skrzypienie o wycofaniu grosików w 2011

Data: 2009-10-24 13:09:43
Autor: zwyklyklientwieluzwyklychbankow1
skrzypienie o wycofaniu grosików w 2011
w necie można wyczytać informacje o tym  że Skrzypek na fotelu
prezesa NBP planuje wycofanie monet jednogroszowych.

w czortu z miedziakami, ale czy oznacza to kolejne nałożenie na
banki kosztownego obowiązku?

IMHO jeśli wycofanoby monety 1gr i 2gr a na lokacie kapitał wraz z odsetkami wyniósłby 1023,16 bank nie miałby czym tego wypłacić
a to rodziłoby konieczność (przypuszczam) wymiany albo poprawek
do oprogramowania, a to kosztuje, a koszty poniosę ja jako klient
np. w formie podwyższonych opłat za prowadzenie konta lub przelew

Data: 2009-10-24 04:35:48
Autor: BK
On 24 Paź, 13:09, zwyklyklientwieluzwyklychbank...@op.pl wrote:
w necie można wyczytać informacje o tym  że Skrzypek na fotelu
prezesa NBP planuje wycofanie monet jednogroszowych.

Chyba jedyny jego dobry pomysl.

[...]

Wycofanie monet 1 gr nic nie zmieni w systemach bankowych.

Data: 2009-10-24 13:41:03
Autor: zwyklyklientwieluzwyklychbankow1
skrzypienie o wycofaniu grosików w 2011
Wycofanie monet 1 gr nic nie zmieni w systemach bankowych.

jeśli nadal systemy komputerowe będą liczyć z dokładnością 0,01
to cała zmiana jest mi w sumie obojętna

jednakże, biorąc pod uwagę kwalifikacje zawodowe skrzypka na fotelu
obawiam się że namiesza bankowcom w oprogramowaniu, nakazując to i owo --

Data: 2009-10-24 13:44:18
Autor: MarekZ
Użytkownik <zwyklyklientwieluzwyklychbankow1@op.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:192f.00000089.4ae2e7cf@newsgate.onet.pl...
Wycofanie monet 1 gr nic nie zmieni w systemach bankowych.

jeśli nadal systemy komputerowe będą liczyć z dokładnością 0,01
to cała zmiana jest mi w sumie obojętna

A niby czemu miałyby liczyć inaczej?

jednakże, biorąc pod uwagę kwalifikacje zawodowe skrzypka na fotelu
obawiam się że namiesza bankowcom w oprogramowaniu, nakazując to i owo

A co niby Skrzypek takiego złego zrobił dla bankowości?

Data: 2009-10-24 05:32:45
Autor: BK
On 24 Paź, 13:44, "MarekZ" <b...@adresu.w.pl> wrote:

> jednakże, biorąc pod uwagę kwalifikacje zawodowe skrzypka na fotelu
> obawiam się że namiesza bankowcom w oprogramowaniu, nakazując to i owo

A co niby Skrzypek takiego złego zrobił dla bankowości?

I kolejne logiczne pytanie: co on jest w stanie nakazac bankom?

Data: 2009-10-24 15:22:11
Autor: zwyklyklientwieluzwyklychbankow1
skrzypienie o wycofaniu grosików w 2011
> jeśli nadal systemy komputerowe będą liczyć z dokładnością 0,01
> to cała zmiana jest mi w sumie obojętna

A niby czemu miałyby liczyć inaczej?

na rachunku powstało saldo debetowe, chcę je zamknąć nie moge wpłacić 0,01 bo nie ma jednogroszówek,
jak wpłacę 0,05 to będzie 0,04 na plusie a bank mi
nie może ich oddać bo nie ma dwugroszówek.

mój wniosek (oby błędny) konieczność naliczania opłat
z dokładnościa do 0,05 zamiast 0,01

gdzie tkwi błąd w moim rozumowaniu?

ps: jak robią to w Szwecji, bo tam o ile wiem nie mają
monet 0,01 0,02 0,05 0,10 0,20 dopiero 0,50 SEK

Data: 2009-10-24 06:28:16
Autor: BK
On 24 Paź, 15:22, zwyklyklientwieluzwyklychbank...@op.pl wrote:

> [...]

nie może ich oddać bo nie ma dwugroszówek.

mój wniosek (oby błędny) konieczność naliczania opłat

zapomniales o istnieni 2 groszowek! ;-)

Data: 2009-10-24 15:34:13
Autor: zwyklyklientwieluzwyklychbankow1
skrzypienie o wycofaniu grosików w 2011
> gdzie tkwi błąd w moim rozumowaniu?

zapomniales o istnieni 2 groszowek! ;-)

zapowiedzi medialne (przynajmniej niektóre)
mówią o wycofaniu 1gr i 2gr

Data: 2009-10-24 15:52:15
Autor: MK
Użytkownik <zwyklyklientwieluzwyklychbankow1@op.pl> napisał w wiadomości news:192f.00000095.4ae30255newsgate.onet.pl...

zapowiedzi medialne (przynajmniej niektóre)
mówią o wycofaniu 1gr i 2gr

Zrob przelew.

MK

Data: 2009-10-24 19:51:28
Autor: Paweł
skrzypienie o wycofaniu grosik�w w 2011
zwyklyklientwieluzwyklychbankow1@op.pl wrote:

> gdzie tkwi błąd w moim rozumowaniu?

zapomniales o istnieni 2 groszowek! ;-)

zapowiedzi medialne (przynajmniej niektĂłre)
mówią o wycofaniu 1gr i 2gr
 z naszymi monetami to i tak jest luzik,
bo sa male i relatywnie lekkie :)

kiedys mieszkalem kilka tygodni w monachium i noszenie
tego ojro-zelastwa doprowadzalo mnie do szalu.
na dluzsza mete, to straty w odziezy i portfelach
spowodowane masa tych monet musza isc w grube kwoty.
niektorzy ludzie, to nosili nawet ze soba w placakach
takie skorzane sakiewki jak w sredniowieczu :)

final, finalem rozwalil mnie automat w szpitalu,
ktory z doladowanej karty na telefon/wifi wydal mi
reszte (ponad 40 ojro) w monetach - szedlem chodnikiem
jak menel-skarbonka po calodziennej zbiorce :/

Data: 2009-10-24 15:30:38
Autor: MarekZ
Użytkownik <zwyklyklientwieluzwyklychbankow1@op.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:192f.00000094.4ae2ff83@newsgate.onet.pl...

na rachunku powstało saldo debetowe, chcę je zamknąć
nie moge wpłacić 0,01 bo nie ma jednogroszówek,
jak wpłacę 0,05 to będzie 0,04 na plusie a bank mi
nie może ich oddać bo nie ma dwugroszówek.

Bank może oddać 0,04 zł przelewem, ale masz rację, nie masz obowiązku podania mu numeru rachunku albo w ogóle posiadania rachunku.

mój wniosek (oby błędny) konieczność naliczania opłat
z dokładnościa do 0,05 zamiast 0,01

To nie byłoby takie łatwe, wręcz niemożliwe się to wydaje.

gdzie tkwi błąd w moim rozumowaniu?

Błędu nie ma, ale zakładasz  jak widzę, że zostaną zlikwidowane także 2-groszówki (likwidacja tylko 1-groszówek nie powoduje żadnych zmian). W takim przypadku zapewne odbywałoby się to z zaokrągleniem zawsze na korzyść klienta banku (bank wpisywałby sobie te zaokrąglenia w straty nadzwyczajne).

ps: jak robią to w Szwecji, bo tam o ile wiem nie mają
monet 0,01 0,02 0,05 0,10 0,20 dopiero 0,50 SEK

A nie wiem, ciekawe jak.

Data: 2009-10-24 15:36:16
Autor: Zdenio
skrzypienie o wycofaniu grosików w 2011

ps: jak robią to w Szwecji, bo tam o ile wiem nie mają
monet 0,01 0,02 0,05 0,10 0,20 dopiero 0,50 SEK

A nie wiem, ciekawe jak.

u nas to by to wykorzystali i podniesli cene z 1,1 na 1,5 wiec pomysl chyba nie jest wcale dobry.

Data: 2009-10-24 06:51:04
Autor: BK
On 24 Paź, 15:36, "Zdenio" <zdenios...@wp.pl> wrote:

> A nie wiem, ciekawe jak.

u nas to by to wykorzystali i podniesli cene z 1,1 na 1,5 wiec pomysl chyba
nie jest wcale dobry.

chyba nie z 1,1 naq 1,5 tylko ewentualnie z 1,01 na 1,05  - mowa o 1
gr nie o 10gr.

Data: 2009-10-24 16:07:12
Autor: zwyklyklientwieluzwyklychbankow1
> [...]
> nie jest wcale dobry.

chyba nie z 1,1 naq 1,5 tylko ewentualnie z 1,01 na 1,05  -

kolega zapewne miał na mysli sytuacje "taką jak w Szwecji", tzn. wariant
gdyby Skrzypek poszedł na całość i wycofał 5 nominałow zamiast 2

Data: 2009-10-24 16:06:28
Autor: XYZ
W dniu 2009-10-24 15:30, MarekZ pisze:
ps: jak robią to w Szwecji, bo tam o ile wiem nie mają
monet 0,01 0,02 0,05 0,10 0,20 dopiero 0,50 SEK

A nie wiem, ciekawe jak.

Wiem, jak robią w Danii, gdzie najniższym nominałem jest 0,50 DKK. 0,25 DKK pozbyli się w październiku 2008. Wszystko jest liczone z dokładnością do 0,01 DKK. Na przykład w sklepach, sporo cen towarów kończy się na ,95. Przy płatności gotówką, zaokrąglenie jest dokonywane zawsze w bliższą stronę wielokrotności 0,50 DKK. Czyli: 29,80 -> klient płaci 30,00. 29,61 -> klient płaci 29,50. Przy płatnościach kartami pobierana jest kwota dokłada, bez zaokrągleń.

Data: 2009-10-24 14:55:19
Autor: Samotnik
skrzypienie o wycofaniu grosikĂłw w 2011
Dnia 24.10.2009 XYZ <junk@mail.bin> napisał/a:
[...]

A to ciekawe, bo to źródło do nadużyć. Jeśli kupię dziewięć produktów po
1,95 to będę winny 17,55, czyli dam 18. Można spokojnie założyć, że większość zakupów będzie zaokrąglanych w stronę niekorzystną dla
klienta, bo jeśli wszystkie kończą się na ,95, to trzeba kupić jedenaście
produktów, żeby zaokrągliło w dół. A potem od 11 do 20. zaokrągla w dół, po
czym znowu, od 21 do 30 zaokrągla w górę. Statystycznie to mnie się widzi,
że to jednak będzie głównie w górę. Ja często wychodzę z mniejszych sklepów
z kilkoma produktami - masło, mleko, chleb.

Można iść na całość i pewne towary często kupowane samodzielnie (np. paczka papierosów) sprzedawać np. po X,51...

Czesi to rozwiązali lepiej. Tam kasy fiskalne zaokrąglają raz w jedną
stronę, raz w drugą, naprzemiennie. Nie wiem, co jeśli przedsiębiorca nie
ma kasy fiskalnej... ;)
--
Samotnik Biżuteria: http://www.bizuteria-artystyczna.pl/

Data: 2009-10-24 17:21:21
Autor: XYZ
W dniu 2009-10-24 16:55, Samotnik pisze:
[...]

Nie, zapłacisz 17,50. Napisałem, że do najbliższej wielokrotności 0,50. Nie zaokrąglają ceny każdego towaru osobno, tylko kwotę do zapłaty.

że większość zakupów będzie zaokrąglanych w stronę niekorzystną dla
klienta, bo jeśli wszystkie kończą się na ,95, to trzeba kupić jedenaście
Nie wszystki. Jest ich sporo, ale najczęściej spotykane końcówki to 0,50, 0,95 i 0,00.

[...]
Masło 16 kr, mleko 3,95, chleb 20 kr = 39,95, czyli 40,00. Sprawdzałem to w ubiegłym roku i zawsze zapisywałem wszystkie końcówki. Po pół roku wyszło, że byłem stratny 0,75 DKK.

Można iść na całość i pewne towary często kupowane samodzielnie (np.
paczka papierosów) sprzedawać np. po X,51...
Chyba po 0,75 (wartości graniczne są zaokrąglane w górę). Tylko jaki to ma sens? 1) 60% ludzi płaci kartami, więc zapłacą dokładną wartość; 2) przy końcówce 0,95 i tak będzie trzeba zapłacić gotówką tyle samo, a sklep zyska na tych płacących kartą.

Data: 2009-10-25 00:16:55
Autor: SDD

Użytkownik "XYZ" <junk@mail.bin> napisał w wiadomości news:hbv61n$5rs$1news.onet.pl...

Nie, zapłacisz 17,50. Napisałem, że do najbliższej wielokrotności 0,50. Nie zaokrąglają ceny każdego towaru osobno, tylko kwotę do zapłaty.

Ale Dania jest cywilizowanym krajem.
U nas pewnie kombinowaliby jedni i drudzy :)

POzdrawiam
SDD

Data: 2009-10-24 16:12:20
Autor: MarekZ
Użytkownik "XYZ" <junk@mail.bin> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:hbv1lb$qga$1@news.onet.pl...

[...]

A czy takie wycofanie odbywało się tam jak nożem uciął czy raczej zaprzestawano produkcji nowych monet ale starych nie wycofywano i stopniowo było ich w obiegu coraz mniej?

Szczerze mówiąc nie do końca rozumiem sens wycofania z obiegu monet już istniejących, widzę sens zaprzestania produkcji nowych.

Data: 2009-10-24 07:16:05
Autor: BK
On 24 Paź, 16:12, "MarekZ" <b...@adresu.w.pl> wrote:

Szczerze mówiąc nie do końca rozumiem sens wycofania z obiegu monet już
istniejących, widzę sens zaprzestania produkcji nowych.

moze chodzi o koszty transportu, liczenia i przechowania monet 1gr?

Data: 2009-10-24 16:30:00
Autor: XYZ
W dniu 2009-10-24 16:12, MarekZ pisze:
[...]

Być może zmniejszono ich produkcję, w każdym razie ja tego nie zauważyłem i w portfelu były dość popularne. Po prostu od 1 października w sklepach przestali je przyjmować. Można je wymienić w banku.
Np. w Nordei stała skarbonka do której można było wrzucać 25 øre na cele charytatywne i była mocno wypełniona. Wymiana kilku monet mogła być wtedy trochę zawstydzająca :).

Data: 2009-10-27 06:35:56
Autor: Przemyslaw Kwiatkowski
skrzypienie o wycofaniu grosików w 2011
zwyklyklientwieluzwyklychbankow1@op.pl wrote:

ps: jak robią to w Szwecji, bo tam o ile wiem nie mają
monet 0,01 0,02 0,05 0,10 0,20 dopiero 0,50 SEK

A jak to robiono w Polsce za czasów starych złotych? Pod koniec och
istnienia najmniejszą możliwą jednostką było 100zł.

--
MiCHA

skrzypienie o wycofaniu grosików w 2011