sprzątać czy nie sprzątać?

Data: 2018-12-28 20:09:07
Autor: 2late
sprzątać czy nie sprzątać?
On 27/12/2018 11:05 pm, Bolko wrote:
Dell latitude E6330 polesingowy.
Kupiony z drugiej ręki u mnie za chwilę będzie trzeci rok.
Raz może dwa sprężonym powietrzem przejechałem po otworach wentylacyjnych.

Jestem z niego mega zadowolony i tak się zastanawiam czy go nie rozkręcić
i pasty na procesorze nie wymienić albo czegoś tam jeszcze.
Tylko z drugiej strony po co ruszać jak coś działa?
To jak, rozkręcać?

Ja bym nie ruszal.

Data: 2018-12-28 23:03:14
Autor: Irokez
sprzątać czy nie sprzątać?
W dniu 2018-12-28 o 20:09, 2late pisze:

Ja bym nie ruszal.

No ale ma wolne, nudzi Mu się, daj na luz niech się trochę rozerwie ;)

--
Irokez

Data: 2018-12-28 23:16:13
Autor: 2late
sprzątać czy nie sprzątać?
On 28/12/2018 11:03 pm, Irokez wrote:
W dniu 2018-12-28 o 20:09, 2late pisze:

Ja bym nie ruszal.

No ale ma wolne, nudzi Mu się, daj na luz niech się trochę rozerwie ;)

Moglby na koniec policzyc glosy za i przeciw i przedstawic wladnej (graficznej) formie.

Data: 2018-12-30 20:36:04
Autor: z
sprzątać czy nie sprzątać?
W dniu 2018-12-28 o 23:03, Irokez pisze:
No ale ma wolne, nudzi Mu się, daj na luz niech się trochę rozerwie ;)

Tylko niech złoży w całości. ;-)

Ja mojego 1555 musiałem rozpruć calusieńkiego żeby płytę CD zaciętą wyjąć.
To samo musiałbym zrobić żeby go dobrze wyczyścić.
Oczywiście naoglądałem się filmików i instrukcji serwisowych a i tak ułamałem ze 2 złączki.

Od tego czasu co miesiąc czy dwa porządnie wysysam z niego odkurzaczem.
Jest różnica. Temperatury spadają i nastaje cisza.

5 lat już tak go traktuję

Data: 2018-12-31 00:06:28
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
sprzątać czy nie sprzątać?

"z" 5c291e23$0$523$65785112@news.neostrada.pl

Ja mojego 1555 musiałem rozpruć calusieńkiego żeby płytę CD zaciętą wyjąć.

Zazwyczaj napęd CD jest trzymany jednym wkrętem -- wyraźnie zaznaczonym.

To samo musiałbym zrobić żeby go dobrze wyczyścić.

IMO wystarczy dobrze pociągnąć odkurzaczem (prawdziwym,
nie specjalistyczną ;) zabawką) raz na kilka dni
w kierunku przeciwnym do zwykłego ciągu wentylacyjnego.
(trzeba unieruchomić wentylator)

Oczywiście naoglądałem się filmików i instrukcji
serwisowych a i tak ułamałem ze 2 złączki.

Gdybym znalazł instrukcje rozkładu F-S -- nie straciłbym masy czasu...
Dotyczy to zwłaszcza jednego (ale podstępnie ukrytego) białego wkrętu
na białym tle po stornie przeciwnej do wszystkich pozostałych wkrętów
tej części lapka, a dodatkowo ukrytego pod kilkoma przewodami anten.

Od tego czasu co miesiąc czy dwa porządnie wysysam z niego
odkurzaczem. Jest różnica. Temperatury spadają i nastaje cisza.

5 lat już tak go traktuję

Pociągnij więcej niż 15. ;)

-=-

Środek gniazda w F-S zmostkowałem z płytą -- niezbyt starannie,
bo byłem zmęczony. Teraz bym to zrobił inaczej -- porządniej.
Obawiam się zimnego lutu -- gniazdo ma dużą pojemność cieplną
a płyta/laminat_drukarski ;) nie lubi rozgrzewek...

Ale zasilanie jest -- komputer startuje, choć na razie
tylko z SD, bo nie mam ochoty na wstawianie HDD.

Próby ręcznego, lekkiego odrywania mostka -- zaliczone...
(ale zimnego lutu nadal obawiam się)

Wtyczka zasilacza też jest wyeksploatowana!!!
(ale stabilny kontakt jest)

Zawiasy są w opłakanym stanie -- zamierzam nabyć ;) WD40
[w domu for auer?] i [rozruchać? -- znów seks?] rozruszać
oraz nasmarować zawiasy... Jeśli WD40 pomoże -- rozwiercę
klapę i skręcę trzema śrubami... Wówczas będę mógł laptop
zmontować... Teraz mogę co najwyżej podpiąć zewnętrzny
monitor i WiFi (w klapie są anteny) na USB, aby komp
był sprawny...

Poza uszkodzonym mocowaniem klapy, jest problem dwóch
mikrowłączników/mikrowyłączników... Są tak popsute, że
utrudniają korzystanie z lapka, ale nie uniemożliwiają...

Mikrowłączniki mają 5 nóżek -- 2 po jednej stronie i 3 po przeciwnej...

    .-- -- -- -.
    |   _   |.
   '|  (_)  |.   <-- tak jakoś to wygląda
   '|       |.
    '-- -- -- -'
-=-

Rachunek strat i zysków.

Używotnianie ;) lapka nastraja mnie miłośnie do ZUS i NFZ. ;)
Ile kosztuje nowy laptop? Około 16 pln miesięcznie. Ile
kosztuje reperowanie i modernizowanie? ;) -- ano są to
porównywalne koszty, póki nie liczymy poświęconego czasu...
Póki liczymy tylko koszt samych części... Na dodatek nie
wymienianych (gniazdo) na nowe, ale naprawianych
(lutowanie dupki gniazda do płyty głównej) chałupniczo...

Jak to ma się do ZUS i NFZ?

Ano -- taniej dać 500+ na nowe, niż leczyć stare...

500+ to raptem nieco ponad 100 kpln (18*12*500=108000) na
personę, zaś leczenie starych, schorowanych i (co tu dużo
gadać -- źle oprogramowanych, niezdolnych do przyjmowania
nowych systemów operacyjnych czy nowego softu w ogóle)
ludzi jest droższe/kosztowniejsze!!!

Na dodatek -- jaki pożytek ze starego laptopa?
Nowy, gdy dorośnie, przestanie brać 500+, pójdzie do
roboty i wpłaci podatki!!! Stary jedynie marudzi (bo
stale ma za mało herców czy bajtów) i zrzędzi, miga
się od roboty, a jeśli już jakoś pracuje, to chętnie
na czarno -- rzekomo oszczędzając monitor... ;)

[muszę jakoś podlizywać się ZUSowi -- kolejny raz zaniosłem
wniosek PR4, czyli zaproponowałem ZUSowi wysłanie mnie na
prewencję rentową -- w tym roku ZUS odrzucił już dwa takie
wnioski, choć nieco wcześniej, w ciągu zaledwie kilkunastu
miesięcy wysłał mnie 3 razy (lipiec/sierpień 2016 r.,
kwiecień/maj 2017 r. i grudzień 2017 r.) na takież
prewencję... niby nic w tym dziwnego -- 500+ chłonie
podatki, więc ZUS musi oszczędzać, by mniej zabierać
wszechstronnie ;) obciążonemu Fiskusowi...]

Nowy ma lepsze/nowsze porty (USB3/USBC czy thunderbolt
i HDMI, WiFi ac) i niezmęczony życiem zasobnik energii...
Jest czysty -- przynajmniej tak wierzymy... [że nowy
nie ma wirusów i innych szkodników]

-=-

Ile kosztuje laptop? Jak pisałem -- nieco ponad złotówkę na dwa dni.
Ale to sam laptop. Do tego elektryczność -- ośmiogodzinny dzień pracy
pochłonie nieco mniej, ale jeśli używamy laptopa kilkanaście godzin
dziennie?...

Nadal są to koszty znikome w zestawieniu z abonamentami telefonicznymi
niektórych ;) ludzi czy innymi opłatami... Choćby fajki (ja akurat nie
palę) czy pyfka (nie piję) ciągną więcej... Samochód?... Wymiana oleju
silnikowego (i innych płynów ustrojowych -- hamulcowego chociażby) czy
filtrów i opon/kół to kilka stówek rocznie (gdy ktoś chce poprawnie
używać samochodu)... Do tych kosztów -- utrata wartości i paliwo...
Największym wydatkiem chyba jest mieszkanie czy dom -- i w samym
zakupie, i w utrzymaniu...

-=-

Ale... Policzyłem rencistę, który ze skromnej renty dorobił się majątku.
Ile miał tej renty i jakiego majątku? Około 1 kpln miesięcznie brutto
i mała rezydencja plus mieszkania... Skromnie żył, wychował dwoje
swych pociech -- i odłożył z renty... ;) Powaga!!!

-=-

WD40 w necie? -- koszt transportu... Ale poszukam w galeriach
handlowych, przy okazji kupowania czegokolwiek, aby zmniejszyć
koszty naprawy/uzdatniania...

-=-

3 razy 2 GiB DDR2 kupiłem ~01 sierpnia br. za 69 pln.
2 poszły do F-S -- czyli do tej pory modernizacja ;)
kosztowała 46 pln za niemal 5 miesięcy, czyli nieco
ponad 9 pln miesięcznie...

Kolejnych modernizacji generalnych ;) F-S raczej nie
przewiduję -- IMO obudowa laptopa wykonana została
z biodegradowalnych;) tworzyw sztucznych. ;)

Aby było jasne -- obecne naprawy nie wniosły ZADNEGO złamania plastyku...

-=-

Jak już pisałem -- naprawy i uzdatnianie lapków tak sobie są opłacalne.
Ale stary -- ma to, czego brak nam w nowym! Nie tylko sentymenty, lecz
i pragmatyczne przyzwyczajenia nakłaniają do naprawy starców...

Ostatecznie jednak los jest jednaki -- starcy (nierzadko po ciężkich
przeżyciach i wielkich osiągnięciach życiowych) (wcześniej -- w wyniku
wypadku chociażby; czy później -- choćby po gruntownych i kosztownych
kuracjach odmładzających) kończą żywot w śmietniku.

Brak slotów M.2 czy na DDR4, mała rozdzielczość ekranu, brak dotyku
[co za rozkosz/pożytek z macania starca?!] wymęczona (nierzadko nieco ;)
poobijana czy pobrudzona) obudowa, problemy z zasilaniem czy odprowadzaniem...
Ciepła... ;) Życiowa niekompatybilność, roszczeniowa postawa wobec deficytowych
herców czy bajtów... Irytująca ociężałość umysłowa nijak pasująca do realiów
nowoczesności... Przestarzałe (choć niegdyś rewolucyjno-rewelacyjne)
rozwiązania typu AH... CI...

-=-

Rozbolało mnie kolano od kręcenia wkrętów F-S -- zbytnio
siedząca praca mi szkodzi... Używałem ręcznych wkrętaków.
Żal czasu na wkładanie akumulatorków -- poza tym nie mam
maluteńkiego wkrętaka elektrycznego a duży jest ciężki
i nie jest poręczny...

Na szczęście wkręty są paramagnetykami -- łatwo je łapać
i trzymać. Inaczej rzecz ma się w mechanicznym zegarku... ;)

-=-

Zamierzam kontynuować opowieść -- po nabyciu WD40...

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'      .,; o.'       eneuel@gmail.com     '.O_'   /,   _.. \   _\  (`._ ,.

Data: 2018-12-31 05:26:20
Autor: Marcin Debowski
sprzątać czy nie sprzątać?
On 2018-12-30, Eneuel Leszek Ciszewski <prosze@czytac.fontem.lucida.console> wrote:
IMO wystarczy dobrze pociągnąć odkurzaczem (prawdziwym,
nie specjalistyczną ;) zabawką) raz na kilka dni

Raz na kilka dni? A próbowałeś oglądać filmiki z kotami na YT, pojeździć na sankach czy wdrożyć jakieś inne bardziej konwencjonalne sposoby walki z nudą?

--
Marcin

Data: 2018-12-31 22:40:58
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
sprzątać czy nie sprzątać?

"Marcin Debowski" 0MhWD.64358$Qf6.36807@fx12.ams1

Raz na kilka dni? A próbowałeś oglądać filmiki z kotami
na YT, pojeździć na sankach czy wdrożyć jakieś inne
bardziej konwencjonalne sposoby walki z nudą?

Odkurzam laptop wtedy, gdy odkurzam mieszkanie normalnym
(poza normalnym, odkurzam często samochodowym/malutkim)
odkurzaczem -- skoro już wyciągnę, poskładam, włączę do
kontaktu itd... Odkurzenie laptopa trwa ~jedną minutę,
wliczając w to obrócenie lapka, blokowanie wiatraka itd...

Dzięki takiemu traktowaniu mam czystą chłodnicę -- wiem,
bo teraz wszystko zdemontowałem. W jednym kącie jest
drobinka kurzu pomiędzy żeberkami... Maluteńki kłaczek.

W mieszkaniu mam masy kurzu -- pomimo odkurzania. Urok
życia na parterze. Z małego odkurzacza wyrzucam kurz
niemal codziennie.

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.

Data: 2019-01-01 03:48:05
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
sprzątać czy nie sprzątać?

"Eneuel Leszek Ciszewski" q0bj1q$fe1$1@node2.news.atman.pl

Na szczęście wkręty są paramagnetykami -- łatwo je łapać
+ Na szczęście wkręty są ferromagnetykami -- łatwo je łapać

Zamierzam kontynuować opowieść -- po nabyciu WD40...

Po nabyciu i rozruchaniu ;) zawiasów.
Na oko tak:

   https://allegro.pl/oferta/fujitsu-fs-v6535-zawiasy-7333567604

wyglądają te zawiasy.

Nie mam pomysłu na mikrowłączniki. Po co tam aż 5 styków?!
Mam to sprawdzić jakimś miernikiem? I ewentualnie podmienić
na jakieś uniwersalne?

Odlutowanie pistoletówką 5 nóżek to pikuś.

Gorzej ze znalezieniem podobnych włączników...
[jeszcze gorzej ze znalezieniem wyjaśnienia powodu
stosowania resuscytacji zdechłego rzęcha... chyba
jedynym powodem są RAMki kupione w sierpniu ubr...]

--

Data: 2019-01-01 23:00:11
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
sprzątać czy nie sprzątać?

"Eneuel Leszek Ciszewski" q0bj1q$fe1$1@node2.news.atman.pl

Aby było jasne -- obecne naprawy nie wniosły ZADNEGO złamania plastyku...

Wyciąłem fragmencik ;) obudowy przy gnieździe VGA -- wokoło mocowania,
aby zmieścić kluczyk/nasadkę. Być może mógłbym obyć się bez wycinania,
ale uznałem, że lepiej wyciąć, niż narazić się na większe problemy.