skosne skrzydelka

Data: 2016-06-07 18:19:04
Autor: Pawel \"O'Pajak\"
skosne skrzydelka

Powitanko,

Samoloty ze skosnymi skrzydlami maja jak wiadomo tendencje do korkociagu przy przeciagnieciu. I nie mowie tylko o delta, ale o zwyczajnie "lekko" skosnych jak w Bencislawach, Arbuzach itp.
No OK, przyjmuje do wiadomosci. Ale dlaczego tak sie dzieje? Jakie sa podstawy fizyczne?

Pozdroofka,
Pawel Chorzempa

Data: 2016-06-07 19:58:09
Autor: Paweł Kasztelan
skosne skrzydelka
W dniu 2016-06-07 o 18:19, Pawel "O'Pajak" pisze:

[...]

Zacznij od strony 5 na dole.

http://www.smil.org.pl/ptl/wyklady/64_Projektowanie_aerodynamiki_szybowcow.pdf

Pozdr.PK.

Data: 2016-06-10 02:19:29
Autor: Pawel \"O'Pajak\"
skosne skrzydelka
Powitanko,

http://www.smil.org.pl/ptl/wyklady/64_Projektowanie_aerodynamiki_szybowcow.pdf

Dzieki, ciekawy opis.

Pozdroofka,
Pawel Chorzempa

Data: 2016-06-12 10:15:44
Autor: J.F.
skosne skrzydelka
Dnia Tue, 7 Jun 2016 18:19:04 +0200, Pawel "O'Pajak" napisał(a):
Samoloty ze skosnymi skrzydlami maja jak wiadomo tendencje do korkociagu przy przeciagnieciu. I nie mowie tylko o delta, ale o zwyczajnie "lekko" skosnych jak w Bencislawach, Arbuzach itp.

Hm, Arbuz ostatnio to przez 10km przeciagal, i korkociagu nie bylo.
Czy to dzieki komputerom ?

Zeby bylo ciekawiej - jakby wszedl w korkociag, to zaloga chyba by nie
miala problemow z wyprowadzeniem ...

J.

Data: 2016-06-12 04:10:11
Autor: TJ_Blues
skosne skrzydelka
On Sunday, June 12, 2016 at 4:15:35 AM UTC-4, J.F. wrote:
> [...]

Hm, Arbuz ostatnio to przez 10km przeciagal, i korkociagu nie bylo.

Mowisz o katastrofie AF447? Jesli tak, to masz racje FBW pomoglo utrzymac
samolot bez przechylu i niedoprowadzilo do wejscia w korkociag.

Zeby bylo ciekawiej - jakby wszedl w korkociag, to zaloga chyba by nie
miala problemow z wyprowadzeniem ...

Trudno powiedziec. Wyprowadzenie z korkociagu w calkowitej ciemnosci byloby raczej nie lada wyzwaniem nawet jakby to byla mala maszyna. Arbuz nie jest jednak maly, a FBW mogloby skutecznie utrudniac wyprowadzenie
ograniczajac wychylenie powierzchni sterowych. Z drugiej strony ciekawe jest czy oprogramowanie w ogole ma opcje wyprowadzania
z korkociagow. Prawie na pewno nie przeprowadza sie tych testow podczas oblotywania prototypow liniowcow.

cheers

skosne skrzydelka