spadek, sprzedaz/wynajem mieszkania i pelnomocnictwo

Data: 2011-02-22 20:16:19
Autor: M
spadek, sprzedaz/wynajem mieszkania i pelnomocnictwo
Witam

Moi rodzice mieszkali przez ostatnie 20 lat w mieszkaniu spółdzielczym,
które zdecydowali się wykupić parę lat temu.
Niedawno mama zmarła, a mieszkanie było na oboje rodziców.
Jestem ich jedynym synem.
Czy wobec tego istnieje konieczność zgłaszania tego faktu do jakiegoś
urzędu lub sądu?
Czy tata automatycznie staje się pełnoprawnym właścicielem całego
mieszkania czy też połowa mamy dzieli się teraz między jego i mnie? - i
czy któraś z tych opcji zachodzi samoistnie czy musi wcześniej odbyć się
rozprawa sądowa lub inne postępowanie urzędowe?
Ja przebywam aktualnie za granicą, a tata zastanawia się nad sprzedażą lub
wynajmem mieszkania (i przeprowadzką bliżej krewnych).
Czy fakt, że byłbym właścicielem 25% mieszkania (jeśli nastąpiłby podział
połowy mamy na mnie i tatę) w jakiś sposób utrudniałby tacie jego sprzedaż
lub wynajem? - czy wystarczy do tego decyzja i podpis taty?
Wolałbym uniknąć konieczności latania do Polski tylko z powodu
konieczności bycia na rozprawie, złożenia podpisu pod umową
sprzedaży/wynajmu czy też wymeldowania.
Czy moja obecność w w/w przypadkach byłaby niezbędna czy może to wszystko
załatwić tata bez mojego udziału? Czy może potrzebne jest do
tego pełnomocnictwo? - jeśli tak to jaka powinna być jego treść?
Czy w przypadku podziału połowy mieszkania mamy i zrzeczenia się mojej
części przypadnie ona mojemu tacie czy też będzie podzielona między osoby
z drugiej grupy spadkowej (rodzeństwo i rodzice mamy)?
Zależy mi na rozwiązaniu, które najbardziej ułatwi tacie ewentualną
sprzedaż lub wynajem mieszkania bez mojego udziału.

Data: 2011-02-22 14:29:53
Autor: witek
On 2/22/2011 2:16 PM, M wrote:
[...]

obowiązku nie ma, ale konieczność, w sensie bez papierków nic dalej nie załatwić jest.

Wniosek do sądu o stwierdzenie nabycia spadków, ewenutalnie do tego wniosek o dział spadku.
Jak wrzucisz hasła do goole to sie wszystkiego dowiesz.

[...]

dzieli sie.
ty masz teraz 1/4 ojciec 3/4.

dzieje się to z automatu z chwilą śmierci, ale papierki to potwierdzające same sie nie wyprodukują stąd ten wnioske o stwierdzneie nabycia spadku. Jeśli to 1/4 chcesz dać ojcu to od raz dział spadku.

Uwaga tylko na urząd skarbowy. Macie 6 miesiecy od stwierdzenia nabycia spadku przed sąd na zgłosznie tego do US. Inaczej zapłacicie podatek od spadku.
Te 6 miesiecy jest liczone od tak magicznej daty, ze lepiej przyjąć, że macie trochę mniej niż 6 i nie czekać do końca, bo możecie się o parę dni spóźnić i będzie po rybkach.

Ja przebywam aktualnie za granicą, a tata zastanawia się nad sprzedażą lub
wynajmem mieszkania (i przeprowadzką bliżej krewnych).

j.w. bez papierków nic nie zrobi.

[...]

dwóch właścicieli to dwóch sie musi podpisać na akcie sprzedaży,
no chyba, że wyprodukujesz pełnomocnictwo dla ojca, który będzie wystepował w twoim imieniu, czyli raz sie podpisze, za siebie a raz za ciebie.
innym rozwiazaniem to dział spadku, z przekazaniem ojcu twojej cześci
jeszcze inne to zniesienie współwłasności
jeszcze inne to darowizna
tak czy siek pewnie z raz bedziesz sie musiał zjawić.

zrzec sie dziedziczenia już nie możesz, bo to sie robi za życia spadkodawcy
zapewne masz na myśli odrzucenie spadku. Możliwe jesli nie minelo jeszcze 6 miesiecy od smierci.
dziedziczą wówczas twoje dzieci jeśli masz, czyli nie wiele ci to daje
nie pamietam w tej chwili kto odziedziczy towją czesc jesli jej nie przyjmeisz i nie masz dzieci. do sprawdzenia w KC, ale mi sie w tej chwili nie chce.

Najprostsze rozwiazanie, to wniosek do sądu o stwierdzenie nabycia spadku i dział spadku w taki sposób, że ojciec dostaje wszystko ty nic.
Całkiem możliwe, że nawet bez przyjazdu się to uda.
Ale pewnie bez wizyty w konsulacie, tudziez bieganie za appostille już nie. to w zależności gdzie cię wywiało.

Data: 2011-02-22 21:43:26
Autor: Dysiek
spadek, sprzedaz/wynajem mieszkania i pelnomocnictwo
Najprostsze rozwiazanie, to wniosek do sądu o stwierdzenie nabycia spadku i dział spadku w taki sposób, że ojciec dostaje wszystko ty nic.

Najszybsze wyjscie to notariusz - zalatwiasz wszystko w ten sam dzien. W przypadku jedynie mieszkania notariusz sam przekazuje niezbedne dokumenty do US. Czyli jednym slowem - przylatujesz, idziecie oboje do notariusza. Przyjmujesz spadek i zrzekasz sie go na ojca. Finito.

Dysiek

Data: 2011-02-22 14:55:27
Autor: witek
On 2/22/2011 2:43 PM, Dysiek wrote:
[...]

moze byc
ale trzeba sie zjawic, wszyscy na raz.
tam są jakieś ograniczenia co do tego kiedy notariusz może sporządzić poświadczenie. do sprawdzenia.
dział spadku u notariusza wyjdzie trochę drogo. zalezy ile warte jest to mieszkanie.

Data: 2011-02-22 21:59:38
Autor: Dysiek
spadek, sprzedaz/wynajem mieszkania i pelnomocnictwo
moze byc
ale trzeba sie zjawic, wszyscy na raz.

Wszyscy dwoje :D

tam są jakieś ograniczenia co do tego kiedy notariusz może sporządzić poświadczenie. do sprawdzenia.

W zasadzie ograniczen brak.

dział spadku u notariusza wyjdzie trochę drogo. zalezy ile warte jest to mieszkanie.

Pamietaj, ze dzial bedzie dotyczyl 1/4 mieszkania, wiec nie wyjdzie tak drogo. Trzeba liczyc jakis 1000 zl od kazdych 100.000 wartosci.

Dysiek

Data: 2011-02-22 15:02:19
Autor: witek
On 2/22/2011 2:59 PM, Dysiek wrote:
moze byc
ale trzeba sie zjawic, wszyscy na raz.

Wszyscy dwoje :D

czyli o jednego za duzo.

[...]

w sądzie to jakieś 300 zł.
mi wyszło, że do 30 tyś opłaca się notariusz.
Czyli jak mieszkanie jest warte > 120 tys to wyjdzie drozej plus koszty przylotu.

Data: 2011-02-22 22:15:14
Autor: Dysiek
spadek, sprzedaz/wynajem mieszkania i pelnomocnictwo
w sądzie to jakieś 300 zł.
mi wyszło, że do 30 tyś opłaca się notariusz.
Czyli jak mieszkanie jest warte > 120 tys to wyjdzie drozej plus koszty przylotu.

Na pewno wyjdzie drozej niz w sadzie. Tylko znacznie szybciej. Za jednym zamachem stwierdzenie i dzial spadku. A przyleciec pewnie bedzie musial tak czy siak.

Dysiek

Data: 2011-02-22 16:06:23
Autor: witek
On 2/22/2011 3:15 PM, Dysiek wrote:
[...]

do sadu niekoniecznie
da sie zrobić bez niego.  na pewno stwierdzenie nabycia spadku. nie wiem jak z działem spadku, bo mnie to nie interesowało.
I w zasadzie te za jednym posiedzeniem tylko poczekac na biednego zapraocwanego sędziego trzeba bedzie.

Data: 2011-02-24 20:49:11
Autor: kam
spadek, sprzedaz/wynajem mieszkania i pelnomocnictwo
W dniu 2011-02-22 22:02, witek pisze:
w sądzie to jakieś 300 zł.

zgubiłeś 300 zł za podział majątku wspólnego

K.

Data: 2011-02-22 22:13:20
Autor: M
Dnia 22-02-2011 o 20:29:53 witek <witek7205@gazeta.pl.invalid> napisał(a):

On 2/22/2011 2:16 PM, M wrote:

[...]

Czy w przypadku ustanowienia pełnomocnictwa potrzebna jest obecność obu  osób?
Czy dałoby się to załatwić w konsulacie?, dowiadywałem się i konsul mógłby  mi dać notarialnie poświadczyć dokument, tylko musiałbym sam dostarczyć  jego treść - i czy wtedy nie byłby potrzebny jednak też tata żeby coś tam  podpisać?
Rozumiem, że to też rozwiązałoby sprawę?
Ja zostaje z 1/4, tata z 3/4 i mocą prawną żeby mieszkanie  sprzedać/wynająć beze mnie?
Tylko czy wtedy zgłaszamy do Urzędu Skarbowego nabycie spadku obaj czy  tylko tata? - i jak to wygląda w przypadku działu spadku?

Data: 2011-02-22 20:38:25
Autor: witek
On 2/22/2011 4:13 PM, M wrote:

Czy w przypadku ustanowienia pełnomocnictwa potrzebna jest obecność obu
osób?

Nie.
Ale pełnomocnictwo musi być "dobrze" zrobione, żeby polski notariusz się nie czepiał.
Czyli albo pełnomocnictwo przy okazji bycia w polsce u polskiego notariusza, albo za granicą, ale to jest trochę biegania. Wszystko zalezy od kraju i tego co zaakceptuje polski notariusz.

[...]

za mało.
sprzedaż musi mieć formę aktu notarialnego więc samo pełnomocnictwo też.
Sam notariusz będzie wiedział najlepiej co zakceptuje.
poszukaj też hasła apostille.

Ja zostaje z 1/4, tata z 3/4 i mocą prawną żeby mieszkanie
sprzedać/wynająć beze mnie?
z pełnomocnictwem tak.
wowczas reprezentuje siebie i ciebie w jednej osobie.

Tylko czy wtedy zgłaszamy do Urzędu Skarbowego nabycie spadku obaj czy
tylko tata? - i jak to wygląda w przypadku działu spadku?

nabycie spadku zgłszacie obaj.
dział spadku to tylko fizyczne ustalenie co jest czyje zamiast procentów.

Data: 2011-02-23 19:20:39
Autor: M
Dnia 23-02-2011 o 02:38:25 witek <witek7205@gazeta.pl.invalid> napisał(a):

On 2/22/2011 4:13 PM, M wrote:

[...]

Czy najpierw należy załatwić dział, a potem zgłosić do US nabycie spadku  czy na odwrót?

Data: 2011-02-22 22:55:30
Autor: M

On 2/22/2011 2:16 PM, M wrote:

[...]

I jeszcze jedno.
Czy w przypadku ustanowienia pełnomocnictwa zarówno tata jak i ja  musielibyśmy zgłosić nabycie spadku osobno czy wystarczy raz?
I jak jest w przypadku działu spadku - czy wtedy wystarczy, że zgłosi to  tata?, i czy powinien to zrobić po czy przed podzieleniem spadku?, czy to  bez różnicy?

Data: 2011-02-22 23:12:26
Autor: pamana
W dniu 02/22/2011 21:16, M pisze:
[...]

A nie jest  tak ,że
Ojciec ma całość mieszkania i dopiero po jego smierci ty jestes następny do dziedziczenia.
Ojciec może z mieszkaniem robic co zechce bez twojego pozwolenia i udziału.
p.

Data: 2011-02-22 20:31:41
Autor: witek
On 2/22/2011 4:12 PM, pamana wrote:
W dniu 02/22/2011 21:16, M pisze:
[...]

ojciec i matka mieli po połowie
ojciec ma dalej swoje pół, a połowę matki sie dzieli.
Jak syn jest jeden to syn dostaje pół tego co się dzieli i ojciec dostaje pół tego co się dzieli.
w efekcie ojciec będzie miał 3/4 , syn 1/4

Data: 2011-02-22 22:56:42
Autor: M
Dnia 22-02-2011 o 22:12:26 pamana <brak@adresu.pl> napisał(a):

W dniu 02/22/2011 21:16, M pisze:
[...]

O ile wiem w pierwszej grupie spadkowej jest zarówno tata i ja, więc część  mamy teraz dzieli się an pół.

spadek, sprzedaz/wynajem mieszkania i pelnomocnictwo