sprzęt czy soft ?

Data: 2013-07-24 09:54:31
Autor: marek.newsgroups
sprzęt czy soft ?
Mam smart UPS SC620 komputer z płytą gIGABYTE ga-h77-DS3H
W biosie w sekcji power mamagement parametr AC BACK na Always On (komputer ma się włączyć po każdym podłączeniu zasilania, bez konieczności włączania przyciskiem)

Zainstalowany PowerChute w wersji 9.02.614

ustawienia:
http://files.tinypic.pl/i/00421/9vsxdrz21pst.jpg

Po zaniku zasilania komputer się pięknie zamyka, za jakiś czas wyłącza się UPS. Po powrocie napięcia włącza się UPS, podaje napięcie zasilające, ale komputer się nie włącza- tak, jakby nie działała opcja "Always on". Trzeba wcisnąć przycisk zasilania.

Z kolei jak ustawię planowane wyłącz /włącz np. wyłącz o 15, włącza o 17 to wszystko działa.

Gdzie szukać przyczyn ? Problem z płytą (nie działa AC BACK) czy inny powód ?

Data: 2013-07-24 22:54:12
Autor: nadir
sprzęt czy soft ?
[...]
A jak bez UPS-a podasz napięcie na wyłączony komputer to uruchamia się czy nie?

Data: 2013-07-24 14:45:34
Autor: marek.newsgroups
sprzęt czy soft ?
W dniu środa, 24 lipca 2013 22:54:12 UTC+2 użytkownik nadir napisał:
> [...]

A jak bez UPS-a podasz napięcie na wyłączony komputer to uruchamia się czy nie?

start-zamknij system-komputer sie wylacza, wyłączam  zasilanie-włączam: nie działa. Sugeruje to bios, chyba ze siódemka coś miesza z tym "always on" jak się zamyka. Wydaje mi sie to nieprawdopodobne, ale każdy cud jest możliwy ;). Kompy inne- działaja zgodnie z oczekiwaniem, tyle ze tam jest XP.

Data: 2013-07-25 00:06:36
Autor: BQB
sprzęt czy soft ?
W dniu 2013-07-24 23:45, marek.newsgroups@gmail.com pisze:
[...]

Działa prawidłowo, to zadziała tylko, gdy komputer podczas pracy utraci zasilanie (a jak zostaje przed utratą prądu wyłączony, to go nie traci). Można też poszukać czegoś w stylu wake on ale czy będzie w tych opcjach COM? Może wake on modem?

Data: 2013-07-25 00:23:40
Autor: nadir
sprzęt czy soft ?
[...]

Może i w tej konkretnej płycie to jest prawidłowe zachowanie ale nie tego się oczekuje przy pracy z UPS-em.

Data: 2013-07-25 01:10:11
Autor: BQB
sprzęt czy soft ?
W dniu 2013-07-25 00:23, nadir pisze:
[...]

Ta funkcja działa tak samo w każdej płycie. Nie spotkałem jeszcze płyty, która by działała dobrze pod UPSa w takiej konfiguracji.

Data: 2013-07-24 20:49:45
Autor: marek.newsgroups
sprzęt czy soft ?

> [...]

Ta funkcja działa tak samo w każdej płycie. Nie spotkałem jeszcze płyty,

która by działała dobrze pod UPSa w takiej konfiguracji.

Jak to inaczej rozwiązać ?

Mam tak w kilku komputerach z windows XP i serwerach Netware. System musi się podnieść po włączeniu zasilania, a przed odłączeniem przez ups musi się zamknąć.

= Tak zawsze miałem, "power Loss" do tej pory to było zawsze: utrata zasilania niezależenie od stanu (czuwanie, praca) komputera i wtedy:

opcja memory lub last state - komputer się włączy lub nie, zależnie jak było przed odłączeniem zasilania ( i od tego jest Last state, żeby pamiętał stan komputera przed wyjęciem wtyczki)
Always on- zawsze się włącza
Always off nigdy się nie włącza

Data: 2013-07-25 07:33:45
Autor: Leszek K.
sprzęt czy soft ?
Dnia Wed, 24 Jul 2013 20:49:45 -0700 (PDT), marek.newsgroups@gmail.com
napisał(a):

Jak to inaczej rozwiązać ?

Połączyć ups z kompem kablem usb. Wybrać w BIOS-ie coby komp włączał się
myszą. Po powrocie zasilania ups wysyła komunikat o tym zdarzeniu przez
usb, a komputer aż tak mądry nie powinien być żeby odróżnić to od sygnału z
myszy.

Data: 2013-07-25 08:15:54
Autor: Piotr Rezmer
sprzęt czy soft ?
Leszek K. pisze:
[...]

Podejrzewam że Marek już podłączył UPS kablem sygnałowym (chyba że UPS ma kartę LAN). Inaczej nie pisałby że system się zamyka przy zaniku zasilania.

Piotr
XLR250&bmw_f650_dakar

Data: 2013-07-25 09:39:42
Autor: xcpy
sprzęt czy soft ?
[...]

Dokladnie - tez mam te 3 opcje i dziala to tak jak powinno.

IMHO - albo Windows cos miesza albo BIOS nie dziala jak powinien (zaktualizuj BIOS?).

Always on powinno ZAWSZE wlaczac komputer,
bez wzgledu na "ostatni stan" w jakim sie znajdowal,
i tak to wlasnie dziala u mnie,
i to bez wzgledu na wlaczenie (badz nie) opcju typu
PME Event wakeup / Erp Enable / itp.

Od przywracania "ostatniego stanu" jest wlasnie "last state" / "memory".
To przeciez logiczne / oczywista oczywistosc.

Data: 2013-07-25 09:15:02
Autor: nadir
sprzęt czy soft ?
Ta funkcja działa tak samo w każdej płycie. Nie spotkałem jeszcze płyty,
która by działała dobrze pod UPSa w takiej konfiguracji.

W każdej, to mocno powiedziane.
Mam akurat pod ręką ASUS-a AT5NM10-I, po prawidłowym zamknięciu systemu i powrocie zasilania płyta normalnie startuje.
Reszta komputerów, które mam zachowują się w ten sam sposób, ale nie chce mi się ich rozkręcać żeby sprawdzić model płyty.
W zasadzie to one wszystkie starują po powrocie zasilania, niezależnie czy system został prawidłowo zamknięty czy nie. I tak ma być.

Data: 2013-07-25 09:33:58
Autor: xcpy
sprzęt czy soft ?
Ta funkcja działa tak samo w każdej płycie. Nie spotkałem jeszcze płyty, która by działała dobrze pod UPSa w takiej konfiguracji.

To malo widziales :).
Osobiscie mialem/spotykalem plyty, ktore wlaczaly sie ZAWSZE
jesli wrocilo zasilanie a w BIOSie bylo "on / always on".
Bez wzgledu na to czy komp zamknal sie "poprawnie" czy utracil zasilanie.

Data: 2013-07-25 09:31:48
Autor: xcpy
sprzęt czy soft ?
Działa prawidłowo, to zadziała tylko, gdy komputer podczas pracy utraci zasilanie (a jak zostaje przed utratą prądu wyłączony, to go nie traci).

Mialem wiele plyt glownych i na kazdej z nich
BIOS posiadal 3 opcje przy zaniku zasilania (power loss / power back):
- always off (domyslna)
- always on
- last state / memory

I dzialalo to jak napisane, bez zadnej filozofii,
tzn.: wylaczylem "normalnie" komputer, wylaczylem zasilanie,
wlaczylem zasilanie, to komputer wlaczyl sie
jesli w BIOSie bylo "always on".

Czyli to co piszesz "nieco" mija sie z moja praktyka.
Moze jest tak jak piszesz, ale nigdy nie z tym nie spotkalem.
Moze w BIOSie ustawiales "last state/memory" a nie "always on".

sprzęt czy soft ?