strefa płatnego parkowania a wykroczen ie

Data: 2009-09-28 10:14:29
Autor: kuba
strefa płatnego parkowania a wykroczen ie
http://www.rp.pl/artykul/332008,368366_Nie_placisz___popelniasz_wykroczenie.html

Ciekawy jestem, co s±dzicie o tym orzeczeniu SN-u. Moim zdaniem jest do¶ć absurdalne.

"Z kolei odpłatno¶ć za postój w strefie płatnego parkowania takiego wpływu na bezpieczeństwo nie wykazuje, a samo jej istnienie wynika z uchwały miejscowej rady. Mimo to parkowanie bez uiszczenia opłaty stanowi naruszenie zakazu wyrażonego tym znakiem."

Je¶li nie wykazuje wpływu na bezpieczeństwo, to na czym miałaby polegać szkodliwo¶ć społeczna, wymagana przez art. 1 KW? Chyba na uszczupleniu dochodów lokalnej kasy. Od kiedy niezastosowanie się do wyjętego z kontekstu przepisu czę¶ci szczegółowej stanowi wykroczenie?

Poza tym, jak strażnicy gminni mieliby interpretować, czy kto¶ opłatę ui¶cił i w ten sposób zastosował się do znaku? Przez sprawdzanie, czy bileciki leż± za szyb±? A jak potem ui¶cił opłatę dodatkow± to co?

Nie mogę uwierzyć, że SN co¶ takiego popełnił...

--
kuba

Data: 2009-09-28 10:19:09
Autor: kuba
kuba pisze:
[...]

W ogóle to wystarczy spojrzeć na sam tytuł rozdziału XI KW.
"Wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu i porz±dkowi w komunikacji"

Jest co¶ takiego jak przedmiot ochrony rodzajowej, czy jak to się tam nazywa. To s± chyba podstawy prawa karnego/wykroczeń...

--
kuba

Data: 2009-09-28 11:44:12
Autor: SDD
strefa płatnego parkowania a wykroczenie

Użytkownik "kuba" <pan_dziendobry@o2.pl> napisał w wiadomo¶ci news:h9prhs$96b$2inews.gazeta.pl...

"Wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu i porz±dkowi w komunikacji"

Czym dla Ciebie jest ow "porzadek"?
Bo dla mnie, m.in. przestrzeganiem zasad ustanowionych np. przez lokalny samorzad.

Pozdrawiam
SDD

Data: 2009-09-28 16:43:33
Autor: Michał
strefa płatnego parkowania a wykroczenie
Znak, o którym mowa w artykule (D-44) nie jest znakiem ZAKAZU ani znakiem NAKAZU, więc nie można się do niego zastosować lub nie zastosować.

Pozdrawiam,
Michał

Data: 2009-09-28 16:46:42
Autor: Liwiusz
Michał pisze:
Znak, o którym mowa w artykule (D-44) nie jest znakiem ZAKAZU ani znakiem NAKAZU, więc nie można się do niego zastosować lub nie zastosować.

   Mam wrażenie, że tego typu problem pojawił się niedługo po wprowadzeniu strefy płatnego parkowania. Czyżby istniał aż do dzi¶?

--
Liwiusz

Data: 2009-09-28 17:07:09
Autor: kuba
Liwiusz pisze:
Michał pisze:
[...]

A czy został on jako¶ rozwi±zany, bo się nie orientuję z racji młodego wieku w problemach prawnych z tak zamierzchłych czasów?;)

--
kuba

Data: 2009-09-28 17:19:12
Autor: 'Tom N'
kuba w <news:h9qjet$jn2$1inews.gazeta.pl>:

http://lmgtfy.com/?q=D-44+wyrok

--
Tomasz Nycz
[priv-- >>X-Email]

Data: 2009-09-28 23:55:10
Autor: SDD
strefa płatnego parkowania a wykroczenie

Użytkownik "Michał" <mbierwia_NOSPAM_@o2.pl> napisał w wiadomo¶ci news:h9qi74$pg7$1atlantis.news.neostrada.pl...
Znak, o którym mowa w artykule (D-44) nie jest znakiem ZAKAZU ani znakiem NAKAZU, więc nie można się do niego zastosować lub nie zastosować.

Hmmmm, znak A-7 na ten przyklad tez nie jest znakiem zakazu ani nakazu, a jednak na codzien wypada sie do niego jednak zastosowac.

Pozdrawiam
SDD

Data: 2009-09-29 10:08:57
Autor: Michał
strefa płatnego parkowania a wykroczenie
Hmmmm, znak A-7 na ten przyklad tez nie jest znakiem zakazu ani nakazu, a jednak na codzien wypada sie do niego jednak zastosowac.

Tak, bo używamy logicznego rozumowania. Do A-7 jesteśmy w stanie się zastosować: _ustąp_ pierwszeństwa przejazdu.
A co można podpiąć pod D-44?
Inaczej: kiedy się do tego znaku zastosowałem, a kiedy nie zastosowałem: jadąc, czy stojąc?

Pozdrawiam
SDD

Pozdrawiam,
Michał

Data: 2009-09-29 10:34:06
Autor: kuba
Michał pisze:
[...]

Ten problem akurat faktycznie został w judykaturze rozwiązany.

Zdaniem sądu warstwa informacyjna znaku strefa płatnego parkowania jest jednoznaczna. Znakuje się nim miejsce, na którym postój pojazdu jest płatny. Jednak opisując treść tego znaku, legislator zawarł w przepisie par. 58 ust. 4 rozporządzenia z 31 lipca 2002 r. o znakach i sygnałach drogowych dyrektywę znacznie dalej idącą niż tylko prostą informację o odpłatności za postój pojazdu w takiej strefie (Dz.U. nr 170, poz. 1393). Stwierdził, że w takiej strefie zabroniony jest postój pojazdu bez wniesienia opłaty. Sąd Najwyższy akceptuje rozwiązania legislacyjne, zgodnie z którymi znamiona wykroczenia są regulowane przez akty rangi podstawowej.

Zdaniem SN brak jest podstaw do budowania argumentacji opartej na założeniu, że znak strefa płatnego parkowania zawiera jedynie informację o strefie, zaś źródłem obowiązku uiszczenia opłaty za parkowanie w takiej strefie jest wyłącznie stosowna uchwała rady gminy (rady miasta).

Podobne wnioski płyną z cytowanego orzeczenia TK.

--
kuba

Data: 2009-09-28 23:31:59
Autor: Robert Tomasik
strefa płatnego parkowania a wykroczenie

Użytkownik "kuba" <pan_dziendobry@o2.pl> napisał w wiadomo¶ci news:h9pr96$96b$1inews.gazeta.pl...
[...]

Moim zdaniem autor zacytowanego przez Ciebie artykułu Ľle zinterpretował zacytowane przez siebie orzeczenie s±du. S±d stanowiska jednoznacznego nie zaj±ł i to powinno co najmniej dziennikarzowi dać co¶ do my¶lenia, zanim popełnił swój artykuł. W skrócie s±d uznał, że samo parkowanie ma istotne znaczenie dla bezpieczeństwa ruchu. Odpłatno¶ć już takiego wpływu nie wykazuje. Parkowanie stanowi naruszenie zakazu wyrażonego znakiem. Ale przecież s±d nie uznał, że stanowi wykroczenie! A przynajmniej zacytowanym fragmencie tego nie ma.

By można było kieruj±cego za brak opłaty ¶cigać na mocy art. 92§1 kw, to nie tylko musi mieć miejsce niezastosowanie się do stosownego znaku, ale przecież również przykładowo zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu - a tego jak sam s±d zauważył brak. Pytanie, czy mnie można się tu dopatrzyć zagrożenia dla porz±dku w komunikacji? Ale tej kwestii s±d jako¶ nie podj±ł i nadal nie wiadomo, o co chodzi. Moim zdaniem orzeczenie absolutnie nic do sprawy nie wniosło i nadal nie wiadomo tak naprawdę, czy jest to wykroczenie, czy nie.

Data: 2009-09-29 00:06:28
Autor: 'Tom N'
Robert Tomasik w <news:h9radg$3kj$1inews.gazeta.pl>:

Moim zdaniem orzeczenie absolutnie nic do sprawy nie wniosło i nadal nie wiadomo tak naprawdę, czy jest to wykroczenie, czy nie.

Uważasz, że SN orzeczeniem miałby podważać wyrok TK? --
Tomasz Nycz
[priv-- >>X-Email]

Data: 2009-09-29 10:38:40
Autor: kuba
'Tom N' pisze:
[...]

Zauważ, że TK orzeka tylko o zgodności norm prawnych z konstytucją. Nie bardzo rozumiem na czym miałoby polegać to podważenie. Mogłoby chyba tylko na zastosowaniu normy, o której TK orzekł, że zgodna nie jest ;>

Cytat z samego wyroku, który znalazłem dzięki tobie:

"Tak zadane pytanie nie jest już jednak pytaniem o kontrolę zgodności prawa, ale pytaniem o interpretację (wykładnię) art. 92 § 1 k.w. Pytanie prawne zmierza więc w tej mierze w kierunku swoistego „upewnienia się” przez Sąd, czy zakres zastosowania art. 92 § 1 k.w. obejmować winien również sytuację nieprzestrzegania znaku drogowego opisanego w § 58 ust. 4 zaskarżonego rozporządzenia. Jest oczywiste, że przesądzenie (nie)zgodności § 58 ust. 4 zaskarżonego rozporządzenia z art. 1 ustawy rzutuje w sposób bezpośredni na ten zakres, jednakże nie można przyjąć, aby to właśnie Trybunał Konstytucyjny był organem legitymowanym do wypowiadania się w tej mierze w formie merytorycznego orzeczenia."

Zauważ, że TK tego wątku w ogóle nie podejmuje, bo jest niekompetentny. Czy zostaje popełnione wykroczenie powinien zdecydować sąd powszechny; nie ma tutaj pola do konfliktów kompetencyjnych.

--
kuba

Data: 2009-09-29 10:14:46
Autor: kuba
Robert Tomasik pisze:

[...]

To prawda, a nie mogę niestety dotrzeć do uzasadnienia tego orzeczenia.
Znalazłem za to jeszcze jeden artykuł:
http://prawo.gazetaprawna.pl/orzeczenia/355938,niewniesienie_oplaty_za_parkowanie_pojazdu_jest_wykroczeniem.html
W sumie jeden z Rzepy a drugi z Gazety Prawnej, czyli pozycji do, których można mieć największe zaufanie je¶li chodzi o kwestie prawne (innych w ogóle nie czytuję, bo jestem ¶wiadomy wypisywanych tam debilizmów;) ).
"Nieuiszczenie opłaty za parking jest więc karalne na mocy kodeksu wykroczeń. Według artykułu 92 tej ustawy, kto nie stosuje się do znaku lub sygnału drogowego, podlega karze grzywny albo karze nagany." - być może jest to po prostu nieuprawniony wniosek p. Katarzyny Wójcik-Adamskiej.
Napiszę do niej mejla, może pode¶le mi tekst orzeczenia i ew. wyja¶ni, co miała na my¶li.

--
kuba

strefa płatnego parkowania a wykroczen ie