stan konusow

Data: 2011-09-26 22:36:04
Autor: Marcin Kostur
stan konusow
Witam

Podczas przeglądu przedniej piasty natknąłem się na taki stan konusa

http://imageshack.us/photo/my-images/546/img9846i.jpg
http://imageshack.us/photo/my-images/833/img9849p.jpg
http://imageshack.us/photo/my-images/828/img9841c.jpg

Pytanie, na ile powaĹźny jest ten uszczerbek i czy konieczna jest wymiana
takiego konusa?

W pracy piasty nie zauważyłem niepokojących objawów, na kulkach i
bieżniach piasty nie widać ubytków.

Z gĂłry dzieki za odpowiedĹş.

Data: 2011-09-26 22:47:36
Autor: kamil/Endurorider.pl
stan konusow

Użytkownik "Marcin Kostur" <kostoo@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:slrnj81ohk.96o.kostoogold.one.pl...
[...]

Ja bym na tym dalej jeździł tyle, że następną kontrolę przeprowadził bym nieco szybciej niż normalnie. Jak stan się pogorszy to wtedy kup nowe konusy :)

--
pozdrawiam kamil
http://Endurorider.pl

Data: 2011-09-26 23:35:01
Autor: Marcin \"Kenickie\" Mydlak
stan konusow
W dniu 2011-09-26 22:47, kamil/Endurorider.pl pisze:

[...]

Z drugiej strony - konusy są tanie jak barszcz. Jak już ma piastę rozebraną, to dla przyzwoitości wymienić. I napakować smaru _do_pełna_.

--
Marcin "Kenickie" Mydlak
Wrocław, GG:291246, Skype:kenickie_pl

Data: 2011-09-26 23:45:18
Autor: Wojtek Sobociński
stan konusow
Marcin \Kenickie\ Mydlak wrote:

> [...]

Z drugiej strony - konusy są tanie jak barszcz. Jak już ma piastę rozebraną, to dla przyzwoitości wymienić. I napakować smaru _do_pełna_.

Ano. Ośka z konusami grosze kosztuje...

--
Wojtek Sobociński
Raz na rowerze, raz na motorze :D

Data: 2011-09-27 07:57:09
Autor: mbut
stan konusow
W dniu 11-09-26 23:45, Wojtek Sobociński  pisze:
[...]

Ale ośki nie musi wymieniać, tylko same konusy. Wymienić i to koniecznie to są grosze, więc nie rozumiem w czym jest problem. Pamiętam ośkę z konusami kupiłem za ok. 10zł.

Data: 2011-09-27 08:40:33
Autor: ToMasz
stan konusow

Ano. Ośka z konusami grosze kosztuje...

Ale ośki nie musi wymieniać, tylko same konusy. Wymienić i to koniecznie
to są grosze, więc nie rozumiem w czym jest problem. Pamiętam ośkę z
konusami kupiłem za ok. 10zł.
tak. Ale taka z plasteliny, z rowerów z tesko

tu masz wiecej fotek, z przypadków podobnych do Twojego +1000km
http://zpamietnikamechanika.cba.pl/lozyska.html

kup sobie najtańszą nawet piastę na łożyskach maszynowych i zapomnij o problemie( jeśli nie jesteś jakimś zawodowcem). 30zł za św spokój to dużo? (plus przeplatanie jak nie potrafisz sam)

ToMasz

Data: 2011-09-27 08:58:23
Autor: kamil/Endurorider.pl
stan konusow

Użytkownik "ToMasz" <twitek4@.gazeta.pl> napisał w wiadomości news:j5rr51$mef$1inews.gazeta.pl...

kup sobie najtańszą nawet piastę na łożyskach maszynowych i zapomnij o problemie( jeśli nie jesteś jakimś zawodowcem). 30zł za św spokój to dużo? (plus przeplatanie jak nie potrafisz sam)

True. Przednie piasty na łożyskach są praktycznie bezobsługowe i zdają się być wieczne :)

--
pozdrawiam kamil
http://Endurorider.pl

Data: 2011-09-27 10:46:09
Autor: Jan Srzednicki
stan konusow
On 2011-09-27, kamil/Endurorider.pl wrote:

[...]

Pfff. Łożyska w przedniej super-hiper-ojacię DT 240s zajechałem w 600km.

Tylna o dziwo się trzyma i trzyma.

Data: 2011-09-27 13:02:37
Autor: kamil/Endurorider.pl
stan konusow

Użytkownik "Jan Srzednicki" <w_at_wrzask_dot_pl@nowhere.invalid> napisał w wiadomości news:slrnj83abh.1p4.w_at_wrzask_dot_ploak.pl...

Pfff. Łożyska w przedniej super-hiper-ojacię DT 240s zajechałem w 600km.

Tylna o dziwo się trzyma i trzyma.

Bylo se kupić low endową grimecę albo formulę ;)

--
pozdrawiam kamil
http://Endurorider.pl

Data: 2011-09-27 13:28:44
Autor: PeJot
stan konusow
W dniu 2011-09-27 08:58, kamil/Endurorider.pl pisze:

[...]

Nie jest to prawdą. Za to części zamienne są łatwo dostępne.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2011-09-27 13:37:32
Autor: kamil/Endurorider.pl
stan konusow

Użytkownik "PeJot" <PeJot@o2.pl> napisał w wiadomości news:j5sc1c$j2u$2inews.gazeta.pl...

Nie jest to prawdą. Za to części zamienne są łatwo dostępne.

Mam przednie koło z grimecą, ultra niskim modelem, kupione dobrze (z)używane kilka lat temu i jeżdzone non stop łącznie z Beskidami kilka dni temu. Do tej pory nic się nie dzieje a wszystko obraca się płynnie. Sporadycznie zdarza się aby piasty PRZEDNIE na łożyskach zaliczały spektakularne zgony - to na podstawie moich obserwacji.

--
pozdrawiam kamil
http://Endurorider.pl

Data: 2011-09-27 13:42:08
Autor: Fabian
stan konusow
On 27.09.2011 13:37, kamil/Endurorider.pl wrote:

[...]

W moim ostrym przednie koło na novatecu odmówiło kulturalnej pracy po jakiś 5000 km asfaltów ;) Ale wymiana łożysk (pierwszy raz to robiłem) bez problemowa.

Fabian.

Data: 2011-09-27 19:01:36
Autor: ToMasz
stan konusow
W dniu 27.09.2011 13:28, PeJot pisze:
[...]

ale tu nie oto chodzi. poczytajcie na stronie której link podałem parę postów wyżej. luzy w kasycznych koszach kulek powodują mocno przyśpieszone zużycie. mikroskopijny luz prawo-lewo przekłada sie na wiele wiekszy luz góra dół!
w maszynowych, luzu prawo lewo niema wcale. JEśli wystąpi luz - góra-dół to niech sobie jest. będzie sie równomiernie powoli powiększał nie powodując nagłych problemów.

ToMasz

Data: 2011-10-01 15:51:26
Autor: Vince
stan konusow
tu masz wiecej fotek, z przypadków podobnych do Twojego +1000km
http://zpamietnikamechanika.cba.pl/lozyska.html

Moje zdanie jest takie. Są to cżaści na tyle niedrogie, że najlepiej wymienić na nowe (hyba, że dyponujesz jakąś super hiper piastą). Rozkręcając ją (zwłaszcza w przypadku uszczenionych) narobisz więcej badziewia niż jeżdżąc na takiej. Wystarczy,że do środka dostanie się trochę zabrudzenia (albo źle nałożysz gumową obwódkę) i efekt po kilkuset kilometrach może być podobny. Na takim czymś można jeździć, chociaż IMHO łożysko może się nieco szybciej zużywać. Jeśli to zwyczjne, tanie koło, to najlepiej iść wymienić od razu całość. Zaoszczędzisz sobie kupę roboty, a będziesz lżejszy nie więcej jak 50-100 zł

Pozdrawiam, M.

--
Wiem jak jeżdżę, wiem na czym jeżdżę, a biorąc pod uwagę że sam z tym robię - wiem na co sobie mogę na tym czymś pozwolić

Data: 2011-09-27 08:57:47
Autor: kamil/Endurorider.pl
stan konusow
Użytkownik "mbut" <mbut@wp.pl> napisał w wiadomości news:j5rojk$cqg$1news.task.gda.pl...

Ale ośki nie musi wymieniać, tylko same konusy. Wymienić i to koniecznie to są grosze, więc nie rozumiem w czym jest problem. Pamiętam ośkę z konusami kupiłem za ok. 10zł.

Problem występuje z dostępnością danych konusów (dedykowane do danej piasty). Ja do tylnej piasty stosowałem zestaw naprawczy pt: nowa taka sama piasta bo nie miałem ochoty na rajd po mieście szukając czegoś co powinno być w każdym sklepie a nie ma.

--
pozdrawiam kamil
http://Endurorider.pl

Data: 2011-09-27 00:42:27
Autor: Michał Rz.
stan konusow
On 27 Wrz, 08:57, "kamil/Endurorider.pl" <flyS...@gaOzeFta.lp> wrote:
U ytkownik "mbut" <m...@wp.pl> napisa w wiadomo cinews:j5rojk$cqg$1news.task.gda.pl...

> Ale o ki nie musi wymienia , tylko same konusy. Wymieni i to koniecznie
> to s grosze, wi c nie rozumiem w czym jest problem. Pami tam o k z
> konusami kupi em za ok. 10z .

Problem wyst puje z dost pno ci danych konus w (dedykowane do danej
piasty). Ja do tylnej piasty stosowa em zestaw naprawczy pt: nowa taka sama
Piszesz o Shimano pewnie? Ciezko dostac, zdazalo sie ze mieli na
stronie, a po telefonie juz znikaly. U mnie jakos zadzialaly Quando i
noname, do kilku grup Sh.

Data: 2011-09-27 10:31:42
Autor: kamil/Endurorider.pl
stan konusow

Uzytkownik "Michal Rz." <dlaspamu@rocketmail.com> napisal w wiadomosci news:6bfc7a9a-5f8e-4682-912c-

Piszesz o Shimano pewnie? Ciezko dostac, zdazalo sie ze mieli na
stronie, a po telefonie juz znikaly. U mnie jakos zadzialaly Quando i
noname, do kilku grup Sh.

Dokladnie tak :) Pamietam, ze jak w Cyklopie (wAw) rzucili konusy to jest dziki tlum, który klebi sie jak stado piranii a potem zostaje pusta pólka :D Szczescie w nieszczesciu, ze piasty shimano sa dostepne i sporadycznie jest tak, ze nie mozna sie jakos wyratowac z opresji. Glównie z tego powodu uzywam tanszych piasty tylnych tak zeby koszt zestawu naprawczego nie byl zbyt wysoki :)

Robilem ostatnio kola na piastach Quando i te konusy sa inne niz w Shimano, ale skoro zaskoczylo to jest to dobra wiadomosc ;)

--
pozdrawiam kamil
http://Endurorider.pl

Data: 2011-09-27 11:41:05
Autor: mich
stan konusow
mbut napisał:

Wymienić i to koniecznie to są grosze, więc nie rozumiem w czym jest problem.

Ja nie rozumiem w czym jest problem aby to wymieniać. W jednym rowerze mam konusy z wżerami na 70% obwodu. W ogóle w to nie wnikam. Grunt to niezbyt mocno to skręcić. Przy takiej drobnostce jak u kolegi Marcin Kostur, kompletnie bym zignorował wszelkie zachęty do wymiany. Szkoda czasu na szukanie po sklepach czegoś co podpasuje. Jeździć i nie wnikać.

mich

Data: 2011-09-27 11:54:43
Autor: Tomek
stan konusow
W dniu 2011-09-27 11:41, mich pisze:
Ja nie rozumiem w czym jest problem aby to wymieniać. W jednym rowerze
mam konusy z wżerami na 70% obwodu.

Niewielkie wżery nie są problemem ani powodem do paniki. Problem jest ewentualnie z dostępnością zamiennika, ale przy wartości paru złotych nie widzę powodu, żeby męczyć się na huczących i nierówno obracających się kołach. No, chyba że całe koło jest z ogólnie słabych komponentów, to może różnica w pracy nie będzie taka ewidentna.

Data: 2011-09-27 12:10:20
Autor: mich
stan konusow
Tomek napisał:

Problem jest ewentualnie z dostępnością zamiennika, ale przy wartości paru złotych nie widzę powodu, żeby męczyć się na huczących i nierówno obracających się kołach.

A czujesz to podczas jazdy rowerem, czy kręcąc ośką palcami?

mich

Data: 2011-09-27 13:04:28
Autor: kamil/Endurorider.pl
stan konusow

Użytkownik "Tomek" <x@y.z> napisał w wiadomości news:4e819d44$0$2496$65785112news.neostrada.pl...
[...]

Ta, i te wyżej pokazane zdjęcia dają właśnie huczenie i nierwóne obracanie się koła. Naprawdę, bez przesady. Nie kwestionuję tego, że można to wymienić ale w takim stanie jak obecnie nie ma absolutnej konieczności aby to zrobić.

--
pozdrawiam kamil
http://Endurorider.pl

Data: 2011-09-27 11:58:41
Autor: Wojtek Sobociński
stan konusow
mich wrote:

mbut napisał:

> [...]

Ja nie rozumiem w czym jest problem aby to wymieniać. W jednym rowerze mam konusy z wżerami na 70% obwodu. W ogóle w to nie wnikam. Grunt to niezbyt mocno to skręcić.

Pieprzysz bzdury, koles... szkoda gadać...

Data: 2011-09-27 12:11:21
Autor: mich
stan konusow
Wojtek Sobociński napisał:

Pieprzysz bzdury, koles... szkoda gadać...

Zatem wytłumacz i przedstaw skutki zignorowania tej strasznej dziurki na konusie.

mich

Data: 2011-09-27 18:55:07
Autor: ToMasz
stan konusow
W dniu 27.09.2011 12:11, mich pisze:
Wojtek Sobociński napisał:

Pieprzysz bzdury, koles... szkoda gadać...

Zatem wytłumacz i przedstaw skutki zignorowania tej strasznej dziurki na
konusie.

mich
wybraź sobie pojazd jednośladowy z 123 kołami. taka glizda na kółkach. jeździ wokół stadionu. i nagle ktoś robi rowek w poprzek drogi na 1/3 wielkości koła. czy "glizda" zauważy różnice?

W przypadku roweru, gdy z jednej strony jest bieżnia OK a z drugiej wżery, po roku spokojnej jazdy( 1000km), z jednej strony jest brudnozielony smar i kulki, z drugiej siwy smar, "kańciate" kulki i jeszcze wieksze wżery.

ToMasz

PS oczywiście to pograsza drastycznie komfort jazdy. powoduje ze obciążone koło jest losowo (decydują kulki) niewycentrowane. Z drugiej strony - można jeździć. jak jedna z kulek lub jej część wpadnie miedzy miski, to dopiero frezuje oś która pęka.

Data: 2011-09-27 22:17:03
Autor: mich
stan konusow
ToMasz napisał:

[...]

Jeżdżę od lat na jednym z rowerów i specjalnie nie zmieniam konusów w
celach badawczych. Ostatnio jak rozbierałem (dawno temu) to były wżery
na ~70% obwodu. Piasty są z 1997 roku. "Przejechały" kilkanaście tysięcy
km.

Daję sobie palec uciąć, że w ślepym teście nie rozpoznałbyś (jak i
większość z nas/was), czy rower na którym jedziesz jest wyposażony w
konusy z wżerami czy nie.

mich

Data: 2011-09-28 08:59:39
Autor: kawoN
stan konusow
W dniu 11-09-27 22:17, mich pisze:

Daję sobie palec uciąć, że w ślepym teście nie rozpoznałbyś (jak i
większość z nas/was), czy rower na którym jedziesz jest wyposażony w
konusy z wżerami czy nie.

Ciekawe - bo ja też, uważałem że teoria o jakości
toczenia się dobrych kół vs. kiepskich jest mocno
przesadzona.
Do czasu - nabyłem nową szosówkę na przyzwoitych kołach
i o dziwo - mimo że w poprzedniej też były bardzo dobre
to rower toczy się zdecydowanie lżej. Z reguły rozpoczynam
jazdę od zjazdu z górki i biorąc poprawkę na wiatr
średnio widzę że na nowej szosówce rozpędzam się do zdecydowanie
większych prędkości - jak dla mnie to zasługa kół właśnie.

--
kawoN
-

Data: 2011-09-28 11:16:27
Autor: Jan Srzednicki
stan konusow
On 2011-09-28, kawoN wrote:
W dniu 11-09-27 22:17, mich pisze:

Daję sobie palec uciąć, że w ślepym teście nie rozpoznałbyś (jak i
większość z nas/was), czy rower na którym jedziesz jest wyposażony w
konusy z wĹźerami czy nie.

[...]

Eeee. Nie wierzę. Przy prędkościach "szosówkowych" jakikolwiek opór kół
to będą promile całościowego oporu. To, co może natomiast robić różnicę,
to opór aerodynamiczny kół i zapewne dobre koła szosowe mają z tym
lepiej poprzez wyprofilowanie szprych i inne takie.

Data: 2011-09-28 13:24:40
Autor: kawoN
stan konusow
W dniu 11-09-28 13:16, Jan Srzednicki pisze:

[...]

Też do końca nie wierzyłem, może działa psychologiczny
efekt nowości - ale licznik ten sam :).
Koła nie są aż tak profesjonalne, konstrukcyjnie
poza zaplotem przodu "na słoneczko" to jest to samo.

--
kawoN
-

Data: 2011-09-28 13:19:57
Autor: mich
stan konusow
kawoN napisał:

[...]

Nabyłeś nowy rower. Nowy rower to nowy rower - inna waga, geometria,
opony, obręcze, szprychy. Należałoby zmienić same piasty w tym samym
rowerze i wtedy dokonywać porównań. Dodam, jak już pisałem - piasty z
konusami z wżerami trzeba umiejętnie skręcić. Musi być minimalny luz.

mich

Data: 2011-09-28 13:29:06
Autor: kawoN
stan konusow
W dniu 11-09-28 13:19, mich pisze:

[...]

Niewątpliwie nowy rower ma jeszcze wiele innych zalet,
których tutaj nie opisałem. I jeździ mi się na nim
o wiele lepiej niż na starym (na nowym wreszcie trafiłem
z rozmiarem ramy i ustawieniem kierownicy).

Ale na tym początkowym zjeździe rower wyraźnie toczy się
lżej (toczy, bo nie chodzi mi do końca o wprowadzenie
go do wyższych prędkości, gdzie wiele innych czynników
ma przełożenie).

Być może powinienem teraz wsiąść na stary dla odmiany :)

--
kawoN
-

Data: 2011-09-28 11:30:06
Autor: Jan Srzednicki
stan konusow
On 2011-09-28, kawoN wrote:
[...]

Dla sensowności porównania powinieneś tylko koła przełożyć. :P

Data: 2011-09-28 14:30:34
Autor: kawoN
stan konusow
W dniu 11-09-28 13:30, Jan Srzednicki pisze:

Dla sensowności porównania powinieneś tylko koła przełożyć. :P

Ano :)

--
kawoN
-

Data: 2011-09-28 16:05:26
Autor: ToMasz
stan konusow
W dniu 27.09.2011 22:17, mich pisze:
ToMasz napisał:

[...]

w takim teście wiekszość rowerzystów niczego by nie rozpoznała, szczególnie czy ma turneya czy deore. Jak wżer masz na okrągło - pół biedy. Ale jak już sciągniesz koło i palcami pokręcisz osią - napewno będziesz wiedział co jest nieteges

ToMasz

Data: 2011-09-28 16:35:56
Autor: mich
stan konusow
ToMasz napisał:

[...]

Sęk w tym, czy to że czuję nierównomierności podczas obracania osią,
przekłada się na odczuwalną jakość jazdy. Masa rotująca koła jest na
tyle duża, że siły jakie działają na łożyska piasty skutecznie
umożliwiając tego ponoć dyskomfortowego zjwiska pt. "wżery na konusach".

mich

Data: 2011-09-28 16:38:18
Autor: mich
stan konusow (errata)
mich napisał:

Masa rotująca koła jest na tyle duża, że siły jakie działają na
łożyska piasty skutecznie umożliwiając tego ponoć dyskomfortowego
zjwiska pt. "wżery na konusach".

Powinno być:

Masa rotująca koła jest na tyle duża, że siły jakie działają na łożyska
piasty skutecznie umożliwiają pominięcie tego ponoć dyskomfortowego

Data: 2011-09-28 18:04:26
Autor: ToMasz
stan konusow (LEkkie OT)
W dniu 28.09.2011 16:38, mich pisze:
mich napisał:

[...]

do wszystkich:
Nienawidze niecierpie, nie trawie braku równowagi w mózgach. średnio ta grupa, jeździ na rowerach wartych 2 tyś zl kupionych za 4 tyś, na deorach, ale jak trzeba "piasty na maszynach" za 30zł założyć - to nagle szkoda kasy/ albo to nie przeszkadza. Jaki to  ma sens? Albo kupcie sobie rowery w tesko, albo zmuście jaśnie państwa sprzedawców/producentów, zeby do rowerów za 2 tyś pakowali 4 łożyska 6200 po 5zł każde!
ale jak "tłumy" będą kupowały za 1200zł authory/krosy/gianty na turneyu i z nakręcanym wolnobiegiem, to faktycznie za prawdziwy rower trzeba dać 2 tysiące!

ToMasz

Data: 2011-09-28 18:15:45
Autor: mich
stan konusow (LEkkie OT)
ToMasz napisał:

Nienawidze niecierpie, nie trawie braku równowagi w mózgach.
[cut]

Zupełnie nie pojmuję o co ci chodzi w swej rozciągłej wypowiedzi.

mich

Data: 2011-09-28 20:49:35
Autor: kawoN
stan konusow (LEkkie OT)
W dniu 11-09-28 18:15, mich pisze:

Zupełnie nie pojmuję o co ci chodzi w swej rozciągłej wypowiedzi.

Pomimo przeciwnego stanowiska w kwestii oporów toczenia
na konusach z wżerami - ja też...

--
kawoN
-

Data: 2011-09-27 09:35:59
Autor: Jacek Maciejewski
stan konusow
Dnia Mon, 26 Sep 2011 22:36:04 +0200, Marcin Kostur napisał(a):

Pytanie, na ile poważny jest ten uszczerbek i czy konieczna jest wymiana
takiego konusa?

Ja bym wymienił, są zbyt zużyte. Dodatkowo bym wymienił kulki. Jeśli masz
kulki w koszyku, zainstaluj nowe kulki bez koszyków (powyjmuj z wianków), w
większej odpowiednio ilości. Trzeba na sucho dobrać ilość a potem złożyć na
smar. Nacisk na jeden punkt podparcia się zmniejszy i łożysko będzie
działało dłużej. I niezbyt mi się widzi że na konusie bieżnia wyrobiona
była w pobliżu minimalnej jego średnicy. Powinna być wyrobiona mniej więcej
w połowie wysokości stożka. Może to wskazywać że zastosowane kulki miały
zbyt dużą średnicę albo konus był nie od tej ośki albo niedokładnie
wytoczony.
--
Jacek

Data: 2011-09-27 21:11:24
Autor: Kazimierz Uromski
stan konusow
On 27.09.2011 09:35, Jacek Maciejewski wrote:
[...]

kulki w koszyku, zainstaluj nowe kulki bez koszykĂłw (powyjmuj z wiankĂłw), w
[...]

+1/lubię to/jak zwał tak zwał
Idealne rozwiązanie, zwłaszcza gdy zamienników brak.

Wiem, że to "nieco" inna technologia i kategoria, ale support w ukrainie przeżył na kulkach bez wianka jeszcze wiele kkm.

Data: 2011-09-27 11:10:30
Autor: cytawa
stan konusow
Marcin Kostur pisze:

Podczas przeglądu przedniej piasty natknąłem się na taki stan konusa

http://imageshack.us/photo/my-images/546/img9846i.jpg

Co to za piasta?

Konus ma rzeczywiscie wzery ale jeszcze nie tragiczne.
Mnie natomiast troszeczke sie nie podoba miejsce po ktorym chodza kulki. Sa zbyt blisko brzegu a powinny byc bardziej po srodku.

Czasem wymiana konusow na inne (o innej geometri) poprawia prace.
Sprawa jest subtelna i nie twierdze, ze masz zle konusy. Sprawdz czy sam konus (bez oski) wlozony w piaste z kulkami nie kiwa sie na boki.
Jesli sie kiwa to moze to byc przyczyna powstawania wzerow i luzow.

Jan Cytawa

stan konusow