standard dzwieku w dvb-t w PL

Data: 2009-07-22 10:50:19
Autor: adresss
standard dzwieku w dvb-t w PL
czesc,

ktos moglby mi powiedziec jak to przypuszczalnie bedzie z dzwiekiem
dvb-t w Polsce? Sa zalecenia, zeby odbiornik byl zgodny m.in. z E-AC3
czyli AC3+???. A jak to wyglada ta funkcjonalnosc w obecnie
sprzedawanych tv z wbudowanym tunerem dvb-t/mpeg-4 i lub
set-top-box'ac?

Pytam, bo szperalem ostatnio po sieci i szukalem ciekawych tunerow i
bylo troche sprzetu, ale nie wszystkie mialy E-AC3. I stad moje
pytanie, czy zwracac na to uwage.

A obecne testy dvb-t jak nadaja dzwiek?

--
ThinkXtra

Data: 2009-07-22 11:01:12
Autor: Skinner
standard dzwieku w dvb-t w PL
On 22 Lip, 10:50, adre...@poczta.pl wrote:
[...]

Hej
Natknąłes się na wielka tajemnicę ;)
Najwiecej informcji znajdziesz na stronie emitel.pl w końcu to oni
bedą nadawać. Niestety też mam problem ze znalezieniem informacji na
ten temat.
Na stronie emitela piszą tak:

"Do odbioru telewizji cyfrowej niezbędny jest dedykowany dekoder/
odbiornik. W najnowszych telewizorach jest integralną częścią składową
urządzenia,. W przypadku starszych telewizorów konieczne jest
zakupienie zewnętrznego urządzenia - "set top box". Urządzenie
instaluje się pomiędzy anteną (instalacją antenową) a odbiornikiem
telewizyjnym. Do odbioru telewizji cyfrowej DVB-T stosuje się takie
same anteny na pasmo UHF jak do odbioru telewizji analogowej. Zalecane
jest stosowanie anten wieloelementowych i w miarę możliwości
rezygnacja ze wzmacniaczy antenowych. Anteny pokojowe mogą być
stosowane tylko w miejscach o dużym natężeniu sygnału. Antenę należy
skierować na najbliższy obiekt nadawczy emitujący telewizję cyfrową
DVB-T a następnie zaprogramować odbiornik, zgodnie z instrukcją
użytkownika, na odbiór kanałów cyfrowych., W Polsce do kompresji
obrazu wybrano standard MPEG-4 więc nie wszystkie dekodery dostępne na
europejskim rynku będą w stanie odebrać programy emitowane w Polsce.
Szczegółowe wymagania dla odbiorników telewizji cyfrowej zostaną
opublikowane wkrótce w przygotowywanym obecnie Rozporządzeniu Ministra
Infrastruktury. "

I tyle. Co za informacja.
Pozdrawiam

Data: 2009-07-22 20:50:11
Autor: VSS
standard dzwieku w dvb-t w PL
Skinner wrote:

Hej
Natknąłes się na wielka tajemnicę ;)
Najwiecej informcji znajdziesz na stronie emitel.pl w końcu to oni
bedą nadawać.

i co z tego, że oni będą nadawać ?? strumień idzie z woronicza (głównie) i tam nalezy zapytać

--
VSS      http://vss.pl

Data: 2009-07-22 12:14:03
Autor: Skinner
standard dzwieku w dvb-t w PL
On 22 Lip, 20:50, "VSS" <v...@vss.pl> wrote:
Skinner wrote:
> [...]
> bedą nadawać.

i co z tego, że oni będą nadawać ?? strumień idzie z woronicza (głównie) i

Nom, racja racja co do strumienia, (strumień w postaci IP
gigaethernetem do bramy)  Emitel realizuje całą resztę, chyba powinni
wiedzieć co nadają , przecież  nie tylko TVP będzie w multikaście
cyfrowym.

Data: 2009-07-22 21:45:59
Autor: VSS
standard dzwieku w dvb-t w PL
Skinner wrote:
[...]

a po co mają wiedzieć ? teoretycznie nie interesuje ich co tam leci, to tylko strumień bitów. jak sobie na woronicza poregulują to i tak nic z tym nie zrobią.

--
VSS      http://vss.pl

Data: 2009-07-22 23:48:43
Autor: Marek Dyjor
standard dzwieku w dvb-t w PL
Skinner wrote:
[...]

no to pisze szczegóły będą w rozporządzeniu, które się opublikuje w przeddzień oficjalnego startu nadawania.

wtedy też ustalą jakis chory standard którego żaden odbiornik nie odbiore za wyjątkiem szkryzneczki firmy xxxx

Data: 2009-07-22 20:51:50
Autor: Maciej 'AbrahaM' Piotrowski
standard dzwieku w dvb-t w PL
Skinner wrote:

[...]

"

I tyle. Co za informacja.
Pozdrawiam

[...]

[ciach]

I tyle. Co za informacja.
Pozdrawiam

Źle szukałeś. Odsyłam do:
http://technologie.gazeta.pl/technologie/1,91329,6464839,Polski_standard_DVB_T.html
Jeśli temu nie wierzysz i
wolisz mniej "medialne"
źródło, to proszę bardzo,
poczytaj to:
http://e-prawnik.pl/projekty-ustaw/ustalone-wymagania-techniczno-eksploatacyjne-dla-odbiornikow-naziemnej-telewizji-cyfrowej

oraz samo rozporządzenie:
http://bip.mi.gov.pl/pl/bip/projekty_aktow_prawnych/projekty_rozporzadzen/rozp_telekomunikacja/proj_rozp_naziem_tv/px_proj_art_132_3_po_uzg_res_2009_03_09_czysty.pdf

Dla osób nie chcących klikać streszczenie:

Kupujący powinien sprawdzić czy odbiornik który planuje
nabyć jest w stanie poprawnie odbierać obraz zakodowany
zgodnie ze standardem MPEG-4 (H.264/AVC) oraz dźwięk
zakodowany zgodnie ze standardami Dolby Digital Plus
(EAC-3) i Dolby Digital (AC-3).

Grr, linkowanie bezpośrednie nie działa, więc trzeba to
podać tak:

http://bip.mi.gov.pl/pl/bip/projekty_aktow_prawnych/projekty_rozporzadzen/rozp_telekomunikacja/proj_rozp_naziem_tv/

--
"Dwie rzeczy są nieskończone: wszechświat i ludzka głupota.
I nie jestem pewien, co do wszechświata." - Albert Einstein.

Data: 2009-07-22 12:19:31
Autor: Skinner
standard dzwieku w dvb-t w PL
On 22 Lip, 20:51, "Maciej 'AbrahaM' Piotrowski"
<noenun...@cbpmgn.barg.cy> wrote:
Skinner wrote:

> [...]

"Dwie rzeczy są nieskończone: wszechświat i ludzka głupota.
I nie jestem pewien, co do wszechświata." - Albert Einstein.

TAkie tam
Projekty ustawy
Ale ogolnie mozna przyjac ze bedzie to e-ac-3, wiekszosc krajow w
europie tak bedzie lub nadaje nadawac

    " Dekoder sygnału fonii powinien dekodować strumienie cyfrowe
fonii zakodowane zgodnie z
MPEG-2 Warstwa II zgodnie z ISO/IEC 13818-3 [12] i ograniczeniami
zawartymi w ETSI TS
101 154 [8] część 6.1 oraz E-AC-3 zgodnie z ETSI TS 102 366 [10] i
ograniczeniami zawartymi w
części 6.2 ETSI TS 101 154 [8].
     Dekoder sygnału fonii powinien wykorzystywać metadane przesyłane
w strumieniu E-AC-3
do normalizacji siły głosu, konwersji dźwięku przestrzennego do
stereofonicznego lub mieszania
głównej składowej fonii z dodatkowymi.
     Niezale nie od systemu kodowania i liczby transmitowanych kanałów
fonicznych, dekoder
sygnału fonii powinien dostarczać sygnał stereofoniczny do wyjścia
analogowego fonii odbiornika
cyfrowego."

Dzieki za linki

Data: 2009-07-23 00:40:31
Autor: adresss
standard dzwieku w dvb-t w PL
On Wed, 22 Jul 2009 10:50:19 +0200, adresss@poczta.pl wrote:

A jak to wyglada ta funkcjonalnosc w obecnie
sprzedawanych tv z wbudowanym tunerem dvb-t/mpeg-4 i lub
set-top-box'ac?

a powyzsze? TV z dvb-t mpeg-4/avc jest juz sporo w sklepach i co tak w
nich naprawde jest? Jest ten E-AC3 czy go nie ma? Bo za chwile sie
okaze, ze ktos kupic tv z dvb-t mpeg-4/avc.......ale nie bedzie mial
dzwieku, bo nie ma w nim E-AC3??? Wiec bylaby to wielka kupa, czyz
nie?

--
ThinkXtra

Data: 2009-07-23 00:50:55
Autor: Maciej 'AbrahaM' Piotrowski
standard dzwieku w dvb-t w PL
Uzytkownik wrote:

[...]

wiekszosc (ale faktycznie nie wszystkie) tv z mpeg4/avc ma obsluge E-AC3.

--
"Dwie rzeczy sa nieskonczone: wszechswiat i ludzka glupota.
I nie jestem pewien, co do wszechswiata." - Albert Einstein.

Data: 2009-07-23 00:58:16
Autor: adresss
standard dzwieku w dvb-t w PL
jakies czas temu czytalem, ze w Norwegii (i chyba tez w Nowej
Zelandii) dzwiek maja w AAC. A co z tym fantem?

Z drugiej strony, to wg mnie powinno sie wysoko stawiac poprzeczke.
Dobrze jest ze video bedzie w mpeg-4/avc a nie mpeg-2. Szkoda, ze nie
bedzie to dvb-t2 (ale co zrobic).

Podobnie z dzwiekiem. Lepiej, aby wymagac aby byl E-AC3 (i ew. inne
nowoczesne kodeki) niz jakies starocie. Bo pozniej ktos by powiedzial.
No tak mamy dvb-t mpeg-2 a moglismy miec z mpeg-4...i z dzwiekiem
podobnie. Wybor jakiegos rozwiazania implikuje na bardzo wiele lat. No
chyba, ze z dzwiekiem byloby tak, ze wkladasz mala plytke z dekoderem
i masz.......

--
ThinkXtra

Data: 2009-07-23 01:06:43
Autor: adresss
standard dzwieku w dvb-t w PL
On Thu, 23 Jul 2009 00:58:16 +0200, adresss@poczta.pl wrote:

jakies czas temu czytalem, ze w Norwegii (i chyba tez w Nowej
Zelandii) dzwiek maja w AAC. A co z tym fantem?

New Zealand DTT network launched
The New Zealand DTT network successfully launched on the 2nd April
2008, on time and on budget, according to local reports.
Three multiplexes, TVNZ, TVWorks and Kordia are in operation
delivering a mixture of SD and HD free-to-air services, all coded in
MPEG-4, H.264 AVC for vision and HE AAC MPEG-4 for audio.

 HE AAC MPEG-4 for audio
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
TVNZ also uses  DVB-SSU for remotely updating STB software as well as
EBU-teletext and DVB-Subtitles
MHEG-5 is used for the EPG, delivering a comprehensive 8-day schedule.
HD DTTV STB’s also seem to be selling at a very high rate and in some
areas at a higher rate than SD only boxes according to reports. Now that the Freeview DTT alternative is available and working so
well, Sky Pay TV Satellite subscriptions may well take a hit.
Main source: tv.co.nz
Item added: 8th April 2008

--
ThinkXtra

Data: 2009-07-23 01:27:55
Autor: adresss
standard dzwieku w dvb-t w PL
http://www.mythtv.co.nz/mythtv/?page_id=4

his guide attempts to provide an overview to receiving FTA digital TV
transmissions in New Zealand. The New Zealand freeview FTA (free to
air) service utilises two broadcast methods -

DTH - Direct to Home satellite service via Optus D1
DTT - Digital terrestrial television via UHF

If you want to try out DTT under Linux yourself I suggest you take a
look at the following guide on
DTT Debugging under Linux

DTH Technical Details

The DTH service utilises two half transponders on the Optus D1
satellite. Each half transponder is capable of providing upto 9
services.Setting Transponder 1 Transponder 2
Frequency 12456000 12483000
Polarity Horizontal Horizontal
Symbol Rate 22500000 22500000
FEC 3/4 3/4
Inversion Auto Auto
Transmission Encoding DVB-S
Transmission Stream MPEG-2 TS
Video Encoding MPEG-2
Audio Encoding MP2
Video Resolutions 4:3 576i,
16:9 576i

DTT Technical Details

The DTT services is transmitted via UHF, covering 75% of the New
Zealand population. Initially 3 multiplexes will be in use capable of
providing between 18 and 20 services.Multipex A Television New Zealand
Multiplex B MediaWorks
Multiplex C Kordia

The current design allows for upto 2 additional multiplexes to be
added at some point in the future.

Unlike the DTH service they have decided to utilise H.264 AVC (MPEG-4)
for the video encoding, and a combination of HE-AAC and AC-3 for the
audio. There will be a mix of SD and HD services.Transmission Encoding
DVB-T
Transmission Stream MPEG-2 TS
Video Encoding H.264 Audio Encoding HE-AAC, AC3
Video Resolutions 4:3 576i,
16:9 576i,
720p50,
1080i50

czyli jednym slowem, tuner z Nowej Zelandii nie spelnia naszych
wymagan, no chyba ze wiecej niz wymagaja w NZ.

--
ThinkXtra

Data: 2009-07-23 08:14:19
Autor: adresss
standard dzwieku w dvb-t w PL
a idac dalej tym tropem, to zakladajac, ze powstanie takze platforma
satelitarna, gdzie wszystkie programy z naziemnej beda takze rozsylane
satelitarnie, to jak tutaj bedzie z dzwiekiem?

--
ThinkXtra

Data: 2009-08-04 18:11:48
Autor: adresss
standard dzwieku w dvb-t w PL
w Izraelu dvb-t uruchomili tez w mpeg-4, ale dzwiek w AAC-HE, chyba to
samo co w Norwegii.

http://satkurier.pl/news/48530/regularne-transmisje-dvb-t-w-izraelu.html

w czym jest lepszy AAC-HE od E-AC3, ze go biora inni?

--
ThinkXtra

standard dzwieku w dvb-t w PL