system emerytalny odporny na politykÄ™

Data: 2015-06-04 13:53:19
Autor: the_foe
system emerytalny odporny na politykÄ™
Proste założenia:
a) system emerytalny ma mobilizować do pracy i płacenia składek;
b) system ma być zautomatyzowany, minimum uznaniowości, minimum przepisów, w jak największym stopniu oparty na obiektywnych wskaźnikach;
c) system odporny na polityczne obietnice: brak wieku emerytalnego, jedna, ta sama kwota emerytury dla wszystkich;
d) brak uprzywilejowanych grup społecznych, zawodowych mocą samego prawa, które przerzucają koszty na następne pokolenia w sposób ukryty. Każdy przywilej emerytalny będzie transparentnie obciążał finanse publiczne;
e) neutralność dla finansów publicznych.

Jak to zrealizować?
1) ustalenie jednakowej kwoty emerytury, waloryzowanej co kwartał o wskaźnik ubytku siły nabywczej;

2) likwidacja wieku emerytalnego, lat składkowych i nieskładkowych, prawo do emerytury nabywa każdy po "wypracowaniu" ustawowej kwoty emerytury z pkt 1.

3) przysługująca miesięczna kwota emerytury ustalana jest wg wzoru
ZK / (SDTZ * WP^-1 * 12)
gdzie:
ZK - zgromadzony kapitał ze składek emerytalnych, oprocentowane jak obligacje skarbu państwa, ale nie mniej niż wskaźnik inflacji;
STDZ - średnie dalsze trwanie życia w latach;
WP - wskaźnik pewności STDZ, zawarty miedzy 0 a 1, im dłużej będzie pobierana emerytura, od młodszego wieku, tym większe ryzyko wydłużenia się STDZ i to ryzyko musi być uwzględnione;

4) w sytuacji, kiedy kwota z pkt 3. przekroczy pkt 1. obywatelowi, dożywotnio, wypłacana jest kwota z pkt 1. składka emerytalna i rentowa będzie zwracana (pracodawca nie będzie wiedział kto pobiera już emeryturę, wciąż będzie odprowadzał te składki).

5) małżeństwa kapitał emerytalny mogą gromadzić wspólnie, wtedy kwota z pkt 3. będzie przysługiwać, dla każdego z małżonków, po osiągnięciu dwu-krotności kwoty z pkt 1. Kapitał emerytalny nieprzekształcony w świadczenia podlega podziałowi w przypadku rozwodu;

6) kapitał emerytalny, nieprzekształcony w świadczenie podlega dziedziczeniu zachowując w pierwszej kolejności charakter kapitału emerytalnego. Osoby dziedziczące a mające już prawo do świadczeń emerytalnych otrzymują gotówkę.

7) każdy obywatel ma swoje osobiste konto emerytalne i może, poza obowiązkowymi wpłatami z tytułu umów pracy, dokonywać dobrowolnych wpłat aż kwota z pkt 3. przekroczy kwotę z pkt 1. Po uzyskaniu prawa do świadczeń, konto emerytalne zostaje zamknięte a wszystkie wpłaty są przekazywane właścicielowi albo spadkobiercom.

--
@foe_pl

Data: 2015-06-04 06:12:20
Autor: kogutek444
system emerytalny odporny na politykę
W dniu czwartek, 4 czerwca 2015 13:53:21 UTC+2 użytkownik the_foe napisał:
Proste założenia:
a) system emerytalny ma mobilizować do pracy i płacenia składek;
b) system ma być zautomatyzowany, minimum uznaniowo¶ci, minimum przepisów, w jak największym stopniu oparty na obiektywnych wskaĽnikach;
c) system odporny na polityczne obietnice: brak wieku emerytalnego, jedna, ta sama kwota emerytury dla wszystkich;
d) brak uprzywilejowanych grup społecznych, zawodowych moc± samego prawa, które przerzucaj± koszty na następne pokolenia w sposób ukryty. Każdy przywilej emerytalny będzie transparentnie obci±żał finanse publiczne;
e) neutralno¶ć dla finansów publicznych.

Jak to zrealizować?
1) ustalenie jednakowej kwoty emerytury, waloryzowanej co kwartał o wskaĽnik ubytku siły nabywczej;

2) likwidacja wieku emerytalnego, lat składkowych i nieskładkowych, prawo do emerytury nabywa każdy po "wypracowaniu" ustawowej kwoty emerytury z pkt 1.

3) przysługuj±ca miesięczna kwota emerytury ustalana jest wg wzoru
ZK / (SDTZ * WP^-1 * 12)
gdzie:
ZK - zgromadzony kapitał ze składek emerytalnych, oprocentowane jak obligacje skarbu państwa, ale nie mniej niż wskaĽnik inflacji;
STDZ - ¶rednie dalsze trwanie życia w latach;
WP - wskaĽnik pewno¶ci STDZ, zawarty miedzy 0 a 1, im dłużej będzie pobierana emerytura, od młodszego wieku, tym większe ryzyko wydłużenia się STDZ i to ryzyko musi być uwzględnione;

4) w sytuacji, kiedy kwota z pkt 3. przekroczy pkt 1. obywatelowi, dożywotnio, wypłacana jest kwota z pkt 1. składka emerytalna i rentowa będzie zwracana (pracodawca nie będzie wiedział kto pobiera już emeryturę, wci±ż będzie odprowadzał te składki).

5) małżeństwa kapitał emerytalny mog± gromadzić wspólnie, wtedy kwota z pkt 3. będzie przysługiwać, dla każdego z małżonków, po osi±gnięciu dwu-krotno¶ci kwoty z pkt 1. Kapitał emerytalny nieprzekształcony w ¶wiadczenia podlega podziałowi w przypadku rozwodu;

6) kapitał emerytalny, nieprzekształcony w ¶wiadczenie podlega dziedziczeniu zachowuj±c w pierwszej kolejno¶ci charakter kapitału emerytalnego. Osoby dziedzicz±ce a maj±ce już prawo do ¶wiadczeń emerytalnych otrzymuj± gotówkę.

7) każdy obywatel ma swoje osobiste konto emerytalne i może, poza obowi±zkowymi wpłatami z tytułu umów pracy, dokonywać dobrowolnych wpłat aż kwota z pkt 3. przekroczy kwotę z pkt 1. Po uzyskaniu prawa do ¶wiadczeń, konto emerytalne zostaje zamknięte a wszystkie wpłaty s± przekazywane wła¶cicielowi albo spadkobiercom.

-- @foe_pl

Żaden system oparty na gromadzeniu kapitału nie jest bezpieczny i odporny na politykę. Jedynie system solidarno¶ciowy, czyli taki jak ZUS, spełnia warunki żeby nazwać go bezpiecznym i odpornym na politykę. Systemy kapitałowe s± bezbronne w przypadku wojen, rewolucji, krachów giełdowych, upadło¶ci banków, zmian kursów walut i jeszcze z półtora tysi±ca powodów. Ponieważ na te wymienione i te nie wymienione półtora tysi±ca innych powodów wpływ maj± politycy to s± one zależne od polityków i polityki. Systemy solidarno¶ciowe w o wiele mniejszym stopniu zależ± od polityki. W czasach gdy w Europie istniały dwa różne systemy polityczne i gospodarcze system solidarno¶ciowy w obydwu działał tak samo dobrze. Okazał się również odporny na rewolucję bo w przypadku Polski z systemu socjalistycznego do kapitalistycznego wszedł bez żadnych większych zmian. Jedyn± wad± polskiego systemu jest istnienie grup uprzywilejowanych. W zasadzie konstytucja zabrania dyskryminacji, szkoda tylko że politycy maj± ja w dupie je¶li chodzi o sprawy zwykłych ludzi. System kapitałowy w PRL istniał przez wiele lat. Od wojny do polowy lat siedemdziesi±tych osoby prowadz±ce działalno¶ć gospodarcz± wył±czone były z powszechnego systemu ubezpieczeń społecznych. Nie miały również prawa do bezpłatnej opieki zdrowotnej w państwowych placówkach. Organizacje zrzeszaj±ce takie osoby czyli cechy, zrzeszenia prywatnego handlu i usług itp stworzyły własny system oparty na obowi±zkowych składkach. Żeby obniżyć koszty instytucje te tworzyły własne przychodnie lekarskie i stomatologiczne, ciekawostka pierwsz± bardzo nowoczesn± w tamtych czasach szybkoobrotow± wiertarkę do zębów w Łodzi miało Zrzeszenie Prywatnego Handlu i Usług. Socjalizm charakteryzuje się brakiem inflacji gwarantowanym przez państwo. Emerytalny system kapitałowy stworzony przez i dla prywatnych przedsiębiorców dział niezwykle dobrze. Organizacje te miały bardzo dużo kasy. W pewnym momencie było jej tak dużo że państwo wł±czyło prywaciarzy do systemu zusowskiego a zgromadzony kapitał przejęło. Niedawno podobna sytuacja powtórzyła się z drugim filarem. Dalej chcesz systemu kapitałowego?

Data: 2015-06-04 19:31:43
Autor: the_foe
W dniu 2015-06-04 o 15:12, kogutek444@gmail.com pisze:
[...]

zaproponowany przeze mnie system, nie jest systemem stricte kapitałowym. Niewiele rózni sie od obecnego. ZNaczac± róznic± jest brak redystrybucji podatkowej. Kazdy sam wypracowuje swoj± emeryturę, w swoim tempie i w niezmieniajacych się zasadach.

--
@foe_pl

Data: 2015-06-04 11:10:25
Autor: kogutek444
W dniu czwartek, 4 czerwca 2015 19:31:44 UTC+2 użytkownik the_foe napisał:
> [...]

zaproponowany przeze mnie system, nie jest systemem stricte kapitałowym.. Niewiele rózni sie od obecnego. ZNaczac± róznic± jest brak redystrybucji podatkowej. Kazdy sam wypracowuje swoj± emeryturę, w swoim tempie i w niezmieniajacych się zasadach.

I sam odkłada pieni±dze które w formie gotówki albo zapisu na koncie nie s± odporne na wcze¶niej opisane zdarzenia. Przed wojn± niewiele grup zawodowych miało gwarantowane emerytury. Ale ci co weszli w wojnę na emeryturach albo przeszli na nie w czasie wojny emerytury dostawali. Akcje, obligacje poszły się jebać a emerytury zostały. Powszechny system emerytalny niewrażliwy na politykę i polityków mamy. To że kuleje i emerytury niskie dla większo¶ci ludzi nie wynika z błędów w tym systemie. Zaproponowałe¶ przypudrowany system argentyński. Ale ten system się wyłożył. Systemy kapitałowe działaj± w momencie odkładania na nich pieniędzy. Zawalaj± się jak trzeba dokonywać wypłat. Wpłaty pompuj± ogromne pieni±dze do funduszy, banków i w efekcie na giełdę. W momencie wycofywania pieniędzy z giełdy akcje trac± na warto¶ci i jest jak w ruskim cyrku, było i nie ma. Kończy się inflacja bo rz±d musi zapewnić jakie¶ pieni±dze ludziom starym i je dodrukowuje.

Data: 2015-06-04 15:27:33
Autor: Mark Woydak
system emerytalny odporny na politykÄ™
Użytkownik "the_foe" <the_foewytnijto@wp.pl> napisał w wiadomości news:mkpe7g$3r8$1node2.news.atman.pl...
Proste założenia:

Witaj w PRL-bis.

MW

Data: 2015-06-04 20:27:22
Autor: Marek Czaplicki
system emerytalny odporny na politykÄ™
the_foe pisze na pl.soc.polityka w czwartek, 4 czerwca 2015 13:53:

Proste założenia:
c) system odporny na polityczne obietnice: brak wieku emerytalnego,
jedna, ta sama kwota emerytury dla wszystkich;

Zaraz, zaraz. Jak jedna kwota emerytury to i jedna kwota składki. Obojętnie ile kto zarabia. Coś jak pogłówne.

Data: 2015-06-04 20:42:04
Autor: the_foe
W dniu 2015-06-04 o 20:27, Marek Czaplicki pisze:
[...]

po co? jak ktos dobrze zarabia niech płaci wieksze skłądki i przejdzie sobie na emeryturę w wieku 30 lat, choc w tym przypadku ta emerytura starczy mu na "waciki" i szybciej zobaczy zwrot składek niz wpływajacą emeryturę.

--
@foe_pl

Data: 2015-06-04 12:53:08
Autor: kogutek444
W dniu czwartek, 4 czerwca 2015 20:42:04 UTC+2 użytkownik the_foe napisał:

> Zaraz, zaraz. Jak jedna kwota emerytury to i jedna kwota składki. Obojętnie
> ile kto zarabia. Co¶ jak pogłówne.

po co? jak ktos dobrze zarabia niech płaci wieksze skł±dki i przejdzie sobie na emeryturę w wieku 30 lat, choc w tym przypadku ta emerytura starczy mu na "waciki" i szybciej zobaczy zwrot składek niz wpływajac± emeryturę.

-- @foe_pl

Możesz wyjawić tajemnicę sk±d w twoim pomy¶le bior± się pieni±dze przewyższaj±ce sumę wpłaconych składek?

Data: 2015-06-04 21:01:24
Autor: Marek Czaplicki
the_foe pisze na pl.soc.polityka w czwartek, 4 czerwca 2015 20:42:

[...]

sobie na emeryturÄ™ w wieku 30 lat, choc w tym przypadku ta emerytura
starczy mu na "waciki" i szybciej zobaczy zwrot składek niz wpływajacą
emeryturÄ™.

Ta z kolei propozycja zakłada, że wszyscy zarabiają tyle aby uzbierać do... no właściwie jakiego wieku, odpowiednie sumy aby w jakimś tam okresie przejścia na emeryturę mieć trochę więcej niż na waciki. Z kolei to rodzi przypuszczenie, że niektórzy będą zarabiali mniej aby z jaką taką sensowną emeryturą "wyrobić się" do śmierci.

system emerytalny odporny na politykÄ™