śląskie hałdy - pytanko do bywalców

Data: 2010-11-03 18:13:03
Autor: Bartłomiej Zieliński
śląskie hałdy - pytanko do bywalców
Użytkownik dobrov napisał:
Czy są one dostępne dla zwiedzających, czy jest ryzyko, że przywita mnie
jakiś płot?

Na pewno była dostępna hałda koło dawnego Szybu Ostropa w Gliwicach, z tym że za wielka to ona nie jest. Tym niemniej przy dobrej pogodzie widać z niej panoramę w stronę Bytomia oraz powinno być widać Skrzyczne.

Data: 2010-11-03 11:21:45
Autor: Marek
śląskie hałdy - pytanko do bywalców
Bartłomiej Zieliński:

Na pewno była dostępna hałda koło dawnego Szybu Ostropa

Była i jest. Niestety, hałdy stały się atrakcyjne dla crossowców
którzy szpetnie je rozjeżdżają http://tiny.pl/h9cp1 .

Hałda z pierwszego linku jest dostępna tylko częściowo. To znaczy, że
nie jest ogrodzona. Ale zdarzyło mi się kiedyś zostać tam zawróconym
przez ochronę.
To wciąż aktywny teren zwałowiska kopalni Szczygłowice.
Podobnie jest z hałdami kolo Czerwionki. Tam najciekawsze są te sypane
w stożek. Choć na zdjęciu satelitarnym to tylko plama lasu na południe
od ulicy J. Markwicka. Na wyższej widać bezleśny pas wzdłuż linii
spiętrzającego ją kiedyś taśmociągu. Dziś po taśmociągu zostały już
tylko resztki drewnianych podpór.
Byłem na szczycie, ale rower zostawiłem w chaszczach u podstawy.
Wydaje się jednak, że można stamtąd zjechać, choć to spore wyzwanie.
Trafiłem na taką pogodę, że widać było góry od Policy w Beskidzie
Żywieckim po Pradziada i Śnieżnik w Sudetach. Do tego Góra św. Anny i
panorama Śląska. Ale uwaga, hałda się pali. Śmierdzi tam, a spod ziemi
miejscami wydobywa się dym. Próżnie powstałe w wyniku wewnętrznego
wypalenia potrafią się zapaść, więc jest w tym trochę ryzyka.

--
Marek

Data: 2010-11-03 22:29:13
Autor: dobrov
śląskie hałdy - pytanko do bywalców
On 03.11.2010 19:21, Marek wrote:
Bartłomiej Zieliński:

[...]

Faktycznie wygląda groźnie.
Wszystkie hałdy jakie znam w Katowicach i Rudzie Śląskiej są zupełnie "spokojne".
Tylko ta stara jak świat przy WPKiW trochę śmierdziała ale - co ciekawe - ze dwa lata temu zupełnie ją rozkopali - nie mam pojęcia po co.

Na rower wolę generalnie takie, na które można wjechać o własnych siłach, chociaż nie zaprzeczam, że zaliczenie szczytu takiego stożka, zwłasza z aparatem foto w łapie to nielada gratka :)

Pewnie się wybiorę dopiero na wiosnę.
Ta bliżej Czerwionki strasznie mnie intryguje ze względu na "bogate" ukształtowanie terenu :)

Co do fajnych widoków, to polecam wysoką hałdę w Kostuchnie :)
Można by tam spokojnie kilka wyciągów postawić i byłoby zimą znacznie lepiej niż za przeproszeniem w Suchej Górze w Bytomiu :)

Data: 2010-11-04 06:17:05
Autor: Bartłomiej Zieliński
Użytkownik dobrov napisał:
Na rower wolę generalnie takie, na które można wjechać o własnych
siłach,
[...]

No to w Gliwicach Ostropie spełnia te wymagania :-)

Data: 2010-11-04 00:57:46
Autor: Marek
śląskie hałdy - pytanko do bywalców
Ta na zdjęciu to hałda popłuczkowa koło Tarnowskich Gór. Niektórzy
nazywają ją Red Rock. Ma w jednym miejscu ciekawie ukształtowane
zbocze (w formie cyrku) i była moim ulubionym miejscem wycieczek. Ale
od kilku lat stanowi teren parku kulturowego i podlega ochronie.
http://tiny.pl/hw9gt i kilka następnych. Można na nią wjechać ścieżką
od drugiej strony. Przy okazji ostatniej wizyty przymierzyłem się do
zjazdu po usypisku w pobliskim kamieniołomie  http://tiny.pl/hw9gc ,
ale okazało się tak nasiąknięte wodą, że z trudem po tym zjechałem na
butach, po kostki w brei. Lecz jak obeschnie lub zamarznie, to może
się udać, choć sporo tam niebezpiecznego betonowego gruzu.
Ciekawa jest zrekultywowana hałda koło Przezchlebia. Łatwo na nią
wjechać i ma kilka zacnych zjazdów, a i widok z najwyższego punktu
jest ciekawy. Najbardziej wymagający zjazd (i podjazd) znajduje się
pod szczytem, po obu stronach ładnej, sztucznej dolinki http://tiny.pl/hw9g1
.. Jej dnem biegnie ścieżka, wykorzystywana w czasie zawodów MTB. Hałda
jest częściowo rozkopana, bo zabiera się z niej materiał na budowę
autostrady. Ale nowa droga dojazdowa, ubita przez wywrotki, stała się
dzięki temu kolejnym  zjazdem - podjazdem :).
Czy byłeś już na hałdzie koło elektrowni w Łaziskach? Jest na nią
droga, a na płaskim szczycie, oprócz pięknego widoku na pobliskie
Beskidy, można znaleźć niewielki stawek.
Perłą wśród śląskich hałd jest ta w Rydułowach, na której szczycie
Angelus czeka na promień z Saturna :). To gigant o stożkowym
kształcie. Nie rozpoznałem jeszcze tego miejsca. Jest dość daleko od
Gliwic. Ale kusi, bo ponoć da się wejść na jej teren. A znajomi z koła
planują tam zimowy wypad skiturowy. http://pl.wikipedia.org/wiki/Ha%C5%82da_w_Rydu%C5%82towach

--
Marek

Data: 2010-11-04 09:36:30
Autor: dobrov
W dniu 2010-11-04 08:57, Marek pisze:
[...]

Hałda w Łaziskach wygląda bardo zacnie z satelity
http://tiny.pl/hw9tq
Wiedziałem ,że coś tam jest ale nie wiedziałem, że takie fajne :)
Wybiorę się w dobrą pogodę z aparatem. Górki faktycznie mogą wyjść ładnie.

No a skoro to w Rydułtowach młodzieniec przeczysty czeka na promień z Saturna, to już musowo muszę tam pojechać :)
To ta na wschodzie czy południu?
http://tiny.pl/hw9tx

Pozostałe też ciekawe - ech będzie co zwiedzać na wiosnę :)
Dzięki za te informacje. Masz już uprawnienia przewodnika hałdzianego? :)

Data: 2010-11-04 09:32:43
Autor: też lubię hałdy
śląskie hałdy - pytanko do bywalców
Ciekawa jest też hałda KWK Wesoła. ładnie ukształtowana.

A nie znać Łazisk to wstyd! Jedna z największych hałd w Europie i fajny ok 900 metrowy podjazd z mocnymi ostatnimi 150 metrami.

Data: 2010-11-04 11:21:38
Autor: dobrov
W dniu 2010-11-04 10:32,  też lubię hałdy pisze:
Ciekawa jest też hałda KWK Wesoła. ładnie ukształtowana.

A nie znać Łazisk to wstyd! Jedna z największych hałd w Europie i fajny ok 900
metrowy podjazd z mocnymi ostatnimi 150 metrami.

Przepraszam, wstyd mi :)

Data: 2010-11-04 13:28:41
Autor: MadMan
Dnia Thu, 4 Nov 2010 09:32:43 +0000 (UTC),  też lubię hałdy napisał(a):

fajny ok 900 metrowy podjazd z mocnymi ostatnimi 150 metrami.

900 w górę? Coś mi się wierzyć nie chce. --
Pozdrawiam,
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2010-11-04 13:33:50
Autor: też lubię hałdy
MadMan <madman15@nie-spamo-wac.wp.pl> napisał(a):
Dnia Thu, 4 Nov 2010 09:32:43 +0000 (UTC),  też lubię hałdy napisał(a):

> fajny ok 900 > metrowy podjazd z mocnymi ostatnimi 150 metrami.

900 w górę? Coś mi się wierzyć nie chce.

Droga długości dziewięciuset metrów.

Data: 2010-11-04 15:17:13
Autor: MadMan
Dnia Thu, 4 Nov 2010 13:33:50 +0000 (UTC),  też lubię hałdy napisał(a):

fajny ok 900 metrowy podjazd z mocnymi ostatnimi 150 metrami.

900 w górę? Coś mi się wierzyć nie chce.

Droga długości dziewięciuset metrów.

No to dopytam - a ile w górę? Jak mniej niż 100m to nie jest ostro :)

--
Pozdrawiam,
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2010-11-04 15:42:28
Autor: bans
W dniu 2010-11-04 15:17, MadMan pisze:

Droga długości dziewięciuset metrów.

No to dopytam - a ile w górę? Jak mniej niż 100m to nie jest ostro :)

125m o ile dobrze widzę. A droga biegnie serpentynami wokół hałdy, więc jak rąbniesz na przełaj (300m z hakiem) to nieźle będzie ;)

http://tinyurl.com/26gwxxt

--
bans

Data: 2010-11-04 15:55:30
Autor: bans
śląskie hałdy - pytanko do bywalców
W dniu 2010-11-04 15:49, MadMan pisze:

No, to niezła górka. Krótka, ale ostra.

Za jakość nawierzchni przy podjeździe "na wprost" nie ręczę ;)

--
bans

Data: 2010-11-04 15:56:05
Autor: MadMan
Dnia Thu, 04 Nov 2010 15:42:28 +0100, bans napisał(a):

[...]

No, to niezła górka. Krótka, ale ostra. Wedle moich informacji nie aż
tak ostra, ale może przejadę się kiedyś sprawdzić, daleko nie ma :)

--
Pozdrawiam,
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2010-11-04 15:59:54
Autor: bans
W dniu 2010-11-04 15:56, MadMan pisze:

No, to niezła górka. Krótka, ale ostra. Wedle moich informacji nie aż
tak ostra, ale może przejadę się kiedyś sprawdzić, daleko nie ma :)

To ja powtórzę jeszcze raz - te 300m to jest _na_wprost_ i raczej tak nie podjedziesz ;)

--
bans

Data: 2010-11-04 13:44:28
Autor: bans
W dniu 2010-11-04 13:28, MadMan pisze:

900 w górę? Coś mi się wierzyć nie chce.

Też pomysł, nie rób z hałdy beskidzkiej góry ;)

--
bans

Data: 2010-11-04 14:08:06
Autor: MadMan
Dnia Thu, 04 Nov 2010 13:44:28 +0100, bans napisał(a):

900 w górę? Coś mi się wierzyć nie chce.

Też pomysł, nie rób z hałdy beskidzkiej góry ;)

Beskidzkie góry też nie mają tyle w górę :)

--
Pozdrawiam,
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2010-11-04 14:14:24
Autor: bans
W dniu 2010-11-04 14:08, MadMan pisze:

Beskidzkie góry też nie mają tyle w górę :)

Az mnie to zaciekawiło. Chyba jednak parę szczytów by się znalazło, Pilsko, Babia Góra (ta to licząc z Zawoi Markowe to i sporo ponad 1000m ma), może jeszcze inne o wysokości powyżej powiedzmy 1300m npm. Idę szukać wsparcia ;)

Piszę oczywiście o wysokości względnej, a nie o _sumie_ podjazdów.

--
bans

Data: 2010-11-04 14:24:35
Autor: MadMan
Dnia Thu, 04 Nov 2010 14:14:24 +0100, bans napisał(a):

[...]

Nie da się rowerem wjechać, więc te góry nie istnieją! :)

Piszę oczywiście o wysokości względnej, a nie o _sumie_ podjazdów.

Ja też, bo suma podjazdów wiadomo, zwykle nieco większa. --
Pozdrawiam,
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2010-11-04 14:40:51
Autor: bans
W dniu 2010-11-04 14:24, MadMan pisze:

Nie da się rowerem wjechać, więc te góry nie istnieją! :)

Tyż prowda :)

Weryfikowałem to tu:

http://beta.mapmyride.com/

Tak z grubsza wychodzi z centrum Korbielowa na Pilsko nieco ponad 900m, a z parkingu Zawoja Markowe na Babią 1000m.

Jakby się napiąć i ponaciągać trasę to i z Węgierskiej Górki na Rysiankę jest ponad 900 ;)

--
bans

Data: 2010-11-04 15:13:04
Autor: chary
On Thu, 4 Nov 2010 14:24:35 +0100, MadMan wrote:

Nie da się rowerem wjechać, więc te góry nie istnieją! :)

Jak nie potrafisz, to nie mow od razu, ze sie nie da ;)

--
pozdrawiam,
Marek Sosnowski

Data: 2010-11-04 15:33:22
Autor: bans
W dniu 2010-11-04 16:13, chary pisze:

Jak nie potrafisz, to nie mow od razu, ze sie nie da ;)

Są dwie możliwości:

1. Nie zrozumiałeś.
2. Zrozumiałeś, ale brak ci klasy.

--
bans

Data: 2010-11-04 16:36:25
Autor: chary
On Thu, 04 Nov 2010 15:33:22 +0100, bans wrote:

W dniu 2010-11-04 16:13, chary pisze:

Jak nie potrafisz, to nie mow od razu, ze sie nie da ;)

Są dwie możliwości:

1. Nie zrozumiałeś.
2. Zrozumiałeś, ale brak ci klasy.

3. Stales w kolejce po rozum (badz klase) kiedy rozdawali poczucie humoru.

--
pozdrawiam,
Marek Sosnowski

Data: 2010-11-04 10:01:21
Autor: bans
W dniu 2010-11-04 09:36, dobrov pisze:

No a skoro to w Rydułtowach młodzieniec przeczysty czeka na promień z
Saturna, to już musowo muszę tam pojechać :)

Parafrazując: "Ino niy godej do niego "chopie", ty ciulu!" ;)

--
bans

Data: 2010-11-04 13:45:44
Autor: Karol
W dniu 03.11.2010 22:29, dobrov pisze:
[...]

Co do wyciągu to podobno kiedyś były takie plany, ale jak widać upadło i pozostał sam Sopelek. Może to i dobrze, bo jakby zrobili taki wyciag to rowerem by zabronili jeździć miejscami.

śląskie hałdy - pytanko do bywalców