sprzetowy kontroler raid

Data: 2010-02-23 01:23:40
Autor: zielony bazyliszek
sprzetowy kontroler raid
poleccie jakis niedrogi kontroler raid 0 do peceta :)

bede sobie skladal szybkiego kompa... :)

Data: 2010-02-23 06:32:02
Autor: Artur Frydel
sprzetowy kontroler raid
Day Tue, 23 Feb 2010 01:23:40 +0100, zielony bazyliszek wrote:

poleccie jakis niedrogi kontroler raid 0 do peceta :)

bede sobie skladal szybkiego kompa... :)

mdadm
--
Artur 'bzyk' Frydel It is easier to get forgiveness than permission.

Data: 2010-02-23 07:31:51
Autor: DooMiniK
sprzetowy kontroler raid
On 2010-02-23 05:32, Artur Frydel wrote:
Day Tue, 23 Feb 2010 01:23:40 +0100, zielony bazyliszek wrote:

poleccie jakis niedrogi kontroler raid 0 do peceta :)

bede sobie skladal szybkiego kompa... :)

mdadm

W temacie masz jak byk, że "sprzętowy" - jest to określenie
dziwne (jak "sprzętowy" firewall), ale chyba dosyć oczywiste,
więc mdadm chyba pod to nie podchodzi?

--
Dominik Siedlak (bachus)

Data: 2010-02-23 09:53:10
Autor: zielony bazyliszek
sprzetowy kontroler raid
Użytkownik DooMiniK napisał:
On 2010-02-23 05:32, Artur Frydel wrote:
[...]

Co powiecie na cos takiego... Tanie (najtansze)
http://preview.tinyurl.com/yf2lqf5

ael chyba bedzie lepsze niz "wbudowane" w plyte rozwiazania?

Data: 2010-02-23 17:06:49
Autor: MC
sprzetowy kontroler raid
Użytkownik "zielony bazyliszek" <bazyliszekzielony@amorki.pl> napisał w wiadomości news:hm0526$nb7$1news.onet.pl...

ael chyba bedzie lepsze niz "wbudowane" w plyte rozwiazania?

To będzie wiadome jak ktoś zrobi test.

Data: 2010-02-23 07:34:07
Autor: DooMiniK
sprzetowy kontroler raid
On 2010-02-23 00:23, zielony bazyliszek wrote:
poleccie jakis niedrogi kontroler raid 0 do peceta :)

bede sobie skladal szybkiego kompa... :)

W MSA30 jest całkiem fajny i relatywnie tani
kontroler RAID, jednak musisz mieć całość (np. MSA 1500CS starter
ma całkiem przyzwoitą cenę); jak podłączysz tanimi światłami,
to nie wyjdzie tak drogo...

p.s. wypada podać, na ile dysków, jakich dysków, co chcesz uzyskać.

--
Dominik Siedlak (bachus)

Data: 2010-02-23 09:51:37
Autor: zielony bazyliszek
sprzetowy kontroler raid
On 2010-02-23 00:23, zielony bazyliszek wrote:
[...]

no raid 0 podstawowy, 2 dyski :) chce domowego peceta z raidem :)

Data: 2010-02-26 11:03:04
Autor: Radosław Sokół
sprzetowy kontroler raid
zielony bazyliszek pisze:
no raid 0 podstawowy, 2 dyski :) chce domowego peceta z raidem :)

1) Wiesz, że niewiele Ci to da?

2) Wiesz, że dwukrotnie zwiększasz w ten sposób ryzyko
    utraty wszystkich danych?

3) Wiesz, że *sprzętowy* kontroler RAID na SATA kosztuje
    koÅ‚o 1000 zÅ‚ bodajże, a wszystkie te wynalazki po 100 zÅ‚
    bazujÄ… w wiÄ™kszoÅ›ci na mocy obliczeniowej CPU?

| RadosÅ‚aw Sokół  |  http://www.grush.one.pl/              |
|                 |  Politechnika ÅšlÄ…ska                   |

Data: 2010-02-26 11:33:17
Autor: strach
sprzetowy kontroler raid
"Radosław Sokół" <Radoslaw.Sokol@polsl.pl> wrote in message news:hm868g$g5t$1polsl.pl...
3) Wiesz, że *sprzętowy* kontroler RAID na SATA kosztuje
   koÅ‚o 1000 zÅ‚ bodajże, a wszystkie te wynalazki po 100 zÅ‚
   bazujÄ… w wiÄ™kszoÅ›ci na mocy obliczeniowej CPU?

Właśnie zamówiłem (za m.in. Twoją radą -dzięki) NAS na SATA z funkcją RAID0 i 1. Podobno potrafi ściągać pliki z BitTorrenta bez podłączonego komputera, czyli ma własny CPU, a kosztuje raptem 400 zł (Edimax NS-2502)...

Data: 2010-02-26 16:48:57
Autor: Mikolaj Tutak
sprzetowy kontroler raid

Użytkownik "strach" <strach3@gazeta.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:hm88o5$dgd$1@nemesis.news.neostrada.pl...
[...]

....i ma wydajność gorszą niż jeden dysk bez RAID0 ;-)

      MikoÅ‚aj

Data: 2010-02-28 15:09:32
Autor: Radosław Sokół
sprzetowy kontroler raid
W dniu 2010-02-26 11:33, strach pisze:
[...]

Każdy NAS ma swoje CPU :) A RAID 0 w NASie to średnie rozwią-
zanie -- większość ma na pokładzie Linuksa z Sambą, a Samba
jest niestety dosyć powolną implementacją SMB/CIFS. Całkiem
dobre urzÄ…dzenia NAS z gigabitowymi interfejsami sieciowymi
rzadko osiągają więcej niż choćby 20 MiB/s, więc pakowanie
RAID-0 nic wyniku nie podniesie, a tylko zwiększy ryzyko utra-
ty danych.

Data: 2010-02-28 16:18:29
Autor: Mariusz Kruk
sprzetowy kontroler raid
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Rados³aw Sokó³"
zanie -- wiêkszo¶æ ma na pok³adzie Linuksa z Samb±, a Samba
jest niestety dosyæ powoln± implementacj± SMB/CIFS.

Jakby CIFS sam ze siebie by³ demonem szybko¶ci. Mo¿e po LAN-ie jest
u¿ywalny, ale na wolnym linku mo¿na z nim cholery dostaæ. Nawet miêdzy
Windows, a Windows.

--
d'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'Yb `b  Kruk@epsilon.eu.org   d' d' http://epsilon.eu.org/ Yb `b,-,.,-,.,-,.,-,.,-,.,-,.d'

Data: 2010-02-27 00:29:26
Autor: zielony bazyliszek
sprzetowy kontroler raid
Użytkownik Radosław Sokół napisał:
zielony bazyliszek pisze:
no raid 0 podstawowy, 2 dyski :) chce domowego peceta z raidem :)

1) Wiesz, że niewiele Ci to da?

No jednek smiem polemizowac czy przy montazu HD niewiele...

2) Wiesz, że dwukrotnie zwiększasz w ten sposób ryzyko
   utraty wszystkich danych?

Nieistotne....

3) Wiesz, że *sprzętowy* kontroler RAID na SATA kosztuje
   koÅ‚o 1000 zÅ‚ bodajże, a wszystkie te wynalazki po 100 zÅ‚
   bazujÄ… w wiÄ™kszoÅ›ci na mocy obliczeniowej CPU?

a te kontrolery po 500?

Pomijajac, ze cena nieistotna...

Data: 2010-02-27 20:42:22
Autor: Mariusz Kruk
sprzetowy kontroler raid
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "zielony bazyliszek"
no raid 0 podstawowy, 2 dyski :) chce domowego peceta z raidem :)
1) Wiesz, ¿e niewiele Ci to da?
No jednek smiem polemizowac czy przy montazu HD niewiele...

Monta¿ HD, to jednak cokolwiek co innego ni¿ wymienia³e¶ wcze¶niej,
je¶li mnie starcza pamiêæ nie myli.

3) Wiesz, ¿e *sprzêtowy* kontroler RAID na SATA kosztuje
   ko³o 1000 z³ bodaj¿e, a wszystkie te wynalazki po 100 z³
   bazuj± w wiêkszo¶ci na mocy obliczeniowej CPU?
a te kontrolery po 500?

Je¶li chodzi np. o kontrolery oparte o Sil31xx, to s± to jak najbardziej
pseudo-RAID-y.

Pomijajac, ze cena nieistotna...

Sorry, albo¶ troll, albo¶ dureñ.

--
\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\ ..\.Kruk@epsilon.eu.org.\.\. \.http://epsilon.eu.org/\.\ ..\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.

Data: 2010-02-27 23:16:25
Autor: zielony bazyliszek
sprzetowy kontroler raid
Użytkownik Mariusz Kruk napisał:
[...]

Montaż HD, to jednak cokolwiek co innego niż wymieniałeś wcześniej,
jeśli mnie starcza pamięć nie myli.

Domowe zastosowanie. Weszly TV HD, weszly handycamy HD, hobbysci chca miec filmik z ferii zmontowany w 7 minutowy teledysk do pokazywania, a nie w 3 godziny raw materialu :)

3) Wiesz, że *sprzętowy* kontroler RAID na SATA kosztuje
   koÅ‚o 1000 zÅ‚ bodajże, a wszystkie te wynalazki po 100 zÅ‚
   bazujÄ… w wiÄ™kszoÅ›ci na mocy obliczeniowej CPU?
a te kontrolery po 500?

Jeśli chodzi np. o kontrolery oparte o Sil31xx, to są to jak najbardziej
pseudo-RAID-y.

Dobrze wiedziec. Czyli na jaki chip patrzec?

Pomijajac, ze cena nieistotna...

Sorry, alboś troll, alboś dureń.

Znaczy jak ktos ma kase i woli ja wydac raz na kontroler niz przepalic jako fajki to troll?

Nawet jak wydam 1000 na kontroler, z ktrprego bede zadowolony przez dwa lata, to ile mnie to wyjdzie miesiecznie? Tyle co flaszka sredniodobrej wodki raz na miesiac?

Data: 2010-02-28 11:46:11
Autor: G Nowak
sprzetowy kontroler raid
[...]

Nie. Chodzi o to, ze w wiekszosci zastosowan domowych roznica miedzy najtanszym Silicon Image z Chin za 15USD z przesylka a profesjonalnym raid sprzetowym jest pomijalna, chyba ze masz 8 dyskow, ktore caly czas miela.

--
pozdr

Data: 2010-02-28 16:28:57
Autor: Mariusz Kruk
sprzetowy kontroler raid
[...]

Przy czym dodajmy, ¿e spiêcie dysków w RAID-0 mo¿e czas monta¿u skróciæ
o kilkana¶cie, mo¿e ma³e kilkadziesi±t procent. A jest to czynno¶æ
wykonywana raz na rzadko.
Wybacz, ale moim zdaniem wywalanie na co¶ takiego kilkuset z³otych to
durnota.
Co innego gdyby to by³a praca, albo przynajmniej "intensywne hobby".

Pomijajac, ze cena nieistotna...
Sorry, albo¶ troll, albo¶ dureñ.
Znaczy jak ktos ma kase i woli ja wydac raz na kontroler niz przepalic jako fajki to troll?

Nie. Po prostu wydanie kilkuset z³otych na kontroler, który prawie nic
nie daje to durnota.

Data: 2010-02-28 18:04:44
Autor: zielony bazyliszek
sprzetowy kontroler raid
[...]

Przy czym dodajmy, że spięcie dysków w RAID-0 może czas montażu skrócić
o kilkanaście, może małe kilkadziesiąt procent. A jest to czynność
wykonywana raz na rzadko.

No chyba, ze ktos robi to czesciej...

Wybacz, ale moim zdaniem wywalanie na coś takiego kilkuset złotych to
durnota.

Ale juz pisalem o pieniadzach - sa nieistotne z mojego punktu widzenia.

Co innego gdyby to była praca, albo przynajmniej "intensywne hobby".

Dlaczego komfort dopuszczalny ma byc tylko w pracy?

Data: 2010-02-28 18:10:44
Autor: Mariusz Kruk
sprzetowy kontroler raid
[...]

Oczywi¶cie. Dlatego zaznaczy³em "intensywne hobby".

Wybacz, ale moim zdaniem wywalanie na co¶ takiego kilkuset z³otych to
durnota.
Ale juz pisalem o pieniadzach - sa nieistotne z mojego punktu widzenia.

A ja ju¿ pisa³em - albo¶ troll, albo¶ dureñ.
Zreszt± k³amiesz straszliwie. Jakby¶ chcia³ wygodê niezale¿nie od
pieniêdzy, poszed³by¶ w jakie¶ wypa¶ne rozwi±zanie typu SAN.

Co innego gdyby to by³a praca, albo przynajmniej "intensywne hobby".
Dlaczego komfort dopuszczalny ma byc tylko w pracy?

Jest jeszcze kwestia stosunku zysków do kosztów.

--
  Kruk@ -\                   |           }-> epsilon.eu.org | http:// -/                   |                              |

Data: 2010-02-28 15:10:41
Autor: Radosław Sokół
sprzetowy kontroler raid
W dniu 2010-02-27 00:29, zielony bazyliszek pisze:
1) Wiesz, że niewiele Ci to da?

No jednek smiem polemizowac czy przy montazu HD niewiele...

Teraz dopiero wspominasz o obróbce wideo. Ok, zrób magazyn
danych wideo na dwóch dyskach w RAID 0, ale system i oprogra-
mowanie raczej zainstaluj na trzecim dysku.

2) Wiesz, że dwukrotnie zwiększasz w ten sposób ryzyko
utraty wszystkich danych?

Nieistotne....

Czyżby?

a te kontrolery po 500?

Podaj oznaczenie modelu.

Data: 2010-02-28 15:38:52
Autor: zielony bazyliszek
sprzetowy kontroler raid
[...]

Zaczynam myslec o 2 raidach 0 na 4 dyskach :)

2) Wiesz, że dwukrotnie zwiększasz w ten sposób ryzyko
utraty wszystkich danych?

Nieistotne....

Czyżby?

Owszem. Od nietracenia danych jest backup :) Wolny acz pojemny magazyn backupowy do robienia mirrora danych podpinany chocby przez usb. Plus GoodSync - to jedno z najtanszych rozwiazan "mania backupu", ktory robi sie automatycznie na calkiem innym komputerze. Owszem, nie jest to odporne na uderzenei meteorytu w moje miasto, ale stwierdzilem kiedys, ze po takim uderzeniu to mnie najmniej bedzie backup interesowal ;)

a te kontrolery po 500?

Podaj oznaczenie modelu.

Aaaaadaptec :)

JAkis np. tego typu, tylko 4-kanalowy

http://www.mojemultimedia.pl/kotroler-adaptec-raid-1220sa-sata-pcie-p-30115.html

Data: 2010-02-28 16:20:51
Autor: Mariusz Kruk
sprzetowy kontroler raid
[...]

http://www.adaptec.com/en-US/products/Controllers/Hardware/sata/entry/AAR-1220SA/

"The Adaptec RAID 1220SA card is a two-port, PCI Express x1 controller
featuring Adaptec HostRAID."

--
\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\ ..\.Kruk@epsilon.eu.org.\.\. \.http://epsilon.eu.org/\.\ ..\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.

Data: 2010-02-28 18:08:32
Autor: Mariusz Kruk
sprzetowy kontroler raid
[...]

HostRAID, to RAID robiony przez hosta. Innemi s³owy - RAID w sterownikach.

--
d'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'Yb `b  Kruk@epsilon.eu.org   d' d' http://epsilon.eu.org/ Yb `b,-,.,-,.,-,.,-,.,-,.,-,.d'

Data: 2010-02-23 07:56:40
Autor: Mariusz Kruk
sprzetowy kontroler raid
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "zielony bazyliszek"
poleccie jakis niedrogi kontroler raid 0 do peceta :)

/dev/brain

bede sobie skladal szybkiego kompa... :)

Tzn?

--
\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\ ..\.Kruk@epsilon.eu.org.\.\. \.http://epsilon.eu.org/\.\ ..\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.

Data: 2010-02-23 09:50:52
Autor: zielony bazyliszek
sprzetowy kontroler raid
[...]

Noooooo ona poczatek zaloze raid 0 :)
Nigdy tego nie robilem, wiec mam ochote poeksperymentowac
Poniewaz kupilem druga plyte identyczna z ta co mam juz w pececie podstawowym, to chce zlozyc cos podobnego tylko z raidem i zobaczyc jakw praktyce sie sprawdzi :)
Dyski juz mam WD griny 640GB z 64mb casza - sztuk dwie :)

Data: 2010-02-23 10:12:13
Autor: Mariusz Kruk
sprzetowy kontroler raid
[...]

Ale po co?

Nigdy tego nie robilem, wiec mam ochote poeksperymentowac

To kup cokolwiek.

Poniewaz kupilem druga plyte identyczna z ta co mam juz w pececie podstawowym, to chce zlozyc cos podobnego tylko z raidem i zobaczyc jakw praktyce sie sprawdzi :)

Ale do czego?

--
\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\ ..\.Kruk@epsilon.eu.org.\.\. \.http://epsilon.eu.org/\.\ ..\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.

Data: 2010-02-23 10:20:22
Autor: zielony bazyliszek
sprzetowy kontroler raid
[...]

Poeksperymentowac?

Nigdy tego nie robilem, wiec mam ochote poeksperymentowac

To kup cokolwiek.

Wole zapytac, niektore rzeczy tutaj grupowicze odradzaja, inne polecaja. Ja nie kieruje sie cenÄ… jako priorytetem. JAk sie okaze, ze dowiem sie, iz kotroler za 200 pln to kupa wieksza od takiego za 500 to kupie taki za 500. A jak sie okaze, ze ten za 200 i taki za 500 to wlasciwie ten sam lowend, ale lepszy od rozwiazan on-board to kupie za 200. Itp.

Poniewaz kupilem druga plyte identyczna z ta co mam juz w pececie podstawowym, to chce zlozyc cos podobnego tylko z raidem i zobaczyc jakw praktyce sie sprawdzi :)

Ale do czego?

Do domu :)

Data: 2010-02-23 10:44:47
Autor: Mariusz Kruk
sprzetowy kontroler raid
[...]

Poczytaj najpierw jak sprawdza siê AID-0 w praktycznych zastosowaniach.

Nigdy tego nie robilem, wiec mam ochote poeksperymentowac
To kup cokolwiek.
Wole zapytac, niektore rzeczy tutaj grupowicze odradzaja, inne polecaja. Ja nie kieruje sie cen± jako priorytetem. JAk sie okaze, ze dowiem sie, iz kotroler za 200 pln to kupa wieksza od takiego za 500 to kupie taki za 500. A jak sie okaze, ze ten za 200 i taki za 500 to wlasciwie ten sam lowend, ale lepszy od rozwiazan on-board to kupie za 200. Itp.

Podstawowy problem, to to, ¿e w ogóle AID-0 to kupa straszna poza
pewnymi specjalizowanymi klasami rozwi±zañ.

[...]

To raczej siê nie sprawdzi.

--
/\-\/\-\/\-\/\-\/\-\/\-\/\ \  Kruk@epsilon.eu.org   / / http://epsilon.eu.org/ \ \/-/\/-/\/-/\/-/\/-/\/-/\/

Data: 2010-02-23 15:33:09
Autor: zielony bazyliszek
sprzetowy kontroler raid
[...]

Poczytaj najpierw jak sprawdza siÄ™ AID-0 w praktycznych zastosowaniach.

MAsz jakies linki do czegos co warto poczytac?

Do domu :)

To raczej siÄ™ nie sprawdzi.

Dlaczego?

Data: 2010-02-23 15:36:18
Autor: Mariusz Kruk
sprzetowy kontroler raid
[...]

Choæby sporo dyskusji na tej grupie.

Do domu :)
To raczej siê nie sprawdzi.
Dlaczego?

AID-0 jest sensowny praktycznie tylko w ci±g³ych liniowych odczytach. W
pozosta³ych sytuacjach pro¶ciej byle JBOD.

Data: 2010-02-23 14:13:03
Autor: BUNIEK
sprzetowy kontroler raid
poleccie jakis niedrogi kontroler raid 0 do peceta :)
bede sobie skladal szybkiego kompa... :)

Jezeli plyta nie ma RAIDA to musisz kupic i tu ciezko mi doradzic, jak ma to najpierw sprawdz na wbudowanym 2 dyski w R0, jak bedzie Ci malo dokupisz dodatkowy ale proponowalbym minmum 4 kanaly abys mial mozliwosc stworzenia 2 x R0 lub 4 HDD w R0 lub 10 jak pokusisz sie o nadmiarowosc danych, sprzetowe 5 juz drogie sa.

Buniek

Data: 2010-02-24 10:01:45
Autor: Mark
sprzetowy kontroler raid
Dnia Tue, 23 Feb 2010 01:23:40 +0100, zielony bazyliszek napisa³(a):

poleccie jakis niedrogi kontroler raid 0 do peceta :)

bede sobie skladal szybkiego kompa... :)

Jak chcesz *poeksperymentowac* z szybkoscia, to  chyba predzej popatrz w
strone dysku SSD.
W typowych, domowych rozwiazaniachniespecjalnie odczujesz roznice miedzy
tanim sprzetowym a softwarowym, watpie nawet czy zauwazysz roznice miedzy
systemem na RAID0 a bez niego..

--
Mark

Data: 2010-02-24 15:18:09
Autor: Papa5merf
sprzetowy kontroler raid
Órzytkownik "Mark" napisa³:
Jak chcesz *poeksperymentowac* z szybkoscia, to  chyba predzej popatrz w
strone dysku SSD.

dyski SSD te¿ mo¿na pod³±czyæ pod raid:O)

W typowych, domowych rozwiazaniachniespecjalnie odczujesz roznice miedzy
tanim sprzetowym a softwarowym, watpie nawet czy zauwazysz roznice miedzy
systemem na RAID0 a bez niego..

³o rany, ale ¶cieme walisz:O(
raid0 powinien zwiêkszyæ przepustowo¶æ dysków prawie 2krotnie, wiêc jak niby kto¶ mia³by tego nie zauwa¿yæ?:O)
chyba jest wielka ró¿nica czy plik siê kopjuje godzinê czy dwie?:O)

Data: 2010-02-24 15:41:35
Autor: Mariusz Kruk
sprzetowy kontroler raid
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Papa5merf"
[...]

Normalnie.

chyba jest wielka ró¿nica czy plik siê kopjuje godzinê czy dwie?:O)

Owszem, przy kopiowaniu du¿ego, zapisanego liniowo pliku bêdzie widaæ
ró¿nicê. Pytanie tylko jak± czê¶æ pracy stanowi kopiowanie (dodajmy, ¿e
na inne urz±dzenie) takich plików.
A niezawodno¶æ uk³adu spada.

Data: 2010-02-24 20:57:38
Autor: zielony bazyliszek
sprzetowy kontroler raid
Użytkownik Mariusz Kruk napisał:

Owszem, przy kopiowaniu dużego, zapisanego liniowo pliku będzie widać
różnicę. Pytanie tylko jaką część pracy stanowi kopiowanie (dodajmy, że
na inne urządzenie) takich plików.

No odczyt zapis przy ciaglym uzywaniu (czegos, np. gier, programow, fotoszopa albo innych) to chyba normalka...? :)

A niezawodność układu spada.

Od tego sie robi backupy.

Data: 2010-02-25 08:48:38
Autor: Mariusz Kruk
sprzetowy kontroler raid
[...]

Nie. Tylko niektóre rodzaje aktywno¶ci (obróbka wideo, obróbka du¿ej
grafiki) wymagaj± ci±g³ych liniowych transferów. Przy wiêkszo¶ci
"codziennej" pracy czytasz du¿o wzglêdnie ma³ych plików z ró¿nych czê¶ci
dysku. W tym AID-0 praktycznie nic nie pomo¿e.

A niezawodno¶æ uk³adu spada.
Od tego sie robi backupy.

Oczywi¶cie. Ale lepiej jednak nie musieæ go odzyskiwaæ :-)

Data: 2010-02-25 16:44:16
Autor: de Fresz
sprzetowy kontroler raid
On 2010-02-24 20:57:38 +0100, zielony bazyliszek <bazyliszekzielony@amorki.pl> said:

[...]

Ile razy dziennie odpalasz gry, programy, Szopa albo inne, ¿eby to skrócenie czasu o, dajmy nawet teoretyczn± po³owê, cokolwiek zmieni³o w Twoim ¿yciu?

de Fresz

Data: 2010-02-25 17:44:50
Autor: Papa5merf
sprzetowy kontroler raid
Órzytkownik "de Fresz" napisa³:
Ile razy dziennie odpalasz gry, programy, Szopa albo inne, ¿eby to skrócenie czasu o, dajmy nawet teoretyczn± po³owê, cokolwiek zmieni³o w Twoim ¿yciu?

g³ównie takie rzeczy siê robi na domowym kompie:O)

Data: 2010-02-25 21:10:26
Autor: de Fresz
sprzetowy kontroler raid
On 2010-02-25 17:44:50 +0100, "Papa5merf" <5merf@wp.pl> said:

[...]

Odpala programy? A ja g³upi my¶la³em, ¿e siê w nich co¶ robi, a nie tylko wyjd¼-odpal, wyjd¼-odpal, wyjd¼...

de Fresz

Data: 2010-02-25 20:47:39
Autor: zielony bazyliszek
sprzetowy kontroler raid
Użytkownik de Fresz napisał:
On 2010-02-24 20:57:38 +0100, zielony bazyliszek <bazyliszekzielony@amorki.pl> said:

[...]

Ile razy dziennie odpalasz gry, programy, Szopa albo inne, żeby to skrócenie czasu o, dajmy nawet teoretyczną połowę, cokolwiek zmieniło w Twoim życiu?

no wlasciwie to ciagle... plus edycja filmow w HD :)

zmieniloby :)

Data: 2010-02-25 21:12:00
Autor: de Fresz
sprzetowy kontroler raid
On 2010-02-25 20:47:39 +0100, zielony bazyliszek <bazyliszekzielony@amorki.pl> said:

Ile razy dziennie odpalasz gry, programy, Szopa albo inne, ¿eby to skrócenie czasu o, dajmy nawet teoretyczn± po³owê, cokolwiek zmieni³o w Twoim ¿yciu?

no wlasciwie to ciagle...

I ile razy dziennie tak sobie... odpalasz?

plus edycja filmow w HD :)

Przy tym masz szansê poczuæ ró¿nicê.

de Fresz

Data: 2010-02-25 22:45:49
Autor: zielony bazyliszek
sprzetowy kontroler raid
On 2010-02-25 20:47:39 +0100, zielony bazyliszek <bazyliszekzielony@amorki.pl> said:

[...]

Jednego dnai ani razu, innego - fefdziesiat...

plus edycja filmow w HD :)

Przy tym masz szansę poczuć różnicę.

:)

Data: 2010-02-25 09:32:40
Autor: Mark
sprzetowy kontroler raid
Dnia Wed, 24 Feb 2010 15:18:09 +0100, Papa5merf napisa³(a):

raid0 powinien zwiêkszyæ przepustowo¶æ dysków prawie 2krotnie, wiêc jak niby kto¶ mia³by tego nie zauwa¿yæ?:O)

Powinien. W pewnych specyficznych zastosowaniach - i *po to* sie go stosuje.
Ale praca systemu operacyjnego to nie kopiowanie ciagle duzych plikow, a
raczej nieustanny  odczyt i zapisa malych.

--
Mark

Data: 2010-02-25 16:46:48
Autor: de Fresz
sprzetowy kontroler raid
On 2010-02-24 15:18:09 +0100, "Papa5merf" <5merf@wp.pl> said:

[...]

U¿ywa³e¶ i wiesz?

chyba jest wielka ró¿nica czy plik siê kopjuje godzinê czy dwie?:O)

Realnie to bêd± przyrosty na poziomie 30-60%, zauwa¿alne g³ównie przy odczycie du¿ych plików wiêkszych ni¿ 200 MB. Czêsto w domu Ci siê to zdarza?

de Fresz

Data: 2010-02-25 17:43:57
Autor: Papa5merf
sprzetowy kontroler raid
Órzytkownik "de Fresz" napisa³:
³o rany, ale ¶cieme walisz:O(
raid0 powinien zwiêkszyæ przepustowo¶æ dysków prawie 2krotnie,
U¿ywa³e¶ i wiesz?

czyta³em testy, zreszt± poto ten raid 0 wymy¶lono, co nie?:O)
wiem ¿e przy ma³ych plikach ten raid siada, nie znam szczegó³ow technicznych, wiêc na czym traci siê ten czas na tych ma³ych plikach?:O)

Realnie to bêd± przyrosty na poziomie 30-60%, zauwa¿alne g³ównie przy odczycie du¿ych plików wiêkszych ni¿ 200 MB. Czêsto w domu Ci siê to zdarza?

tak, czêsto, a nawet jk by siê zda¿a³o sporadycznie to i tak warto co¶ pszy¶pieszyæ, czasami zda¿a mi siê kopiowaæ znajomym po 100GB filmuf, kompresowaæ wesela, ¶luby i inne i potem to te¿ kopiowaæ, nawet jak to robiê sporadycznie to od ¶lêczenia ca³y dzieñ przed kompem i patszenia jak te karteczki pszelatuj± szlag trafia:O(

Data: 2010-02-25 19:10:02
Autor: Santana
sprzetowy kontroler raid

U¿ytkownik "Papa5merf" <5merf@wp.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:hm6amp$5oh$1nemesis.news.neostrada.pl...
[...]

Masz ¶wiêt± racje. Postaw RAID, przyspiesz kompa, a zaoszczêdzony czas przeznacz na nauke jêzyka polskiego :P

Data: 2010-02-25 19:36:12
Autor: RadoslawF
sprzetowy kontroler raid
Dnia 2010-02-25 19:10, U¿ytkownik Santana napisa³:

[...]

Nie pomo¿e to zwyczajny brak rozumu.
I tak bêdzie wymy¶la³ znajomych którzy przynosz± mu do kopiowania
po dwa dyski aby przyspieszyæ proces nagrywania wpinaj±c je
w RAID.  :-)

Pozdrawiam

Data: 2010-02-25 21:18:57
Autor: de Fresz
sprzetowy kontroler raid
On 2010-02-25 17:43:57 +0100, "Papa5merf" <5merf@wp.pl> said:

³o rany, ale ¶cieme walisz:O(
raid0 powinien zwiêkszyæ przepustowo¶æ dysków prawie 2krotnie,
U¿ywa³e¶ i wiesz?

czyta³em testy, zreszt± poto ten raid 0 wymy¶lono, co nie?:O)

Aaaaa, czyta³e¶... Owszem, po co¶ wymy¶lono, ale celem nie by³ u¿ytkownik domowy. Ale je¶li bardzo chcesz, to nikomu nic do tego jak wydajesz swoje pieni±dze, choæby i zupe³nie bez sensu.

wiem ¿e przy ma³ych plikach ten raid siada, nie znam szczegó³ow technicznych, wiêc na czym traci siê ten czas na tych ma³ych plikach?:O)

Na ich odszukaniu.

Realnie to bêd± przyrosty na poziomie 30-60%, zauwa¿alne g³ównie przy odczycie du¿ych plików wiêkszych ni¿ 200 MB. Czêsto w domu Ci siê to zdarza?

tak, czêsto,

¦miem w±tpiæ.

a nawet jk by siê zda¿a³o sporadycznie to i tak warto co¶ pszy¶pieszyæ,

Tak dla sportu? Nie warto. Ale je¶li chcesz, to droga wolna.

czasami zda¿a mi siê kopiowaæ znajomym po 100GB filmuf,

A ten znajomy to oczywi¶cie z w³asnym RAIDem przychodzi? I pod co mu go wtedy pod³±czasz?

kompresowaæ wesela, ¶luby i inne i potem to te¿ kopiowaæ, nawet jak to robiê sporadycznie to od ¶lêczenia ca³y dzieñ przed kompem i patszenia jak te karteczki pszelatuj± szlag trafia:O(

A od siedzenia 3/4 dnia trafi Ciê mniej?

de Fresz

Data: 2010-02-25 22:42:42
Autor: Papa5merf
sprzetowy kontroler raid
[...]

komputeruf tesz nie wymy¶lono na urzytek domowy, co za poszyg³upy ci co do domu kompy kupuj±, aaaa:O)

wiem ¿e przy ma³ych plikach ten raid siada, nie znam szczegó³ow technicznych, wiêc na czym traci siê ten czas na tych ma³ych plikach?:O)
Na ich odszukaniu.

wiêc odszukiwanie te¿ powinno byæ po³owê szybsze:O)

A ten znajomy to oczywi¶cie z w³asnym RAIDem przychodzi? I pod co mu go wtedy pod³±czasz?

haha, pewnie nie, ale pszybajmniej kopiowaniem nie zamuli mi kompa:O)

Data: 2010-02-24 20:56:03
Autor: zielony bazyliszek
sprzetowy kontroler raid
Użytkownik Mark napisał:
Dnia Tue, 23 Feb 2010 01:23:40 +0100, zielony bazyliszek napisał(a):

poleccie jakis niedrogi kontroler raid 0 do peceta :)

bede sobie skladal szybkiego kompa... :)

Jak chcesz *poeksperymentowac* z szybkoscia, to  chyba predzej popatrz w
strone dysku SSD.

No patrzylem, ale cena mnie odstrasza :)

W typowych, domowych rozwiazaniachniespecjalnie odczujesz roznice miedzy
tanim sprzetowym a softwarowym, watpie nawet czy zauwazysz roznice miedzy
systemem na RAID0 a bez niego..

Wszyscy mi odradzaja, a gdzie poparcie dla eksperymentatora? :(

Data: 2010-02-25 23:00:47
Autor: marfi
sprzetowy kontroler raid
Użytkownik "zielony bazyliszek" <bazyliszekzielony@amorki.pl> napisał w wiadomości news:hm409h$7jp$2news.onet.pl...

Wszyscy mi odradzaja, a gdzie poparcie dla eksperymentatora? :(

Lej sikiem prostym na tych co Ci odradzają (bo ich nie stać na dwa dyski i odrobine ryzyka) - do odważnych świat należy czyli sprawdź i daj znać jak to działa...

--
marfi

PS: Przez blisko dwa lata testowałem RAID1 na 2*WD320.

Data: 2010-02-26 08:45:53
Autor: Mariusz Kruk
sprzetowy kontroler raid
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "marfi"
Lej sikiem prostym na tych co Ci odradzaj± (bo ich nie staæ na dwa dyski i odrobine ryzyka) - do odwa¿nych ¶wiat nale¿y czyli sprawd¼ i daj znaæ jak to dzia³a...

Id¼ do mojego prezesa i powiedz mu, ¿e go nie staæ na dwa dyski
i odrobinê ryzyka. Naprawdê, tu pisz± te¿ ludzie, którzy maj± trochê
wiêcej do¶wiadczenia ni¿ domowy pecet.

PS: Przez blisko dwa lata testowa³em RAID1 na 2*WD320.

Bo oczywi¶cie w±tkotwórca pyta³ o RAID-1, prawda?

--
d'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'Yb `b  Kruk@epsilon.eu.org   d' d' http://epsilon.eu.org/ Yb `b,-,.,-,.,-,.,-,.,-,.,-,.d'

Data: 2010-02-26 09:11:44
Autor: marfi
sprzetowy kontroler raid
U¿ytkownik "Mariusz Kruk" <Mariusz.Kruk@epsilon.eu.org> napisa³ w wiadomo¶ci news:slrnhoev1h.9va.Mariusz.Krukepsilon.rdc.pl...
[...]

Przerazi³e¶ mnie tym prezesem :))))

PS: Przez blisko dwa lata testowa³em RAID1 na 2*WD320.

Bo oczywi¶cie w±tkotwórca pyta³ o RAID-1, prawda?

Popar³em go bo napisa³ takie co¶:
"Wszyscy mi odradzaja, a gdzie poparcie dla eksperymentatora? :("

tylko nie wzi±³em pod uwagê tego prezesa :)))

--
marfi

Data: 2010-02-26 10:04:23
Autor: zielony bazyliszek
sprzetowy kontroler raid
[...]

Idź do mojego prezesa i powiedz mu, że go nie stać na dwa dyski
i odrobinę ryzyka. Naprawdę, tu piszą też ludzie, którzy mają trochę
więcej doświadczenia niż domowy pecet.

Hmmm, ja mam tez wiecej doswiadczenia niz domowy pecet. Dlatego takie rzeczy testuje sobie w domu...
:)

Data: 2010-02-26 11:03:53
Autor: Mariusz Kruk
sprzetowy kontroler raid
[...]

Je¶li masz odrobinê zdrowego sceptycyzmu i chcesz sobie po prostu
zobaczyæ jak to wygl±da (a nie chcesz siê utwierdziæ w przekonaniu, ¿e
bêdzie zajedwabi¶cie), to postaw sobie programowy AID-0 i zobacz czy
masz zauwa¿aln± ró¿nicê w wydajno¶ci. IMHO szkoda pieniêdzy na takie
zabawy dla idei.

--
d'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'Yb `b  Kruk@epsilon.eu.org   d' d' http://epsilon.eu.org/ Yb `b,-,.,-,.,-,.,-,.,-,.,-,.d'

Data: 2010-02-26 11:38:02
Autor: FD
sprzetowy kontroler raid
Mariusz Kruk pisze:

[...]

no ale on woli sie uczyc na swoich bledach a nie na cudzych :)
dajcie mu szanse :]

Data: 2010-02-27 00:31:34
Autor: zielony bazyliszek
sprzetowy kontroler raid
[...]

Jeśli masz odrobinę zdrowego sceptycyzmu i chcesz sobie po prostu
zobaczyć jak to wygląda (a nie chcesz się utwierdzić w przekonaniu, że
będzie zajedwabiście), to postaw sobie programowy AID-0 i zobacz czy
masz zauważalną różnicę w wydajności. IMHO szkoda pieniędzy na takie
zabawy dla idei.

Ale pozwolisz mi marnowac moje pieniadze na co chce? :)

Jedni wydaja kupe kasy na fajki, inni kupuja dwa dyski i kontroler...

Data: 2010-02-27 20:35:34
Autor: Mariusz Kruk
sprzetowy kontroler raid
[...]

Ale¿ oczywi¶cie. Po prostu w tym w±tku parê osób, które maj±
do¶wiadczenie z produkcyjnymi systemami, gdzie to naprawdê mo¿e mieæ
znaczenie, stara siê z uporem godnym lepszej sprawy pokazaæ ci, ¿e
chcesz straciæ pieni±dze.
Ale jak chcesz, to twoja osobista tragedia.

--
\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\ ..\.Kruk@epsilon.eu.org.\.\. \.http://epsilon.eu.org/\.\ ..\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.

Data: 2010-02-27 23:18:54
Autor: zielony bazyliszek
sprzetowy kontroler raid
[...]

Ależ oczywiście. Po prostu w tym wątku parę osób, które mają
doświadczenie z produkcyjnymi systemami, gdzie to naprawdę może mieć
znaczenie, stara się z uporem godnym lepszej sprawy pokazać ci, że
chcesz stracić pieniądze.
Ale jak chcesz, to twoja osobista tragedia.

Zadna tragedia. Skoro juz dyskusja zmierza w celu kto wie lepiej co dla mnie dobre, to jednak bede obstawal, ze dla mnie lepsze to co ja uznam za dobre. Przyszedlem tu po rade jaki kontroler, a nie czy mam kupic czy nie. Jesli do montazu HD ( i innych rozrywek) wydajac 500 wtopie a wydajac 1000 bedzie dobrze dzialac, to wydam tysiac. Nie pracuje w Zabce na kasie. Zadna tragedia. Od ust sobie nie odejme.

Data: 2010-03-02 23:41:32
Autor: Waldeusz
sprzetowy kontroler raid

U¿ytkownik "Mariusz Kruk" <Mariusz.Kruk@epsilon.eu.org> napisa³ w wiadomo¶ci news:slrnhoit06.t90.Mariusz.Krukepsilon.rdc.pl...

[...]

Chce miec raid 0 to niech ma - nie wiem czemu mu tak usilnie odradzacie
Skoro nie ma znaczenia dodatkowy pobór pr±du, wiekszy halas i ryzyko utraty danych :)
Osobi¶ci mam w domowym kompie i sobie chwale, chocby w tych moze i niezbyt licznych momentach
w ktorych potrafi pokazaæ pazur - jak chocby porzadkowanie pocietego materialu DV ;)
Faktem jest, ¿e 3 dysk pracuje jako "reczny mirror" - gdy¿ nie znasz dnia ani godziny LOL
a stawiac od poczatku 0+1 to bylo juz ciut drogo ;)
Krytyczne do odtworzenia rzeczy jak chocby "pamiatki rodzinne" sa i tak na dysku poza kompem
bo powiem szczerze ze mam srednie zaufanie do plytek CD/DVD

Co do systemow "produkcyjnych" to w wiekszosci raczej uzywa sie Raidu 5 ew. 1
i nie dalej jak kilka dni temu sam mialem watpliw± przyjemnosc obserwowac
jak odbudowuje sie walniety 2,5" SAS 15k ;)
Za¶ co do przewagi wydajno¶ci kontrolerów sprzetowych (pomijajac drogie SCSI)
to jeszcze w czasach mulastych dyskow ATA posiada³em kontroler z taka iloscia ramu
ze przy czesci operacji I/O dysk nawet nie mrygnal kontrolk± ;)

Pozdrawiam

Data: 2010-03-03 08:45:19
Autor: Mariusz Kruk
sprzetowy kontroler raid
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Waldeusz"
[...]
Chce miec raid 0 to niech ma

Ale¿ oczywi¶cie.

- nie wiem czemu mu tak usilnie odradzacie

Mo¿e dlatego, ¿e nie lubimy (przynajmniej ja) g³upich rozwi±zañ
i szerzenia bezpodstawnych mitów.

Data: 2010-03-01 09:06:22
Autor: Mark
sprzetowy kontroler raid
Dnia Thu, 25 Feb 2010 23:00:47 +0100, marfi napisa³(a):

PS: Przez blisko dwa lata testowa³em RAID1 na 2*WD320.

ROTFL
Ale zdajesz sobie sprawe z pewnej, *kluczowej*, roznicy miedzy RAID0 a RAID1
?
Bo osobiscie widze duzo wiecej sensu w postawieniu w domowym kompie RAID1
niz RAID0, choc wtedy nie ma szans na to co watkowadca chcial - zwiekszenie
wydajnosci.

--
Mark

Data: 2010-03-01 09:52:10
Autor: marfi
sprzetowy kontroler raid
U¿ytkownik "Mark" <tajny@adres.w.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:157mhsaew7nja.dlgsmok.wot...
[...]

Oczywi¶cie, ¿e sobie zdajê - wyrazi³em poparcie dla eksperymentatora bo to równie¿ by³ eksperyment z którego siê w koñcu wycofa³em.

--
marfi

Data: 2010-02-24 17:58:12
Autor: Norbert
sprzetowy kontroler raid
Dnia Tue, 23 Feb 2010 01:23:40 +0100, zielony bazyliszek napisał(a):

bede sobie skladal szybkiego kompa... :)

Pare lat temu tez tak mialem :-)
Jakiz bylem szczesliwy, gdy sie wreszcie pozbylem tego raida i moglem
spokojnie spac :-D

Norbert

Data: 2010-02-24 20:58:13
Autor: zielony bazyliszek
sprzetowy kontroler raid
Użytkownik Norbert napisał:
[...]

Ale jakie problemy twoj sen sprawialy niespokojnym?? :)

Data: 2010-02-25 21:57:45
Autor: Norbert
sprzetowy kontroler raid
Dnia Wed, 24 Feb 2010 20:58:13 +0100, zielony bazyliszek napisał(a):

Ale jakie problemy twoj sen sprawialy niespokojnym?? :)

Ryzyko utraty danych i systemu. A dodam, ze softu do pracy i "zabawy" mam
poinstalowane ogromne ilosci - bo lubie :)

Norbert

Data: 2010-02-25 22:47:26
Autor: zielony bazyliszek
sprzetowy kontroler raid
[...]

No ale jednak backup trza miec, bo jak padnie dysk albo padnie jesdenz 2 dyskow w raid0 to bez backupu jestes w tym samym ciemnym, wilgotnym miejscu :)

Data: 2010-02-25 22:15:08
Autor: ToMasz
sprzetowy kontroler raid
zielony bazyliszek pisze:
poleccie jakis niedrogi kontroler raid 0 do peceta :)

bede sobie skladal szybkiego kompa... :)
Witam
przeczytałem wszystkie te brednie szczególnie nie na temat i z tylko
jednym musze sie zgodzić. Do eksperymentów postaw soft-raida0. Bedziesz
miał w praktyce wydajność prawie taką samą jak z hardwarowego. Bedzie to
wydajność w konkretnych przypadkach siegająca 200% wydajności jednego
dysku. Nieznam przypadku w którym raid0 jest wolniejszy niż brak raida.
PiszÄ™ to po prawie 10 latach posiadania takiego raida0, budowanego gdy
hiciorem były dyski 80GB, a o raidach na płytach głównych słyszało
niewielu. Wiedze teoretyczną mam nie wielką, ale w praktyce film (płyta
CD) bez raida kopiował się prawie 20 sek, a z raidem 11. system
uruchamiał sie znacznie szybciej, szybciej startowały programy. wszystko
co "zapalało" leniwą czerwoną diodę twardego dysku na dłuzej niż 5
sekund, działało wyraźnie szybciej.
Postaw raida0, zrób własne testy, i napisz jak wyszło, nie słuchaj
teoretyków szkolonych na "mama tata komputer i ja"

ToMasz

Data: 2010-02-25 22:22:26
Autor: Santana
sprzetowy kontroler raid

Użytkownik "ToMasz" <twitek4@gazzeetta.pl> napisał w wiadomości news:hm6nir$l5l$1news.interia.pl...
zielony bazyliszek pisze:
[...]

Bądź łaskaw podac choć jeden "konkretny przypadek" Byłoby fajnie jakby ten "konkretny przypadek" miał jakieś racjonalne zastosowanie. Choć szczerze wątpie czy wogóle taki "konkretny przypadek" jest możliwy. W zasadzie to nawet jestem gotów sie zalożyc że nie jesteś w stanie udowodnić tej bzdury :)

Data: 2010-02-26 03:32:43
Autor: Onufry Zagloba
sprzetowy kontroler raid
On 25 Lut, 22:15, ToMasz <twit...@gazzeetta.pl> wrote:

Do eksperymentów postaw soft-raida0. Bedziesz
mia³ w praktyce wydajno¶æ prawie tak± sam± jak z hardwarowego. Bedzie to
wydajno¶æ w konkretnych przypadkach siegaj±ca 200% wydajno¶ci jednego
dysku.

By³by¶ tak mi³y i poda³ nieco wiêcej konkretów o tym software RAID?
Tzn. interesuje mnie przepis jak go sworzyæ pod XP. Znalaz³em jakie¶
poradniki ale albo mówi± o tworzeniu pod Linuchem albo s± do¶æ mêtne w
opisie.

Konkretniejszy opis to:
http://www.techimo.com/articles/index.pl?photo=149
Ale nie mogê w tym momencie sprawdziæ czy to dzia³a a jak siê ju¿ za
to zabiorê to chcia³em to skoñczyæ ;-)

I na koniec przepraszam za NTG.

Onufry Zag³oba

Data: 2010-03-01 11:39:42
Autor: de Fresz
sprzetowy kontroler raid
On 2010-02-26 12:32:43 +0100, Onufry Zagloba <zagloba.onufry@gmail.com> said:

By³by¶ tak mi³y i poda³ nieco wiêcej konkretów o tym software RAID?
Tzn. interesuje mnie przepis jak go sworzyæ pod XP.

Najpierw mostek po³udniowy Twojej p³yty musi dawaæ tak± mo¿liwo¶æ. Pó¼niej to ju¿ tylko kwestia przeczytania instrukcji od MB ;-)

de Fresz

sprzetowy kontroler raid