sram gripshift 10rz i kombinacje...

Data: 2019-06-24 15:21:49
Autor: abn140
sram gripshift 10rz i kombinacje...
jest sobie rower zony z 10rz sram ...
chce to wyposazyc w obrotowe manetki bo kobieta z cynglami mocno slabo kompatybilna.
ale cena takiej manetki zabija..., zreszta tak wysoka grupa /dla 10rz nie ma sredniej polki/ nie jest jej potrzebna...
tak sobie mysle, zapodac kasete z 12rz - i tak docelowo chce na to przejsc tez i u zony - i manetke z 12rz, jakies nx, czy jak to sie tam ta podstaowa wersja zwie...
przerzutke zostawic. daloby sie to tak ustawic zeby to gralo? oczywiscie dwa tryby beda obciete, znaczy nieobslugiwane....
a moze i to nie? moze powiekszajac zasiegi wycieczek przerzutki H i L zlapalaby 11rz?
a moze takie mieszanie WOGOLE nie ma prawa dzialac?
thx.
ps
pytanie teoretyczne bo wlasnie dorwalem to 10rz, ale i tak ciekawym odp.....

Data: 2019-06-25 01:59:22
Autor: Ignac
sram gripshift 10rz i kombinacje...
Próbuj, tylko po co Ci 11x czy 12x, jak wyrzucisz dwie najmniejsze zębatki kasety i zamist ich, włożysz przykładowo 42 i 46.. Można takie solo dokupić na aledrogo. Przerzutce tylnej jest wszystko jedno ile zębatek obsługuje. O ilości biegów decyduje tylna oraz przednia manetka. Za każdym razem gdy modyfikujesz kasetę, próbuj do niej doregulowć przerzutkę przednią, bo po co masz się pozbywać dodatkowych biegów. W przypaku zastosowania tych największych zębatek kasety, może zaitnieć konieczność przedłużenia haka przerzutki tylnej, przy pomocy takiego adaptera- też jest do kupienia. Generalna zasada jest taka, jeśli kaseta 11x, to manetka też 11 biegowa. Do dzieła!

Data: 2019-06-25 11:32:14
Autor: abn140
sram gripshift 10rz i kombinacje...

Przerzutce tylnej jest wszystko jedno ile zębatek obsługuje.
no wiec wlasnie tak myslalem. te tylne przerzutki to przeca tylko proste przesuwadlo. gdzie to stanie i co ile winna decydowac przednia przerzutka..., de facto linka ktora ona ciagnie....
tam jest obecnie 1x10. gripshift srama jest na 10 rz drogi. a manetki pod 12 rz to juz chyba cos z 150. kaseta 12rz ile? 300?
wiec robi sie tyle samo albo i taniej niz sam grip na 10rz.
no lancuch oczywiscie...., no ok. winno to dzialac, ale i tak chyba kupie te 10rz.

>kaseta 11x, to manetka też 11 biegowa. Do dzieła!
no tak. tego sie nie przeskoczy....

Data: 2019-06-25 12:24:27
Autor: ToMasz
W dniu 25.06.2019 o 11:32, abn140 pisze:
> [...]
10rz.

  >kaseta 11x, to manetka też 11 biegowa. Do dzieła!

ale dla czego nie tańszy zestaw na 8rz. czy naprawdę musi tam być 10rz albo nawet 12?

ToMasz

Data: 2019-06-25 12:43:27
Autor: abn140
sram gripshift 10rz i kombinacje...
ale dla czego nie tańszy zestaw na 8rz. czy naprawdę musi tam być 10rz albo nawet 12?

ToMasz
no nie musi. nawet mocno nie musi.
ale jednak jest to rower w gory, i takie sa plany...., wiek swoje robi i lepiej jakby wtedy bylo miekko niz twardo. nawet jesli chodzi o asfalny zaledwie a i te potrafia byc dosc strome.
co do 8rz to musze dolozyc przod 2 lub 3r. tego juz nie bede robic....
smaczku sprawie dodaje fakt ze to fat jest.... Tera korby do fata itp.
nie. dzieki...

Data: 2019-06-25 05:31:06
Autor: WS
On Tuesday, June 25, 2019 at 12:43:29 PM UTC+2, abn140 wrote:

[...]

Ostatnio szukalem rowerka dla zony, 1x12 odpadl od razu przy porownaniu przelozen jakich uzywa w moim 3x10. To sa przelozenia albo pod gore, albo po plaskim (w zaleznosci od ilosci zebow z przodu). Obu na raz toto nie obsluguje w zaden sposob, jesli ma byc lekko i przyjemnie i bez mlynka w nogach ;)
Stanelo na 2x11

Data: 2019-06-25 16:17:04
Autor: borsuk
W dniu 2019-06-25 o 12:24, ToMasz pisze:

ale dla czego nie tańszy zestaw na 8rz. czy naprawdę musi tam być 10rz albo nawet 12?
Też nie mogę tego zrozumieć. Zwłaszcza w górach jest to zupełnie niepotrzebne, gdzie pod górę wjeżdżasz na niskim biegu, a jak zjeżdżasz to używasz głównie hamulców, a nie przerzutki :)

Data: 2019-06-25 20:36:02
Autor: ToMasz
W dniu 25.06.2019 o 16:17, borsuk pisze:
[...]

panowie, moment. 3 z przodu i 7,8...12 z tyłu, mamy bo chcemy. Tyle że takie przełożenia są konieczne że się tak wyrażę wirtuozom kolarstwa. JAk naciśniesz dowolny klawisz w pianinie, to prawdziwy muzyk powie Ci który to klawisz i pi razy oko ile jest warte pianino. Jak przeciętny użytkownik roweru dostanie rower i nie będzie mógł patrzeć na przełożenia to będzie wiedział jakie one są? śmiem wątpić. również gdy taki kolarz w ślepej próbie będzie zmieniał biegi 4 na 5, 5 na 4 będzie wiedział o ile ząbków różnią się zębatki? Też wątpię. więc dla takich kolaży serdecznie polecam jedną zębatkę z przodu i 8 z tyłu. a jakie duża będzie zębatka, jaka będzie rozpiętość zębatek z tyłu - to już jest do przedyskutowania, i w niewielkim stopniu zależy od _ilości_ zębatek na tylnym kole. moim zdaniem 11-40 czyli niemalże 400% różnicy w przełożeniach wystarczy każdemu nie zawodowemu rowerzyście.

ToMasz

Data: 2019-06-25 12:07:41
Autor: Ignac
sram gripshift 10rz i kombinacje...
Ale my właśnie mówimy o rowerach dla wirtuozów, choć by tylko dla koneserów; gdyż dla mnie podstawowym kryterium jest, jednak wyjechać pod każdą górę/podjazd w pięknych krajobrazach naszej ojczyzny i potem nie umrzeć. Ciągle pracuję nad tym i mimo to, że pokonuje już niezłe podjazdy ( na rowerze fabrycznym bez szans), to jednak są jeszcze takie, którym nie daję rady, bo nie mam jeszcze optymalnych przełożeń. Jeszcze nie dawno sądziłem, że się nie da, bo byłem zmanipulowany przez potentata Śietmano.  To tyle!

Data: 2019-06-25 12:42:47
Autor: WS
On Tuesday, June 25, 2019 at 8:36:20 PM UTC+2, ToMasz wrote:

panowie, moment. 3 z przodu i 7,8...12 z tyłu, mamy bo chcemy. Tyle że takie przełożenia są konieczne że się tak wyrażę wirtuozom kolarstwa.

Calkowicie sie nie zgodze, z zona jezdzimy amatorsko, generalnie mamy po 1 rowerze uniwersalnym (HT), kupoalem zonie niedawno i analizowalismy co... 1x12 odpadly ze wzgledu na maly zakres przelozen :(
na moim 29" 3x10 w gorach podjezdzamy na 1-1 1-2 z predk. 4-8km/h, a np. jadac w krk asfaltowa sciezka wzdloz Wisly po plaskim ~25-30km/h 3-8 3-9
Nie da sie tego zrobic bez przedniej prz. :(
Natomiast zgadzam sie, ze calkowicie wystarcza zabytkow 3x8 (albo i 3x7)

Data: 2019-06-25 22:09:11
Autor: Jacek G.
W dniu 2019-06-25 o 21:42, WS pisze:

> Calkowicie sie nie zgodze, z zona jezdzimy amatorsko, generalnie mamy po 1 rowerze uniwersalnym (HT), kupoalem zonie niedawno i analizowalismy co... 1x12 odpadly ze wzgledu na maly zakres przelozen
To prawda. Napęd 1x12 jet dość specjalizowany - w zależności od zastosowanej tarczy albo na góry, albo na plaskacizny. Jeśli ktoś jeździ tylko po górach, to nie zależy mu na bardzo szybkich przełożeniach, za to ma napęd prosty w obsłudze i lekki.

> [...]
> Nie da sie tego zrobic bez przedniej prz.
> Natomiast zgadzam sie, ze calkowicie wystarcza zabytkow 3x8 (albo i 3x7)
3x7 w góry jest raczej niewystarczające - zwłaszcza gdy jest to typowy wielotryb 14 - 28. Ale już 3x8 przy 26" kołach i kasecie 11-32, 11-34 (korba 22-32-42) jest napędem bardzo uniwersalnym.
Wróciłem z płaskiego Green Velo i dość często używałem przełożenia 1:1 czyli 22-32 - bynajmniej nie na podjazdach, których tam nie ma, ale na piachu.
Na asfalcie było w użyciu 3:7 (42-13). Z sakwami większych prędkości raczej nie rozwijałem, więc 3:8 akurat nie używałem.
W górach przełożenie 1:1 (22:32) jest wręcz niezbędne. A przy kołach 29" konieczne byłoby przynajmniej 22:34 i minimum 9 zębatek z tyłu.
Do Ignaca - sądzę, że i tak są podjazdy, od których odpadniesz bez względu na zastosowane przełożenie. Prócz stromizny jest kwestia nawierzchni.
--
Jacek G.

Data: 2019-06-25 13:43:38
Autor: Ignac
sram gripshift 10rz i kombinacje...
Na szczęście jeżdżę po asfaltach, niemniej zrobiłem olbrzymi postęp, zupełnie przypadkowo, ale będę szedł drogą modernizaji, bo widzę w niej wielkie możliwości.

sram gripshift 10rz i kombinacje...