starzenie się opon

Data: 2009-07-03 17:43:36
Autor: All
starzenie się opon

Witam. Proste pytanko do doświadczonych eksploatatorów.
W jaki sposób starzeje się nieużywana opona?
Po ilu latach składowania (zakładając poprawne składowanie)
traci 50% swej wartości jezdnej?
[to by był taki czas półrozpadu ;), który praktycznie eliminowałby ją
chyba z uĹźycia].

Albo inaczej - w jakim stopniu utraciła swe własności nieużywana,
fabrycznie nowa opona, wyprodukowana przed trzema laty.

All
KLE500 schorongiefkom

Data: 2009-07-03 17:56:24
Autor: de Fresz
starzenie się opon
On 2009-07-03 17:43:36 +0200, "All" <all.prune@pan.not.pl> said:

Po ilu latach składowania (zakładając poprawne składowanie)
traci 50% swej wartości jezdnej?

Nie wiem jak w %, ale AFAIK np. Pirelli zakłada, że opona może być składowana do 5 lat i jest w dalszym ciągu objęta pełną gwarancją - info od dystrybutora. O innych firmach słyszałem, że dają ok. 3 lat.

Albo inaczej - w jakim stopniu utraciła swe własności nieużywana,
fabrycznie nowa opona, wyprodukowana przed trzema laty.

Prawidłowo przechowywana - raczej w niewielkim. Ale raczej nie licz na wyniki laboratyjnych analiz.

Sebastian
Kawa GT550 na wydaniu nieustajaco

Data: 2009-07-03 20:23:02
Autor: Jacek Śliwicki
starzenie się opon

Albo inaczej - w jakim stopniu utraciła swe własności nieużywana,
fabrycznie nowa opona, wyprodukowana przed trzema laty.

Myślę , że jest tak samo dobra , jak nowa , a wymysły o max. 4 -letnim okresie eksploatacji/składowania , to typowy chwyt marketingowy producentów , którzy chcą ich , po prostu , sprzedać jak najwięcej ...

Sam założyłem na tył nową oponę Brigestona do V -Stroma też tzw. leżak magazynowy , 5 -letnią i nie widzę żadnej różnicy - i na suchym i na mokrym ..

pozdro

jacek

Data: 2009-07-03 22:22:48
Autor: All
starzenie się opon

Jacek Śliwicki w news:h2lisk$pmv$1nemesis.news.neostrada.pl...

/.../

Dzięki de Fresz i Jacek.
Jakoś przy 4oo tego problemu nie widać. Dwie opony, to jednak
większe obciążenie i ogólnie, waga sprawy.
Dziwne trochę, że w magazynie leży taka "ostatnia", 3-letnia opona.

Sam założyłem na tył nową oponę Brigestona do V -Stroma też tzw. leżak magazynowy , 5 -letnią i nie widzę żadnej różnicy - i na suchym i na mokrym

No ale nie wiadomo jak to będzie po dwóch kolejnych sezonach.

Chyba pójdę za Waszą sugestią i wymienię komplet.
Poprzedni Dunlop Trailmax wytrzymał ~10 kkm.
Wygląda na to, że teraz będzie Pirelli MT60.

Dzięki.

pozdro

jacek

All
KLE500

Data: 2009-07-04 08:13:52
Autor: Tytus z Fabryki
starzenie się opon
Siemka

***Użytkownik "All"
No ale nie wiadomo jak to będzie po dwóch kolejnych sezonach.

Po dwoch sezonach??? To nie masz zamiaru jezdzic na tych oponach??? Bo zwykle to zuzywa sie min. dwa kpl. na sezon...a nie jeden na dwa sezony :)

--
    T i żółte
(te najszypsze)

Data: 2009-07-04 08:50:19
Autor: All
starzenie się opon
"Tytus z Fabryki" w news:h2mshf$cq1$1nemesis.news.neostrada.pl...
/.../

Siemka

***Użytkownik "All"
No ale nie wiadomo jak to będzie po dwóch kolejnych sezonach.

Po dwoch sezonach??? To nie masz zamiaru jezdzic na tych oponach??? Bo zwykle to zuzywa sie min. dwa kpl. na sezon...a nie jeden na dwa sezony :)

:)). Dzięki za pozytywne. Prawdę mówiąc, nie mam jeszcze
wyrobionego zdania na temat własnych mozliwości [szczególnie,
że Easy zgasiła mój zapał SWORAMowy ;))], niemniej...

Chyba masz rację. 1kkm na miesiąc to całkiem możliwy wynik,
a sezon zdaje się może trwać od marca do listopada... więc :).

   T i żółte
(te najszypsze)

Szerokosci!!

All
KLE500 schorongiefkom

ps. dzisiaj w Karpaczu powinienem zobaczyć Kuczu, tak? :)
Pewnie w tłumie nie da rady....
W każdym razie też pozdrawiam!

Data: 2009-07-04 10:04:53
Autor: Norbi
starzenie się opon
All pisze:

ps. dzisiaj w Karpaczu powinienem zobaczyć Kuczu, tak? :)
Pewnie w tłumie nie da rady....
W każdym razie też pozdrawiam!

w Lagowie - i Kucza....
Jak ktos na moto bedzie wietrzyl pachy to wiesz kto to bedzie :)

Norbi
BLACK XX'03

Data: 2009-07-04 12:34:32
Autor: Easy
starzenie się opon

Użytkownik "All" <all.prune@pan.not.pl> napisał w wiadomości news:h2n54e.1r8.1bellgrowl.host.eu...
[...]

e? To Ty jezdzisz (-łes) tylko po to by sie publicznie tym czesto chwalic????

--
Easy
Zielona Dziura

Data: 2009-07-04 21:19:26
Autor: All
starzenie się opon

"Easy" w news:h2nb7v$4it$1news.dialog.net.pl...
/.../

[...]

:)). A coś Ty, Easy, żandarm jakiś?? Selekcjoner motywacji
poprawnych i niepoprawnych?

Poza tym, ja się nie chwalę - ja się dzielę, tak jak Tytus dobrze mówi :).
I mam z tego radochę, niezależnie od radochy z jeżdżenia.
Myślisz, że to coś niedobrego? Objaw jakiś może?
;))

Przy okazji - dzisiaj nie było SWORAMa, ze względu na wiadomy
zlot w Karpaczu. Pozwoliłem sobie tam zajrzeć i doznać miłego
oczopląsu.

Jeśli ktoś ma ochotę, zapraszam więc na maleńką fotorelację z imprezy.
Właściwie - relację z parkingu, bo imprezowanie to tam jeszcze trwa.
Mam też 6 GB materiału filmowego, ale to .. kiedyś :).
I jak Easy pozwoli ;).

Easy
Zielona Dziura

A'propops Zielona - w Karpaczu znalazłem super sympatycznego rajdera,
który nosił znaki BACHUSA z Zielonej Góry. Może poznasz kolegę na fotce?
:)

 Zdrówko

All
KLE500 (Klara)
http://www.wirall.net/sworam/v_016.html

Data: 2009-07-04 22:09:10
Autor: Easy
starzenie się opon

Użytkownik "All" <all.prune@pan.not.pl> napisał w wiadomości news:h2oh1i.1bo.1bellgrowl.host.eu...

[...]

zwykła babska ciekawosc... ale przepraszam, juz wiecej nie bede taka ciekawska....

Data: 2009-07-05 11:54:22
Autor: All
starzenie się opon

"Easy" w news:h2octc$ph4$1news.dialog.net.pl...
/.../

Wiem, że nie jesteś w nastroju do żartów - w końcu tragedia musnęła
kogoś blisko Ciebie. Z drugiej strony wiadomo, ze kostrucha czuwa
nad każdym z nas jakoś bardziej chyba, niz nad pasażerami samolotów.
Oddajemy więc hołd poległym w bitwie zwanej życiem, i żyjemy dalej.
Jak kto potrafi...

[...]

Nie przepraszaj i nie rezygnuj z ciekawości. To jeden z napędów...:)
Mój też oczywiście. I oby nigdy nie zgasł.

Natomiast wiem już, ze "babska ciekawość" - jak piszesz - objawia
się między innymi ... czterema znakami zapytania :)).
OK. Przyjmuję do wiadomości.

Easy

All
KLE pińcet z chorongiefkom [...Norbi - dzięki!]

Data: 2009-07-04 22:15:25
Autor: Easy
starzenie się opon

[...]

tak, poznaje Tadziu.. z reszta na naszywce ma to napisane...
Pewnie przyjechał powiadomic ludzi o poniedziałkowym pogrzebie jego Brata z Klubu..

Data: 2009-07-04 15:23:07
Autor: Tytus
starzenie się opon
Siemka

***Użytkownik "All":)).
Prawdę mówiąc, nie mam jeszcze
wyrobionego zdania na temat własnych mozliwości [szczególnie,
że Easy zgasiła mój zapał SWORAMowy ;))], niemniej...

Jezdzic i pisac, nie przejmowac sie preclowaniem :)...

--
       Tytus
żółte najszybsze

Data: 2009-07-06 08:45:00
Autor: Kuczu
starzenie się opon
All pisze:

ps. dzisiaj w Karpaczu powinienem zobaczyć Kuczu, tak? :)

nie

--
Kuczu

LOUD BLACK PIPES SAVE LIVES !!
Harley Davidson FXR-C 666 Edition
www.bikepics.com/members/kuczu/87fxr/

Data: 2009-07-04 00:10:49
Autor: (pj)
starzenie się opon
All pisze:

Witam. Proste pytanko do doświadczonych eksploatatorów.
W jaki sposób starzeje się nieużywana opona?

Sybi! - Pan do Ciebie... ;-)

--

pozdr
pj

Data: 2009-07-04 06:33:31
Autor: Tytus
starzenie się opon
Siemka

***UĹźytkownik "(pj)"
 Proste pytanko do doświadczonych eksploatatorĂłw.
W jaki sposób starzeje się nieużywana opona?

Sybi! - Pan do Ciebie... ;-)

Zaraz zaraz przeca wagony nie maja opon :)

--
       Tytus
żółte najszybsze

P.S. Jak tam Opener???

Data: 2009-07-05 23:00:13
Autor: Sybi
starzenie się opon
Użytkownik "Tytus" napisał:
Sybi! - Pan do Ciebie... ;-)

Zaraz zaraz przeca wagony nie maja opon :)

No wagony nie ale motocykle to juz owszem;))
--
Pozdr
Sybi

Data: 2009-07-05 22:24:02
Autor: Sybi
starzenie się opon
Użytkownik "(pj)" napisał:
Witam. Proste pytanko do doświadczonych eksploatatorów.
W jaki sposób starzeje się nieużywana opona?

Sybi! - Pan do Ciebie... ;-)

Az takiego doswiadczenia nie mam coby za eksperta sie mienic
ale z tego co wiem to producenci do pieciu lat od daty produkcji
uwazaja opony za nowe i pelnowartosciowe, tak jak de Fresz
zreszta wczesniej napisal.
Ja podzielam takie podejscie, jezeli opona na sloncu ani pod duzym
naskiem nie lezala nic jej nie bedzie i mozna smialo zakladac.
Z doswiadczenia tez wiem, ze jezeli opony ukonczyla trzy/cztery
lata mozna w hurtowniach jakis ekstra rabat dostac bo dalsze
magazynowanie faktycznie moze skonczyc sie osiagnieciem kresu
"okresu przydatnosci do uzycia", stad takie czasem okazje na allegro.
Nie mam jednak pojecia jaki jest faktyczny kres terminu przydatnosci
trzeba by jakies labolatorium zatrudnic i jakies testy przeprowadzic
aby znalazc odpowiedz.

Zupelnie inna sprawa sa "fobie" motocyklistow na ten temat,
dla niektorych jazda na oponie dwuletniej to po prostu samobojstwo!!;))
--
Pozdr
Sybi

Data: 2009-07-06 08:59:04
Autor: Vir
starzenie się opon
Zupelnie inna sprawa sa "fobie" motocyklistow na ten temat,
dla niektorych jazda na oponie dwuletniej to po prostu samobojstwo!!;))

Przypomina mi się mój Junak kupiony gdzieś w 1992-3 roku. Żeby wydostać go z garażu gdzie stał, facet musiał odkopać z piachu podjazd i wykarczować kilkuletnie krzaki. Junak obuty był w opony Pirelli, które na bokach miały zacieki z rdzy i jakieś zielone narośla. Nie wiem, czy były to opony z lat produkcji Junaka, ale były strasznie stare. Na tych oponkach pojechałem do Mrągowa. Fakt, że po drodze tylna strzeliła na boku. Pomogło opasanie jej drutem, razem z obręczą.

Vir

Duża czarna bawarka

Data: 2009-07-06 21:22:50
Autor: Jacot
starzenie się opon
Vir <agentmarek@onet.pl> wrote:

wykarczować kilkuletnie krzaki. Junak obuty był w opony Pirelli, które na bokach miały zacieki z rdzy i jakieś zielone narośla. Nie wiem, czy były to opony z lat produkcji Junaka, ale były strasznie stare.

Sprowadzane zdaje sie w latach 70tych  - jezdze na takiej z przodu;)
Bardzo mila gumka no ale nic nie jest wieczne, bieznik ma sie ku
koncowi. No i rzecz jasna, nigdy nie lezala w bagnie ani nic z tych
rzeczy.
--
Pozdrowionka
Jacot M10