Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.samochody   »   światła w dzień - czy takie rozwiązanie bedzie wykonalne i legalne

światła w dzień - czy takie rozwiązanie bedzie wykonalne i legalne

Data: 2011-03-01 12:34:10
Autor: Tomasz Pyra
światła w dzień - czy takie rozwiązanie bedzie wykonalne i legalne
W dniu 2011-03-01 10:03, MZ pisze:
W związku z tym, że po włączeniu świateł dość mocno przygasają zegary
(Toyota Corolla) co w dzień przy ostrym słońcu robi je niemal
niewidoczne zastanawiam się nad dołożeniem dodatkowego obwodu do
"automagicznego" włączania świateł. Idealnym wydaje mi się zrobienie
obwodu który będzie włączać przednie światła pozycyjne i mijania (to na
pewno) i ewentualnie tylne, ale nie włączać np. oświetlenia tablicy itp
oraz przede wszystkim nie przygaszać podświetlenia konsoli. Światła
włączałyby się po przekręceniu stacyjki, oczywiście w momencie zapadania
zmierzchu trzeba by przekręcać przełącznik świateł na włączone. I teraz
3 pytania:
1. może ktoś się próbował w to bawić? czy w ogóle wykonalne i jak bardzo
skomplikowane?

Myślę że mniej kłopotliwe będzie zawalczenie z układem ściemniacza.
Skoro masz regulację podświetlenia to równolegle ze ściemniaczem można dać włącznik z ewentualnym opornikiem (pewnie niepotrzebnym jeżeli chcesz żeby świeciło na maksa).
Wtedy włącznikiem sobie będziesz zmieniał podświetlenie wskaźników.
Takie rozwiązanie seryjnie stosuje Suzuki.

Możesz też zrobić przegląd rozwiązań automatycznego włączania świateł mijania, tak żeby świeciły się nawet wtedy kiedy nie są włączone włącznikiem - często w tej pozycji nie jest ściemniana deska rozdzielcza. Wtedy jeździsz zawsze na światłach, a włącznikiem zmieniasz jedynie jasność podświetlenia dzień/noc.

2. czy da się odseparować przednie i tylne światła od reszty żarówek?

To zależy.
W starych samochodach będą równolegle połączone światła postojowe. Mijania już nie.
W nowoczesnych na CAN pewnie bez problemu, z kolei tam bym się spodziewał problemów ze strony jakiegoś układu sprawdzającego czy żarówki są sprawne.

3. czy zgodnie z aktualnymi przepisami nie mając dedykowanych świateł do
jazdy w dzień (LR na kloszach) można włączać tylko przednie światła
(mijania + pozycyjne) a nie włączać tylnych - czy to przejdzie np. u
diagnosty?

Nie - jest niezgodne z przepisami. Jak mijania, to świeci się wszystko.
Sam przód się może świeci jak masz dzienne.
Chodzi o to żeby nie przegapić zapadnięcia zmroku - bo jadąc na samych mijaniach Tobie będzie jasno z przodu, a z tyłu nie będziesz miał świateł.

Serwis Peugeota co prawda twierdzi inaczej, ale są tu odosobnieni ;)

Data: 2011-03-01 12:36:46
Autor: Robert Rędziak
światła w dzień - czy takie rozwiązanie bedzie wykonalne i legalne
On Tue, 01 Mar 2011 12:34:10 +0100, Tomasz Pyra
<hellfire@spam.spam.spam> wrote:

W nowoczesnych na CAN pewnie bez problemu, z kolei tam bym się spodziewał problemów ze strony jakiegoś układu sprawdzającego czy żarówki są sprawne.

 W takich można i należy się wywiedzieć, czy nie wystarczy
 aktywować funkcji świateł dziennych, zamiast rzeźbić w
 makaronie.

 r.
--
_________________________________________________________________
robert rędziak     e36/5 323ti     mailto:giekao-at-gmail-dot-com

   I hope they don't fart at Greenpeace. That's bad for Gaia.

Data: 2011-03-01 12:45:47
Autor: MZ
światła w dzień - czy takie rozwiązanie bedzie wykonalne i legalne
W dniu 2011-03-01 12:34, Tomasz Pyra pisze:

Myślę że mniej kłopotliwe będzie zawalczenie z układem ściemniacza.
Oj chyba niestety nie.
Skoro masz regulację podświetlenia to równolegle ze ściemniaczem można
dać włącznik z ewentualnym opornikiem (pewnie niepotrzebnym jeżeli
chcesz żeby świeciło na maksa).
Ściemniacz nie jest realizowany tradycyjnie (potencjometrem) tylko jest
to jedna z funkcji zintegrowana z przełącznikiem licznika km, w każdym
razie przełączanie jest cyfrowe, poprzez wybranie pojedynczymi
naciśnięciami dynksa od licznika km funkcji regulacji podświetlenia i
przytrzymanie aż się ustawi odpowiednia wartość. Strach kombinować.


Możesz też zrobić przegląd rozwiązań automatycznego włączania świateł
mijania, tak żeby świeciły się nawet wtedy kiedy nie są włączone
włącznikiem - często w tej pozycji nie jest ściemniana deska
rozdzielcza. Wtedy jeździsz zawsze na światłach, a włącznikiem zmieniasz
jedynie jasność podświetlenia dzień/noc.
To chyba będzie jedyne sensowne rozwiązanie. W Focusie mam
fabrycznie/dealersko światła na stałe załączone ale żeby użyć długich
trzeba przekręcić włącznik na pozycję "światła mijania". Takie coś mi
pasuje, pogooglam w tym kierunku (chyba że ktoś z grupowiczów ma
sprawdzone rozwiązanie to ja chętnie).

3. czy zgodnie z aktualnymi przepisami nie mając dedykowanych świateł do
jazdy w dzień (LR na kloszach) można włączać tylko przednie światła
(mijania + pozycyjne) a nie włączać tylnych - czy to przejdzie np. u
diagnosty?

Nie - jest niezgodne z przepisami. Jak mijania, to świeci się wszystko.
Sam przód się może świeci jak masz dzienne.
Chodzi o to żeby nie przegapić zapadnięcia zmroku - bo jadąc na samych
mijaniach Tobie będzie jasno z przodu, a z tyłu nie będziesz miał świateł.

No to pytanie nr 2 przestało mieć rację bytu.

Dzięki za wyczerpującą odpowiedź:)

--
pozdrawiam
MZ

Data: 2011-03-01 20:34:25
Autor: Tomasz Pyra
światła w dzień - czy takie rozwiązanie bedzie wykonalne i legalne
W dniu 2011-03-01 12:45, MZ pisze:

Ściemniacz nie jest realizowany tradycyjnie (potencjometrem) tylko jest
to jedna z funkcji zintegrowana z przełącznikiem licznika km, w każdym
razie przełączanie jest cyfrowe, poprzez wybranie pojedynczymi
naciśnięciami dynksa od licznika km funkcji regulacji podświetlenia i
przytrzymanie aż się ustawi odpowiednia wartość. Strach kombinować.

Etam strach, ale faktycznie to sprawę komplikuje.
Na końcu gdzieś tam jest jakiś układ regulujący napięcie zasilające podświetlenie.
No i trzeba równolegle z nim dać włącznik.

Tyle że znalezienie może nie być takie łatwe, zwłaszcza nie mając schematów.

Możesz też zrobić przegląd rozwiązań automatycznego włączania świateł
mijania, tak żeby świeciły się nawet wtedy kiedy nie są włączone
włącznikiem - często w tej pozycji nie jest ściemniana deska
rozdzielcza. Wtedy jeździsz zawsze na światłach, a włącznikiem zmieniasz
jedynie jasność podświetlenia dzień/noc.
To chyba będzie jedyne sensowne rozwiązanie. W Focusie mam
fabrycznie/dealersko światła na stałe załączone ale żeby użyć długich
trzeba przekręcić włącznik na pozycję "światła mijania". Takie coś mi
pasuje, pogooglam w tym kierunku (chyba że ktoś z grupowiczów ma
sprawdzone rozwiązanie to ja chętnie).

Poszukaj tutaj:
http://www.forum.corollaclub.org/

światła w dzień - czy takie rozwiązanie bedzie wykonalne i legalne

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona