spółka z synem

Data: 2012-06-20 23:38:47
Autor: julek13
spółka z synem
Prowadzę jednoosobową DG. Czy mogę bez zmiany całej buchalterii zawrzeć umowę z synem, że np. firma nadal jest na mnie a on zostaje wspólnikiem (osobą współpracującą) i ma np. 20% zysku, czy muszę zawiązać formalną spółkę cywilną?
--
julek13

Data: 2012-06-20 23:56:25
Autor: ETR
spółka z synem
W dniu 20.06.2012 23:38, julek13 pisze:
[...]

spółka cywilna - dwie osoby prowadzące DG występujące pod jednym szyldem i nipem .

www.lifeprogress.pl


Data: 2012-06-21 01:26:42
Autor: AnonimGall
spółka z synem
W dniu 2012-06-20 23:38, julek13 pisze:
[...]

Jednoosobowa to jednoosobowa, z synem to musialbys spolke zawiazac.

W DG syn moze byc pracownikiem za okreslone wynagrodzenie, a zyskiem to moze sie dzielic ale ewentualnie wspolnik w spolce cywilnej.

http://www.studentprawa.com.pl/spoka-cywilna-podzia-zyskow.html

Data: 2012-06-21 08:24:38
Autor: Marzena
spółka z synem

Użytkownik "AnonimGall" <niepisztu@pot.com> napisał w wiadomości news:jrtm7k$bin$1news.dialog.net.pl...
?

[...]

Mam podobną sytuację. Czy mogę oficjalnie zatrudnić syna? Jeszcze studiuje, mieszka ze mną i jest na moim utrzymaniu.

marzatela
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
http://www.szultaset.pl

Data: 2012-06-21 09:49:00
Autor: spp
spółka z synem
W dniu 2012-06-21 08:24, Marzena pisze:

Mam podobną sytuację. Czy mogę oficjalnie zatrudnić syna? Jeszcze
studiuje, mieszka ze mną i jest na moim utrzymaniu.

1. Definicja osoby współpracującej z przedsiębiorcą

Za osobę współpracującą z osobą prowadzącą pozarolniczą działalność (dalej: przedsiębiorcą) uważa się małżonka, dzieci własne, dzieci drugiego małżonka i dzieci przysposobione, rodziców, macochę i ojczyma oraz osoby przysposabiające, jeżeli:
- pozostają z nią we wspólnym gospodarstwie domowym i
- współpracują przy prowadzeniu działalności.

IMHO nie da się tak prosto. :(

--
spp

Data: 2012-06-21 10:33:00
Autor: Gotfryd Smolik news
spółka z synem
On Thu, 21 Jun 2012, spp wrote:

[...]

  Ale to nie stoi na przeszkodzie pytaniu Marzeny.
  Po prostu - jeśli zawrze umowę o pracę z własnym synem, to:
- dla ZUS będzie to 'osoba współpracująca' (czyli składki będą liczone
  jak dla przedsiębiorcy, a nie jak dla pracownika)
- dla podatku dochodowego syn zapłaci podatek, a ojciec lub matka też
  zapłaci podatek (bo wynagrodzenie syna nie będzie kosztem uzyskania)

  Ale zakazu nie ma!

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-06-21 16:37:37
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
spółka z synem
- dla podatku dochodowego syn zapłaci podatek, a ojciec lub matka też
 zapłaci podatek (bo wynagrodzenie syna nie będzie kosztem uzyskania)

Swoją szosą jest jakieś przynajmniej udające logiczność uzasadnienie
takiego podejścia, czy po prostu ,,Nie lubimy jak rodziny się rozwijają,
opodatkujmy ich podwójnie w ramach rozwalania więzi''?

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2012-06-21 16:41:33
Autor: m
spółka z synem
[...]

Chyba coś w stylu "nie lubimy jak mali przedsiębiorcy uciekają przed drugim progiem podatkowym zatrudniając fikcyjnie dzieci i małżonków".

p. m.

Data: 2012-06-21 18:48:39
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
spółka z synem
W dniu 21.06.2012 16:41, m pisze:

Chyba coś w stylu "nie lubimy jak mali przedsiębiorcy uciekają przed
drugim progiem podatkowym zatrudniając fikcyjnie dzieci i małżonków".

No ale z małżonkami też się mogą rozliczać wspólnie, więc uciekną bez
fikcyjnego zatrudniania. Z małoletnim dzieckiem też bodajże jakoś
wspólnie się rozlicza, nie?

Zresztą to można by wprowadzić prawo, że suma dochodów takich osób
generuje wysokość progu, ale opodatkowanie jedno. Bo jak na razie, to
dupa blada -- do progu mam daleko i nijak uciekać nie muszę, a żony se
na ćwierć etatu do pomocy zatrudnić nie mogę.... Znaczy się nie opłaca
się podatkowo i lepiej zatrudnić obcego.

No ale mamy Przyjazne Państwo z Jednym Okienkiem Pankracego, Bo To Takie
Najważniejsze Dla Rozwoju Gospodarki.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2012-06-21 19:11:41
Autor: m
spółka z synem
W dniu 21.06.2012 16:41, m pisze:

[...]

Nie pytałeś się czy to ma sens, tylko gdzie jest jakiś cel logiki. To Ci wskazałem ten cień.

Jestem pewien że to jakaś forma chęci ograniczenia nadużyć.

p. m.

Data: 2012-06-21 10:10:36
Autor: Gotfryd Smolik news
spółka z synem
On Thu, 21 Jun 2012, Marzena wrote:

Mam podobną sytuację. Czy mogę oficjalnie zatrudnić syna? Jeszcze studiuje, mieszka ze mną i jest na moim utrzymaniu.

  Zmotywowany postem na .podatki (chyba też "julka") przejrzałem UoPDoOF,
wyszło że z p. widzenia podatkowego liczy się jedynie "małoletniość"
dziecka.
  Zatrudnienie skutkuje podwójnym opodatkowaniem (->tamten post podatki,
tamże linki do ustaw).
  Dla ZUS fakt "wspólnego gospodarstwa" skutkuje uznaniem za "osobę
współpracującą", co powoduje inne zasady naliczania składek.

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-06-21 12:02:32
Autor: Marzena
spółka z synem

Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <smolik@stanpol.com.pl> napisał w wiadomości news:Pine.WNT.4.64.1206211006250.3256quad...
[...]

Dzięki za wyjaśnienia. Tak podejrzewałam, że nie będzie to dla korzystne.
Mam jeszcze pytanie dodatkowe. Syn kilka dni temu skończył 25 lat i studia inżynierskie. Wprawdzie został mu jeszcze rok magisterki, ale teoretycznie można uznać, że jest dorosły. Czy to coś zmienia? Czy liczy się tylko fakt wspólnego mieszkania? A gdyby się ożenił i żona się wprowadziła do nas?

marzatela
-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
http://www.szultaset.pl

Data: 2012-06-21 12:09:18
Autor: spp
spółka z synem
W dniu 2012-06-21 12:02, Marzena pisze:

[...]

Zdecydowanie większe szanse chociaż i dzisiaj możesz próbować wciągnąć go jako pracownika. W końcu sam fakt zamieszkania nie świadczy o wspólnym gospodarstwie domowym a od czasu zatrudnienia nie będzie już na Twoim utrzymaniu.
Oczywiście, musisz się liczyć z walką sądową (zwłaszcza z ZUS-em) ale myślę że szanse są duże.

"Przepisy ubezpieczeniowe nie definiują pojęcia "pozostawanie we wspólnym gospodarstwie domowym". Zatem zależy to od okoliczności konkretnego przypadku. Jak zważył Sąd Najwyższy zamieszkiwanie pod tym samym adresem nie może być automatycznie uznane za pozostawanie we wspólnym gospodarstwie domowym (por. wyrok Sądu Najwyższego z dnia 2 lutego 1996 r., sygn. akt II URN 56/95)."

--
spp

Data: 2012-06-21 15:27:33
Autor: Gotfryd Smolik news
spółka z synem
[...]

  Kryterium stanowi "wspólne gospodarstwo domowe" - zajrzyj do przepisu.
  Jak gotuje osobno a kwity za media itp. dzielicie do opłacenia
wg jakiegoś kryterium (a nie metodą "jakoś wrzucimy do wspólnego
wora i opłacimy) to IMVHO kryterium "odrębnosci" jest spełnione.
  Jak bardzo ZUS się czepia (lub może czepiać) ew. dokumentowania
ww. faktów nie wiem.
  Ale jakby przyjąć "skarbową" jednostkę miary, to pytanie "czy
czynsz przez cały rok w całości płacił pani mąż" by mnie nie
zdziwiło ;)

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-06-21 14:07:12
Autor: _ąćęłńóśźż.
spółka z synem
A kontrakt menedżerski?

-- -- -

Data: 2012-06-21 21:16:53
Autor: AnonimGall
spółka z synem
W dniu 2012-06-21 16:07, _ąćęłńóśźż. pisze:
A kontrakt menedżerski?

-- -- -
W DG syn moze byc pracownikiem za okreslone wynagrodzenie, a zyskiem to moze
sie dzielic ale ewentualnie wspolnik w spolce cywilnej.

To po polsku bedzie chyba pomocnik przynies wynies pozamiataj ?

  Coktrakt managerski powiało wielkim swiatem.

Data: 2012-06-21 14:00:57
Autor: _ąćęłńóśźż.
spółka z synem
Może zainteresujcie się spółką komandytową?
Zaleta taka, że jeden za nic by nie odpowiadał, co może mieć sens.

-- -- -
Prowadzę jednoosobową DG. Czy mogę bez zmiany całej buchalterii zawrzeć umowę
z synem, że np. firma nadal jest na mnie a on zostaje wspólnikiem i ma np. 20% zysku, czy muszę zawiązać formalną spółkę cywilną?

--

spółka z synem