sprzedaż nieruchomości i podatki

Data: 2014-04-26 05:45:13
Autor: norbi771
sprzedaż nieruchomości i podatki
Witam grupę,

Mam następującą sprawę.
Moi rodzice w ramach współwłasności od 2007r posiadali mieszkanie.

W 2010 roku zmarł mój tata i z tytułu spadku stałem się wspólnie z siostrą i mamą współwłaścicielem tego mieszkania. Testamentu nie było podział standardowy.

W efekcie:
 * mama posiada 1/2 + 1/6
 * moja siostra posiada 1/6
 * ja posiadam 1/6

Zdecydowaliśmy się sprzedać to mieszkanie.
Z tego co rozumiem sprzedaż przed upływem 5 lat jest obciążona podatkiem 19%, przy czym dotyczyć to będzie tylko 1/2 odziedziczonej w wyniku nabycia ze spadku.

Podatku można uniknąć jeśli się przeznaczy kwotę uzyskaną ze sprzedaży tej nieruchomości na cele mieszkaniowe lub nabycie nieruchomości.

W przypadku mamy ciężko będzie o takie wydatki, wymyśliliśmy więc że powinna ona darować mnie i/lub siostrze te swoje 1/6 przed sprzedażą tej nieruchomości, a my w okresie 2 lat podatkowych będziemy się starali wydatkować uzyskane pieniądze na cele mieszkaniowe i/lub zakup nieruchomości i w ten sposób unikniemy podatku.

Dziś siostra była u notariusza i poruszyła ten temat. Notariusz stwierdził, że taka darowizna jest ryzykowna, ponieważ US może uznać, że owszem mama darowała 1/6, ale niekoniecznie tę którą odziedziczyła w ramach spadku, co w efekcie spowoduje komplikacje podatkowe.

Proszę Was o opinie i podpowiedzi jak najkorzystniej wybrnąć z tej sytuacji.

Z góry dziękuję

Norbert

sprzedaż nieruchomości i podatki