sprzetowy kontroler raid

Data: 2010-02-24 10:01:45
Autor: Mark
sprzetowy kontroler raid
Dnia Tue, 23 Feb 2010 01:23:40 +0100, zielony bazyliszek napisał(a):

poleccie jakis niedrogi kontroler raid 0 do peceta :)

bede sobie skladal szybkiego kompa... :)

Jak chcesz *poeksperymentowac* z szybkoscia, to  chyba predzej popatrz w
strone dysku SSD.
W typowych, domowych rozwiazaniachniespecjalnie odczujesz roznice miedzy
tanim sprzetowym a softwarowym, watpie nawet czy zauwazysz roznice miedzy
systemem na RAID0 a bez niego..

--
Mark

Data: 2010-02-24 15:18:09
Autor: Papa5merf
sprzetowy kontroler raid
Órzytkownik "Mark" napisał:
Jak chcesz *poeksperymentowac* z szybkoscia, to  chyba predzej popatrz w
strone dysku SSD.

dyski SSD też można podłączyć pod raid:O)

W typowych, domowych rozwiazaniachniespecjalnie odczujesz roznice miedzy
tanim sprzetowym a softwarowym, watpie nawet czy zauwazysz roznice miedzy
systemem na RAID0 a bez niego..

ło rany, ale ścieme walisz:O(
raid0 powinien zwiększyć przepustowość dysków prawie 2krotnie, więc jak niby ktoś miałby tego nie zauważyć?:O)
chyba jest wielka różnica czy plik się kopjuje godzinę czy dwie?:O)

Data: 2010-02-24 15:41:35
Autor: Mariusz Kruk
sprzetowy kontroler raid
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Papa5merf"
[...]

Normalnie.

chyba jest wielka różnica czy plik się kopjuje godzinę czy dwie?:O)

Owszem, przy kopiowaniu dużego, zapisanego liniowo pliku będzie widać
różnicę. Pytanie tylko jaką część pracy stanowi kopiowanie (dodajmy, że
na inne urządzenie) takich plików.
A niezawodność układu spada.

--
[-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- ] [  Kruk@epsilon.eu.org   ] [ http://epsilon.eu.org/ ] [-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- ]

Data: 2010-02-24 20:57:38
Autor: zielony bazyliszek
sprzetowy kontroler raid
Użytkownik Mariusz Kruk napisał:

Owszem, przy kopiowaniu dużego, zapisanego liniowo pliku będzie widać
różnicę. Pytanie tylko jaką część pracy stanowi kopiowanie (dodajmy, że
na inne urządzenie) takich plików.

No odczyt zapis przy ciaglym uzywaniu (czegos, np. gier, programow, fotoszopa albo innych) to chyba normalka...? :)

A niezawodność układu spada.

Od tego sie robi backupy.

Data: 2010-02-25 08:48:38
Autor: Mariusz Kruk
sprzetowy kontroler raid
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "zielony bazyliszek"
[...]

Nie. Tylko niektóre rodzaje aktywności (obróbka wideo, obróbka dużej
grafiki) wymagają ciągłych liniowych transferów. Przy większości
"codziennej" pracy czytasz dużo względnie małych plików z różnych części
dysku. W tym AID-0 praktycznie nic nie pomoże.

A niezawodność układu spada.
Od tego sie robi backupy.

Oczywiście. Ale lepiej jednak nie musieć go odzyskiwać :-)

Data: 2010-02-25 16:44:16
Autor: de Fresz
sprzetowy kontroler raid
On 2010-02-24 20:57:38 +0100, zielony bazyliszek <bazyliszekzielony@amorki.pl> said:

[...]

Ile razy dziennie odpalasz gry, programy, Szopa albo inne, żeby to skrócenie czasu o, dajmy nawet teoretyczną połowę, cokolwiek zmieniło w Twoim życiu?

de Fresz

Data: 2010-02-25 17:44:50
Autor: Papa5merf
sprzetowy kontroler raid
Órzytkownik "de Fresz" napisał:
Ile razy dziennie odpalasz gry, programy, Szopa albo inne, żeby to skrócenie czasu o, dajmy nawet teoretyczną połowę, cokolwiek zmieniło w Twoim życiu?

głównie takie rzeczy się robi na domowym kompie:O)

Data: 2010-02-25 21:10:26
Autor: de Fresz
sprzetowy kontroler raid
On 2010-02-25 17:44:50 +0100, "Papa5merf" <5merf@wp.pl> said:

[...]

Odpala programy? A ja głupi myślałem, że się w nich coś robi, a nie tylko wyjdź-odpal, wyjdź-odpal, wyjdź...

de Fresz

Data: 2010-02-25 20:47:39
Autor: zielony bazyliszek
sprzetowy kontroler raid
Użytkownik de Fresz napisał:
On 2010-02-24 20:57:38 +0100, zielony bazyliszek <bazyliszekzielony@amorki.pl> said:

[...]

no wlasciwie to ciagle... plus edycja filmow w HD :)

zmieniloby :)

Data: 2010-02-25 21:12:00
Autor: de Fresz
sprzetowy kontroler raid
On 2010-02-25 20:47:39 +0100, zielony bazyliszek <bazyliszekzielony@amorki.pl> said:

Ile razy dziennie odpalasz gry, programy, Szopa albo inne, żeby to skrócenie czasu o, dajmy nawet teoretyczną połowę, cokolwiek zmieniło w Twoim życiu?

no wlasciwie to ciagle...

I ile razy dziennie tak sobie... odpalasz?

plus edycja filmow w HD :)

Przy tym masz szansę poczuć różnicę.

de Fresz

Data: 2010-02-25 22:45:49
Autor: zielony bazyliszek
sprzetowy kontroler raid
On 2010-02-25 20:47:39 +0100, zielony bazyliszek <bazyliszekzielony@amorki.pl> said:

[...]

Jednego dnai ani razu, innego - fefdziesiat...

plus edycja filmow w HD :)

Przy tym masz szansę poczuć różnicę.

:)

Data: 2010-02-25 09:32:40
Autor: Mark
sprzetowy kontroler raid
Dnia Wed, 24 Feb 2010 15:18:09 +0100, Papa5merf napisał(a):

raid0 powinien zwiększyć przepustowość dysków prawie 2krotnie, więc jak niby ktoś miałby tego nie zauważyć?:O)

Powinien. W pewnych specyficznych zastosowaniach - i *po to* sie go stosuje.
Ale praca systemu operacyjnego to nie kopiowanie ciagle duzych plikow, a
raczej nieustanny  odczyt i zapisa malych.

--
Mark

Data: 2010-02-25 16:46:48
Autor: de Fresz
sprzetowy kontroler raid
On 2010-02-24 15:18:09 +0100, "Papa5merf" <5merf@wp.pl> said:

[...]

Używałeś i wiesz?

chyba jest wielka różnica czy plik się kopjuje godzinę czy dwie?:O)

Realnie to będą przyrosty na poziomie 30-60%, zauważalne głównie przy odczycie dużych plików większych niż 200 MB. Często w domu Ci się to zdarza?

de Fresz

Data: 2010-02-25 17:43:57
Autor: Papa5merf
sprzetowy kontroler raid
Órzytkownik "de Fresz" napisał:
ło rany, ale ścieme walisz:O(
raid0 powinien zwiększyć przepustowość dysków prawie 2krotnie,
Używałeś i wiesz?

czytałem testy, zresztą poto ten raid 0 wymyślono, co nie?:O)
wiem że przy małych plikach ten raid siada, nie znam szczegółow technicznych, więc na czym traci się ten czas na tych małych plikach?:O)

Realnie to będą przyrosty na poziomie 30-60%, zauważalne głównie przy odczycie dużych plików większych niż 200 MB. Często w domu Ci się to zdarza?

tak, często, a nawet jk by się zdażało sporadycznie to i tak warto coś pszyśpieszyć, czasami zdaża mi się kopiować znajomym po 100GB filmuf, kompresować wesela, śluby i inne i potem to też kopiować, nawet jak to robię sporadycznie to od ślęczenia cały dzień przed kompem i patszenia jak te karteczki pszelatują szlag trafia:O(

Data: 2010-02-25 19:10:02
Autor: Santana
sprzetowy kontroler raid

Użytkownik "Papa5merf" <5merf@wp.pl> napisał w wiadomości news:hm6amp$5oh$1nemesis.news.neostrada.pl...
[...]

Masz świętą racje. Postaw RAID, przyspiesz kompa, a zaoszczędzony czas przeznacz na nauke języka polskiego :P

Data: 2010-02-25 19:36:12
Autor: RadoslawF
sprzetowy kontroler raid
Dnia 2010-02-25 19:10, Użytkownik Santana napisał:

[...]

Nie pomoże to zwyczajny brak rozumu.
I tak będzie wymyślał znajomych którzy przynoszą mu do kopiowania
po dwa dyski aby przyspieszyć proces nagrywania wpinając je
w RAID.  :-)

Pozdrawiam

Data: 2010-02-25 21:18:57
Autor: de Fresz
sprzetowy kontroler raid
On 2010-02-25 17:43:57 +0100, "Papa5merf" <5merf@wp.pl> said:

ło rany, ale ścieme walisz:O(
raid0 powinien zwiększyć przepustowość dysków prawie 2krotnie,
Używałeś i wiesz?

czytałem testy, zresztą poto ten raid 0 wymyślono, co nie?:O)

Aaaaa, czytałeś... Owszem, po coś wymyślono, ale celem nie był użytkownik domowy. Ale jeśli bardzo chcesz, to nikomu nic do tego jak wydajesz swoje pieniądze, choćby i zupełnie bez sensu.

wiem że przy małych plikach ten raid siada, nie znam szczegółow technicznych, więc na czym traci się ten czas na tych małych plikach?:O)

Na ich odszukaniu.

Realnie to będą przyrosty na poziomie 30-60%, zauważalne głównie przy odczycie dużych plików większych niż 200 MB. Często w domu Ci się to zdarza?

tak, często,

Śmiem wątpić.

a nawet jk by się zdażało sporadycznie to i tak warto coś pszyśpieszyć,

Tak dla sportu? Nie warto. Ale jeśli chcesz, to droga wolna.

czasami zdaża mi się kopiować znajomym po 100GB filmuf,

A ten znajomy to oczywiście z własnym RAIDem przychodzi? I pod co mu go wtedy podłączasz?

kompresować wesela, śluby i inne i potem to też kopiować, nawet jak to robię sporadycznie to od ślęczenia cały dzień przed kompem i patszenia jak te karteczki pszelatują szlag trafia:O(

A od siedzenia 3/4 dnia trafi Cię mniej?

de Fresz

Data: 2010-02-25 22:42:42
Autor: Papa5merf
sprzetowy kontroler raid
[...]

komputeruf tesz nie wymyślono na urzytek domowy, co za poszygłupy ci co do domu kompy kupują, aaaa:O)

wiem że przy małych plikach ten raid siada, nie znam szczegółow technicznych, więc na czym traci się ten czas na tych małych plikach?:O)
Na ich odszukaniu.

więc odszukiwanie też powinno być połowę szybsze:O)

A ten znajomy to oczywiście z własnym RAIDem przychodzi? I pod co mu go wtedy podłączasz?

haha, pewnie nie, ale pszybajmniej kopiowaniem nie zamuli mi kompa:O)

Data: 2010-02-24 20:56:03
Autor: zielony bazyliszek
sprzetowy kontroler raid
Użytkownik Mark napisał:
[...]

No patrzylem, ale cena mnie odstrasza :)

W typowych, domowych rozwiazaniachniespecjalnie odczujesz roznice miedzy
tanim sprzetowym a softwarowym, watpie nawet czy zauwazysz roznice miedzy
systemem na RAID0 a bez niego..

Wszyscy mi odradzaja, a gdzie poparcie dla eksperymentatora? :(

Data: 2010-02-25 23:00:47
Autor: marfi
sprzetowy kontroler raid
Użytkownik "zielony bazyliszek" <bazyliszekzielony@amorki.pl> napisał w wiadomości news:hm409h$7jp$2news.onet.pl...

Wszyscy mi odradzaja, a gdzie poparcie dla eksperymentatora? :(

Lej sikiem prostym na tych co Ci odradzają (bo ich nie stać na dwa dyski i odrobine ryzyka) - do odważnych świat należy czyli sprawdź i daj znać jak to działa...

--
marfi

PS: Przez blisko dwa lata testowałem RAID1 na 2*WD320.

Data: 2010-02-26 08:45:53
Autor: Mariusz Kruk
sprzetowy kontroler raid
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "marfi"
Lej sikiem prostym na tych co Ci odradzają (bo ich nie stać na dwa dyski i odrobine ryzyka) - do odważnych świat należy czyli sprawdź i daj znać jak to działa...

Idź do mojego prezesa i powiedz mu, że go nie stać na dwa dyski
i odrobinę ryzyka. Naprawdę, tu piszą też ludzie, którzy mają trochę
więcej doświadczenia niż domowy pecet.

PS: Przez blisko dwa lata testowałem RAID1 na 2*WD320.

Bo oczywiście wątkotwórca pytał o RAID-1, prawda?

--
d'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'Yb `b  Kruk@epsilon.eu.org   d' d' http://epsilon.eu.org/ Yb `b,-,.,-,.,-,.,-,.,-,.,-,.d'

Data: 2010-02-26 09:11:44
Autor: marfi
sprzetowy kontroler raid
Użytkownik "Mariusz Kruk" <Mariusz.Kruk@epsilon.eu.org> napisał w wiadomości news:slrnhoev1h.9va.Mariusz.Krukepsilon.rdc.pl...
[...]

Przeraziłeś mnie tym prezesem :))))

Poparłem go bo napisał takie coś:
"Wszyscy mi odradzaja, a gdzie poparcie dla eksperymentatora? :("

tylko nie wziąłem pod uwagę tego prezesa :)))

--
marfi

Data: 2010-02-26 10:04:23
Autor: zielony bazyliszek
sprzetowy kontroler raid
[...]

Hmmm, ja mam tez wiecej doswiadczenia niz domowy pecet. Dlatego takie rzeczy testuje sobie w domu...
:)

Data: 2010-02-26 11:03:53
Autor: Mariusz Kruk
sprzetowy kontroler raid
[...]

Jeśli masz odrobinę zdrowego sceptycyzmu i chcesz sobie po prostu
zobaczyć jak to wygląda (a nie chcesz się utwierdzić w przekonaniu, że
będzie zajedwabiście), to postaw sobie programowy AID-0 i zobacz czy
masz zauważalną różnicę w wydajności. IMHO szkoda pieniędzy na takie
zabawy dla idei.

--
d'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'Yb `b  Kruk@epsilon.eu.org   d' d' http://epsilon.eu.org/ Yb `b,-,.,-,.,-,.,-,.,-,.,-,.d'

Data: 2010-02-26 11:38:02
Autor: FD
sprzetowy kontroler raid
Mariusz Kruk pisze:

[...]

no ale on woli sie uczyc na swoich bledach a nie na cudzych :)
dajcie mu szanse :]

Data: 2010-02-27 00:31:34
Autor: zielony bazyliszek
sprzetowy kontroler raid
[...]

Ale pozwolisz mi marnowac moje pieniadze na co chce? :)

Jedni wydaja kupe kasy na fajki, inni kupuja dwa dyski i kontroler...

Data: 2010-02-27 20:35:34
Autor: Mariusz Kruk
sprzetowy kontroler raid
[...]

Ależ oczywiście. Po prostu w tym wątku parę osób, które mają
doświadczenie z produkcyjnymi systemami, gdzie to naprawdę może mieć
znaczenie, stara się z uporem godnym lepszej sprawy pokazać ci, że
chcesz stracić pieniądze.
Ale jak chcesz, to twoja osobista tragedia.

--
\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\ ..\.Kruk@epsilon.eu.org.\.\. \.http://epsilon.eu.org/\.\ ..\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.

Data: 2010-02-27 23:18:54
Autor: zielony bazyliszek
sprzetowy kontroler raid
[...]

Zadna tragedia. Skoro juz dyskusja zmierza w celu kto wie lepiej co dla mnie dobre, to jednak bede obstawal, ze dla mnie lepsze to co ja uznam za dobre. Przyszedlem tu po rade jaki kontroler, a nie czy mam kupic czy nie. Jesli do montazu HD ( i innych rozrywek) wydajac 500 wtopie a wydajac 1000 bedzie dobrze dzialac, to wydam tysiac. Nie pracuje w Zabce na kasie. Zadna tragedia. Od ust sobie nie odejme.

Data: 2010-03-02 23:41:32
Autor: Waldeusz
sprzetowy kontroler raid

Użytkownik "Mariusz Kruk" <Mariusz.Kruk@epsilon.eu.org> napisał w wiadomości news:slrnhoit06.t90.Mariusz.Krukepsilon.rdc.pl...

[...]

Chce miec raid 0 to niech ma - nie wiem czemu mu tak usilnie odradzacie
Skoro nie ma znaczenia dodatkowy pobór prądu, wiekszy halas i ryzyko utraty danych :)
Osobiści mam w domowym kompie i sobie chwale, chocby w tych moze i niezbyt licznych momentach
w ktorych potrafi pokazać pazur - jak chocby porzadkowanie pocietego materialu DV ;)
Faktem jest, że 3 dysk pracuje jako "reczny mirror" - gdyż nie znasz dnia ani godziny LOL
a stawiac od poczatku 0+1 to bylo juz ciut drogo ;)
Krytyczne do odtworzenia rzeczy jak chocby "pamiatki rodzinne" sa i tak na dysku poza kompem
bo powiem szczerze ze mam srednie zaufanie do plytek CD/DVD

Co do systemow "produkcyjnych" to w wiekszosci raczej uzywa sie Raidu 5 ew. 1
i nie dalej jak kilka dni temu sam mialem watpliwą przyjemnosc obserwowac
jak odbudowuje sie walniety 2,5" SAS 15k ;)
Zaś co do przewagi wydajności kontrolerów sprzetowych (pomijajac drogie SCSI)
to jeszcze w czasach mulastych dyskow ATA posiadałem kontroler z taka iloscia ramu
ze przy czesci operacji I/O dysk nawet nie mrygnal kontrolką ;)

Pozdrawiam

Data: 2010-03-03 08:45:19
Autor: Mariusz Kruk
sprzetowy kontroler raid
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Waldeusz"
[...]
Chce miec raid 0 to niech ma

Ależ oczywiście.

- nie wiem czemu mu tak usilnie odradzacie

Może dlatego, że nie lubimy (przynajmniej ja) głupich rozwiązań
i szerzenia bezpodstawnych mitów.

Data: 2010-03-01 09:06:22
Autor: Mark
sprzetowy kontroler raid
Dnia Thu, 25 Feb 2010 23:00:47 +0100, marfi napisał(a):

PS: Przez blisko dwa lata testowałem RAID1 na 2*WD320.

ROTFL
Ale zdajesz sobie sprawe z pewnej, *kluczowej*, roznicy miedzy RAID0 a RAID1
?
Bo osobiscie widze duzo wiecej sensu w postawieniu w domowym kompie RAID1
niz RAID0, choc wtedy nie ma szans na to co watkowadca chcial - zwiekszenie
wydajnosci.

--
Mark

Data: 2010-03-01 09:52:10
Autor: marfi
sprzetowy kontroler raid
Użytkownik "Mark" <tajny@adres.w.pl> napisał w wiadomości news:157mhsaew7nja.dlgsmok.wot...
[...]

Oczywiście, że sobie zdaję - wyraziłem poparcie dla eksperymentatora bo to również był eksperyment z którego się w końcu wycofałem.

--
marfi

sprzetowy kontroler raid