Grupy dyskusyjne   »   pl.soc.prawo   »   status tzw. "gratisów"

status tzw. "gratisów"

Data: 2013-02-20 08:11:18
Autor: geos
status tzw. "gratisów"
kupiłem usługę telekomunikacyjną w pakiecie. do pakietu dołączona była "gratisowa" inna usługa. usługa ta formalnie nie była przedmiotem umowy, ale była uwzględniona we wszystkich materiałach marketingowych firmy. możliwość korzystania z niej przekładała się na zakup pakietu telekomunikacyjnego powyżej pewnego standardu technologicznego (= pakietu droższego).

pakiet z usługą gratisową działał ponad rok. po tym czasie firma telekomunikacyjna zmieniła wymagania technologiczne potrzebne do korzystania z dodatkowej usługi i zakupiony pakiet "wypadł" z puli pakietów z dostępem do "gratisu".

czy prezentowanie informacji handlowej przez zachęcanie do zakupu droższego pakietu z oferowanym gratisem (nie będącym przedmiotem umowy...) a następnie blokowanie dostępu do gratisu poprzez zwiększenie wymagań technologicznych może być potraktowane jako wprowadzenie w błąd nabywcy czy też wszystko jest ślicznie i pięknie zgodne z prawem i dobrymi praktykami?

pozdrawiam
geos

Data: 2013-02-20 09:28:22
Autor: Gotfryd Smolik news
status tzw. "gratisów"
On Wed, 20 Feb 2013, geos wrote:

kupiłem usługę telekomunikacyjną w pakiecie. do pakietu dołączona była "gratisowa" inna usługa. usługa ta formalnie nie była przedmiotem umowy, ale była uwzględniona we wszystkich materiałach marketingowych firmy. możliwość korzystania z niej przekładała się na zakup pakietu telekomunikacyjnego powyżej pewnego standardu technologicznego (= pakietu droższego).

pakiet z usługą gratisową działał ponad rok. po tym czasie firma telekomunikacyjna zmieniła wymagania technologiczne potrzebne do korzystania z dodatkowej usługi i zakupiony pakiet "wypadł" z puli pakietów z dostępem do "gratisu".

  IMVHO, pytaniem jest:
- na jaki okres została zawarta umowa
- czy po upływie okresu można uznać że nastąpiło wypowiedzenie umowy
  ze strony usługodawcy
  *lub*
- czy jest to na tyle krótki okres, że można uznać iż odbiorca może
  "niezwłocznie" wypowiedzieć umowę.

czy prezentowanie informacji handlowej przez zachęcanie do zakupu droższego pakietu z oferowanym gratisem (nie będącym przedmiotem umowy...) a następnie blokowanie dostępu do gratisu poprzez zwiększenie wymagań technologicznych może być potraktowane jako wprowadzenie w błąd nabywcy czy też wszystko jest ślicznie i pięknie zgodne z prawem i dobrymi praktykami?

  To co napisałem wyżej zmierza do postawienia sprawy tak - czy
zainteresowany może na skutek zmiany zasad powiedzieć "to ja przestaję
korzystać".

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-02-20 10:16:32
Autor: geos
status tzw. "gratisów"
On 2013-02-20 09:28, Gotfryd Smolik news wrote:
  IMVHO, pytaniem jest:
- na jaki okres została zawarta umowa
- czy po upływie okresu można uznać że nastąpiło wypowiedzenie umowy
  ze strony usługodawcy
  *lub*
- czy jest to na tyle krótki okres, że można uznać iż odbiorca może
  "niezwłocznie" wypowiedzieć umowę.

umowa na 24 miesiące. jeśli nie nastąpi wypowiedzenie to po upływie 24 miesięcy umowa jest automatycznie przedłużana na okresy 6 miesięczne na tych samych warunkach (tj. ten sam pakiet). odnośnie pytania po "lub" to czy mógłbyś trochę wyjaśnić, nie bardzo wiem co masz na myśli. ogólnie umowę można wypowiedzieć na miesiąc przed.

  To co napisałem wyżej zmierza do postawienia sprawy tak - czy
zainteresowany może na skutek zmiany zasad powiedzieć "to ja przestaję
korzystać".

wydaje mi się, że kruczkiem jest to, że usługa nie jest przedmiotem umowy. znalazłem adekwatny przykład z bieżącej oferty operatora:

http://www.vectra.pl/paczki/telewizja

przewiń do paczki TV Platynowy z HD + 5 Mb/s + Rozmowy 30, wybierz szczegóły: widać usługę tvonline. po prawej stronie widać: tvonline gratis. czy jako potencjalny klient mogę przypuszczać, że otrzymam tvonline w tej paczce? wydaje mi się, że tak.

a teraz kliknij na tvonline: jest informacja, że na usługę tvonline trzeba mieć wykupiony tv >= złoty (platynowy spełnia) i internet co najmniej 8 Mb/s. ta paczka jest 5Mbit wiec nie spełnia wymagań technicznych usługi tvonline. tvonline nie będzie możliwy, o czym klient przekona się podczas próby korzystania: blokada. czy wszystko jest OK w prezentacji i późniejszej realizacji takiej oferty?

pozdrawiam
geos

Data: 2013-02-20 16:56:44
Autor: Gotfryd Smolik news
status tzw. "gratisów"
On Wed, 20 Feb 2013, geos wrote:

On 2013-02-20 09:28, Gotfryd Smolik news wrote:
  *lub*
- czy jest to na tyle krótki okres, że można uznać iż odbiorca może
  "niezwłocznie" wypowiedzieć umowę.

umowa na 24 miesiące. jeśli nie nastąpi wypowiedzenie to po upływie 24 miesięcy umowa jest automatycznie przedłużana na okresy 6 miesięczne na tych samych warunkach (tj. ten sam pakiet). odnośnie pytania po "lub" to czy mógłbyś trochę wyjaśnić, nie bardzo wiem co masz na myśli. ogólnie umowę można wypowiedzieć na miesiąc przed.

  Ano miałem na myśli to, że przedłużanie skokami po 6 miesięcy to
IMO nie jest możliwość do "prawie niezwłocznego" wypowiadania umowy.
  Do reszty się chwilowo nie odnoszę :)

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-02-20 17:07:07
Autor: Bydlę
status tzw. "gratisów"
On 2013-02-20 08:11:18 +0100, geos <geos@SPAMPRECZ.autograf.pl> said:

kupiłem usługę telekomunikacyjną w pakiecie.
                                   ^^^^^^^^^^^

 sługa ta (...)nie była przedmiotem umowy
                 ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

A mógłbyś ustalić jednolitą wersję zdarzeń?



--
Bydlę

Data: 2013-02-20 19:11:23
Autor: geos
status tzw. "gratisów"
On 2013-02-20 17:07, Bydlę wrote:
On 2013-02-20 08:11:18 +0100, geos <geos@SPAMPRECZ.autograf.pl> said:

kupiłem usługę telekomunikacyjną w pakiecie.
                                   ^^^^^^^^^^^

 sługa ta (...)nie była przedmiotem umowy
                 ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

A mógłbyś ustalić jednolitą wersję zdarzeń?

kolejne wystąpienia wyrazu "usługa" w różnych odmianach oznacz jak następuje: X, Y, Y, Y, Y. będzie wtedy czytelniej.

pozdrawiam,
geos

Data: 2013-02-20 22:47:11
Autor: Bydlę
status tzw. "gratisów"
On 2013-02-20 19:11:23 +0100, geos <geos@SPAMPRECZ.autograf.pl> said:

On 2013-02-20 17:07, Bydlę wrote:
On 2013-02-20 08:11:18 +0100, geos <geos@SPAMPRECZ.autograf.pl> said:

kupiłem usługę telekomunikacyjną w pakiecie.
                                   ^^^^^^^^^^^

 sługa ta (...)nie była przedmiotem umowy
                 ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

A mógłbyś ustalić jednolitą wersję zdarzeń?

kolejne wystąpienia wyrazu "usługa" w różnych odmianach oznacz jak następuje: X, Y, Y, Y, Y. będzie wtedy czytelniej.

To raz jeszcze: usługa była w pakiecie, czy nie była przedmiotem umowy?
Bo jeśli pierwsze, to jest w treści umowy wymieniona - jeśli drugie, to nie.


Więc jak było?
Kupiłeś usługę, czy nie?
(pamiętaj, że wyraz GRATIS służy tylko do odbierania rozumu klientowi - nie zmienia faktu, że klient to (rzecz/usługę) KUPUJE)

--
Bydlę

Data: 2013-02-20 22:59:44
Autor: geos
status tzw. "gratisów"
On 2013-02-20 22:47, Bydlę wrote:
To raz jeszcze: usługa była w pakiecie, czy nie była przedmiotem umowy?
Bo jeśli pierwsze, to jest w treści umowy wymieniona - jeśli drugie, to
nie.

tak jak napisałem wcześniej, usługa(Y) nie jest przedmiotem umowy. stanowi jednak część oferty handlowej na podstawie której klient podejmuje decyzję o zakupie (patrz późniejszy przykład bieżącej oferty operatora). taka prezentacja oferty, tj. "gratis" z wykrzyknikiem + wymienienie jej jako atrybut oferty (bo są pakiety bez tej gratisowej usługi(Y)) nie przekłada się na dostępność tej usługi(Y). dlatego pytam, czy taka prezentacja oferty handlowej jest zgodna z prawem i dobrymi praktykami czy też bliżej jej do manipulacji i wprowadzenia w błąd.

pozdrawiam,
geos

Data: 2013-02-24 15:56:28
Autor: Bydlę
status tzw. "gratisów"
On 2013-02-20 22:59:44 +0100, geos <geos@SPAMPRECZ.autograf.pl> said:

On 2013-02-20 22:47, Bydlę wrote:
To raz jeszcze: usługa była w pakiecie, czy nie była przedmiotem umowy?
Bo jeśli pierwsze, to jest w treści umowy wymieniona - jeśli drugie, to
nie.

tak jak napisałem wcześniej, usługa(Y) nie jest przedmiotem umowy.

Czyli tak samo jak prasowanie garnituru.
To ułatwia ocenę: czy doszło do złamania warunków umowy, czy też nie...






--
Bydlę

status tzw. "gratisów"

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona