spisanie testamntu a ?rodki jeszcze nie nabyte

Data: 2011-02-02 12:57:44
Autor: Lukasz
spisanie testamntu a ?rodki jeszcze nie nabyte
Witam,
Planuję spisać testament na wypadek śmierci (młody jestem ale różne rzeczy się zdarzają). Chciałbym przepisać wszystkie ruchomości które posiadam oraz nieruchomości które będę posiadał na żonę, tak aby w razie mojej śmierci mogła je łatwo sprzedać (samochód, dom itp.- słyszałem że jeśli tego nie zrobię część dziedziczą dzieci, a jeśli nie są pełnoletnie będzie kłopot ze sprzedażą np. domu- a w przypadku mojej śmierci taka sprzedaż i przeprowadzka do mieszkania byłaby uzasadniona, poza tym z innych nieruchomości które planuję zakupić częściowo na kredyt mogłaby pospłacać zaciągnięte przeze mnie/przez nas kredyty).
W jakiej formie najlepiej sporządzić taki testament, czy powinienem wydziedziczyć dzieci (ufam że żona i tak zadba o ich dobro) czy wystarczy że przepiszę wszystko żonie, czy wyszczególniać co przekazuję żonie (samochód, dom itp.) czy po prostu ogólnikowo całość (czy robi to jakąś różnicę, jeśli tak to jaką), czy taki testament jest ważny nieskończenie długo (przyjmując że później nie spiszę nowego) oraz czy wystarczy że spiszę go w domu, przy dwóch niespokrewnionych z nami świadkach.

Z góry dzięki za odpowiedzi i poświęcony czas :)
Pozdrawiam
Lukasz

Data: 2011-02-02 06:13:42
Autor: witek
On 2/2/2011 5:57 AM, Lukasz wrote:
[...]

notarialnej

  czy powinienem
wydziedziczyć dzieci (ufam że żona i tak zadba o ich dobro)

nie uda ci sie, bo wydziedziczenie jest w scisle okreslonych przypadkach
zreszta po co.
[...]

ogolnie,
bo jak zaczniesz wymieniac to wyjdzie ci z tego zapis testamentowy a nie testament,
dlateo radze isc do notariusza, ktory zdecydowanie skopie to w mniejszym zakresie niz ty.

  czy taki testament jest ważny
nieskończenie długo (przyjmując że później nie spiszę nowego)

wazny

oraz czy
wystarczy że spiszę go w domu, przy dwóch niespokrewnionych z nami
świadkach.
wystarczy ze spiszesz go w domu,
swiadkowie niepotrzebni.
wazne zebys go tylko na drukarce nie wydrukowal i takie tam inne,
dlatego jeszcze raz wysle cie do notariusza, zamiast tlumaczyc ci jak to ma byc.

Data: 2011-02-02 14:55:07
Autor: Lukasz
Użytkownik "witek" <witek7205@gazeta.pl.invalid> napisał w wiadomości news:iibhpu$nn2$7inews.gazeta.pl...
 czy powinienem
wydziedziczyć dzieci (ufam że żona i tak zadba o ich dobro)

nie uda ci sie, bo wydziedziczenie jest w scisle okreslonych przypadkach
zreszta po co.

chodzi mi dokładnie o ewentualną sprzedaż domu (jak mnie nie będzie to dom to zbyt duże koszty utrzymania, lepiej niech kupi mieszkanie w centrum) lub też garażu (planuję takowy zakupić jako inwestycję,być może zaciągnę na to jakiś kredyt który w razie mojej śmierci żona będzie musiała spłacić) przed pełnoletnością dzieci

Lukasz
..

Data: 2011-02-02 19:58:23
Autor: mvoicem
(02.02.2011 14:55), Lukasz wrote:
[...]

Wtedy zapisujesz całość spadku żonie.  Ale naprawdę - idź do notariusza.
W razie czego może ci się uaktywnić rodzina dalsza lub bliższa i
podważać testament ze względu na wady formalne, a te bardzo łatwo
popełnić na nienotarialnym testamencie.

p. m.

Data: 2011-02-02 21:08:54
Autor: Cyb
On Wed, 02 Feb 2011 19:58:23 +0100, mvoicem <mvoicem@gmail.com> wrote:

[...]

eee.. jak jest zona i dzieci (lub dzieci tych dzieci - a niech
watkotworca zyje i 200 lat) to dalsza rodzina moze oddalic sie w
podskokach...
nawet jak testament bedzie niwazny to spadek bedzie wg ustawy

pozdarwiam,
Cyb

Data: 2011-02-03 00:49:48
Autor: mvoicem
(02.02.2011 21:08), Cyb wrote:
On Wed, 02 Feb 2011 19:58:23 +0100, mvoicem <mvoicem@gmail.com> wrote:

Wtedy zapisujesz całość spadku Ĺźonie.  Ale naprawdę - idĹş do notariusza.
[...]

Trzeba sie zastanowić, czy rodzina w obronie dzieci, skrzywdzonych przez
wredną matkę która w swej chciwości posunęła się do sfałszowania
testamentu, ma prawo taki testament podważać.

p. m.

Data: 2011-02-03 08:07:04
Autor: Cyb
On Thu, 03 Feb 2011 00:49:48 +0100, mvoicem <mvoicem@gmail.com> wrote:

[...]

z tego co zrozumialem, to watkotworca martwi sie tylko latwoscia
sprzedazy domu - nie ma watpliwosci do intencji matki i jej opieki nad
dziecmi.
tak wiec kwestie dalszej rodziny w sumie nie sa istotne - nawet gdyby
obalili testament, to i tak nic nie dostana - wg ustawy odziedziczy
zona i dzieci - a skoro i tak nic nie dostana, to myslisz ze beda sie
jakos specjalnie angazowac?
najwyzej sad poleci wg ustawy i wtedy bedzie dziedziczyc zona i
dzieci, a jesli dzieci beda nieletnie to i tak zona jako ich opiekun
prawny.

pozdarwiam,
Cyb

Data: 2011-02-03 09:21:57
Autor: mvoicem
(03.02.2011 08:07), Cyb wrote:
[...]

On nie ma i ja nie mam. Za to rodzina może mieć, czy to faktycznie czy
też oficjalnie.

[...]

Potrafię sobie to wyobrazić.

najwyzej sad poleci wg ustawy i wtedy bedzie dziedziczyc zona i
dzieci, a jesli dzieci beda nieletnie to i tak zona jako ich opiekun
prawny.

Czy sprzedaż domu przypadkiem nie przekracza zakresu "zwykłego zarządu"?

p. m.

Data: 2011-02-03 10:03:33
Autor: Cyb
On Thu, 03 Feb 2011 09:21:57 +0100, mvoicem <mvoicem@gmail.com> wrote:

[...]

ok, przyznaje ci racje - zdaza sie taka rodzina ze dla samej
zlosliwosci zakombinuje - tak wiec ustalmy ze w 20% przypadkow ty masz
racje (wybitnie zlosliwa rodzina) a w 80% ja (normalna rodzina).
oczywiscie powyzsze procenty sa mocno umowne - nie wiem jaki odsetek
rodzin narobi problemow z czystej potrzeby przypie*lenia komus
bezinteresowanie, ale mam nadzieje ze nie wiecej jak 20%.

tak czy inaczej skoro widzimy takie ryzyka, to watkotworca lepiej
niech przejdzie sie do notariusza i zrobi dokladny testament
notarialny...

pozdarwiamm
Cyb

Data: 2011-02-03 10:43:06
Autor: mvoicem
(03.02.2011 10:03), Cyb wrote:
[...]

Potrafię sobie również wyobrazić takie akcje powodowane czym innym niż
złośliwością - tj źle pojętą dbałością o interes dziecka, lub też
nadzieją na jakiś własny zysk na zamieszaniu.

tak czy inaczej skoro widzimy takie ryzyka, to watkotworca lepiej
niech przejdzie sie do notariusza i zrobi dokladny testament
notarialny...

Otóż to :)

pzdr

Maho

Data: 2011-02-02 13:34:16
Autor: ąćęłńóśźż
spisanie testamntu a ?rodki jeszcze nie nabyte
Dzieci jak Matka:  są jedne.

Z żonami różnie bywa.
Nie wierzysz?  To poczytaj tę grupę ;-)))

-- -- -

Data: 2011-02-07 14:20:02
Autor: Gotfryd Smolik news
On Wed, 2 Feb 2011, Lukasz wrote:

[...]

  I koniec listy.
  Do wszystkiego co Ci napisali (w tym witek i mvoicem) dopisz czego
Ci *nie* napisali (trochę mię dziwi, że im się nie chciało - pewnie
z tej okazji, że szukasz "drogi na skróty" i co rusz będzie się
pojawiało więcej pytań niż odpowiedzi, a co gorsza możesz *ścisłe*
odpowiedzi próbować interpretować nieściśle).

  Twoje zdanie... się nie liczy. Tyle.
  Jak umrzesz, to sąd będzie orzekał co jest "dobre dla twoich
dzieci". I żona *nie* sprzeda majątku który jest "na dzieci",
w szczególności w taki sposób, żeby go spieniężyć i wydać
na bliżej nie sprecyzowany cel.
  Minimum co dzieciom "zostanie przypisane" to 2/3 wartości
ich udziału spadkowego.
  I IMVHO wcale nie będzie to dobry pomysł z "zapisaniem
żonie" - bo żona może zostać zmuszona do wypłacenia tej kwoty w pieniądzu.
  A pieniądze do depozytu i wydawanie tylko "pod kontrolą".

"Idź do notariusza" IMVHO trzeba rozumieć tak: "a nuż widelec
będzie mu się chciało online prostować każdy pomysł z którym
wyskoczysz" ;)

czy taki testament jest ważny nieskończenie długo

  Ważność testamentu nie oznacza jego skuteczności, a skuteczności
jego zapisów w szczególności :)

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-02-08 04:58:00
Autor: witek
On 2/7/2011 7:20 AM, Gotfryd Smolik news wrote:
  Do wszystkiego co Ci napisali (w tym witek i mvoicem) dopisz czego
Ci *nie* napisali

napisali.
zdaje sie, ze cos wspomnialem o zapisie testamentowym vs. testamentem.
A moze to nie w tym wątku. :)

Data: 2011-02-08 08:37:00
Autor: Lukasz
Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <smolik@stanpol.com.pl> napisał w wiadomości news:Pine.WNT.4.64.1102062200180.576quad...
 I IMVHO wcale nie będzie to dobry pomysł z "zapisaniem
żonie" - bo żona może zostać zmuszona do wypłacenia tej kwoty w pieniądzu.
 A pieniądze do depozytu i wydawanie tylko "pod kontrolą".

i może tak być w momencie kiedy cały spadek przepiszę tylko żonie?

"Idź do notariusza" IMVHO trzeba rozumieć tak: "a nuż widelec
będzie mu się chciało online prostować każdy pomysł z którym
wyskoczysz" ;)

tak myślałem, byłem się dowiedzieć i wiem już coś więcej
teraz nurtują mnie kolejne pytania które nasunęły mi się już po wizycie.
Jeśli stworzyłbym rozdzielność majątkową w małżeństwie- czy wszystko co przekazywałbym żonie musiałoby przejść przez urząd skarbowy? tzn. np. kupuję auto, połowę daruję żonie - ona zgłasza darowiznę do us? czy auto dalej może być zarejestrowane tylko na mnie? jak wygląda sprzedaż? no i jak jest z gotówką jeśli np. żona nie pracuje- każdą kwotę przekazaną jej muszę zgłaszać?

Lukasz

Data: 2011-02-08 10:06:52
Autor: mvoicem
(08.02.2011 08:37), Lukasz wrote:
[...]

Tak, poczytaj o zachowku. W skrócie - jeżeli osoba A jest uprawniona do
spadku z ustawy, ale wszystko zapiszesz osobie B, to A należy się od B
połowę tego co by dostała jakby testamentu nie było - w gotówce.

[...]

Tak. Przy czym *na razie* to tylko zgłoszenie, bez podatku. Chyba że się
mieści w limicie (ok. 9tys na 2 lata?)

 czy auto
dalej może być zarejestrowane tylko na mnie?

Chyba nie, skoro by było współwłasnością, musiałoby być zarejestrowane
na was oboje.

 jak wygląda sprzedaż? no i
jak jest z gotówką jeśli np. żona nie pracuje- każdą kwotę przekazaną
jej muszę zgłaszać?

Jeżeli żona nie pracuje, to masz wobec niej obowiązek alimentacyjny.
Czyli z mocy ustawy masz obowiązek łożyć na jej utrzymanie. Więc
pieniądze przekazywane jej (zakładamy że nie jest mowa o 100 tys
miesięcznie) nie są darowiznami.

Ale, wydaje mi się że za bardzo kombinujesz. Jeżeli już koniecznie
chcesz wszystko przekazać żonie, to nie musisz mieć z nią rozdzielności
majątkowej - wystarczy że jej przekażesz do jej majątku odrębnego, wtedy
nie jest to współwłasność i nie podlega dziedziczeniu jeżeli ty opuścisz
ten łez padół.

Chciałbym też zwrócić uwagę na pewną lukę w twoim rozumowaniu. Jeżeli
tak wszystko na żonę przepiszesz, żeby uniknąć problemów ze spadkiem, w
momencie kiedy umrzesz, abstrahując od kwestii zaufania i puszczania w
skarpetkach, to co jeżeli to żona wcześniej umrze? Masz ten problem
którego chcesz uniknąć, tylko ze wzmożoną siłą :). No chyba że
"przecieki z samej góry masz" jaka będzie kolejność opuszczania świata.

p. m.

Data: 2011-02-08 12:20:46
Autor: Lukasz
Użytkownik "mvoicem" <mvoicem@gmail.com> napisał w wiadomości news:4d5107ac$0$2442$65785112news.neostrada.pl...
Tak, poczytaj o zachowku. W skrócie - jeżeli osoba A jest uprawniona do
spadku z ustawy, ale wszystko zapiszesz osobie B, to A należy się od B
połowę tego co by dostała jakby testamentu nie było - w gotówce.

to ładne nam przepisy zgotowali...
rozumiem że nie da się tego w dzisiejszym stanie prawnym ominąć?

Lukasz

Data: 2011-02-08 17:21:39
Autor: Lukasz
[...]

Jeszcze jedno pytanie odnośnie powyższego:jak ma się pożyczenie pieniędzy od rodzica do zachowku? czy po śmierci kwota nie spłacona jest liczona jak darowizna/spadek? np. pożyczam od ojca 400.000zł na zakup nieruchomości (muszę to zgłosić do US?), muszę spłacać to "na papierze" notując co miesiąc ile mu oddaję najlepiej z oświadczeniem pisanym przez ojca ;) żeby potomni (upoważnieni do zachowku) nie mieli wątpliwości co do spłaty?

Lukasz

Data: 2011-02-08 12:07:09
Autor: witek
On 2/8/2011 10:21 AM, Lukasz wrote:
> [...]

Witam,
Jeszcze jedno pytanie odnośnie powyższego:jak ma się pożyczenie

pozyczka jak pozyczka.
trzeba oddac. jak nie pozyczkodawcy to jego spadkobiercom.
Twoja czasc moze ci sie upiec jesli bedziessz spadkobiercom.
Reszta rodziny moze ci ewentualnie odpuscic zwrot, ale tak czy siak to jest spadek dla nich do opodatkowania(na szczescie narazie na 0%, ale kto wie jak dlugo), a odpuszczenie zwrotu dla cienie dochodem do opodatkowania normalną stawką podatkową.

  np. pożyczam od ojca 400.000zł na zakup
nieruchomości (muszę to zgłosić do US?)

2% PCC w 14 dni od podpisania umowy pozyczki. nie pamietam czy sa jakies zwolnienia. chyba sa. wiec moze ci sie upiec, ale termin zgloszenia jest 14 dni, zeby nie placic.

, muszę spłacać to "na papierze"
notując co miesiąc ile mu oddaję najlepiej z oświadczeniem pisanym przez
ojca ;) żeby potomni (upoważnieni do zachowku) nie mieli wątpliwości co
do spłaty?

na papierze mozesz sobie robic co chcesz, potem i tak sie rodzinka zapyta gdzie jest realna kasa ktora mieli dostac a nie dostali.

Data: 2011-02-08 19:38:54
Autor: Gotfryd Smolik news
On Tue, 8 Feb 2011, Lukasz wrote:

Jeszcze jedno pytanie odnośnie powyższego:jak ma się pożyczenie pieniędzy od rodzica do zachowku?

IMO - dług spadkobiercy jak każdy inny, w roli wierzytelności jego
wartość wchodzi do spadku.
  W trakcie działu spadku pozostali spadkobiercy będą mieli możliwość
potrącenia tego długu, bo powodu dla wyłączenia nie widać.
  Również potrącenia z zachowku, jeśli to miałeś na myśli :D

czy po śmierci kwota nie spłacona jest liczona jak darowizna

  Nie widzę podstaw. Warunkiem darowizny jest "zamiar wzbogacenia",
a umowa pożyczki temu przeczy.

[...]

  Nie zawadzi, ale każdy inny dowód (przelew bankowy) też będzie dobry,
im "mocniejszy" tym lepszy.

pzdr, Gotfryd

spisanie testamntu a ?rodki jeszcze nie nabyte