sprzedaz towaru bez faktury zakupu

Data: 2011-06-17 14:57:47
Autor: RD
sprzedaz towaru bez faktury zakupu
Witajcie,

  Regularnie kupuję w hurtowni towar. Czasami, poniewaĹź mi się spieszy, odbieram towar, zostawiam WZ na miejscu w celu wystawienia faktury i jadę. Fakturę odbieram np. pod koniec tygodnia.
  Taki system jednak powoduje, Ĺźe czasami w hurtowni ktoś moĹźe zapomnieć i na przykład nie wystawi mi faktury.
  Mam teraz taką sytuację - minął miesiąc, nie mam faktury, a towar, ktĂłry wziąłem z hurtowni - juĹź sprzedałem wystawiając fakturę.

  Jakie mogą być dla mnie konsekwencje? Jak to załatwić? Hurtownia fakturę moĹźe wystawić, co zrobi, ale juĹź w kolejnym miesiącu.

Pozdrawiam,
Rafał

Data: 2011-06-17 15:13:04
Autor: Gotfryd Smolik news
sprzedaz towaru bez faktury zakupu
On Fri, 17 Jun 2011, RD wrote:

Jakie mogą być dla mnie konsekwencje? Jak to załatwić? Hurtownia fakturę może wystawić, co zrobi, ale już w kolejnym miesiącu.

  Dlaczego nie podajesz najciekawszych informacji? ;)
  Oczywistym jest, że brakuje:
- informacji o dacie *sprzedaży* na fakturze
- informacji o rodzaju księgowości który prowadzisz; np. o PK pojęcie
  mam mgliste, ale dla KPiR wprost mogę podać przepis stanowiący
  o prawidłowości postępowania.
  Rzecz jasna zakładając że w rachubę nie wchodzi poświadczenie nieprawdy.

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-06-18 14:40:36
Autor: RD
On Fri, 17 Jun 2011, RD wrote:

[...]

  Fakt, przepraszam - jestem na KPiR, VAT.

  Co do daty sprzedaży, to dzień wystawienia faktury, a więc miesiąc po.

  Ale chętnie przeczytam informacje dla obu przypadków - jak wyżej oraz z datą sprzedaży miesiąc wcześniej (1.05), a datą wystawienia faktury miesiąc później (1.06).

Dziękuję,
pozdr,
Rafał

Data: 2011-06-18 15:46:06
Autor: elephanto
W dniu 18-06-2011 14:40, RD pisze:

[...]

Strzelam, ze chodzilo Gotfrydowi o paragraf 16 rozporzadzenia w sprawie prowadzenia pkpir.

--
Adam

Data: 2011-06-18 23:45:20
Autor: tomek
sprzedaz towaru bez faktury zakupu
Dnia 2011-06-18, o godz. 15:46:06
elephanto <elephanto@cut.it.gmail.com> napisał(a):

> [...]

> faktury miesiąc później (1.06).

Strzelam, ze chodzilo Gotfrydowi o paragraf 16 rozporzadzenia w

Nie zapominajmy o art. 271 KK :-)

Tomek

Data: 2011-06-23 10:18:22
Autor: Gotfryd Smolik news
On Sat, 18 Jun 2011, RD wrote:

Fakt, przepraszam - jestem na KPiR, VAT.

  No to rozporządzenia znasz ;)

Co do daty sprzedaży, to dzień wystawienia faktury, a więc miesiąc po.

  Opisałem co widzę w przepisach w poście do Roberta

Ale chętnie przeczytam informacje dla obu przypadków - jak wyżej oraz
z datą sprzedaży miesiąc wcześniej (1.05), a datą wystawienia faktury miesiąc później (1.06).

  I jaki problem widzisz w tym przypadku?
  Przepis o prawie do odliczania VAT przez "dwa następne okresy" znasz.
  No to o co chodzi?

  Zwróć uwagę, że jeśli "przyjmujesz" towar handlowy bez dowodu zakupu,
to masz mieć "opis".
  Bez względu na jakiekolwiek daty na fakturach.
  A jeśli tego nie robiłeś, to łamałeś prawo, ale bez związku z "problemem
daty" :)

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-06-19 01:16:13
Autor: Robert Tomasik
Użytkownik "RD" <rd@grupy.com1> napisał w wiadomości news:itfj0b$1iv$1node2.news.atman.pl...
[...]

Życie jest twarde. To, w jakim miesiącu ujmie to hurtownia, to ich sprawa. Ty w swojej ewidencji umeiszczasz tak, jak powinno być. Później odpowiednio opisujesz błędną ich fakturę i tyle. Obowiązku denuncjacji organom skarbowym nie masz. Jak przyjdzie kontrola i wyłapie, to ktoś z hurtowni bedzie miał problem.

Data: 2011-06-23 09:57:14
Autor: Gotfryd Smolik news
On Sun, 19 Jun 2011, Robert Tomasik wrote:

Użytkownik "RD" <rd@grupy.com1> napisał w wiadomości
[...]
 Mam teraz taką sytuację - minął miesiąc, nie mam faktury, a towar, który wziąłem z hurtowni - już sprzedałem wystawiając fakturę.

 Jakie mogą być dla mnie konsekwencje? Jak to załatwić? Hurtownia fakturę może wystawić, co zrobi, ale już w kolejnym miesiącu.

Życie jest twarde. To, w jakim miesiącu ujmie to hurtownia, to ich sprawa.

  Skądinąd racja.
  Ale chyba utrudnię, pisząc że życie jest nie tylko twarde, ale
trudne też - znaczy Twoja wersja postępowania wydaje się za prosta.

Ty w swojej ewidencji umeiszczasz tak, jak powinno być.

*Ewidencji*?
  Czyli w tym późniejszym miesiącu?
(hint: podstawą odliczania VAT jest data otrzymania f-ry!)

Później odpowiednio opisujesz błędną ich fakturę i tyle.

  Kiedy mi wychodzi, że obowiazkowo powinien był WCZEŚNIEJ opisać
fakt otrzymania towaru bez faktury.
http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,13,13,721,24380,20110101,sposob-prowadzenia-ksiegi-przez-podatnikow-niebedacych.html
+++
§ 16.
1. [...]
2. Jeżeli materiał lub towar handlowy [...] został dostarczony do zakładu
  lub dokonano nim obrotu przed otrzymaniem faktury, należy sporządzić
  szczegółowy opis [...]
-- -

  Nadto ciekawostka dla nie poruszonego tu przypadku tego samego miesiąca:
+++
3. Jeżeli podatnik otrzymał materiał lub towar handlowy oraz fakturę
  na ten materiał lub towar handlowy w tym samym miesišcu, opis,
  o którym mowa w ust. 2, dołšcza do otrzymanej faktury, a zapisów
  w księdze dokonuje na podstawie otrzymanej faktury.
-- -

  Nie wiem czy należy podkreślić ostatnie cztery słowa, ale
chyba widać w czym problem.

Obowiązku denuncjacji organom skarbowym nie masz. Jak przyjdzie kontrola i wyłapie, to ktoś z hurtowni bedzie miał problem.

  Zgadza się :), co do zasady i prawa.
  Tyle, że podstawą zapisów księgowych są ... dokumenty.
  Jakby to głupio nie brzmiało, "jest przepis" i nie ma zmiłuj.
  Z drugiej strony, również jest przepis, że dokumentacja powinna
opisywać "zdarzenia", czyli fakty a nie fikcję literacką
z dokumentów. W przypadku KPiR jest taki dopisek: "na podstawie
*prawidłowych* i *rzetelnych* dowodów".
  Wniosek: taka f-ra nie jest podstawą wpisu (z drugiej strony,
"opis" jest, ale nie można dołączyć nierzetelnej faktury).

  IMVHO nie ujdzie na sucho pozostawienie sprawy bez:
- *uprzedniego* udokumentowania w KPiR jak stanowi przepis wyżej
- późniejszego, lecz wcześniejszego niż kontrola :P "niezwłocznego"
  powiadomienia wystawcy faktury że szykuje się dobrze widoczny
  przy kontroli wyjątek w zapisach.

  Powiadomienie może przyjąć formę "wystawcie mi korektę" albo
po prostu "ja się nie zgadzam, bo było inaczej".
  O tym zaś stanowi inny przepis:
http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,32,32,1626,51600,20110401,szczegolowe-zasady-wystawiania-faktur-dane-ktore-powinny.html
+++
§ 15. 1. Nabywca towaru lub usługi, który otrzymał fakturę lub fakturę
  korygujšcš zawierajšcš pomyłki dotyczšce jakiejkolwiek informacji
  [...] z wyjštkiem pomyłek w pozycjach faktury okreœlonych w § 5
  ust. 1 pkt 6-12, może wystawić fakturę nazwanš notš korygujšcš.
[...shift do góry...]
§ 5. 1. Faktura stwierdzajšca dokonanie sprzedaży powinna
  zawierać co najmniej:
[...]
4) dzień, miesišc i rok wystawienia faktury, a w przypadku,
  gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży [...]
-- -

  Rzecz jasna - "podatnik może".
  Bo podatnik może również powiadomić wystawcę że f-ra jest nieprawidłowa,
ale może w ten deseń nic nie uzyskać.

  O te dwa kroki skorygowałbym Twój post:
- niezwłocznie po przywiezieniu towaru sporządzać "opis".
  Jeśli dotąd tego nie robiono, to taka praktyka była niezgodna
z przepisami. Sprawę upraszcza istnienie specyfikacji zamówienia
lub dostawy - IMO może pełnić rolę "opisu".
- sporządzić notę korygującą i odesłać wystawcy.
  Problem sprowadza się do ew. dysponowania dowodem dostarczenia.

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-06-23 11:26:09
Autor: tomek
sprzedaz towaru bez faktury zakupu
Dnia 2011-06-23, o godz. 09:57:14
Gotfryd Smolik news <smolik@stanpol.com.pl> napisał(a):

[...]

Z trzeciej strony są wyroki karne (uniewinniające) odnośnie posługiwania
się przez nabywców aut fakturami z zaniżoną ceną, przy rejestrowaniu
tychże pojazdów.
Podstawą uniewinnienia jest to, że faktura co prawda zawiera nieprawdę,
ale cena nie ma żadnego znaczenia w przypadku rejestracji, więc skoro
cała reszta danych się zgadza, to orzeczono jak na wstępie.
IMHO pasuje jak ulał to tej sytuacji.

Tomek

Data: 2011-06-23 12:04:11
Autor: Gotfryd Smolik news
On Thu, 23 Jun 2011, tomek wrote:

Z trzeciej strony są wyroki karne (uniewinniające) odnośnie posługiwania
się przez nabywców aut fakturami z zaniżoną ceną, przy rejestrowaniu
tychże pojazdów.

  Dobrze wiedzieć :)
  Pytaniem jest: jaki był zarzut?

  Bo w omawianym przypadku mamy postawione dwa różne problemy:
- co wpisać do dokumentacji
- jak to rozliczyć
  Oba wyglądają na łatwe, ale IMO tylko w takiej wersji:
- uznajemy że do KPiR wpisujemy na podstawie "opisu" (chodzi
  o towar handlowy, nie inny koszt), jednocześnie *nie*
  uznając otrzymanej f-ry za prawidłową, lecz uznając
  że prawidłowa jest bądź jej korekta bądź nota do niej
- do ewidencji j.w., przy czym i tak decyduje data otrzymania,
  więc faktura z nieprawidłową datą sprzedaży plus nota
  pozwoli odliczyć w miesiącu otrzymania (a nie miesiącu
  faktycznej sprzedaży)

BTW: czy coś stoi na przeszkodzie, aby z nieprawidłowej
  faktury dokonać odliczenia VAT w tej części, w której
  dane na fakturze są prawidłowe, z pominięciem
  nieprawidłowych?
  Celowo tak sformalizowałem pytanie :), bo obejmie ono
  zarówno faktury na których wykazano błędnie za mało
  wydanego towaru, za dużo wydanego towaru jak i nasz
  przypadek błędnej daty.

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-06-23 21:35:31
Autor: tomek
sprzedaz towaru bez faktury zakupu
Dnia 2011-06-23, o godz. 12:04:11
> [...]

> Z trzeciej strony są wyroki karne (uniewinniające) odnośnie
> posługiwania się przez nabywców aut fakturami z zaniżoną ceną, przy

Bez otwierania KK: Art. 271.3 (w każdym razie ten o posłużeniu się
sfałszowanym intelektualnie dokumentem).

[...]

Z poprawką na to, że brak noty czy korekty danych na szczęście nie
wpływa na prawo do odliczenia VAT (no chyba że dane wystawcy są tak
"zepsute" że nie da się tego wystawcy zindetyfikować). Więc jeśli kwoty się zgadzają, to IMHO można odliczać.

BTW: czy coś stoi na przeszkodzie, aby z nieprawidłowej
  faktury dokonać odliczenia VAT w tej części, w której
  dane na fakturze są prawidłowe, z pominięciem
  nieprawidłowych?

IMHO - j.w.
  Celowo tak sformalizowałem pytanie :), bo obejmie ono
  zarówno faktury na których wykazano błędnie za mało
  wydanego towaru, za dużo wydanego towaru jak i nasz
  przypadek błędnej daty.

IMHO ta data na fakturze zakupu towaru handlowego nie ma
większego znaczenia dla nabywcy.

Przy czym tu duży disclaimer: wygodnie mi się dyskutuje samemu nie mając
takiego problemu :-)

Tomek

Data: 2011-06-23 22:41:19
Autor: Gotfryd Smolik news
sprzedaz towaru bez faktury zakupu
On Thu, 23 Jun 2011, tomek wrote:

Przy czym tu duży disclaimer: wygodnie mi się dyskutuje samemu nie mając
takiego problemu :-)

  O toto. Mi też :)
  Ale jak mi kiedyś dawno karnoskarbowy posłał liścik najeżony
paragrafami, to zacząłem od sprawdzania w KKS ile za te pozycje
dają ;)

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-06-23 12:07:19
Autor: Gotfryd Smolik news
On Thu, 23 Jun 2011, Gotfryd Smolik news wrote:

Tyle, że podstawą zapisów księgowych są ... dokumenty.
Jakby to głupio nie brzmiało, "jest przepis" i nie ma zmiłuj.

  A, zapomniałbym :)
"Z dokładnością do faktu, że minister łaskaw był przekroczyć
tu i ówdzie delegację ustawową, co dobitnie pokazuje fakt
istnienia ewidentnych przypadków dla zdarzeń opisanych w ustawie
lecz nie przewidzianych w rozporządzeniu"
  :)

pzdr, Gotfryd

sprzedaz towaru bez faktury zakupu