¶wietlówka vs ¿arówka

Data: 2011-11-13 20:38:23
Autor: wolim
¶wietlówka vs ¿arówka
W dniu 2011-11-13 18:12, maniek pisze:
Witam.Mo¿e mi kto¶ wyliczyæ jak± ¿ywotno¶æ powinna mieæ ¿arówka
energooszczêdna ¿eby by³a op³acalna?

Za przyk³ad mo¿e s³u¿yæ np.energooszczêdna 14W,koszt 18z³.i zwyk³a
60W,koszt 2z³.Ceny za kWh nie pamiêtam,przyjmijmy np.0,50z³.

¦wietlówka energooszczêdna kosztuje ok. 6 z³.
Pozdrawiam,
MW

Data: 2011-11-13 21:08:08
Autor: MaW
¶wietlówka vs ¿arówka
U¿ytkownik "wolim" <nospam@tu.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:j9p6bg$e7q$1usenet.news.interia.pl...
[...]

¶wietlówka energooszczêdna nadaj±ca siê do oswietlenia mieszkania kosztuje "nieco" wiêcej. Poza tym policzenie tego nie wykracza poza zakres szko³y podstawowej....

MaW

Data: 2011-11-13 12:45:26
Autor: maniek
¶wietlówka vs ¿arówka
On 13 Lis, 21:08, "MaW" <niepis...@aaa.bbb> wrote:
U¿ytkownik "wolim" <nos...@tu.pl> napisa³ w wiadomo¶cinews:j9p6bg$e7q$1usenet.news.interia.pl...
policzenie tego nie wykracza poza zakres szko³y
podstawowej....

MaW

Rozumiem kolego ¿e takow± szko³ê ukoñczy³e¶,mo¿esz byæ tak uprzejmy i
mi to wyliczyæ?

Data: 2011-11-14 00:12:28
Autor: wolim
¶wietlówka vs ¿arówka
W dniu 2011-11-13 21:45, maniek pisze:
[...]

Je¶li dobrze liczê, ¶wietlówka powinna ¶wieciæ nieca³e 696 godzin - przy Twoich za³o¿eniach.

Je¶li za¶ kupisz tak± jak np. tu:
http://allegro.pl/swietlowka-philips-economy-e-27-14w-75w-kgo-fv-i1926451465.html
to wystarcz± 174 godziny.

Pozdry,
MW

Data: 2011-11-14 00:15:34
Autor: wolim
¶wietlówka vs ¿arówka
W dniu 2011-11-13 21:08, MaW pisze:
[...]

Co to znaczy "nadaj±ca siê do o¶wietlenia mieszkania"?
Bo ja mam takie Philipsy za 5-6 z³otych i od prawie 3 lat nimi o¶wietlam ca³y dom i wydaje mi siê, ¿e jest ok.
W sumie mam ich w domu jakie¶ 20 sztuk i, póki co, pad³a tylko jedna.

Pozdrawiam,
MW

Data: 2011-11-16 09:55:07
Autor: KiloSierra
świetlówka vs żarówka
W dniu 11/11/14 00:15, wolim pisze:

Co to znaczy "nadająca się do oświetlenia mieszkania"?
Bo ja mam takie Philipsy za 5-6 złotych i od prawie 3 lat nimi oświetlam
cały dom i wydaje mi się, że jest ok.
W sumie mam ich w domu jakieś 20 sztuk i, póki co, padła tylko jedna.

widac ze lubisz w norze mieszkac....
zapal przy nich jedna normalna zarowke to przekonasz sie jak bardzo Ci sie wydaje ze jest ok

Data: 2011-11-16 10:11:36
Autor: wolim
świetlówka vs żarówka
W dniu 2011-11-16 09:55, KiloSierra pisze:
[...]

Ile musiałbym, według Ciebie, zapalić zwykłych żarówek, żeby dawały tyle światła co 5x20W energooszczędnych?

Data: 2011-11-16 13:29:49
Autor: Jakub Tarczewski
świetlówka vs żarówka

Ile musiałbym, według Ciebie, zapalić zwykłych żarówek, żeby dawały tyle
światła co 5x20W energooszczędnych?

jak sÄ…dzÄ™, nie chodzi o ilość (natężenie Å›wiatÅ‚a) tylko jego jakość. I też nie o "mruganie" tylko o widmo, a konkretniej jego ciÄ…gÅ‚ość. Å»arówka emituje widmo ciÄ…gÅ‚e, do którego jesteÅ›my ewolucyjnie dostosowani. WiÄ™kszość Å›wietlówek i "żarówek energooszczÄ™dnych" (z wyjÄ…tkiem bardzo drogich profi dla pracy z kolorem) emituje widmo  nieciÄ…gÅ‚e, co prowadzi do nieprzyjemnych zakłóceÅ„ w postrzeganiu barw i dyskomfortu (czasem nieuÅ›wiadomionego) przy np. czytaniu. Ostatnio jakość mieszanek luminoforowych znacznie siÄ™ poprawiÅ‚a, wiÄ™c najnowsze "żarówki" sÄ… już caÅ‚kiem przyzwoite pod tym wzglÄ™dem, ale ciÄ…gle im daleko do komfortu który dajÄ… zwykÅ‚e żarówki i halogeny. ZupeÅ‚nie tragicznie pod tym wzglÄ™dem jest (i dÅ‚ugo bÄ™dzie) z oÅ›wietleniem LED, ale to już OT.

Data: 2011-11-16 14:18:24
Autor: Andrzej Lawa
świetlówka vs żarówka
W dniu 16.11.2011 13:29, Jakub Tarczewski pisze:

całkiem przyzwoite pod tym względem, ale ciągle im daleko do komfortu
który dają zwykłe żarówki i halogeny. Zupełnie tragicznie pod tym
względem jest (i długo będzie) z oświetleniem LED, ale to już OT.

Histeryzujesz.

Data: 2011-11-16 14:42:48
Autor: Jakub Tarczewski
świetlówka vs żarówka
W dniu 2011-11-16 14:18, Andrzej Lawa pisze:
[...]

dzięki za diagnozę, ale piszę o obiektywnych faktach, które możesz łatwo sprawdzić, a nie wyłącznie własnych subiektywnych odczuciach. Jeśli jesteś wielbicielem LED i związanych z nimi wrażeń wzrokowych, to masz (być może) szczęście, ale posądzanie o histerię osób nie podzielających Twojego entuzjazmu jest jednak niegrzeczne, jeśli nie dziwaczne. Z całym szacunkiem, oczywiście.

Data: 2011-11-16 15:00:29
Autor: Andrzej Lawa
świetlówka vs żarówka
W dniu 16.11.2011 14:42, Jakub Tarczewski pisze:
[...]

Czyżby?

które możesz łatwo
sprawdzić, a nie wyłącznie własnych subiektywnych odczuciach. Jeśli

A kto pisze o komforcie? To rzecz bardzo subiektywna.

[...]

Skoro piszesz o tragediach, to dlaczego siÄ™ oburzasz na pisanie o
histeriach?

Data: 2011-11-16 15:14:28
Autor: Jakub Tarczewski
świetlówka vs żarówka (OT)

dzięki za diagnozę, ale piszę o obiektywnych faktach,

Czyżby?

rozkłady widmowe źródeł światła są dostępne w necie. Czasem nawet na stronach producentów. Można oczywiście uznać je za nieobiektywne...

które możesz łatwo
sprawdzić, a nie wyłącznie własnych subiektywnych odczuciach. Jeśli

A kto pisze o komforcie? To rzecz bardzo subiektywna.

akurat nie bardzo. Komfort w ergonomii to NIE jest kategoria subiektywna.

[...]

przepraszam, jeśli słowo "tragiczne" Cię uraziło. Widmo białych LED składa się z kilku 'pików' dających wrażenie światła białego. W porównaniu z innymi źródłami światła jest to wyjątkowo niekomfortowe w dłuższym użytkowaniu, może prowadzić do przyspieszonego zmęczenia wzroku i złego samopoczucia. Dotyczy to przede wszystkim osób starszych i z wadami wzroku, więc może rzeczywiście jest "subiektywne", i w związku z tym określenie "tragiczne" jest nie całkiem na miejscu. OK? Jeśli tak, proponuję EOT, bo w wątku przecież mowa o zupełnie innych źródłach światła...

Data: 2011-11-16 15:22:56
Autor: Andrzej Lawa
świetlówka vs żarówka (OT)
W dniu 16.11.2011 15:14, Jakub Tarczewski pisze:

[...]

Patrz niżej.

[...]

Ach, czyli coś jest "niekomfortowe" bo jakiś spec tak orzekł, mimo że
większość populacji uważa to za komfortowe?

[...]

Piszesz o "białych" składanych metodą RGB.

Te superjasne to raczej fosforowe.

A źródło jakieś podasz, hmm?

Data: 2011-11-16 15:36:20
Autor: Jakub Tarczewski
świetlówka vs żarówka (OT)

A źródło jakieś podasz, hmm?

ok, ale nie dziś, jest drukowane (artykuł z 2010 r) i nie mam go teraz pod ręką. Dla wyjaśnienia -nie mam nic przeciwko LED, sam używam, w rowerze. Co do reszty -komfort w ergonomii to nie jest widzimisię "jednego speca", ale to temat -rzeka, nie chcę się kłócić na temat słuszności czy ważności ustaleń ergonomii jako nauki, bo o to najwyraźniej chodzi. O ile wiem, najsilniejsze i najwyższej sprawności LED są właśnie składane z RGB, przy czym przyznaję, że niektóre luminoforowe diody LED mają bardzo przyzwoite widmo, ale to są wyjątki. Być może na razie.

Data: 2011-11-17 10:09:36
Autor: Dziobak
świetlówka vs żarówka (OT)

Użytkownik "Jakub Tarczewski"  napisaÅ‚

... daj spokój , niewidomego nie nawrócisz   ;)

pozdrawiam

Dziobak

Data: 2011-11-17 11:57:02
Autor: Andrzej Lawa
świetlówka vs żarówka (OT)
W dniu 17.11.2011 10:09, Dziobak pisze:

Użytkownik "Jakub Tarczewski"  napisaÅ‚

.. daj spokój , niewidomego nie nawrócisz   ;)

Nie ja niewidomy, tylko wy hipochondrycy.

Data: 2011-11-18 02:41:06
Autor: Dziobak
świetlówka vs żarówka (OT)

Użytkownik "Andrzej Lawa"

Nie ja niewidomy, tylko wy hipochondrycy.

Znanmy znamy : hipopotam Henryk

Nie , nie - to jest po to żebys zaczął leczyc oczy , to czym bedziesz leczył oczy spowoduje skutki uboczne, które będziesz leczył czymś co spowoduje .... - grunt żeby się interes kręcił za Twoja (naszą) kasę.
Poza tym cała ta ideologia to nie z troski o matkę ziemię i z powodu braku energii elektrycznej tylko , że na edisonowskich żarówkach się kiepsko zarabia.
Poza tym jak będziemy mniej energii elektrycznej zużywać to niechybnie podrożeje kilowatogodzina; dokładnie tak samo ludzie wyszli na poprawianiu przenikalności cieplnej swoich domów, zaoszczędzili ,że płacą tyle samo - no oczywiście płaciliby więcej ale jakby tak policzyc koszty inwestycji....

pozdrawiam

Dziobak

Data: 2011-11-16 21:10:09
Autor: Czarek Daniluk
świetlówka vs żarówka
W dniu 2011-11-16 13:29, Jakub Tarczewski pisze:

jak sądzę, nie chodzi o ilość (natężenie światła) tylko jego jakość. I
też nie o "mruganie" tylko o widmo, a konkretniej jego ciągłość. Żarówka
emituje widmo ciągłe, do którego jesteśmy ewolucyjnie dostosowani.
Większość świetlówek i "żarówek energooszczędnych" (z wyjątkiem bardzo
drogich profi dla pracy z kolorem) emituje widmo nieciągłe, co prowadzi
do nieprzyjemnych zakłóceń w postrzeganiu barw i dyskomfortu (czasem
nieuświadomionego) przy np. czytaniu. Ostatnio jakość mieszanek
luminoforowych znacznie się poprawiła, więc najnowsze "żarówki" są już
całkiem przyzwoite pod tym względem, ale ciągle im daleko do komfortu
który dają zwykłe żarówki i halogeny. Zupełnie tragicznie pod tym
względem jest (i długo będzie) z oświetleniem LED, ale to już OT.

KupiÅ‚em  ostatnio w Ikei 2 E14 Led 200lumenów i powiem że jestem z nich bardzo zadowolony - z barwy i iloÅ›ci Å›wiatÅ‚a. KosztowaÅ‚y po 30zÅ‚ za sztukÄ™ i 2 sztuki bardzo Å‚adnie oÅ›wietlajÄ… pokój syna.

Pozdrawiam !

Data: 2011-11-16 21:40:28
Autor: kogutek
¶wietlówka vs ¿arówka
Czarek Daniluk <czarek@nospamcedaniluk.com> napisa³(a):
> [...]

> do nieprzyjemnych zakÅ&#65533;óceÅ&#65533; w postrzeganiu barw i dyskomfortu (czasem
> nieuÅ&#65533;wiadomionego) przy np. czytaniu. Ostatnio jakoÅ&#65533;Ä&#65533; mieszanek
> luminoforowych znacznie siÄ&#65533; poprawiÅ&#65533;a, wiÄ&#65533;c najnowsze "żarówki" sÄ&#65533; już
> caÅ&#65533;kiem przyzwoite pod tym wzglÄ&#65533;dem, ale ciÄ&#65533;gle im daleko do komfortu
> który dajÄ&#65533; zwykÅ&#65533;e żarówki i halogeny. ZupeÅ&#65533;nie tragicznie pod tym
> wzglÄ&#65533;dem jest (i dÅ&#65533;ugo bÄ&#65533;dzie) z oÅ&#65533;wietleniem LED, ale to już OT.

KupiÅ&#65533;em  ostatnio w Ikei 2 E14 Led 200lumenów i powiem że jestem z nich bardzo zadowolony - z barwy i iloÅ&#65533;ci Å&#65533;wiatÅ&#65533;a. KosztowaÅ&#65533;y po 30zÅ&#65533; za sztukÄ&#65533; i 2 sztuki bardzo Å&#65533;adnie oÅ&#65533;wietlajÄ&#65533; pokój syna.

Pozdrawiam !
we¼ facet przestañ zalewaæ. 200lm to ma ¿arówka halogenowa 10W. Dwie takie w
budzie dla psa zrobi± widno. Ale nie w pokoju. No chyba ¿e dzieciak ma³y i jak
jest ciemno to p³acze jak siê w nocy obudzi. --

Data: 2011-11-19 00:55:25
Autor: mal
¶wietlówka vs ¿arówka
On 16 Lis, 22:40, "kogutek" <sok_marchwi...@WYTNIJ.gazeta.pl> wrote:

we¼ facet przestañ zalewaæ. 200lm to ma ¿arówka halogenowa 10W. Dwie takie w
budzie dla psa zrobi± widno. Ale nie w pokoju. No chyba ¿e dzieciak ma³y i jak
jest ciemno to p³acze jak siê w nocy obudzi.

3 miesi±ce temu zmieni³am o¶wietlenie w aneksie i kuchni. Kubatura ok..
75m3.
Za³o¿one mam 7 sufitowych ¿arówek LED (oczka). Jest jasno jak w dzieñ.
Zupe³nie nie mêcz± wzroku, choæ daj± bia³e ¶wiat³o. Ilo¶æ ¿arówek
dobiera³ mi fachowiec-o¶wietleniowiec, który zaleci³ jednak bia³e
¶wiat³o, nie ¿ó³te. Przy ¿ó³tym potrzebowa³abym jeszcze dodatkowo 3-4
punkty.
Dodam jeszcze, ¿e ³±czna moc o¶wietlenia wynosi 28 W.
U syna w pokoju jest ¿arówka ¶wietlówka-bañka. Okropno¶æ! W³a¶nie
miganie ¶wiat³a i jego po¶wiata daje upiorne doznania.

Data: 2011-11-19 19:01:24
Autor: kogutek
¶wietlówka vs ¿arówka
mal <malgo49@gmail.com> napisa³(a):
On 16 Lis, 22:40, "kogutek" <sok_marchwi...@WYTNIJ.gazeta.pl> wrote:

> we=BC facet przesta=F1 zalewa=E6. 200lm to ma =BFar=F3wka halogenowa 10W.=
 Dwie takie w
> budzie dla psa zrobi=B1 widno. Ale nie w pokoju. No chyba =BFe dzieciak m=
a=B3y i jak
> jest ciemno to p=B3acze jak si=EA w nocy obudzi.

3 miesi=B1ce temu zmieni=B3am o=B6wietlenie w aneksie i kuchni. Kubatura ok=
..
75m3.
Za=B3o=BFone mam 7 sufitowych =BFar=F3wek LED (oczka). Jest jasno jak w dzi=
e=F1.
Zupe=B3nie nie m=EAcz=B1 wzroku, cho=E6 daj=B1 bia=B3e =B6wiat=B3o. Ilo=B6=
=E6 =BFar=F3wek
dobiera=B3 mi fachowiec-o=B6wietleniowiec, kt=F3ry zaleci=B3 jednak bia=B3e
=B6wiat=B3o, nie =BF=F3=B3te. Przy =BF=F3=B3tym potrzebowa=B3abym jeszcze d=
odatkowo 3-4
punkty.
Dodam jeszcze, =BFe =B3=B1czna moc o=B6wietlenia wynosi 28 W.
U syna w pokoju jest =BFar=F3wka =B6wietl=F3wka-ba=F1ka. Okropno=B6=E6! W=
=B3a=B6nie
miganie =B6wiat=B3a i jego po=B6wiata daje upiorne doznania.
Jak ¶wietlówka miga to znaczy ¿e popsuta. Wymieñ na sprawn±. --

Data: 2011-11-17 04:00:39
Autor: BQB
świetlówka vs żarówka
[...]

Tere mere, żarówka miga, żarówka nie świeci widmem ciągłym - i to miga z częstotliwością 50 Hz, ale ze względu na opóźniony czas reakcji nie widzimy tego, jak np w ekranie LCD.

Data: 2011-11-17 11:22:45
Autor: Dominik & Co
świetlówka vs żarówka
W dniu 17-11-2011 04:00, BQB rzecze:

Tere mere, żarówka miga, żarówka nie świeci widmem ciągłym - i to miga z
częstotliwością 50 Hz, ale ze względu na opóźniony czas reakcji nie
widzimy tego, jak np w ekranie LCD.

ZUS prawda (pomijając już mylenie ciągłości widma (rozkładu
częstotliwości albo długości fali jak kto woli) ze zmianą
jasności w czasie). Zwykła żarówka nie mruga, bo nie zdąży po prostu
w czasie przejścia napięcia przez zero ostygnąć na tyle,
by zauważalnie ściemnieć.
Świetlówki (w tym kompaktowe, zwane przez ignorantów "żarówkami
energooszędnymi") owszem, mrugają. Z tym, że nie zawsze mruganie
będzie zauważalne.

--
Dominik (& kÄ…pany)

Data: 2011-11-17 11:40:05
Autor: Maseł
świetlówka vs żarówka
W dniu 2011-11-17 11:22, Dominik & Co pisze:
[...]

Do tego, nawet jak mrugaja, to czestotliwosc mrugniec jest troche
wieksza niz 50 Hz...

Co nie zmienia faktu, ze widmo maja i tak malo ciekawe...

Pozdro

Maseł

Data: 2011-11-17 12:21:06
Autor: Dominik & Co
świetlówka vs żarówka
W dniu 17-11-2011 11:40, Maseł rzecze:

Co nie zmienia faktu, ze widmo maja i tak malo ciekawe...

I tak, i nie...

Sprawa nie jest tak prosta i czarno-biała (żarówki są
cool, świetlówki be albo na odwrót). Zwłaszcza,
że są świetlówki i świetlówki- w przypadku żarówek
bardzo ciężko coś schrzanić przy produkcji ;-)

A w szczególności widmo nie jest jedynym parametrem
oceny jakości źródła światła. Jako ciekawostkę warto
dla wielbicieli "ciągłości" dodać, że żadne źródło
światła nie ma ciągłego widma- kłania się niejaki pan Planck.

--
Dominik (& kÄ…pany)

Data: 2011-11-17 12:48:19
Autor: zlotowinfo
świetlówka vs żarówka
Użytkownik "Dominik & Co" <dominik.alaszewskinagmailu@com.invalid> napisał w wiadomości news:ja2n9m$bak$1news.onet.pl...
[...]

co by bylo gdyby dodać do żarówki mostek gretza i kondensator?
żyłaby dłużej? świeciła by trochę jaśniej?

http://glosuj.zasms.pl/?glosowania/voip/najgorszy_operator/

Data: 2011-11-17 13:22:33
Autor: Dominik & Co
świetlówka vs żarówka
W dniu 17-11-2011 12:48, zlotowinfo rzecze:

co by bylo gdyby dodać do żarówki mostek gretza i kondensator?

Zastanów się. Hint: wartość skuteczna.

żyłaby dłużej? świeciła by trochę jaśniej?

Nie. Nie.

--
Dominik (& kÄ…pany)

Data: 2011-11-18 04:32:04
[...]