[hrdw] ssd ze zrownoleglaniem

Data: 2012-02-13 20:22:38
Autor:
[hrdw] ssd ze zrownoleglaniem
ciekawe jaki jest limit na predkosc dyskow ssd,
z tego co sie dowiedzialem obecnie predkosc dyskow
jest rzedu 100MB/s  (jest to byc moze nieco przesadzone i jest moze troche mniej ale mw bu sie zgadzalo)
1GB/s jest to juz z kolei mniej wiecej predkosc kopiowania ramu (mw bo nie wiem dokladnie) (?)
Bez zrownoleglenia tak czy owak za daleko sie nie zajedzie ale z kolei to zrownoleglanie (dysk -copy-> ram)
daloby sie chyba robić (choc z trzeciej strony skoro wspolczesne kompy nie dorobily sie ciagle nawet zrownoleglonego memcopy na ramie to trudno powiedziec)
ktos wie czy sa na to jakies widoki ? (wogole jak
wspomnielem interesuja mnie nowosci nt hardware,
jak ktos wie co sie dzieje w monitorach, ramie itd
(albo gdzie szukac dobrego info) to chetnie bym sie dowiedzial (*)

(*) jednak nie z punktu widzenia konsumenta z saturna
tylko z punktu widzenia programisty hardware (czyli np
w przypadku cpu/gpu z listami instrukcji i wszelkimi mozliwymi (ciekawymi z punktu widzenia programisty hardware)
 detalami

Data: 2012-02-13 21:35:41
Autor: Rafal Lukawski
On 2012-02-13 21:22, fir@NOSPAM.gazeta.pl wrote:
ciekawe jaki jest limit na predkosc dyskow ssd,

Teoretyzujac - nie ma poza szybkoscia interfejsu.

Mozna do woli przeciez zrownoleglac operacje odczytu/zapisu z pamieci Flash, ale na razie to sie nie oplaca, jezeli teraz zrownoleglanie robi sie np. zwielokrotnianiem ukladow kontrolnych, to za jakis czas jeden moze obslugiwac wiele potokow na raz. Wystarczy spojrzec jak to robia w najszybszych revodrive oraz... jaka jest cena.

Wiekszym problemem jest jeszcze zawodnosc samej pamieci, ktora zuzywa sie z czasem, stad tak zawile algorytmy jej obslugi...

z tego co sie dowiedzialem obecnie predkosc dyskow
jest rzedu 100MB/s  (jest to byc moze nieco przesadzone

skad taka informacja? sa rozne technologie, rozne pamieci flash :)

[CUT/filozofowanie]

Data: 2012-02-13 20:45:40
Autor:
Rafal Lukawski <rafalweb@lukawski.pl> napisał(a):
On 2012-02-13 21:22, fir@NOSPAM.gazeta.pl wrote:
> [...]

> jest rzedu 100MB/s  (jest to byc moze nieco przesadzone

skad taka informacja? sa rozne technologie, rozne pamieci flash :)

to sa moje nieprecyzyjne szacunki chodzi mi o rzad wielkosci
- jak ktos ma szybki dysk to moze powiedziec ile sekund zajmie
mu np przekopiowanie gigabajtowego pliku z dysku na dysk przypuszczam ze to zajmie co najmniej pae dobrych sekund

Data: 2012-02-14 01:18:11
Autor: Rafal Lukawski
[...]

SSD jest wiele, najszybsze OCZ Vertex3 mogą wyciagnac kilkaset MB/s przy odczycie dla danych niekompresowalnych, ale przy zapisie nie przekraczaja 300MB/s. Wszystko dla SATA 6Gb/s. Poza tym są to liczby z pominieciem systemu plików, ten tez ma swoj narzut, zas 1GiB to troche malo by zniwelowac wplyw systemu operacyjnego (buforowanie zapisu).

Proponowałbym sprawdzać tak na 16-32GiB. Tak czy owak na SATA to będzie pare sekund/GiB. Od biedy do sekundy można dojść przy najszybszych Revodrive. Tyle, że to juz jest troche sztuka dla sztuki, bo co prawda ilosc danych na których się operuje rośnie, zazwyczaj nie przekracza to paru GiB. Ktoś może powiedzieć, że pracuje na danych video z niskim stopniem kompresji, ale a) do tego nie wykorzysta SSD (bo się średnio opłaca), b) przy ich obrabianiu zazwyczaj CPU bardziej dławi. Taki Raid 0 z kilku szybkich HDD juz daje kilkaset MB/s przy sekwencyjnym zapisie/odczycie przy znacznie niższym koszcie/GB.

Data: 2012-02-14 09:01:04
Autor:
[hrdw] ssd ze zrownoleglaniem
mi wcale nie chodzi o te 'peakowe' wartosci,
bardziej interesuje mnie nowy/aktualny sprzet z dolnej polki - nie zajmuje sie hardwarem zwykle nie mam pieniedzy ale z punktu
widzenia programisty ciekawi mnie 'postep
techniki', 100MB/s to nie jest malo zwlaszcza ze sa w tym wypadku mozliwosci niemal nieograniczonego zrownolaglania
(byc moze bo nie znam sie na temacie),
z tego by wynikalo ze predkosci dyskow byc moze beda rosly bez wyraznego limitu (np z
prockiem juz jest inaczej - o ile operacje
dysowe sa wydaje sie praktycznie czysto rownolegle to kod/procek jest w poteznej mierze sekswencyjny)

Data: 2012-02-14 12:34:51
Autor: Rafal Lukawski
On 2012-02-14 10:01, fir.SKASUJ@gazeta.pl wrote:
mi wcale nie chodzi o te 'peakowe' wartosci,
bardziej interesuje mnie nowy/aktualny sprzet
z dolnej polki - nie zajmuje sie hardwarem
zwykle nie mam pieniedzy ale z punktu

Widzisz, powyzsze stwierdzenie jest kluczowe, po prostu sprzet sie na tyle szybko zmienia, iz 1-1.5 roku przerwy, powoduje ze wiekszosc informacji mamy nieaktualnych

widzenia programisty ciekawi mnie 'postep
techniki', 100MB/s to nie jest malo
zwlaszcza ze sa w tym wypadku mozliwosci
niemal nieograniczonego zrownolaglania
(byc moze bo nie znam sie na temacie),

O sprzęcie mozna teoretyzowac na poziomie wewnetrznej budowy, co jak co, producent decyduje co jest w srodku, a tu istotne sa koszty.

[...]

Zwiększanie częstotliwości CPU zatrzymała fizyka, ciepło etc. Znacznie taniej zwielokratniać moduły (cpu/cache na jednej płytce). W przypadku SSD jest jeszcze sporo możliwości, szczegolnie ze super wydajne urzadzenia nie znajduja ekonomicznego uzasadnienia( bo mozna osiagac prędkośc>1GB/s). Ograniczeniem jest zas wytrzymalosc, ktora w przypadku SSD definiuje sie calosciowym zapisem, zazwyczaj jest to iles PB zapisów na urzadzenie. Dlaczego na urzadzenie, bo kontroler tak remapuje zapisy/kasowania blokow, ze wykorzystanie calej przestrzeni adresowej pamieci flash jest zrownowazone.

Z w/w powodu mocno ograniczone jest wykorzystywanie SSD w systemach z duza iloscia operacji I/O. Powstają kontrukcje na bazie SLC nie MLC (Single Level Cell vs Multi Level Cell), ktore maja kilka razy wieksza tolerancje na kasowanie stron, ale cena jest znacznie wyzsza.

Data: 2012-02-14 11:57:08
Autor:
On 2012-02-14 10:01, fir.SKASUJ@gazeta.pl wrote:
> [...]

Z w/w powodu mocno ograniczone jest wykorzystywanie SSD w systemach z duza iloscia operacji I/O. Powstają kontrukcje na bazie SLC nie MLC (Single Level Cell vs Multi Level Cell), ktore maja kilka razy wieksza tolerancje na kasowanie stron, ale cena jest znacznie wyzsza.

jesli o mnie chodzi to chcialem/chcialbym sobie wyrobic pojecie
o tym jak to bedzie z dyskami w ciagu nastepnych lat -

(opcje sa dwie - albo sie to bedzie rozwijalo dosyc szybko
albo sie to bedzie rozwijalo dosyc wolno czyli nie za bardzo)

np dyski mechaniczne sa limitowane mechanicznie czyli moglbym podejrzewac ze w ich wypadku moglabybyc mozliwosc
dojechania do sciany i wolnego rozwoju

z tego co teraz kojarze w przypadku ssd raczej sa mozliwosci
sporego rozwoju tak ze generalnie zalozylbym ze poprawia to tzw 'weariness' dorobia zrownoleglenia i mozna sie
spodziewac ze dyski przekroczą nawet 5GB/s itp

mw takie pojecie chcialem sobie wyrobic i poki co przy takiej
optymistycznej 'hipotezie' poprzestane - wiecej istotnych szczegolow zawsze byloby ciekawe ale na codzien sie nie zajmuje sprzetam i nie znam sie na tym (inaczej jest wlasnie z prockami, nie mozna ich latwo zrownolaglad, robienie wielu rdzeni jest wlasnie drogie,
a 'rozszerzanie' procka wszerz odchodzi tylko w bardzo
ograniczonym zakresie dla specyficznych przypadkow (ale
i tu jestem ograniczonym optymista) [uzywam slowa optymista
w korelacji do rosnacej mocy przetwazania bo zawsze przyjemnie jak nowy procek na chacie jest 5 razy mocniejszy niz stary)

--

[hrdw] ssd ze zrownoleglaniem