 euro miesiêcznie...

Z pró¿nego to i Salomon nie naleje.

--
Pozdro
Massai

Data: 2012-08-01 10:42:47
Autor: Danusia
skierowanie na rehabilitacjê chorej na SM

U¿ytkownik "Massai" <tsender@wp.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:jvanf7$mbj$1inews.gazeta.pl...
Danusia wrote:
[.....]
Tañszy mamy tylko personel, tak mniej wiêcej 5-10 razy tañszy.
Znajd¼cie w Niemczech pielêgniarkê wykwalifikowan± która pójdzie do
pracy za 500 euro miesiêcznie...

Z pielêgniark± masz racjê, ale ju¿ lekarz z doswiadczeniem zarabia prawie tyle co odpowiednik w Niemczech, Francji czy Angli. A ordynator czêsto wiêcej niz ci na zachodzie (i nie chce wyje¿d¿aæ).
W sumie wiêkszo¶æ pieniêdzy w NFZ które z roku na rok rosn± id± na pensje lekarzy (i na tym polegaj± wszystkie kolejne reformy s³uzby zdrowia w Polsce).

pozdr

Data: 2012-08-01 09:37:30
Autor: Massai
Danusia wrote:

> [...]

Z pielêgniark± masz racjê, ale ju¿ lekarz z doswiadczeniem zarabia
prawie tyle co odpowiednik w Niemczech, Francji czy Angli.

Chyba ci siê co¶ pomyli³o.
Lekarz specjalista w PL, w szpitalu w du¿ym mie¶cie wojewódzkim ma
oko³o 6-7k pln pensji brutto, czyli jakie¶ 80 tysiêcy pln rocznie.
Pensji, powtarzam - pensji, czyli tego co dostaje za te swoje 7h35m
dziennie.

Ten sam lekarz, je¶li zdecyduje siê wyjechaæ do GB, na dzieñ dobry
dostaje propozycjê pensji 100-120 tysiêcy funtów rocznie. Jak siê
sprawdzi, dostanie to co maj± jego miejscowi koledzy, czyli oko³o 140
tysiêcy funtów. Jak trudna specjalizacja to i do 180 tysiêcy funtów.
Lokalsi zaraz po studiach dostaj± 84 tysi±ce funtów rocznie.

Czyli w PL ma 80 tysiêcy pln rocznie, a w GB - 600 tysiêcy pln. 7,5
raza wiêcej.

Przez ca³y czas mówimy o pensji, mo¿liwo¶æ dorabiania dy¿urami jest
proporcjonalnie podobna w ka¿dym kraju.

Co roku oko³o 5-8% lekarzy z Polski wyje¿d¿a. Ju¿ jest do bani, bo
ciêzko nawet znale¼æ przyzwoitego, niekoniecznie ¶wietnego, ale choæ
przyzwoitego lekarza do pracy w prywatnej przychodni.
Pracuj± albo dzieciuchy w trakcie specjalizacji albo borowe dziadki co
to odwiesili praktykê po 15 latach emerytury.

--
Pozdro
Massai

Data: 2012-08-01 11:51:59
Autor: SQLwiel
W dniu 2012-08-01 11:37, Massai pisze:

[...]

Witajcie w Tuskolandii, szóstym ¶wiecie. (Trzeci, to Chiny, czwarty - Malazja, pi±ty - Madagaskar... )

--

Dziêkujê i pozdrawiam.           Sqlwiel.

Data: 2012-08-01 10:50:05
Autor: witek
On 08/01/2012 10:42 AM, Danusia wrote:
U¿ytkownik "Massai" <tsender@wp.pl> napisa³ w wiadomo¶ci
Danusia wrote:
[.....]
[...]

pieprzysz.

skierowanie na rehabilitacjÄ™ chorej na SM