Data: 2011-03-01 10:03:20 | |
Autor: MZ | |
światła w dzień - czy takie rozwiązanie bedzie wykonalne i legalne | |
W związku z tym, że po włączeniu świateł dość mocno przygasają zegary
(Toyota Corolla) co w dzień przy ostrym słońcu robi je niemal niewidoczne zastanawiam się nad dołożeniem dodatkowego obwodu do "automagicznego" włączania świateł. Idealnym wydaje mi się zrobienie obwodu który będzie włączać przednie światła pozycyjne i mijania (to na pewno) i ewentualnie tylne, ale nie włączać np. oświetlenia tablicy itp oraz przede wszystkim nie przygaszać podświetlenia konsoli. Światła włączałyby się po przekręceniu stacyjki, oczywiście w momencie zapadania zmierzchu trzeba by przekręcać przełącznik świateł na włączone. I teraz 3 pytania: 1. może ktoś się próbował w to bawić? czy w ogóle wykonalne i jak bardzo skomplikowane? 2. czy da się odseparować przednie i tylne światła od reszty żarówek? 3. czy zgodnie z aktualnymi przepisami nie mając dedykowanych świateł do jazdy w dzień (LR na kloszach) można włączać tylko przednie światła (mijania + pozycyjne) a nie włączać tylnych - czy to przejdzie np. u diagnosty? -- pozdrawiam MZ |
|
Data: 2011-03-01 02:24:33 | |
Autor: Mateusz | |
światła w dzień - czy takie rozwiązanie bedzie wykonalne i legalne | |
On 1 Mar, 10:03, MZ <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl> wrote:
Też jeżdżę toyotą (yaris) i mam dokładnie tak samo jak ty. Tyle, że u mnie jest tak, że wyświetlacz mogę sobie doświetlić na żądanie. Ostatnio nawet odkryłem, że jak przycisnę jeden z przycisków na bloku komputera (chyba mode) to mi wygasza całe oświetlenie (oprócz wyświetlacza głównego). Jeżeli chodzi o Twój patent, to nie znam się na tyle na elektryce ale jak znam życie to mógłbyś spróbować popytać na elektrodzie i motonews. |
|
Data: 2011-03-01 10:09:08 | |
Autor: Wmak | |
światła w dzień - czy takie rozwiązanie bedzie wykonalne i legalne | |
MZ <mcold0[wyt]@poczta.onet.pl> napisał(a):
3. czy zgodnie z aktualnymi przepisami nie mając dedykowanych świateł doNiedopuszczalne. Ze światłami mijania i drogowymi muszą świecić pozycyjne i oświetlenie tablicy rejestracyjnej. -- |
|
Data: 2011-03-01 10:42:27 | |
Autor: Dykus | |
światła w dzień - czy takie rozwiązanie bedzie wykonalne i legalne | |
Witam,
W dniu 2011-03-01 10:03, MZ pisze: W związku z tym, że po włączeniu świateł dość mocno przygasają zegary Aż tak przygasają?! Może masz niesprawny układ elektryczny (spadki napięć na złączach)? Przy wyższych obrotach też przygasają? A nie prościej będzie zaingerować w układ podświetlania zegarów i stabilizować napięcie zasilania tych żarówek podświetlających? W wersji E11 jest regulacja podświetlenia. Albo zrobiłbym stabilizację tego +12V na potrzeby żarówek, albo przeszedł na niższe napięcie (np. +6V) i zmienił żarówki na 6V... To takie luźne dywagacje. Jak dobrze pójdzie do skończyłoby się na wyjęciu zegarów i nie ingerowaniu w układ oświetlenia samochodu... -- Pozdrawiam, Dykus. |
|
Data: 2011-03-01 11:05:03 | |
Autor: MZ | |
światła w dzień - czy takie rozwiązanie bedzie wykonalne i legalne | |
W dniu 2011-03-01 10:42, Dykus pisze:
W związku z tym, że po włączeniu świateł dość mocno przygasają zegary Elektryka jest OK, zachowują się "standardowo". Mechanik twierdzi że ten typ tak ma. Jest regulacja podświetlenia i można podkręcić na max i wtedy końcowy efekt podświetlenia jest taki sam jak przy wyłączonych światłach. Chciałem sobie po prostu ułatwić życie ;) a przy okazji zautomatyzować włączanie świateł a wychodzi że to większa operacja.Dzięki za poradę. -- pozdrawiam MZ |
|
Data: 2011-03-01 11:42:14 | |
Autor: Dykus | |
światła w dzień - czy takie rozwiązanie bedzie wykonalne i legalne | |
Witam,
W dniu 2011-03-01 11:05, MZ pisze: Elektryka jest OK, zachowują się "standardowo". Mechanik twierdzi że ten Ok, źle Cię zrozumiałem. Z ciekawości - te dwie nastawy, dla włączonych i wyłączonych świateł, są zapamiętywane oddzielnie? Czy jedna to zawsze np. 50% drugiej? -- Pozdrawiam, Dykus. |
|
Data: 2011-03-01 11:47:20 | |
Autor: MZ | |
światła w dzień - czy takie rozwiązanie bedzie wykonalne i legalne | |
W dniu 2011-03-01 11:42, Dykus pisze:
Ok, źle Cię zrozumiałem.Hmm..to są dwie nastawy? Muszę to dokładnie sprawdzić, wydawało mi się że przy wyłączonych światłach regulacja się nie pojawia, dopiero po włączeniu świateł. -- MZ |
|
Data: 2011-03-01 11:10:31 | |
Autor: neoniusz | |
światła w dzień - czy takie rozwiązanie bedzie wykonalne i legalne | |
W dniu 11-03-01 10:42, Dykus pisze:
W związku z tym, że po włączeniu świateł dość mocno przygasają zegary Chyba w wielu autach tak jest. Po prostu auto mysli, ze jak wlaczasz swiatla, to jest ciemno i przygasza troche zegary (a takze wszystkie kontrolki i ekran od nawigacji, klimy, radia itd., zeby nie razily w nocy. U mnie tez tak jest - auto z koncernu Toyoty. Dodatkowo jak auto wykryje, ze na zewnatrz jest ciemno to jeszcze troche je przygasza. Oczywiscie mozna to regulowac pokretelkiem. U mnie nie ma tego problemu, bo widze zegary w dzien, nawet w ostrym sloncu. |
|
Data: 2011-03-01 11:40:54 | |
Autor: Dykus | |
światła w dzień - czy takie rozwiązanie bedzie wykonalne i legalne | |
Witam,
W dniu 2011-03-01 11:10, neoniusz pisze: Chyba w wielu autach tak jest. Po prostu auto mysli, ze jak wlaczasz Jeśli tak, to ok. Myślałem, że Autorowi wątku przygasają np. z powodu zbyt dużego obciążenia alternatora (spadek napięcia). Ale jeśli nie, to chyba ciężko będzie coś prosto wykombinować... Może dorzucić jakiś dodatkowy zestaw żarówek... ;) -- Pozdrawiam, Dykus. |
|
Data: 2011-03-01 12:34:10 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
światła w dzień - czy takie rozwiązanie bedzie wykonalne i legalne | |
W dniu 2011-03-01 10:03, MZ pisze:
W związku z tym, że po włączeniu świateł dość mocno przygasają zegary Myślę że mniej kłopotliwe będzie zawalczenie z układem ściemniacza. Skoro masz regulację podświetlenia to równolegle ze ściemniaczem można dać włącznik z ewentualnym opornikiem (pewnie niepotrzebnym jeżeli chcesz żeby świeciło na maksa). Wtedy włącznikiem sobie będziesz zmieniał podświetlenie wskaźników. Takie rozwiązanie seryjnie stosuje Suzuki. Możesz też zrobić przegląd rozwiązań automatycznego włączania świateł mijania, tak żeby świeciły się nawet wtedy kiedy nie są włączone włącznikiem - często w tej pozycji nie jest ściemniana deska rozdzielcza. Wtedy jeździsz zawsze na światłach, a włącznikiem zmieniasz jedynie jasność podświetlenia dzień/noc. 2. czy da się odseparować przednie i tylne światła od reszty żarówek? To zależy. W starych samochodach będą równolegle połączone światła postojowe. Mijania już nie. W nowoczesnych na CAN pewnie bez problemu, z kolei tam bym się spodziewał problemów ze strony jakiegoś układu sprawdzającego czy żarówki są sprawne. 3. czy zgodnie z aktualnymi przepisami nie mając dedykowanych świateł do Nie - jest niezgodne z przepisami. Jak mijania, to świeci się wszystko. Sam przód się może świeci jak masz dzienne. Chodzi o to żeby nie przegapić zapadnięcia zmroku - bo jadąc na samych mijaniach Tobie będzie jasno z przodu, a z tyłu nie będziesz miał świateł. Serwis Peugeota co prawda twierdzi inaczej, ale są tu odosobnieni ;) |
|
Data: 2011-03-01 12:36:46 | |
Autor: Robert RÄdziak | |
ĹwiatĹa w dzieĹ - czy takie rozwiÄ zanie bedzie wykonalne i legalne | |
On Tue, 01 Mar 2011 12:34:10 +0100, Tomasz Pyra
<hellfire@spam.spam.spam> wrote: W nowoczesnych na CAN pewnie bez problemu, z kolei tam bym się spodziewał problemów ze strony jakiegoś układu sprawdzającego czy żarówki są sprawne. W takich można i należy się wywiedzieć, czy nie wystarczy aktywować funkcji świateł dziennych, zamiast rzeźbić w makaronie. r. -- _________________________________________________________________ robert rędziak e36/5 323ti mailto:giekao-at-gmail-dot-com I hope they don't fart at Greenpeace. That's bad for Gaia. |
|
Data: 2011-03-01 12:45:47 | |
Autor: MZ | |
światła w dzień - czy takie rozwiązanie bedzie wykonalne i legalne | |
W dniu 2011-03-01 12:34, Tomasz Pyra pisze:
Myślę że mniej kłopotliwe będzie zawalczenie z układem ściemniacza.Oj chyba niestety nie. Skoro masz regulację podświetlenia to równolegle ze ściemniaczem możnaŚciemniacz nie jest realizowany tradycyjnie (potencjometrem) tylko jest to jedna z funkcji zintegrowana z przełącznikiem licznika km, w każdym razie przełączanie jest cyfrowe, poprzez wybranie pojedynczymi naciśnięciami dynksa od licznika km funkcji regulacji podświetlenia i przytrzymanie aż się ustawi odpowiednia wartość. Strach kombinować. Możesz też zrobić przegląd rozwiązań automatycznego włączania światełTo chyba będzie jedyne sensowne rozwiązanie. W Focusie mam fabrycznie/dealersko światła na stałe załączone ale żeby użyć długich trzeba przekręcić włącznik na pozycję "światła mijania". Takie coś mi pasuje, pogooglam w tym kierunku (chyba że ktoś z grupowiczów ma sprawdzone rozwiązanie to ja chętnie). 3. czy zgodnie z aktualnymi przepisami nie mając dedykowanych świateł do No to pytanie nr 2 przestało mieć rację bytu. Dzięki za wyczerpującą odpowiedź:) -- pozdrawiam MZ |
|
Data: 2011-03-01 20:34:25 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
światła w dzień - czy takie rozwiązanie bedzie wykonalne i legalne | |
W dniu 2011-03-01 12:45, MZ pisze:
Ściemniacz nie jest realizowany tradycyjnie (potencjometrem) tylko jest Etam strach, ale faktycznie to sprawę komplikuje. Na końcu gdzieś tam jest jakiś układ regulujący napięcie zasilające podświetlenie. No i trzeba równolegle z nim dać włącznik. Tyle że znalezienie może nie być takie łatwe, zwłaszcza nie mając schematów. Możesz też zrobić przegląd rozwiązań automatycznego włączania światełTo chyba będzie jedyne sensowne rozwiązanie. W Focusie mam Poszukaj tutaj: http://www.forum.corollaclub.org/ |
|
Data: 2011-03-01 13:37:03 | |
Autor: to | |
światła w dzień bedzie wykonalne i legalne | |
begin MZ
W zwiÄ zku z tym, Ĺźe po wĹÄ czeniu ĹwiateĹ doĹÄ mocno przygasajÄ zegary MoĹźe po prostu idĹş do okulisty? -- "An intelligent man is sometimes forced to be drunk to spend time with his fools." -- Ernest Hemingway |
|
Data: 2011-03-01 14:09:39 | |
Autor: Kresowiak | |
światła w dzień - czy takie rozwiązanie bedzie wykonalne i legalne | |
to <to@abc.xyz> napisał(a):
begin MZ Nie uważasz, że do okulisty powinien iśc ten, kto nie widzi samochodów bez świateł w dzień? -- |
|
Data: 2011-03-01 14:32:14 | |
Autor: to | |
światła w dzień bedzie wykonalne i legalne | |
begin Kresowiak
Nie uwaĹźasz, Ĺźe do okulisty powinien iĹc ten, kto nie widzi samochodĂłw UwaĹźam i co w zwiÄ zku z tym? -- "An intelligent man is sometimes forced to be drunk to spend time with his fools." -- Ernest Hemingway |
|
Data: 2011-03-01 15:03:54 | |
Autor: MZ | |
ĹwiatĹa w dzieĹ - czy takie rozwiÄ zanie bedzie wykonalne i legalne | |
W dniu 2011-03-01 14:37, to pisze:
MoĹźe po prostu idĹş do okulisty?MoĹźe po prostu nie udzielajÄ siÄ nie majÄ c zielonego pojÄcia o pewnych "cechach" danego samochodu? Problem z podĹwietleniem po wĹÄ czeniu ĹwiateĹ jest w E12 powszechnie zauwaĹźany, opisany chociaĹźby tutaj http://www.motoforum.pl/19/corolla.html i kilkanaĹcie razy na forum Toyoty. To nie jest moje subiektywne odczucie, jak zresztÄ napisaĹ juĹź ktoĹ wyĹźej. -- MZ |
|
Data: 2011-03-01 14:15:13 | |
Autor: Kresowiak | |
światła w dzień - czy takie rozwiązanie bedzie wykonalne i legalne | |
MZ <mcold0[wyt]@poczta.onet.pl> napisał(a):
W dniu 2011-03-01 14:37, to pisze: Ten artykuł pisał jakiś idiota. "Widzieć zegary albo być widocznym, oto jest pytanie" - rozwaliło mnie to po prostu. Jak można w dzień być niewidocznym? -- |
|
Data: 2011-03-01 15:36:03 | |
Autor: MZ | |
światła w dzień - czy takie rozwiązanie bedzie wykonalne i legalne | |
W dniu 2011-03-01 15:15, Kresowiak pisze:
Ten artykuł pisał jakiś idiota.Proszę, nie róbmy kolejnego flejma "czy rzeczywiście trzeba jeździć cały rok na światłach". Nie o to też mi chodzi, jest jak jest, zmienić się pewnie długo nie zmieni, więc szukam możliwości poprawienia widoczności zegarów. Zastosowane rozwiązanie naprawdę jest efektowne, w normalny dzień nie ma problemów, ale jeśli słońce świeci np. tak jak dziś to zegary widać kiepsko. Zanim zaczniesz kogoś nazywać idiotą weź pod uwagę, że ten tekst powstawał w okolicach 2002-2003 roku, gdy jeszcze nikomu się nie śniło, że wejdzie ten przepis o całodobowym świeceniu. Podejrzewam, że autor bardziej "pił" do ludzi którzy nie włączali świateł w zimie i wieczorem. -- MZ |
|
Data: 2011-03-01 16:07:50 | |
Autor: J.F. | |
wiatła w dzień - czy takie rozwišzanie bedzie wykonalne i legalne | |
On Tue, 01 Mar 2011 15:36:03 +0100, MZ wrote:
Zanim zaczniesz kogoś nazywać idiotą weź pod uwagę, że ten tekst Juz wtedy trzeba bylo swiecic w zimie. J. |
|
Data: 2011-03-01 22:02:03 | |
Autor: Kresowiak | |
światła w dzień - czy takie rozwiązanie bedzie wykonalne i legalne | |
MZ <mcold0[wyt]@poczta.onet.pl> napisał(a):
W dniu 2011-03-01 15:15, Kresowiak pisze: Przecież jest napisane "w słoneczne dni". -- |
|
Data: 2011-03-01 14:34:20 | |
Autor: to | |
światła w dzień bedzie wykonalne i legalne | |
begin MZ
MoĹźe po prostu nie udzielajÄ siÄ nie majÄ c zielonego pojÄcia o pewnych No i co z tego? KtoĹ, kto nie widzi w dzieĹ niepodĹwietlonych zegarĂłw powinien zdecydowanie odwiedziÄ okulistÄ. -- "An intelligent man is sometimes forced to be drunk to spend time with his fools." -- Ernest Hemingway |
|
Data: 2011-03-01 15:43:13 | |
Autor: MZ | |
ĹwiatĹa w dzieĹ - czy takie rozwiÄ zanie bedzie wykonalne i legalne | |
W dniu 2011-03-01 15:34, to pisze:
Zanim znĂłw napiszesz bzdurÄ racz chociaĹź popatrzeÄ jak wyglÄ dajÄ zegary w E12 zanim przekrÄcisz stacyjkÄ. Tylko raz. Pewnie nie masz jak, to ci wklejÄ http://allegro.pl/toyota-corolla-e12-zegary-licznik-benzyna-03-i1442006957.html albo http://allegro.pl/licznik-zegary-toyota-corolla-e12-1-4-1-6vvt-i-i1481478485.html Wszystko Ĺwietnie widaÄ, prawda? To teraz zakonotuj sobie, Ĺźe te zegary muszÄ byÄ podĹwietlane (po przekrÄceniu stacyjki) Ĺźeby w ogĂłle coĹ na nich zobaczyÄ, a wĹÄ czenie ĹwiateĹ powoduje Ĺźe to podĹwietlenie przeĹÄ cza siÄ w tryb nocny. I co, lecisz juĹź do okulisty? -- MZ |
|
Data: 2011-03-01 14:53:57 | |
Autor: to | |
światła w dzień bedzie wykonalne i legalne | |
begin MZ
Zanim znĂłw napiszesz bzdurÄ racz chociaĹź popatrzeÄ jak wyglÄ dajÄ zegary Ja widzÄ doskonale, a Ty nie? -- "An intelligent man is sometimes forced to be drunk to spend time with his fools." -- Ernest Hemingway |
|
Data: 2011-03-01 22:22:53 | |
Autor: jerry | |
ĹwiatĹa w dzieĹ - czy takie rozwiÄ zanie bedzie wykonalne i legalne | |
UĹźytkownik "to" napisaĹ w wiadomoĹci news:4d6d03ec$0$2507$65785112news.neostrada.pl...
No i co z tego? KtoĹ, kto nie widzi w dzieĹ niepodĹwietlonych zegarĂłw powinien zdecydowanie odwiedziÄ okulistÄ. A ty juĹź siÄ wybraĹeĹ? Jaki stopieĹ Ĺlepoty u ciebie okreĹliĹ? konia z rzÄdem temu kto w yarisie zobaczy wskazania tablicy przy wyĹÄ czonym zasilaniu. |
|
Data: 2011-03-01 22:03:27 | |
Autor: to | |
światła w dzień bedzie wykonalne i legalne | |
begin jerry
konia z Gdzie mogÄ siÄ po to zwierze zgĹosiÄ? -- "An intelligent man is sometimes forced to be drunk to spend time with his fools." -- Ernest Hemingway |
|
Data: 2011-03-01 23:21:09 | |
Autor: jerry | |
ĹwiatĹa w dzieĹ - czy takie rozwiÄ zanie bedzie wykonalne i legalne | |
UĹźytkownik "to" <to@abc.xyz> napisaĹ w wiadomoĹci news:4d6d6d2f$0$2453$65785112news.neostrada.pl...
begin jerryod razu do mnie. jak tylko odczytasz wyĹwietlacz bez zasilania. |
|
Data: 2011-03-01 22:18:24 | |
Autor: jerry | |
światła w dzień - czy takie rozwiązanie bedzie wykonalne i legalne | |
Użytkownik "MZ" napisał w wiadomości news:ikicop$klm$1news.onet.pl...
W związku z tym, że po włączeniu świateł dość mocno przygasają zegaryStandardowe obniżenie jaskrawości tablicy przy włączoych światłach czyli domyślnie przy jeździe nocnej. W yarisce jest dodatkowy przycisk przywracający pełną jaskrawość wyświetlacza przy włączonych światłach. |