Data: 2010-11-29 20:26:24 | |
Autor: Rafał Grzelak | |
[blog][zale sie] sruby i klucz | |
No żesz urwał nać...
Rano w warsztacie poluzowali mi 2 śruby w jednym kole, bo nie mogłem ich sam odkrecić. Duża dźwignia - ok, poszlo. Dokrecilem sobie recznie wlasnym kluczem i jak po kilku godzinach chcialem zdjac kolo to 3 sruby poszly lekko, a na ostatniej polamalem klucz... ki czort? Od czego to sie moze robic? Razem z nowym kluczem mam kupic sruby na wymiane? -- Pozdrawiam, Rafał. rg[na]skrzynka[kropka]pl |
|
Data: 2010-11-29 20:55:39 | |
Autor: MadMan | |
[blog][zale sie] sruby i klucz | |
Dnia Mon, 29 Nov 2010 20:26:24 +0100, Rafał Grzelak napisał(a):
Dokrecilem sobie recznie wlasnym Możesz posmarować czymś gwinty, np. zwykłym ŁT-43. Zapobiegnie to zapiekaniu się. No i nie dokręcaj zbyt mocno śrub, wystarczy "w rękach" z wyczuciem. -- Pozdrawiam, Damian Karwot damian.karwot (at) gmail kropa com JabberID: damian.karwot (at) jabster kropa pl Tlen: madman1985, GG: 2283138 |
|
Data: 2010-11-29 21:53:29 | |
Autor: Tata | |
[blog][zale sie] sruby i klucz | |
Instrukcja Seata, ZABRANIA smarowania jakimkolwiek smarem, śrub mocujących koła! Instrukcja obsługi Toledo, str. 3.68, cyt: "...-w żadnym wypadku nie wolno ich powlekać smarem lub olejem!".
Z poważaniem MJ |
|
Data: 2010-11-29 22:35:42 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
[blog][zale sie] sruby i klucz | |
W dniu 2010-11-29 21:53, Tata pisze:
Instrukcja Seata, ZABRANIA smarowania jakimkolwiek smarem, śrub Bo ludzie to czasami wpadną na takie pomysły, że zamiast wnikać w szczegóły lepiej po prostu napisać że nie wolno i już. Nie zdziwiłbym się gdyby niejeden już unurzał śruby w jakimś Towocie, albo zalał wszystko WD-40 i może nawet nie tyle to się rozkręciło co zapaprał tym tarcze hamulcowe. Dlatego np. w instrukcjach znajdziesz zakaz uruchamiania na pych ze względów przeciwpożarowych (spróbuj zgadnąć jak to trzeba zrobić). Samo w sobie nie jest to niczym złym, ale jak ktoś wykaże się dużą dozą inwencji to da radę podpalić samochód. Do gwintów dostępne są smary montażowe, a nawet specjalne kleje po użyciu których gwint jest doskonale zabezpieczony przed odkręceniem się. Tyle że zarówno tego jakie to środki i jak je aplikować to już nikt w instrukcji samochodu pisał nie będzie. |
|
Data: 2010-12-01 12:45:14 | |
Autor: Sebastian Kaliszewski | |
[blog][zale sie] sruby i klucz | |
Tomasz Pyra wrote:
W dniu 2010-11-29 21:53, Tata pisze: Mam ogranioczoną wyobraźnię a ludzka głupota jest wszak nieskończona -- powiedz jak :) pzdr \SK -- "Never underestimate the power of human stupidity" -- L. Lang -- http://www.tajga.org -- (some photos from my travels) |
|
Data: 2010-12-01 05:23:57 | |
Autor: WS | |
[zale sie] sruby i klucz | |
On 1 Gru, 12:45, Sebastian Kaliszewski
<s.bez_sp...@remove.this.informa.and.that.pl> wrote: Tomasz Pyra wrote: > Dlatego np. w instrukcjach znajdziesz zakaz uruchamiania na pych ze No wlasnie, jak? Bo ja slyszalem, ze zakaz jest ze wzgledu na mozliwosc uszkodzenia katalizatora po zalaniu go benzyna, ale pozar? WS |
|
Data: 2010-12-01 19:30:00 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
[blog][zale sie] sruby i klucz | |
W dniu 2010-12-01 12:45, Sebastian Kaliszewski pisze:
Tomasz Pyra wrote: Ponoć ciągnąć przez wiele kilometrów samochód na holu i próbując odpalić można nalać wystarczająco dużo paliwa do wydechu, żeby to się skończyło pożarem (Dzidek dał radę przepalić wydech, więc to możliwe). Druga wersja to próba odpalenia na pych na wstecznym podczas pchania do przodu, kiedy silnika kręci się do tyłu i pompuje rozpylone wtryskiwaczami paliwo do dolotu. |
|
Data: 2010-11-30 17:33:07 | |
Autor: J.F. | |
[blog][zale sie] sruby i klucz | |
Użytkownik "Tata" <kocityno.usuntoteraz@kki.net.pl> napisał
Instrukcja Seata, ZABRANIA smarowania jakimkolwiek smarem, śrub mocujących koła! Instrukcja obsługi Toledo, str. 3.68, cyt: "...-w żadnym wypadku nie wolno ich powlekać smarem lub olejem!". Ja tam od lat smaruje, i problemow nie mam, ale tez nie mam seata :-) Sruba ma dwa konce, a konkretnie gwint i stozek dociskajacy felge. Nie wiadomo o co im chodzi - moze o oba, a moze tylko o stozek. A tak swoja droga to jesli byly ruszone to po paru godzinach raczej nie na gwintach zlapaly. W kadecie tak mi lapaly - mam wrazenie ze to na tych stozkach. J. |
|
Data: 2010-11-29 22:04:35 | |
Autor: Yogi\(n\) | |
[blog][zale sie] sruby i klucz | |
Użytkownik "MadMan" <madman15@nie-spamo-wac.wp.pl> napisał w wiadomości news:owm260hg96bg.dlgrower.power.pl...
Możesz posmarować czymś gwinty, np. zwykłym ŁT-43. Zapobiegnie to No to rzeczywiście poradziłeś koledze - miejmy tylko nadzieję, że jest rozsądny i nie podąży tym szlakiem. Gratuluję poziomu wiedzy motoryzacyjnej i technicznej. -- Yogi(n) http://nczas.home.pl/wp-content/uploads/2010/10/wasiukiewicz412010.jpg http://gazetawyborcza.republika.pl/PlakatMichnik_72.jpg |
|
Data: 2010-11-29 22:07:47 | |
Autor: Arbiter | |
[blog][zale sie] sruby i klucz | |
Użytkownik "Yogi(n)" <yogi_n@tlen.pl> napisał w wiadomości news:4cf4155e$0$27045$65785112news.neostrada.pl... No to rzeczywiście poradziłeś koledze - miejmy tylko nadzieję, że jest rozsądny i nie podąży tym szlakiem. Gratuluję poziomu wiedzy motoryzacyjnej i technicznej. a włąsciwie dlaczego nie mozna tego robic? |
|
Data: 2010-11-29 22:10:31 | |
Autor: MadMan | |
[blog][zale sie] sruby i klucz | |
Dnia Mon, 29 Nov 2010 22:04:35 +0100, Yogi(n) napisał(a):
No to rzeczywiście poradziłeś koledze - miejmy tylko nadzieję, że jest rozsądny i nie podąży tym szlakiem. Gratuluję poziomu wiedzy motoryzacyjnej i technicznej. A, bo mnie zmyliło... :) No to loctite? -- Pozdrawiam, Damian Karwot damian.karwot (at) gmail kropa com JabberID: damian.karwot (at) jabster kropa pl Tlen: madman1985, GG: 2283138 |
|
Data: 2010-11-29 22:34:44 | |
Autor: Yogi\(n\) | |
[blog][zale sie] sruby i klucz | |
Użytkownik "MadMan" <madman15@nie-spamo-wac.wp.pl> napisał w wiadomości news:1gna6qbup8tzn$.dlgrower.power.pl...
Dnia Mon, 29 Nov 2010 22:04:35 +0100, Yogi(n) napisał(a): Nie. Nalezy używac własciwych nakrętek (szpilek) tj. z własciwego materiału, wtedy nie ma problemu. No i dokręcać odpowiednio, najlepiej kluczem dynamometrycznym, albo "rozsądnie na oko", bo to nie apteka. A smarem nie - wtedy po pierwsze dokręcisz za mocno, po drugie istnieje prawdopodobieństwo samoodkręcenia. Są tacy, którzy smarują odpornymi na temperaturę smarami (w przeciwnym razie usmaży się i efekt będzie nawet gorszy tj. poważne zapieczenie) ale to szkoła raczej dość nowoczesna i raczej awangardowa. Jeżeli szpilki/śruby wykazują ślady rdzy i powierzchniowych zmian, należy je poprostu przeczyścić, odrdzewić lub wymienić. Przed odkręceniem można potraktować WD-40, pójdzie łatwiej - ale nie smarować przed dokręceniem. -- Yogi(n) http://nczas.home.pl/wp-content/uploads/2010/10/wasiukiewicz412010.jpg http://gazetawyborcza.republika.pl/PlakatMichnik_72.jpg |
|
Data: 2010-11-30 06:42:18 | |
Autor: MadMan | |
[blog][zale sie] sruby i klucz | |
Dnia Mon, 29 Nov 2010 22:34:44 +0100, Yogi(n) napisał(a):
po drugie istnieje prawdopodobieństwo samoodkręcenia To chyba trzeba mieć sporego pecha, bo gwinty złączne są samohamowne. -- Pozdrawiam, Damian Karwot damian.karwot (at) gmail kropa com JabberID: damian.karwot (at) jabster kropa pl Tlen: madman1985, GG: 2283138 |
|
Data: 2010-11-30 09:16:00 | |
Autor: Jakub Witkowski | |
[blog][zale sie] sruby i klucz | |
W dniu 2010-11-30 06:42, MadMan pisze:
Dnia Mon, 29 Nov 2010 22:34:44 +0100, Yogi(n) napisał(a): Rok temu coś mi stukało w kole. Zdjąłem kołpak... jedna nakrętka całkiem odkręcona, dwie mocno poluzowane. Koło trzymało się na jednej. -- Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne, z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora. |
|
Data: 2010-11-30 15:02:23 | |
Autor: Yogi\(n\) | |
[blog][zale sie] sruby i klucz | |
Użytkownik "MadMan" <madman15@nie-spamo-wac.wp.pl> napisał w wiadomości news:6ecd71gew2ic$.dlgrower.power.pl...
Dnia Mon, 29 Nov 2010 22:34:44 +0100, Yogi(n) napisał(a): O ile nie zostały posmarowane. -- Yogi(n) http://nczas.home.pl/wp-content/uploads/2010/10/wasiukiewicz412010.jpg http://gazetawyborcza.republika.pl/PlakatMichnik_72.jpg |
|
Data: 2010-11-30 17:35:22 | |
Autor: J.F. | |
[blog][zale sie] sruby i klucz | |
Użytkownik "Yogi(n)" <yogi_n@tlen.pl> napisał w
Są tacy, którzy smarują odpornymi na temperaturę smarami (w przeciwnym razie usmaży się i efekt będzie nawet gorszy tj. poważne zapieczenie) A co ty - rajdowo jezdzisz ze ci sie tarcze rozgrzewaja do czerwonosci przy piascie ? J. |
|
Data: 2010-12-01 00:19:15 | |
Autor: Yogi\(n\) | |
[blog][zale sie] sruby i klucz | |
Użytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:id3942$pf8$1news.onet.pl...
Użytkownik "Yogi(n)" <yogi_n@tlen.pl> napisał w Ja nie smaruję, więc mi się nie zagrzeje (smar) ;-) A jeśli już smarowałbym to smarem miedziowym albo jakimiś ceramicznymi. Tylko że temperatury rzędu kilkuset stopni to może też być kwestia np. uszkodzonego łożyska czy zapieczonego tłoczka, niekoniecznie rajdowego hamowania. -- Yogi(n) http://nczas.home.pl/wp-content/uploads/2010/10/wasiukiewicz412010.jpg http://gazetawyborcza.republika.pl/PlakatMichnik_72.jpg |
|
Data: 2010-12-01 02:40:01 | |
Autor: BartekK | |
[blog][zale sie] sruby i klucz | |
W dniu 2010-11-30 17:35, J.F. pisze:
UĹźytkownik "Yogi(n)" <yogi_n@tlen.pl> napisaĹ wZwykĹe dobre hamowanie ciÄĹźkiego auta z duĹźej prÄdkoĹci wystarczy by rozgrzaÄ tarcze. Albo kilka km gĂłrskiej drogi i kierowca ktĂłry ciÄ gle dotyka hamulca. ZauwaĹź Ĺźe hamowanie 2ton pojazdu z 150km/h to zamiana jego energii kinetycznej Ek=1/2 2000kg * 41,67m/s = 41670J = 0,11575kWh = 416700Ws w ciepĹo w hamulcach, gĹĂłwnie przednich, jeĹli wyhamujesz do zera w ciÄ gu 20sekund to wydzielisz moc ~20kW, czyli po ~10kW w kaĹźdym kole. GrzaĹkÄ o mocy 10kW Ĺatwiej sobie wyobraziÄ? -- | Bartlomiej Kuzniewski | sibi@drut.org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/ | http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173 |
|
Data: 2010-11-29 22:22:39 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
[blog][zale sie] sruby i klucz | |
W dniu 2010-11-29 20:26, Rafał Grzelak pisze:
No żesz urwał nać... Bo klucz powinien być z metalu - wtedy by się nie połamał ;) Porządne narzędzie to podstawa - dobrym kluczem albo urwiesz śrubę, albo zrobisz jej łeb na okrągło, a go nie połamiesz. Kolejna sprawa to dbanie o gwint - przy każdym wykręceniu trzeba gwint dokładnie oczyścić szczotką drucianą, w miarę możliwości też należy oczyścić wewnętrzny gwint piasty. Bardziej odporne na problemy z gwintami są koła oszpilkowane, co też można sobie zrobić. Czyli raz wkręcasz w gwint szpilki (można je lekko przysmarkać spawarką od wewnątrz), a potem już koła dokręcasz nakrętkami - wtedy łatwiej utrzymać czystość gwintu. Sprawdź też czy hamulec Ci nie przyciera, bo takie efekty z zapieczonymi śrubami mogą być związane z jakimiś hutniczymi temperaturami z okolic hamulców. Na gwint śruby przed wkręceniem możesz też użyć minimalnej ilości smaru grafitowego, co zapobiegnie zapiekaniu. Pytanie też jak dokręcono tą śrubę po poluzowaniu w zakładzie - bo w niektórych warsztatach jak dobijają kluczem pneumatycznym śruby to tam są przekroczone wszelkie rozsądne momenty dokręcania śrub. Pytanie też czy nie masz już zniszczonego gwintu w piaście - jeżeli gwint nie jest jeszcze mocno zniszczony, to można wkręcić szpilki. Jeżeli jest już mocno zniszczony to trzeba wymienić piastę. Jeżeli uszkodzony jest gwint śrub, to kup nowe śruby. Do sprawdzania gwintów najłatwiej użyć gwintownika do gwintu wewnętrznego lub narzynki do gwintów śrub. W ostateczności wystarczy nowa śruba i nakrętka. |
|
Data: 2010-11-29 23:12:39 | |
Autor: Rafał Grzelak | |
[blog][zale sie] sruby i klucz | |
On Mon, 29 Nov 2010 22:22:39 +0100, Tomasz Pyra wrote:
Bo klucz powinien być z metalu - wtedy by się nie połamał ;) Taki wlasnie mam zamiar kupic. Moze nawet do samoobrony sie nada :> Sprawdź też czy hamulec Ci nie przyciera, bo takie efekty z zapieczonymi śrubami mogą być związane z jakimiś hutniczymi temperaturami z okolic hamulców. ASR lapie sie do 'przycierania'? Dzis troche do roboty mial, chociaz glownie to i tak stalem w korku. Pytanie też jak dokręcono tą śrubę po poluzowaniu w zakładzie - bo w niektórych warsztatach jak dobijają kluczem pneumatycznym śruby to tam są przekroczone wszelkie rozsądne momenty dokręcania śrub. Ja sam dokrecalem, recznie i bez napinania sie. Dlatego zdziwilem sie ze znowu jest problem. Ta jedna co sie nie poddala chyba ma troche wyrobiona glowke, no ale w warsztacie gosc odkrecal ja na moich oczach, wiec musi sie dac... Pewnie przynajmniej jedna srube bedzie trzeba wymienic. Pytanie też czy nie masz już zniszczonego gwintu w piaście - jeżeli gwint nie jest jeszcze mocno zniszczony, to można wkręcić szpilki. Jeżeli jest już mocno zniszczony to trzeba wymienić piastę. Coz - myslalem, ze skoro mam cale, gotowe kola zimowe to ominie mnie paniczne kolejkowanie sie do gumiarza jak tylko spadnie troche sniegu. :) A tu taki psikus... dobrze, ze poprzedni wlasciciel nie przyspawal tych kol. -- Pozdrawiam, Rafał. rg[na]skrzynka[kropka]pl |
|
Data: 2010-11-29 23:34:43 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
[blog][zale sie] sruby i klucz | |
W dniu 2010-11-29 23:12, Rafał Grzelak pisze:
On Mon, 29 Nov 2010 22:22:39 +0100, Tomasz Pyra wrote: Najlepiej kup osobno nasadkę w odpowiednim rozmiarze i sam klucz na 1/2" (zwróć uwagę na odpowiednią długość tego krótszego ramienia żeby nie uderzać potem ręką o felgę przy odkręcaniu). Sprawdź też czy hamulec Ci nie przyciera, bo takie efekty z zapieczonymi ASR raczej nie powinien. Pytanie jeszcze czy masz taki działający tylko na silnik, czy też taki który hamulcami robi "niby szperę". Ale tak czy siak w normalnych warunkach nie powinien. Chociaż np. ESP podczas szybkiej jazdy po śliskim potrafi mocno śmierdzieć hamulcami. |
|
Data: 2010-11-29 23:41:06 | |
Autor: Rafał Grzelak | |
[blog][zale sie] sruby i klucz | |
On Mon, 29 Nov 2010 23:34:43 +0100, Tomasz Pyra wrote:
ASR lapie sie do 'przycierania'? Pelnego ESP nie mam. -- Pozdrawiam, Rafał. rg[na]skrzynka[kropka]pl |
|