szerokosc opon

Data: 2010-07-31 19:36:04
Autor: teddie
szerokosc opon
chyba kazdy samochod ma mozliwosc zalozenia conajmniej paru szerokosci
opon, chociaz z reguly bedzie to zwiazane rowniez ze zmiana felgi ...
w moim autku sa trzy rozne szerokosci dopuszczone manualnem ... tak
sie zastanawiam przed nastepnym zakupem czy lepiej kupic te najwezsze
czy te najszersze ... dwa tematy chodza mi tu szczegolnie po glowie  w
ktorych chcialbym zasiegnac rady innych uzytkownikow:

1. czy biorac pod uwage obecny stan drog - zwlaszaszcza rosnaca ilosc podluznych kolein spowodowanych przez tiry  - czy lepiej beda
sie sprawowac opony waskie czy szerokie ? czy nie jest tak, ze
szerokie opony beda bardziej dyskomfortowe niz waskie przy zmianach z jednego pasa ruchu na drugi ? na poprzeczne faldy
(takie jak pod swiatlami) czy "lezacych polecjantow", chyba i te wezsze opony i szersze reaguja tak samo ?

2. czy mozna zakladac, ze wezsze opony to zmniejszone tarcie i
odpowiednio mniejsze zuzycie paliwa ? podobno najszersze opony
dopuszczone dla danego modelu pojazdu powoduja odczuwalnie wieksze
zuzycie paliwa ? jest sens zakladac najszersze opony ?

dzieki za Wasze komentarze ...

Data: 2010-07-31 12:01:56
Autor: BearBag
szerokosc opon
do auta bez wspomagania kierownicy zakładam zawsze najwezsze mozliwe
zwłaszcza na przód.
Jak jest wspomaganie to ma to już mniejsze znaczenie. Niektorzy, także
na tej grupie wypisuj± ciekawostki że opona wezsza o 1cm może
spowodować oszczednosc rzedu 1l/100km ale wedlug mnie to bzdury
sprzeczne z prawami fizyki. Oszczednosci jakies s± ale my¶le że max
0.1-0.3l na setke. Na zakretach lepiej mieć szersze szczegolnie jak
lubisz dynamiczn± jazdę.

Data: 2010-07-31 18:21:13
Autor: to
szerokosc opon
begin teddie
dzieki za Wasze komentarze ...

Nie napisałeś najważniejszego. Jakie to auto, jaki silnik, jakie rozmiary do wyboru.

--
ignorance is bliss

Data: 2010-07-31 18:58:11
Autor: Michał
szerokosc opon
teddie <teddie_tdi@o2.pl> napisał(a):
[...]

Co do kolein to nie widzę dużej różnicy, z tym że auto wchodzi kołami w obie koleiny to się fajnie jedzie, i ok wyjeżdża.

Info jedyne jakie mam to odczuwalna różnica na dziurach,
szersze na dziurach s± lepsze :)

Spalanie nie mam pojęcia. przyczepno¶ć - nie czuję różnicy, hałas też nie czuje różnicy.

Pozdrawiam!

Data: 2010-07-31 20:55:19
Autor: Maciej Leszczynski
szerokosc opon
teddie <teddie_tdi@o2.pl> wrote in news:04n8565ucnmpe35sbrpg400j1rn01ohfpq4ax.com:

sie zastanawiam przed nastepnym zakupem czy lepiej kupic te najwezsze
czy te najszersze ... dwa tematy chodza mi tu szczegolnie po glowie  w
ktorych chcialbym zasiegnac rady innych uzytkownikow:

najlepiej nie popadac w skrajnosci, 1 cm w gore bedzie ok i najprawd. odczujesz znaczna poprawe przyczepnosci bez utraty komfortu

Data: 2010-07-31 21:50:44
Autor: kml
szerokosc opon

Uzytkownik "teddie" <teddie_tdi@o2.pl> napisal w wiadomosci news:04n8565ucnmpe35sbrpg400j1rn01ohfpq4ax.com...

 jest sens zakladac najszersze opony ?

Przy polskich drogach nie, moim zdaniem. Znajomy wlozyl do bmw e39 maks co sie dalo tj; 17" na 235 (albo wiecej) na jakims profilu rzedu 45 i jezdzi sie tym wyjatkowo nieprzyjemnie. Zawsze lubilem twarde zawieszenia etc. ale do normalnej jazdy to jest porazka. Oczywiscie wszystkie felgi pogiete mniej lub bardziej, ale najwieksze jaja sa z tymi kulfonami w czasie deszczu - bywa naprawde wesolo. Ciezko jest to jakos udowodnic, ale subiektywnie stwierdzam ze im mniejszy silnik tym bardziej czuc zmiane opon na szersze. We wspomnianym e36 uwazam, ze jest znacznie gorzej ale wlasciciel sie cieszy a przeciez o to chodzi :)

kml

Data: 2010-07-31 21:43:23
Autor: Michał
szerokosc opon
kml <AflySteX@gaOzeFta.lp> napisał(a):

> [...]

lub bardziej, ale najwieksze jaja sa z tymi kulfonami w czasie deszczu - bywa naprawde wesolo. Ciezko jest to jakos udowodnic, ale subiektywnie stwierdzam ze im mniejszy silnik tym bardziej czuc zmiane opon na szersze. We wspomnianym e36 uwazam, ze jest znacznie gorzej ale wlasciciel sie

?

na moje na szerszych jest lepiej zwłaszcza po dziurach, i na wzdłużnych nierówno¶ciach tez lepiej.

Nie zauważyłem różnicy w twardo¶ci, a w zasadzie to zauważyłem odwrotn± ;)
(chyba) 245 s± naprawdę miękkie i rewelacyjnie się to prowadzi przez koleiny czy wzdłużne wybrzuszenia asfaltu obok kolein.

np takie: 205 (lub 215 nie pamiętam) s± ok, vs. 195 s± lepsze bo mniej to w dziury wpada pozatym ci¶nienie można dać mniejsze i jest miękko :)

Za to tak, 18 vs. 17 vs 15 robi różnicę... na korzy¶ć 15' ;) - serio !
w każdym razie 245/60 r17 dopompowane na minimum "ok" z komputera
w koleinach super. odczuwalnie lepiej niż 245/50 R18, ale szeroko¶ć na moje oko wpływa na + na komfort jazdy, nie ma minus.

wnioski: kupuj±c następnę auto wymieć felgi 18' na 16 :) i założyć max szerokie opony ! :)

czy się może mylę ?

pozdrawiam.

Data: 2010-08-01 12:43:23
Autor: kml
szerokosc opon

Użytkownik " Michał" <mttj.SKASUJ@gazeta.pl> napisał w wiadomo¶ci news:i325dr$gfl$1inews.gazeta.pl...

wnioski: kupuj±c następnę auto wymieć felgi 18' na 16 :) i założyć max
szerokie opony ! :)

czy się może mylę ?

Opinia jest dupa - kazdy ma własn±. Ja myslę, że bardzo szerokie opony+niski profil to nie na polskie drogi ale co kto lubi. Znam sporo osób, które zmieniły felgi na mniejszy rozmiar + większy profil bo mieli dosyć pogiętych felg i pociętych opon (rekordzist przeci±ł 2 opony na raz) Kulfoniasty profil czuć w prowadzeniu i w porównaniu do niskiego jest znacznie gorzej, ale na codzień i tak żeby nie tłuc zawieszenia to kulfony sprawdzaj± się lepiej jak dla mnie.

kml

Data: 2010-08-01 00:19:03
Autor: tadek
szerokosc opon
On 31 Lip, 19:36, teddie <teddie_...@o2.pl> wrote:
[...]

jak w swoim smochodzie zmieniłem opony ze 185 na 195 to zużycie paliwa
wzrosło o ok 0,5 l

Data: 2010-08-01 09:59:53
Autor: .Peeter
szerokosc opon
"tadek" wrote:
jak w swoim smochodzie zmieniłem opony ze 185 na 195 to zużycie paliwa
wzrosło o ok 0,5 l

A ja w swoim zmieniłem opony 205 na 225 i spalanie paliwa nie wzrosło.

Pozdrawiam
..Peeter

Data: 2010-08-02 08:55:03
Autor: GB
szerokosc opon
W dniu 2010-08-01 09:59, .Peeter pisze:
"tadek" wrote:
jak w swoim smochodzie zmieniłem opony ze 185 na 195 to zużycie paliwa
wzrosło o ok 0,5 l

A ja w swoim zmieniłem opony 205 na 225 i spalanie paliwa nie wzrosło.

Widocznie wykres to krzywa a nie prosta, co jest zreszt± bardzo prawdopodobne. Nie ma się czemu dziwić. Widocznie przy 205 palisz i tak dużo że i tak samochód więcej nie poci±gnie z uwagi na zmianę opon. Natomiast zmiana za 160 na 195 to jest już potężna zmiana.

GB

Data: 2010-08-03 12:41:15
Autor: Arek ;-)
szerokosc opon
W moim wypadku zmiana z 195/65/15 na 225/40/18 spowodowala zmiane
spalania srednio o litr wiecej, jedna przecieta opone i dwie pogiete
felgi. Na plus wieksze poczucie bezpieczenstwa w zakretach i lepsza
trakcja. Imo to kompletny maks na nasze miejskie drogi, a i tak musze
omijac wszystkie krawezniki, studzienki i koleiny.

 Niecierpie baloniastych opon (koszmarny wyglad, ale za to nie idzie
tego przebic na wyrwie), dlatego wybralbym te o najnizszym
dopuszczalnym profilu, ale nie mniej niz 50.

Data: 2010-08-01 20:29:42
Autor: Tadeusz
szerokosc opon

Użytkownik "tadek" <> napisał w wiadomo¶ci ...

jak w swoim smochodzie zmieniłem opony ze 185 na 195 to zużycie
paliwa wzrosło o ok 0,5 l

a ja w swoim samochodzie zmieniłem zimowe 225 na letnie 255 i...
spalanie spadło :) :) :)

HINT: wpływ na spalanie ma mnóstwo czynników, wiele z nich
jest dużo ważniejszych niz szeroko¶ć opony... :)

Tadeusz

Data: 2010-08-01 10:18:09
Autor: z
szerokosc opon
teddie pisze:

1. czy biorac pod uwage obecny stan drog - zwlaszaszcza rosnaca ilosc podluznych kolein spowodowanych przez tiry  - czy lepiej beda
sie sprawowac opony waskie czy szerokie ?

No co ty? Rządu nie słuchasz? Przecież ogłosili że już kolein nie ma.:-)

A powaĹĽnie.
Też mam dylemat czy nie założyć 1 cm szerszych (taka sama wysokość)
Tylko że wraz z szerokością (mniejszym ciśnieniem w oponach też) Ciężej się kręci kierownicą za to mniej czuć wyboje. (dużo jeżdżę po mieście).

Data: 2010-08-01 14:57:09
Autor: Tomasz Pyra
szerokosc opon
teddie pisze:
[...]

Zawsze jeszcze można kupić te najśredniejsze :)

1. czy biorac pod uwage obecny stan drog - zwlaszaszcza rosnaca ilosc podluznych kolein spowodowanych przez tiry  - czy lepiej beda
sie sprawowac opony waskie czy szerokie ?

Teoretycznie wąskie będą lepsze, bo jadąc krawędzią opony po zboczu koleiny im węższa opona tym mniejsza zmiana promienia zataczania koła, ale to nie są jakieś wielkie różnice.
W kaĹĽdym razie z moich obserwacji wynika ĹĽe opony 145 nie zachowujÄ… siÄ™ jakoĹ› wyraĹşnie lepiej niĹĽ 225.

2. czy mozna zakladac, ze wezsze opony to zmniejszone tarcie i
odpowiednio mniejsze zuzycie paliwa ?

Owszem, tyle że to są różnice bardzo niewielkie.
Szersza opona to zawsze niby większa masa, gorsza aerodynamika, większy opór jadąc np. po mokrym.
Z drugiej strony jakoś nie słyszy się żeby na wąskich oponach samochody osiągały wyższą prędkość maksymalną, a głównie na to przełożyłyby się wyższe opory.
Z kolei kolarze jeżdżą na takich wąziutkich, więc coś w tym jednak musi być.

Ale myślę że w samochodzie różnice będą minimalne (no chyba że z pod każdych świateł będziesz ostro testował nowe szerokie gumy)

szerokosc opon