sprężarka varius

Data: 2010-12-30 21:30:06
Autor: wojtek
sprężarka varius
Witam kolegów i proszę o radę. Udało mi sie kupić tanio używaną sprężarkę Varius (w Niemczech), ładnie działa i jestem zadowolony. Natomiast mam pytanie:gdzie można kupic dobry olej do niej oraz gdzie mogę zaopatrzyc się w filtry i inne akcesoria. Nie bez znaczenia byłaby też instrukcja (mam po Niemiecku). Jeżeli ktoś mi może doradzić co i jak będę wdzięczny. Pozdrawiam Wojtek

Data: 2010-12-30 20:53:49
Autor: jacekplacek
sprężarka varius
wojtek <centaur000@poczta.onet.pl> napisał(a):
[...]

Olej Corena P-150, węgiel, sito:
http://www.sea-fish.pl/sklep/?d=katalog&k_id=188 albo u Piórewiczów. Ja w swojej sprężarce miałem akurat Corenę, ale lepiej się upewnić co masz w swojej. Z drugiej strony, Corena jest najtańsza :)

Data: 2010-12-30 22:06:13
Autor: centaur000
sprężarka varius
Dzięki Jacku, a masz może, dostęp do instrukcji?. Jestem dyletantem i nie
bardzo wiem jak o nią dbać, tym bardziej że do najnowszych varius nie należy...

Data: 2010-12-30 22:15:06
Autor: jacekplacek
sprężarka varius
centaur000@poczta.onet.pl napisał(a):
> Dzięki Jacku, a masz może, dostęp do instrukcji?. Jestem dyletantem i nie bardzo wiem jak o nią dbać, tym bardziej że do najnowszych varius nie
należy...

Instrukcji nie mam a o dbaniu, to chyba najwięcej smok może powiedzieć  - tym razem serio piszę :)

Data: 2010-12-30 22:24:42
Autor: trzesiek
sprężarka varius
Użytkownik "wojtek" <centaur000@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:2de1.00000265.4d1cebcenewsgate.onet.pl...
Witam kolegów i proszę o radę. Udało mi sie kupić tanio używaną sprężarkę
Varius (w Niemczech), ładnie działa i jestem zadowolony.

Gratulacje! :-)

[...]

Bauer zaleca do sprężarek do powietrza oddechowego oleje mineralne i syntetyczne kilku producentów.

Oleje mineralne (zalecana wymiana co 1000 godzin lub co roku):
- Bauer Nr 22138
- BP Energol RC 150
- DEA Actro EP VDL150
- Shell Corena P150

Oleje syntetyczne (zalecana wymiana co 2000 godzin lub co 2 lata):
- Bauer Nr 19745
- Liqui Moly LM 750
- Anderol 755

Uważaj na powszechnie stosowany olej Mobil Rarus 829 o bardzo dobrych właściwościach smarnych, lecz nie nadający się do sprężania powietrza oddechowego. Olej Cię nie zabije, ale nie został dopuszczony do powierza oddechowego, więc można przypuszczać, że nie jest całkiem zdrowy.

Osobiście do moich Bauerów stosuję olej syntetyczny, ponieważ daje możliwość wymiany co 2 lata, więc mineralny musiałby być o ponad połowę tańszy, żeby się opłacało mi się go stosować. Biorąc pod uwagę listę wyżej wymienionych, cenę i dostępność, wybór padł na Anderol 755. Jego jakość potwierdzili ludzie serwisujący kompresory przemysłowe i ja również nie mam do niego żadnych zastrzeżeń.

Podejrzewam, że masz przy sprężarce filtr P21 Triplex. Są w nim stosowane wkłady, które ja kupuję oryginalne Bauera. Kiedyś pokusiłem się o wymianę sita molekularnego i węgla w tym wkładzie we własnym zakresie, ale roboty jest przy tym stosunkowo dużo (ok. pół godziny :-) ) poza tym nie są dostępne pierścienie filcowe, a uzdatnianie używanych nie do końca mi się podoba. Są również dostępne wkłady do samodzielnego napłniania jakiegoś innego producenta, ale zapomniałem nazwy :-( Jak wspomniałem, do systemu P21 kupuję oryginalne patrony. W innych typach filtrów sito i węgiel wymieniam sam.

Pozdrawiam

Wojciech Czechowski

Data: 2010-12-30 22:23:25
Autor: centaur000
sprężarka varius
Wojtku, a możesz polecić gdzie mogę dostać te wkłady do filtra? Gdzie jest
przedstawiciel Bauera, lub ktos kto tym handluje. I czy mógłbyś tez doradzic na co zwracac uwagę przy uzywaniu? To jest bauer varius, najstarszy lata 80-
te, aczkolwiek w bardzo dobrym stanie, może go dac do przeglądu? Ale w sumie chodzi dobrze...

Data: 2010-12-30 21:40:20
Autor:
sprężarka varius
centaur000@poczta.onet.pl napisał(a):
Gdzie jest przedstawiciel Bauera, lub ktos kto tym handluje.

"Igor Ochnio" <igor@steo.com.pl> Sprawdź frazę Bauer-Poseidon, jest sporo przedstawicieli w Polsce, ten wymieniony jest kompetentny i uczynny.

pozdrawiam rc

Data: 2010-12-31 00:53:28
Autor: trzesiek
sprężarka varius
Użytkownik <centaur000@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:2de1.0000026b.4d1cf84dnewsgate.onet.pl...
> [...]
te, aczkolwiek w bardzo dobrym stanie, może go dac do przeglądu? Ale w sumie

Ja wkłady kupuję zwykle w Ocean Pro. Przy zamówieniu określ jaki masz silnik, albo po prostu podaj numer zamówieniowy, ktory powinieneś znaleźć w instrukcji. Do sprężarek z silnikiem spalinowym stosuje się wkłady filtracyjne z hopkalitem, który eliminuje tlenek węgla, gdyż przy takim napędzie prawdopodobieństwo zassania CO jest większe.

Zwracaj uwagę, aby do sprężarki nie zassać powietrza zanieczyszczonego spalinami samochodowymi lub dymem z komina, albo z grilla, oparami chemikaliów, itp.

Przy używaniu każdej sprężarki chłodzonej powietrzem ważne jest, aby zapewnić swobodny przepływ powietrza, więc należy ją ustawić w rozsądnej odległści od ścian. Pomieszczenie, w którym stoi sprężarka musi mieć właściwą wentylację. Bauer na swoich stronach udostępnia PDFa z wytycznymi do ustawienia sprężarki, zalecanej kubatury pomieszczenia i średnicy kanałów wentylacyjnych. Przy małej sprężarce stosunkowo łatwo zapewnić właściwą wentylację.

Nie należy używać sprężarki w temperaturach wykraczających poza zakres określony prze producenta. Sprawdź w instrukcji, ale dla Bauera jest to zwykle +5...+45 st.C. Eksploatacja w niższej temperaturze, a w zasadzie tylko jej rozruch będzie skutkował przyspieszonym zużyciem. Zbyt wysoka temperatura spowoduje przegrzanie oleju, jego nadmierne rozrzedzenie i w konsekwencji gorsze własności smarne. Co gorsze, stan przegrzania trwa dłużej niż rozruch i rozgrzanie sprężarki i dlatego jest bardziej szkodliwy dla eksploatacji.

Pamiętaj, że trwałość wkładu filtracyjnego jest zwykle zdeterminowana pojemnością sita molekularnego, a ilość wilgoci w powietrzu docierającym do filtra zależy od temperatury. Można tą ilość dość precyzyjnie obliczyć znając temperaturę powietrza, bo para zawarta w powietrzu docierającym do filtra jest parą nasyconą. Im wyższa temperatura, tym więcej wody w powietrzu i tym krócej można eksploatować wkład filtracyjny. Jeśli możesz wybrać porę dnia do ładowania butli, to niech to będzie wczesny ranek lub późny wieczór. Wtedy temperatura otoczenia jest zwykle niższa (byle nie wyjść poza zakres dopuszczalnych temperatur pracy). Dla ilości wody adsorbowanej na sicie molekularnycm nie ma znaczenia, czy zasysane powietrze jest suche, czy wilgotne, bo akurat pada deszcz, no chyba, że wilgotność powietrza atmosferycznego spadnie poniżej 2 % :-)

Sprężarkę uruchamiaj raczej bez ciśnienia, chociaż, jak pamiętam, małe Bauerki dobrze znoszą rozruch pod ciśnieniem. Zależy to jeszcze od typu silnika napędowego. Przy zamkniętym zaworze na wężu nabij ciśnienie do ok. 200 bar i dopiero otwórz zawór butli. Separator wody będzie pracował na wyższym ciśnieniu, co jest korzystne ze względu na osuszanie powietrza.

Wkład filtracyjny wymieniaj przed upływem terminu jego eksploatacji z uwzględnieniem temperatur, w jakich następowało nabijanie (Bauer precyzyjnie określa to w instrukcji). Oszczędzanie na filtrach jest niechlujstwem, a w przypadku sprężarkowni usługowych - barbarzyństwem. Teraz, kiedy jakość powietrza zależy wyłącznie od Ciebie, możesz zadbać o to, żeby Twój automat NIGDY nie zamarzł. Żeby to spełnić, wyczyść i osusz butle i eksploatuj je wyłącznie stosując sprawne wkłady filtracyjne. Jeśli filtr będziesz zawsze wymieniał przed końcem jego trwałości, to powietrze docierające do butli będzie miało punkt rosy poniżej temperatury, do której może się ono ochłodzić podczas rozprężania. To znaczy, że z powietrza nie wytrąci się woda, a jak jej nie będzie, to nie będzie miało co zamarznąć :-) Jeśli jednak automat Ci zamarznie, to znaczy, że przy którymś nabijaniu butli, niekoniecznie ostatnim, filtr był niesprawny. Wkłady filtracyjne Bauera mają tą zaletę, że jest określony ich dopuszczalny ciężar oznaczający pełne nasycenie. Jeśli nie jesteś pewien, czy filtr jest jeszcze dobry, to wymontuj wkład, zważ go i porównaj z ciężarem dopuszczalnym określonym na opakowaniu patrona.

Na priv prześlę Ci arkusz do wyznaczenia charakterystyki wydajności sprężarki. Po jego wypełnieniu odeślij go z powrotem, to Ci powiem, czy sprężarka jest OK i co ewentualnie należałoby w niej sprawdzić.

Pozdrawiam

Wojciech Czechowski

Data: 2011-01-02 10:19:34
Autor: centaur000
sprężarka varius
Dzięki Ci Wojtku, powiedz mi jeszcze czy to normalne gdy po napełnieniu butelki i wyłaczeniu sprężarki, przez krótką chwile wydobywa sie, para (dym 2-
5 sek) z miejsca gdzie sprężarka zasysa powietrze (tam jest filtr papierowy). Pozdrawiam Wojtek

Data: 2011-01-02 10:17:50
Autor:
sprężarka varius
[...]

Powietrze z chłodnic międzystopniowych uchodzi do kartetu, ponieważ jest odpowietrznik skrzyni korbowej połączony z kolektorem dolotowym, to zupełnie normalne zjawisko.

pozdrawiam rc

Data: 2011-01-02 11:47:28
Autor: Włodek
sprężarka varius

Użytkownik  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:2de1.00000305.4d204326@newsgate.onet.pl...

[...]

Sorry że się wcinam ale mam akurat czas
To może świadczyć o nieszczelności zaworu ssącego na pierwszym stopniu sprężania i/lub na kolejnych. Sprawa wygląda tak że nad tłokami będącymi w fazie sprężania po zatrzymaniu, zostaje nadciśnienie które uchodzi przez nieszczelności pierścieni do karteru i przez zawory wydechowe - to normalna droga. Zaś przez istniejące nieszczelności zaworów ssących (ich zużycie zwiększa te nieszczelności) może się cofać od III stopnia sprężania  aż do I st sprężania. Ta cofająca się mieszanina wody z olejem ma być biała o lekkim zapachu oleju - przypomina parę wodną. Nie powinna zaistnieć ale też nie jest to wielki problem gdy powietrze wciąż spełnia wymagania norm czystości.

Gdyby była szara/czarna lub tylko śmierdząca spalenizną świadczy to o poważnym zużyciu sprężarki lub braku chłodzenia stopni sprężania. To poważne zużycie poznasz po znacznym spadku wydajności sprężarki w stosunku do nominału - tabliczka znamionowa (np. któryś zawór przestał działać i powietrze zamiast iść do przodu, część jego lub całość, tętni w rytm pracy tłoka czyli płynie raz w jedną raz w drugą stronę, powodując jego znaczne przegrzewanie się i spalanie oleju ze smarowania. Brak chłodzenia jest zwykle wynikiem złych obrotów)

Zużycie pierścieni/cylindrów zmniejsza wydajność sprężarki, zmniejsza trwałość złoża filtrującego, zwiększa gęstość kondensatu, zwiększa zużycie oleju. Przy sprawnych filtrach nie musi pogarszać jakości powietrza Natomiast trzeba pamiętać że z nadmiarem oleju w kondensacie filtr odstojnikowy sprężarki może sobie nie poradzić i zanieczyści olejem złoże odwadniające w filtrze chemicznym (częsta przyczyna olejotoxu). Tak zniszczone złoże np sit molekularnych/silikażelu przestaje wyłapywać wodę, przebijający się dalej olej niszczy także węgiel aktywny (zapycha pory filtrów). Mamy kupę nie powietrze oddechowe.

Pojawienie się cofającej się spalenizny zamiast mgły olejowo wodnej wymaga zaprzestania pracy sprężarki spuszczenia powietrza z butli (być może trzeba czyścić butle) i natychmiastowej naprawy serwisowej sprężarki. Bo to może doprowadzić do poważnych zatruć ludzi np tlenkiem węgla tlenkami Azotu i wszelkim badziewiem (spalanie oleju pod ciśnieniem) mimo sprawnych filtrów. W podobny sposób obserwuje się kondensat spuszczany z I stopnia oczyszczania (odwadniacz) Ma być wodnisty, białawy lub lekko żółtawy o zapachu oleju a nie spalenizny a to zależy od oleju.

To tak ogólnie abyś wiedział co, jak i dlaczego.

-- Pozdrawiam Włodek
www.balastnurkowy.yoyo.pl
www.fotkiw.yoyo.pl

Data: 2011-01-02 09:19:53
Autor: demolant
sprężarka varius
On 2 Sty, 11:47, Włodek <div...@poczta.onet.pl> wrote:

[...]

Weź nie strasz człowieka, powietrze z chłodnic międzystopniowych
którędy moż uciec jak są sprawne zawory ?
Tłok cylinder pierścienie. Pierścienie nie są uszczelnieniem takim jak
O-ring. To uszczelnienie labiryntowe ruchowe.
Słychać jak ucieka w zatrzymaniach pod ciśnieniem.

[...]

Weź nie strasz człowieka, obecnie nie stosuje się oleju LUX, tylko
dedykowane oleje nie dające toksycznych produktów rozpadu.
Owszem w AK 150 były stosowane różne oleje lecz to dawniejsze czasy.

[...]

Weź nie strasz człowieka, przy spalinowym napędzie i braku węża
ogrodowego do zasysania tak, ale w dobrej praktyce nie ma większego
problemu.
Co do oleju to wystarczy uszkodzenie zaworu smarowania cylindra
ostatniego stopnia. Bauer pluje olejem jak wściekły, jest jego dużo w
wodzie.
Nie niszczy to konstrukcji jeśli nie opróżni całkiem miski olejowej..

pozdrawiam rc

Data: 2011-01-02 21:46:41
Autor: centaur000
sprężarka varius
Hm, zatem mam się martwić, czy się nie martwić, może troche jasniej się
wypowiecie, bo osobiście jestem laikiem w tych sprawach. Pozdrawiam Wojtek

Data: 2011-01-02 21:08:41
Autor:
sprężarka varius
centaur000@poczta.onet.pl napisał(a):
> Hm, zatem mam się martwić, czy się nie martwić, może troche jasniej się wypowiecie, bo osobiście jestem laikiem w tych sprawach. Pozdrawiam Wojtek

Jeśli nie masz dużego wyżutu oleju, i pompuje zgodnie z tabliczką znamionową to jest dobrze. Sprawdzaj co wydostaje się z wodoodolejaczy słoik do którego spuszczas komdensat, to dobra diagnostyka, dobrze Włodek to opisał.

pozdrawiam rc --

Data: 2011-01-24 11:09:12
Autor: Wojtek
sprężarka varius
Witam kolegów, zdecydowałem się jednak oddać variusa do przeglądu, samemu
nie chce mi się w to wchodzić, szczególnie że moja wiedza na ten temat jest kiepska. Maszyna jest dobra, ale wolałbym miec pewność. Wiem że u Piórewicza jest stosunkowo dobrze, a ich serwisant zna się na rzeczy. Problem jest tyko z odległością. Ja jestem n Sląsku a oni w Gdyni. I tutaj mam pytanie. Czy znacie kogoś kto tak samo robi serwis i czyszczenie variusa którego możecie polecic a jest niedaleko ślaska, czy tez wysyłać maszyne do Gdyni.
Pozdr. wojtek

Data: 2011-01-24 10:31:51
Autor:
sprężarka varius
Wojtek <centaur000@poczta.onet.pl> napisał(a):
i czyszczenie variusa którego możecie polecic a jest niedaleko ślaska, czy tez wysyłać maszyne do Gdyni.

Bauer-Poseidon wbij w internet, była też współpraca Draeger Bauer. Jest przedstawicielstwo Draeger na Sląsku. R.Gałach w Łodzi też doskonale się na tym zna.

pozdrawiam rc

Data: 2011-01-24 14:33:12
Autor: centaur000
sprężarka varius
> [...]

przedstawicielstwo Draeger na Sląsku. R.Gałach w Łodzi też doskonale się na

Masz może namiar na Łódz?> --

--

sprężarka varius