skład piosenki turystycznej

Data: 2011-01-30 11:03:40
Autor: Joanna
skład piosenki turystycznej
Tak sobie czytam teksty piosenek z tego nurtu i odnoszę wrażenie, że to jest tak "weźmisz czarno kure....", a dokładniej - wybierz sobie parę słów i je ładnie złóż.
A te słowa to:

szlak, góry, droga, ciepło, ogień, dym, obłoki (chmury), wiatr, rzeka, ludzie (człowiek), anioły, "nazwy miesięcy", wiosna, lato, jesień, zima, kamień, słońce, księżyc, niebo, deszcz, śnieg, włosy, oczy, serce, drzewo, poranek, wieczór, ptaki/i, drzwi, miłość, chodzenie (z przysłówkami), sen

Jakie jeszcze słowa są popularne w PT?

Data: 2011-01-30 11:46:26
Autor: Jarek K.
W dniu 30 sty 2011, o godzinie 11:03, Joanna napisał(a):

[...]

piosenka, gitara, turysta, buk, beskid, buty, no i pewnie gwiazdy...
Gore-tex czy softshell jeszcze nie są w kanonie, ale do czasu...

Jarek Kardasz
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
DOLOMITY - via ferraty - informacje praktyczne
-- > http://jarekkardasz.republika.pl/dolomity/

Data: 2011-01-30 17:17:14
Autor: Joanna
Użytkownik "Jarek K." <kontakt@w.stop.ce> napisał w wiadomości news:ii3fhp$3jc$1inews.gazeta.pl...

piosenka, gitara, turysta, buk, beskid, buty, no i pewnie gwiazdy...

No całkiem słusznie, jak mogłam zapomnieć o gitarze! ;))) To chyba gadżet słowny współdzielony z piosenka cygańską ;)

:)

Data: 2011-01-30 23:47:48
Autor: Jacek G.
skład piosenki turystycznej
On 30 Sty, 11:50, "J_K_K" <j_k_kwytni...@itotezpoczta.fm> wrote:
Użytkownik "Jarek K." <kont...@w.stop.ce> napisał w wiadomościnews:ii3fhp$3jc$1inews.gazeta.pl...
A propos - są piosenki turystyczne o Tatrach ?
Jasne, że są. Pierwsze z brzegu: "Widziałem orła" z której pochodzi
słynne określenie "Tary ostre jak kindżały", czy "Wody tatrzańskie" i
"Zachód" grupy Seta. Jest też kilka piosenek do słów Kasprowicza i
Tetmajera z tematyką tatrzańską. Słów nie będę cytował, są pewnie
gdzieś w sieci.
--
Jacek G.

Data: 2011-01-31 11:53:15
Autor: Basia Z.
skład piosenki turystycznej
W dniu 2011-01-31 08:47, Jacek G. pisze:
  "Wody tatrzańskie"

Te są do słów Kazimierza Wierzyńskiego.

Dodatkowo "Hawrań i Murań" do słów Broniewskiego.
I jeszcze pewnie sporo innych ale w tej chwili nie pamiętam, przypominają mi się w odpowiednim momencie.

B.

Data: 2011-01-31 04:00:52
Autor: Jacek G.
skład piosenki turystycznej
On 31 Sty, 11:53, "Basia Z." <bjz-to-u...@poczta.i-to-tez.onet.pl>
wrote:
> [...]

I jeszcze pewnie sporo innych ale w tej chwili nie pamiętam,
przypominają mi się w odpowiednim momencie.

A tak w ogóle, to pewnie można by jakiś doktorat zrobić z tego tematu.
Dobry tekst piosenki turystycznej, to nie jest łatwa sprawa. Z tych
samych słów które zostały wymienione w pierwszych postach tego wątku
można poskładać takie ponadczasowe teksty jakie tworzyli Bellon,
Wierzbicki, Mróz, a można też zrobić niezły banał, czy wręcz
grafomanię (tu autorów może nie będę wymieniał ;). Jeszcze w porządku
jak tekst jest prosty, ale bezpretensjonalny, gorzej gdy próbuje być
czymś więcej niż jest.
--
Jacek G.

Data: 2011-02-04 12:45:30
Autor: Marek
skład piosenki turystycznej
Do słów wykorzystywanych w tekstach piosenek turystycznych zaliczyć
można również te związane z ludem, jego historią i tradycją. Np..
Bieliczna, Łopienka, cerkiew, szałas, watra. Tu szczególne miejsce
zajmują Łemkowie (przynajmniej z perspektywy tego precla). Także nazwy
własne i gwarowe szczytów, rzek, dolin itp. Np. Turbacz, Mogielica,
Dunajec, Kamienica, grań, perć, wierch, hala, smrek, jaworzyna,
bukowina. Pojawiają się też słowa - nazwy rzeczy trywialnych. Chleb,
sól, ser, herbata, kubek, plecak (chlebak), płaszcz, sweter, koszula
stają się w piosence mniej trywialne.
Doczu, wydaje mi się, że częściej niż o wódzie śpiewa się o piwie :).
Na szczęście w piosence turystycznej (i nie tylko) tekst jest częścią
większej całości. Czasem niemal nieistotną. Można go nawet zastąpić
"tralalala" lub murmurando, bo górę bierze ogólny klimat jaki tworzą
wykonawcy, słuchacze i miejsce wykonania. Oraz wartości muzyczne -
rytm, melodia, brzmienie głosów i instrumentów. Ewentualnie także
ilość spożytych trunków :).
Ale jak się weźmie na warsztat sam tekst, choćby czytając śpiewnik, to
załamać się można. Czasem nawet jackowe słowo "grafomania" okazuje się
litościwym eufemizmem. Bo są teksty, przy których "W górach byłem" ze
strony projektu WGJWCK http://starzaki.eu.org/~wgorach/mp3/zakazplakatowania.mp3
przestaje brzmieć jak pastisz. ;). Rozbraja operowanie rymem
częstochowskim, szczególnie gramatycznym, z zestawieniem "me" (oczy,
dłonie włosy, usta, biusta) - "twe" (odwrotnie) na czele. Ten sam
poziom prezentują teksty disco polo ;).
Osobną sprawą są błędy w oryginalnym tekście, utrwalane w
śpiewnikowych wersjach przy przepisywaniu ze słuchu. Teraz nie
przychodzi mi na myśl żaden przykład, ale czasem dają one zabawny
efekt.

--
Marek

Data: 2011-02-05 08:53:18
Autor: AJT
Użytkownik "Marek" <28cali@gmail.com> napisał w wiadomości
[...]

Nie w temacie tekstu, a melodii, ale skojarzyło mi się: pamiętam wypowiedź Jana Błyszczaka "Mufki" po wizycie na jakimś obozie harcerskim. Usłyszał tam swoje "Jezioro" śpiewane przez niczego nie świadomych harcerzy, ale śpiewane tak, że ledwie poznał. Więc delikatnie zasugerował jaka jest melodia. Harcerze nie dawali się przekonać. Na to autor: "Ludzie , uwierzcie, ja znam to z pierwszej ręki!":)

--
To na razie
Aśka

Data: 2011-02-12 08:02:01
Autor: Joanna
[...]

To może taka romantyczna tradycja - lud + natura. Bo piosenka turystyczna romantyczną powinna być. (a oczywiście i sentymentalna bywa nader często)

Pojawiają się też słowa - nazwy rzeczy trywialnych.

Bo jesteśmy ludem prostym i odcinamy się od wszelkiego wypasu? Nie dla nas sznur samochodów... A nie, to z innej półki ;)

Na szczęście w piosence turystycznej (i nie tylko) tekst jest częścią
większej całości. Czasem niemal nieistotną.

Niestety, dla mnie tekst to tekst i nie potrafię słysząc piosenkę nie wsłuchać się, i zazywczaj:

załamać się można. Czasem nawet jackowe słowo "grafomania" okazuje się
litościwym eufemizmem.

Ten sam poziom prezentują teksty disco polo ;).

Też określony skład i tematyka i wszechobecność w określonych okolicznościach. POwiedz mi, jakich słów używasz, a powiem ci, kim jesteś ;)

pozdrawiam :)

Data: 2011-01-30 13:01:24
Autor: Wojciech Waga aka wojek
skład piosenki turystycznej
Temat oryginalności piosenek turystycznych jest często podnoszony:

http://gory.lo3.wroc.pl/spiewnik/piosenka/265/

;)

w.

Data: 2011-01-30 17:18:52
Autor: Joanna

Użytkownik "Wojciech Waga aka wojek" <na@drzewo.pl> napisał w wiadomości news:ii3jul$2d9$1news.vectranet.pl...
Temat oryginalności piosenek turystycznych jest często podnoszony:

http://gory.lo3.wroc.pl/spiewnik/piosenka/265/

Oryginalność utworu warta uwagi ;)
A poza tym są jakieś inne opracowania nt. PT?

:)

J.

Data: 2011-01-31 08:21:05
Autor: Doczu
W dniu 2011-01-30 11:03, Joanna pisze:
[...]

No jak jakie ?
Wóda i sex oczywiście :)

--
Pozdrawiam Doczu
Adres do korespondencji:

Data: 2011-02-04 19:05:59
Autor:
Doczu <doczu@gazeta.pl> napisał(a):
> Jakie jeszcze słowa są popularne w PT?

No jak jakie ?
Wóda i sex oczywiście :)

Coś więcej z Twojej strony w tym temacie? czy tylko wstąpiłeś tu puścić bąka?

Data: 2011-02-06 19:23:37
Autor: Doczu
W dniu 2011-02-04 20:05, blues29@gazeta.SKASUJ-TO.pl pisze:
[...]

A co więcej można dodać ?
Te dwa elementy łączą są nieodłącznew PT.
A Pan Gorliwy to co - na randkę się chce umówić czy na wódkę ? ;)
--
Pozdrawiam Doczu
Adres do korespondencji:

Data: 2011-02-06 18:59:43
Autor:
skład piosenki turystycznej
Doczu <doczu@gazeta.pl> napisał(a):
A co więcej można dodać ?
Te dwa elementy łączą są nieodłącznew PT.
A Pan Gorliwy to co - na randkę się chce umówić czy na wódkę ? ;)

Odpowiadasz bez sensu,więc daruj sobie zaśmiecanie wątku .

Data: 2011-02-06 21:10:16
Autor: Zbynek Ltd.
skład piosenki turystycznej
Elo

blues29@gazeta.SKASUJ-TO.pl napisał(a) :
[...]

No dobra, zanim zaczniecie się wyzywać, to wiedz blues, że znajomość
historii grupy bywa pomocna. Tobie, jako nowemu, jak widać w niej
nieobeznanemu, pewne hasła są obce. To odległa historia. Tworząca
klimat grupy.

   Zbyszek
PGP key: 0x5351FDE3

wszystkie możliwości.]

Data: 2011-02-06 23:04:11
Autor: J_K_K
Użytkownik "Zbynek Ltd." <sp2scf.spamstoper@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:iimv83$mdp$1news.onet.pl...
historii grupy bywa pomocna. Tobie, jako nowemu, jak widać w niej
nieobeznanemu, pewne hasła są obce. To odległa historia. Tworząca
klimat grupy.

Krótko mówiąc - czepiający się nie czai bazy ;-)

Pzdr

JKK

Data: 2011-02-07 10:02:55
Autor: Wojciech Wierba
W dniu 2011-02-06 23:04, J_K_K pisze:
[...]

I jak pokazuje historia, warto grupę najpierw poczytać, a potem dopiero pisać, zwłaszcza, jeśli zaczyna się od postów 'napastliwych'.

Pozdrawiam
Wojtek

Data: 2011-02-07 14:46:06
Autor: Waldek Brygier
Wojciech Wierba wrote:
I jak pokazuje historia, warto grupę najpierw poczytać, a potem
dopiero pisać, zwłaszcza, jeśli zaczyna się od postów 'napastliwych'.

Chyba że "W&S" to margines górski, wtedy napastnik ma nieco racji...

Waldemar Brygier
www.naszesudety.pl - Prawie wszystko o Sudetach. Zapraszam!
GG 415880

Data: 2011-02-07 18:33:50
Autor:
Zbynek Ltd. <sp2scf.spamstoper@poczta.onet.pl> napisał(a):
[...]

"Klimat" grupy znam.Zaglądam tu od 6lat i wiem że regułą jest pojawienie się w
pewnym momencie dyskusji grona adwokatów ( w tym przypadku zacne nazwiska
stałych bywalców)co nie wniosło nic ad.  mojego postu.
Zwróciłem uwagę na fakt iż słowa rzucone przez Docza mają się nijak w temacie
postu.Chyba że ma na myśli zawartość bełkotów pijackich o 4 nad ranem ale nie
to określam jako PT.

Data: 2011-02-08 11:14:34
Autor: Doczu
W dniu 2011-02-07 19:33, blues29@gazeta.SKASUJ-TO.pl pisze:

Zwróciłem uwagę na fakt iż słowa rzucone przez Docza mają się nijak w temacie
postu.

Ale dlaczego ?
Padło pytanie, to udzieliłem odpowiedzi.
Dlaczego odmawiasz mi prawa do uważania tego czy owego i pisania o tym ?
Zresztą gdybyś troszkę zluzował zwieracze, dostrzegłbyś stosowne emotikony sugerujące wypowiedź żartobliwą/ironiczną. No ale widać teraz trzeba pisać wprost, a najlepiej otagować <joke on>...<joke off>.

Chyba że ma na myśli zawartość bełkotów pijackich o 4 nad ranem ale nie
to określam jako PT.

o! to... to właśnie :)
--
Pozdrawiam Doczu
Adres do korespondencji:

Data: 2011-02-07 10:25:30
Autor: Doczu
Doczu <doczu@gazeta.pl> napisał(a): > A co więcej można dodać ?
> Te dwa elementy łączą są nieodłącznew PT.
> A Pan Gorliwy to co - na randkę się chce umówić czy na wódkę ? ;)

Odpowiadasz bez sensu,więc daruj sobie zaśmiecanie wątku .

No fakt. W powyzszym zdaniu wkradł się błąd składniowy.
Miało być "Te dwa elementy są nieodłączne w PT" :)

Data: 2011-02-12 08:04:07
Autor: Joanna
Użytkownik <blues29@gazeta.SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości news:iihimn$ekd$1inews.gazeta.pl...
Doczu <doczu@gazeta.pl> napisał(a):

Wóda i sex oczywiście :)

Słowo "seks" w piosence górskiej? Jakiś przykład? Nie omówienie, że tak powiem, aktu i wszystkiego przed i po, ale samo słowo na "s" ;)

Data: 2011-02-12 13:30:51
Autor:
Joanna <joanka@wycinankadres.pl> napisał(a):

Słowo "seks" w piosence górskiej? Jakiś przykład? Nie omówienie, że tak powiem, aktu i wszystkiego przed i po, ale samo słowo na "s" ;)

Joanna -daj spokój ,ja odpuściłem tą dyskusję.Takich Doczu jest w sieci na
kopy i stąd nawet taki zdawałoby się przyjemny temat zostaje sprowadzony do
ich poziomu języka rynsztokowego.To jest cecha dyskusji publicznych gdzie masz
niestety dużą szanse trafić na na takie patalogiczne odzywki.I masz dwa
wyjścia :albo zniżyć się do ich poziomu  albo odpuścić w myśl zasady:mądry
głupiemu zawsze ustąpi.
Pozdrawiam.

Data: 2011-02-13 11:07:07
Autor: Tomasz Sójka
skład piosenki turystycznej
Dnia Sat, 12 Feb 2011 13:30:51 +0000 (UTC), blues29@gazeta.SKASUJ-TO.pl
napisał(a):

To jest cecha dyskusji publicznych gdzie masz
niestety dużą szanse trafić na na takie patalogiczne odzywki.

To prawda. Podpisuję się obiema ręcami :) Niestety równie często trafia się na TAKICH CO NIC NIE JARZĄ. Jak ten beton
:) I nic się na to nie da poradzić... :(

I masz dwa
wyjścia :albo zniżyć się do ich poziomu  albo odpuścić w myśl zasady:mądry
głupiemu zawsze ustąpi.
Pozdrawiam.

Więc zrób to albo to. BTW - mam wrażenie że Joanna dużo lepiej wie co, jak
i dlaczego, niżby to sugerował jej pierwszy post :) Trochę luzu...
Pozdrawiam Tomek

skład piosenki turystycznej