szersza opona od 700x35C-sens?

Data: 2014-02-06 07:53:31
Autor: bartmeteo
szersza opona od 700x35C-sens?
Witam
Mam w rowerze opony w rozmiarze 700x35C. Czy zmiana na jakiś szerszy rozmiar wpłynie na lepsze tłumienie nierówności, ochronę obręczy (krawężniki) i czy w ogóle na obecną obręcz da się zamontować szerszą oponę od 35C?

dziękuje za pomoc

Data: 2014-02-06 17:20:35
Autor: Andrzej W.
W dniu 2014-02-06 16:53, bartmeteo@gmail.com pisze:
 i czy w ogóle na obecną obręcz da się zamontować szerszą oponę od 35C?

A pytasz o przednie czy tylne koło?

--
Pozdrawiam,
Andrzej

Data: 2014-02-06 08:29:26
Autor: bartmeteo
W dniu czwartek, 6 lutego 2014 17:20:35 UTC+1 użytkownik Andrzej W. napisał:
A pytasz o przednie czy tylne koło?

Pytam o oba koła. A przy okazji. Jest sens/praktykuje się różne opony (bieżnik, rozmiary) na kolach? Chodzi mi o zwykłe rekreacyjne jeżdżenie. Głównie leśne ścieżki i miasto.

Data: 2014-02-06 17:59:37
Autor: Andrzej W.
W dniu 2014-02-06 17:29, bartmeteo@gmail.com pisze:
[...]

To było pytanie retoryczne....
Może choć jak byś podał kolor ramy to tutejsi magowi wyczytali by coś na
temat obręczy, które używasz, ze swoich szklanych kul.

--
Pozdrawiam,
Andrzej

Data: 2014-02-07 03:35:42
Autor: bartmeteo
W dniu czwartek, 6 lutego 2014 17:59:37 UTC+1 użytkownik Andrzej W. napisał:

To było pytanie retoryczne....

Może choć jak byś podał kolor ramy to tutejsi magowi wyczytali by coś na

temat obręczy, które używasz, ze swoich szklanych kul.

Nie pytaj retorycznie kogoś, kto jak widać ma małe pojęcie w temacie.
Rozmiar obręczy to Erto 700C 622-17

Data: 2014-02-07 14:43:34
Autor: Andrzej W.
W dniu 2014-02-07 12:35, bartmeteo@gmail.com pisze:
czy w ogóle na obecną obręcz da się zamontować szerszą oponę od 35C?
Rozmiar obręczy to Erto 700C 622-17

Na ostatnie z twoich pytań odpowiedź powinna być tutaj:
http://www.forumrowerowe.org/topic/66200-opony-kompatybilnosc-opon-z-obreczami/

Pamiętaj tylko, że musisz wziąć pod uwagę przede wszystkim szerokość widelca i widełek z tyłu bo to prawdopodobnie one a nie wielkość obręczy ograniczą maksymalną wielkość opony.
Jak zmierzysz, że wejdzie na np. 47 to zapewne wejdzie 44 a 47 to może ale nie musi.

Co do pozostałych pytań dostałeś od innych odpowiedź, regulując ciśnienie, zmieniając szerokość opony dostosujesz rower do terenu i swoich upodobań, ale coś za coś bo zmieniają się też opory toczenia.

--
AWa.

Data: 2014-02-06 23:22:26
Autor: Dariusz K. Ładziak
Użytkownik bartmeteo@gmail.com napisał:
[...]

Węższy przód stawia mniejszy opór w piachu czy błocie, szerszy tył w tym samym podłożu jest w stanie wytworzyć większą siłę pchającą - w efekcie wzrasta trochę możliwość siłowego pokonywania grząskich odcinków. Ładne parę sezonów w układzie 28/35 jeździłem.

--
Darek

Data: 2014-02-07 09:13:17
Autor: twistedme
napisał:
[...]

Jak sobie przypomnę, to mi się chce śmiać.

Pamiętam jak za młodu kolega kupił sobie opony 2.5 na przód i tył, bo fajnie wyglądało :). Wtedy za bardzo nie było internetu, żeby poczytać, a pytał w sklepie się nie będzie, bo jeszcze go wyśmieją :).

Jazda jak zwykle, las-asfalt-las-asfalt. Ja widzę, że on czerwony cały czas, ciągle pije, postój na banana, bo nie ma coś siły... W końcu się przyznał, że dzisiaj ma słabszy chyba dzień i nie może nadążyć. W końcu zamieniliśmy się rowerami i wszystko stało się jasne. Po kilku próbach okazało się, że szerszy przód w niczym nie wadzi (mi w lesie jest lepiej), za to taki gruby tył powodował, że rower ciężko było ruszyć z miejsca.

pozdr

Data: 2014-02-07 09:54:53
Autor: Coaster
Dariusz K. Ładziak wrote:
[...]

Probowales _odwrotnie_? ;-)
http://www.sheldonbrown.com/tires.html#mixing

--
PoZdR
"As a rule," said Holmes, "the more bizarre a thing is

Data: 2014-02-07 08:13:17
Autor: cytawa
bartmeteo@gmail.com pisze:

Pytam o oba koła. A przy okazji. Jest sens/praktykuje się różne opony
(bieżnik, rozmiary) na kolach? Chodzi mi o zwykłe rekreacyjne
jeżdżenie. Głównie leśne ścieżki i miasto.

Jak najbardziej sie praktykuje. Zasada jest mniej wiecej taka:

Im grubsze opony tym mniejsze cisnienie jest wymagane do bezpiecznej (dla obreczy) jazdy. I wtedy jazda jest bardziej komfortowa. Ale z drugiej strony im mniejsze cisnienie tym wieksze opory toczenia. I dlatego kola o wezszych oponach napompowanych mocniej tocza sie latwiej i rower szybciej jezdzi. I kazdy moze sobie dobrac opony do wlasnych priorytetow, jesli takie ma.

Jan Cytawa

Data: 2014-02-07 21:15:01
Autor: Marcin Hyła
On 2014-02-07 08:13, cytawa wrote:

[...]

Otóż nie do końca tak. Patrz tu:
http://www.schwalbe.com/en/rollwiderstand.html - przy tym samym
ciśnieniu (!) i obciążeniu opona węższa ma dłuższy (!) odcinek styku z
nawierzchnią, zatem deformuje się w ruchu obrotowym bardziej. I
paradoksalnie opona szersza stawia _mniejsze_ opory toczenia.

Oczywiście, to przy założeniach dot. identycznego ciśnienia i
obciążenia. Zwykle opony węższe mają wyższe (nierzadko _znacznie_
wyższe) ciśnienie i wtedy jest jak piszesz.

Ponieważ link nie wyświetla się dokładnie (trzeba doklikać), przeklejam
mundrości Schwalbe:

Why do wide tires roll better than narrow ones?

The answer to this question lies in tire deflection. Each tire is
flattened a little under load. This creates a flat contact area.

At the same tire pressure, a wide and a narrow tire have the same
contact area. A wide tire is flattened over its width whereas a
narrow tire has a slimmer but longer contact area.

The flattened area can be considered as a counterweight to tire
rotation. Because of the longer flattened area of the narrow tire,
the wheel loses more of its roundness and produces more deformation
during rotation. However, in the wide tire, the radial length of the
flattened area is shorter, making the tire rounder and so it rolls
better.

Rolling resistance: At 2 bar a 60mm wide tire rolls as well as a 37
mm tire at 4 bar.

Sam używam opon 700x38 (standardowo w miejskim, marathon) i 700x40 (wiejski XR/Mondial i zimówka Winter). Kiedyś używałem 700x35 (albo nawet 32, nie pamiętam) w miejskim na przód, ale to był przypadek (opona Stomil Gronostaj, było takie cudo). Obecnie rozważam wsadzenie zimowej wąskiej na przód ewentualnie kiedyś (są dwie szkoły dot. zimowych opon: albo szerokie bo lepiej wiążą się ze śniegiem, albo węższe bo lepiej rozcinają pryzmy śniegu, a ten wąski Gronostaj bardzo dobrze się w zimie spisywał 10 lat temu, ciekaw jestem winterów wąskich).

marcin ha

--
Miasta dla rowerów http://www.miastadlarowerow.pl

Data: 2014-02-10 10:07:55
Autor: cytawa

On 2014-02-07 08:13, cytawa wrote:

[...]

Alez oczywiscie problem jest bardziej zlozony. Napisalem troche enimagmatycznie by nie popelnic wiekszego bledu. Z mojego zdania nalezy wywnioskowac, ze gdy sie jezdzi na waskiej oponie to gdy sie napompuje mocniej to generalnie jedzie sie lzej niz na oponie niedopompowanej.
  Wiele tez zalezy od nawierzchni. Np. waska oponka grzeznie w miekkim asfalcie w czasie upalow podczas gdy szersza sie lekko toczy. Na waskiej nie da sie jechac po piachu a na szerokiej bez problemu. itd.

Jan Cytawa

Data: 2014-02-07 22:18:43
Autor: Dariusz K. Ładziak
Użytkownik cytawa napisał:
bartmeteo@gmail.com pisze:

[...]

Takoż gumy o bieżniku bardziej agresywnym stawiają większy opór ad gum o bieżniku gładkim.
W granicy - szytka 5/8" nabita do 15 bar. Toczy się prawie bez oporów - ale tyłek trzeba mieć granitowy. Ale tylko na twardym - jak sie latem trafi kawałek gorszego asfaltu to opory raptownie rozsną a za rowerem głębokie koleiny zostają.

--
Darek

Data: 2014-02-07 10:39:06
Autor: Jacek Maciejewski
Dnia Thu, 6 Feb 2014 08:29:26 -0800 (PST), bartmeteo@gmail.com napisał(a):

 A przy okazji. Jest sens/praktykuje się różne opony (bieżnik, rozmiary) na kolach?

Ja praktykuję na wyjazdach na których mam sporo bagażu z tyłu. Na ostatniej
wyprawie nie zerwałem ani jednej szprychy (ale obręcz i tak popękała przy
nyplach).
--
Jacek

Data: 2014-02-06 18:31:39
Autor: ToMasz
W dniu 06.02.2014 16:53, bartmeteo@gmail.com pisze:
[...]

ludzie kupują rowery na 29 cali i też sobie chwalą. ja mam 28x1.75 i też jestem zadowolony. tyle że opony do lekkich nie należą
ToMasz

Data: 2014-02-07 20:16:17
Autor: qrt
Dnia Thu, 6 Feb 2014 07:53:31 -0800 (PST), bartmeteo@gmail.com napisał(a):

[...]

oczywiście ze ma sens. Śmiem nawet twierdzić iż do miasta węższe w nie mają sensu :)

Data: 2014-02-07 22:22:37
Autor: Dariusz K. Ładziak
Użytkownik qrt napisał:
[...]

Śmiem twierdzić że do miasta nic powyżej cala nie ma sensu - najlepiej szytki. Przecież w mieście tylko po twardym...

Zależy jaki styl jazdy kto lubi.

--
Darek

Data: 2014-02-08 07:53:35
Autor: JDX
napisał(a):

[...]

A co z krawężnikami, takimi w obszarze różnych podjazdów, które wystają
ze 2cm ponad poziom asfaltu? Ja wiem, teraz robi się takie w których
krawędzie są zaokrąglone, ale jest przecież mnóstwo starych, z ostrymi
krawędziami. Czy taka oponka poradzi sobie z taka przeszkodą gdy
będziesz chciał ją pokonać z prędkością 20-25km/h? A co ze szkłem na
jezdni i chodnikach/ścieżkach pozostawionym przez małolatów którym
alkohol najwyraźniej szkodzi bardziej niż mnie gdy byłem w ich wieku?
:-D Szytka to chyba zdecydowanie nie jest guma dostosowana do ciężkich,
miejskich warunków. :-D Wąska - OK, ale musi być jakoś wzmocniona.

Przecież w mieście tylko po twardym...
No z tym też można dyskutować. Ja czasami jeżdżę po trawie w parku
(chociaż są ścieżki). A na peryferiach, tam gdzie działki są dopiero
zabudowywane, to i w błocie można się na ulicy potaplać. :-D

Data: 2014-02-09 00:37:57
Autor: Dariusz K. Ładziak
napisał(a):

[...]

Co z krawężnikami? Tyłek z siodełka podnieść, nauczyć się pod krawężniki podjeżdżać... Jak myślisz że wsiądziesz na fulla i możesz siedzieć jak na kanapie przed telewizorem to trochę nie rozumiesz jak się na rowerze jeździ.

[...]

Na gumach 28 do 35 mm jeździłem po wszystkim co się dało - kiedyś błoto mnie zatrzymało dopiero w momencie kiedy o błotnistą darń oparły mi się obie korby. Na szytkach nie miałem żadnego problemu z wjechaniem w las. Jak się umie to się da. Trzeba tylko patrzeć po czym się jedzie i myśleć.

--
Darek

Data: 2014-02-09 00:59:02
Autor: JDX
On 2014-02-09 00:37, "Dariusz K. Ładziak" wrote:
[...]
Co z krawężnikami? Tyłek z siodełka podnieść, nauczyć się pod krawężniki
podjeżdżać...
Nawet pod takie dwucentymetrowe? :-D

Data: 2014-02-13 20:06:07
Autor: qrt
Dnia Sun, 09 Feb 2014 00:37:57 +0100, "Dariusz K. Ładziak" napisał(a):

[...]

też tak kiedyś jezdziłem. Choć nie były to szytki ale stricte szosowe opony
(od 19 do 25).  Krawężniki, dziury, bruk, drogi gruntowe, betonowe płyty ect. Da się. Oczywiście. Ale nie zmienia to faktu iż z perspektywy czasu uważam to za mało sensowne
rozwiązanie. Do jazdy po mieście znacznie lesze są grube opony (np big apple).  Poprostu wsiadasz jedziesz i nie przejmujesz sie tym czy droga jest gładka
czy dziurawa, czy krawężnik wysoki czy niski, czy asfalt czy płyty czy
droga gruntowa czy utwardzona. etc.

Data: 2014-02-14 07:57:32
Autor: Coaster
qrt wrote:
[...]

Starosc - nie radosc! :-P

Krawężniki, dziury, bruk, drogi gruntowe, betonowe płyty ect. Da się. Oczywiście. Ale nie zmienia to faktu iż z perspektywy czasu uważam to za mało sensowne
rozwiązanie.

J.w. ;-)

Data: 2014-02-08 10:41:30
Autor: Gotfryd Smolik news
On Fri, 7 Feb 2014, "Dariusz K. Ładziak" wrote:

Użytkownik qrt napisał:
Śmiem nawet twierdzić iż do miasta węższe w nie mają sensu :)

Śmiem twierdzić że do miasta nic powyżej cala nie ma sensu - najlepiej szytki. Przecież w mieście tylko po twardym...

  Do rzeczy twardych w mieście doskonale zaliczają się szyny tramwajowe.
  Brane w poprzek w układzie "bus przede mną ciężarówka za mną"
(znaczy zwyczajna jazda w kolumnie) z pojawiającą się znienacka
dziurą dookoła szyny (albo dla odmiany wystającym kantem betonowej
płyty) przyczyniają się czasem do zmiany poglądów w kwestii "szytek" ;)
  Pancerna opona "z wkładką", mimo niewątpliwie mierzalnego zmniejszenia
prędkości szczytowych, IMVHO zwiększa średnią średnioroczną, skracając
czas jazdy o większosć przypadków zatrzymania z dziurami w dętkach
(a z rzadka i oponach).

Zależy jaki styl jazdy kto lubi.

  Albo od tego co ma po drodze :)

pzdr, Gotfryd

Data: 2014-02-08 08:04:09
Autor: Ignac
szersza opona od 700x35C-sens?
W dniu sobota, 8 lutego 2014 10:41:30 UTC+1 użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

  Pancerna opona "z wkładką"

Właśnie nabyłem takie 28x700,i dodatkowo podrasowuje je od  wewnątrz trzema paskami z dętki przyklejonymi po całym obwodzie. Przy oponach z tpi30-przejechały 14kkm,patent się świetnie sprawdził(dwa kapcie?),stąd powtórka z rozrywki,a śladów na
oponach od szkieł w "chorele" Słyszę już jęki i zawodzenia lobby opon/dętek rowerowych.

Data: 2014-02-08 12:20:21
Autor: bartmeteo
W dniu sobota, 8 lutego 2014 17:04:09 UTC+1 użytkownik Ignac napisał:

Właśnie nabyłem takie 28x700,i dodatkowo podrasowuje je od  wewnątrz trzema paskami z dętki przyklejonymi po całym obwodzie.

Czy taka wkładka antyprzebiciowa (fabryczna) wpływa in minus na właściwości jezdne opony? Jakiej marki kupiłeś te opony?

Data: 2014-02-09 06:45:01
Autor: Ignac
W dniu sobota, 8 lutego 2014 21:20:21 UTC+1 użytkownik bart...@gmail.com napisał:

Czy taka wkładka antyprzebiciowa (fabryczna) wpływa in minus na właściwości jezdne opony?
Absolutnie nie.
Jakiej marki kupiłeś te opony?
Takie,tam masz też aktualne oferty:
http://archiwum.allegro.pl/oferta/opona-700x28-continental-tourride-28x1-1-i3533666431.html
Na 32mm przejździłem ok.25 kkm,potem na kendach,bo ich parę lat nie było.
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
"Dariusz K. Ładziak" wrote: Można i tak - ale nie wszyscy lubią tak ciężkie koła. Chociaż tak spreparowana opona waży zapewne podobnie jak dwucalowa balonówa - to gumy wąskie wybiera się czasem również ze względu na wagę. Nie sądzę,aby(700x28)aż tyle ważyła,ponadto te opony zakładam do crossa
i jeżdzę po asfaltach,ponadto zależy mi na braku kapci,sensownym
przebiegu i cenie,lubię mieć rower minimalnie obsługowy.
A szytki-dla mnie to jest przeciwieństwo w/w,no ale,co kto lubi.

Data: 2014-02-09 00:47:55
Autor: Dariusz K. Ładziak
Użytkownik Ignac napisał:
[...]

A jak chcesz mieć gumę odporną na szkła (a jednocześnie lekką i wygodną w transporcie gumy zapasowej) to zainwestuj (fakt, cena...) w gumy z kordem kevlarowym. Wówczas tylko przycięcie dętki na krawężniku ci grozi albo pinezka (ta ma szansę między nitkami kordu się przecisnąć)

--
Darek

Data: 2014-02-09 00:43:05
Autor: Dariusz K. Ładziak

Użytkownik qrt napisał:
[...]

  Widać że dużo to ty na szytkach nie jeździłeś. Szyna tramwajowa w poprzek, nawet lekko wystająca i z wykruszeniami nawierzchni, nie jest dla szytki żadnym szczególnym wyzwaniem. Szyna tramwajowa z rowkiem jest pułapką przy przejeżdżaniu przez nią pod ostrymi kątami - bo szytka potrafi się w rowek wpasować i gleba... I tu rzeczywiście trzeba uważać, wypracować sobie trochę luzu na jezdni i tory tramwajowe brać lekkim zygzakiem - ale to oczywista oczywistość dla kogoś kto trochę na szytkach pojeździł.

--
Darek

Data: 2014-02-14 00:34:21
Autor: Ignac
W dniu czwartek, 6 lutego 2014 16:53:31 UTC+1 użytkownik bart...@gmail.com napisał:

[...]

Proponuje w tym celu taką oto tabelkę na temat kompatybilności:
http://roweracja.pl/wp-content/uploads/2013/08/opony-kompatybilność.jpg

Data: 2014-02-18 03:36:27
Autor: strażnik
Ignac napisał:

Proponuje w tym celu taką oto tabelkę na temat kompatybilności:
http://roweracja.pl/wp-content/uploads/2013/08/opony-kompatybilność.jpg

Hmm, a czym ryzykuję jeżdżąc na obręczy 21C z oponą 32mm?
Wg. powyższej tabelki powinienem założyć conajmniej 35mm.

strażnik

Data: 2014-02-18 03:38:51
Autor: strażnik
strażnik napisał:

Wg. powyższej tabelki powinienem założyć _conajmniej_ 35mm.

Oczywiście _co najmniej_ ;)

strażnik

Data: 2014-02-18 09:32:25
Autor: Ignac
W dniu wtorek, 18 lutego 2014 03:36:27 UTC+1 użytkownik strażnik napisał:

Ignac napisał:
> Proponuje w tym celu taką oto tabelkę na temat kompatybilności:
> http://roweracja.pl/wp-content/uploads/2013/08/opony-kompatybilność..jpg

 Hmm, a czym ryzykuję jeżdżąc na obręczy 21C z oponą 32mm?

No tym,że opona Ci podczas jazdy z obręczy przez głowę przejdzie.

Data: 2014-02-18 19:07:56
Autor: artek
W dniu 2014-02-18 18:32, Ignac pisze:
Hmm, a czym ryzykuję jeżdżąc na obręczy 21C z oponą 32mm?

No tym,że opona Ci podczas jazdy z obręczy przez głowę przejdzie.

do mavic'a a917 (622x19) zakładałem przeróżne opony, od 700x23 do 29x2.0", przejeżdżając nawet na tych pierwszych wiele tysięcy km. i jeśli myślisz, że cokolwiek kiedykolwiek przez głowę przechodziło, to jesteś w wielkim błędzie. działa bez zarzutu, z tym, że lekko rozepchany bieżnik nie ma optymalnego kształtu. naturalnie z odpowiednią dętką i odpowiednio dużym ciśnieniem.

cóż, tyle w temacie twoich ulubionych dywagacji na temat kompatybilności tego czy owego ... tabelki to nie wszystko.

--
art3k

Data: 2014-02-18 11:42:49
Autor: Ignac
W dniu wtorek, 18 lutego 2014 19:07:56 UTC+1 użytkownik artek napisał:

> No tym,że opona Ci podczas jazdy z obręczy przez głowę przejdzie.

do mavic'a a917 (622x19) zakładałem przeróżne opony, od 700x23 do 29x2.0", przejeżdżając nawet na tych pierwszych wiele tysięcy km.

Po pierwsze gratuluję inwencji,jestem pod wrażeniem,a
po drugie nie ja wymyśliłem tą tabelkę,tylko Schwalbe,
po trzecie zacytowałem ją koledze wątkodawcy,po czwarte
tylko Polacy zawsze wiedzą lepiej-no taka nacja i po
piąte,też chyba wyczerpałem temat-ale nigdy nic nie
wiadomo,bo jestem Polakiem;miało być zabawnie.

Data: 2014-02-18 22:28:48
Autor: artek
W dniu 2014-02-18 20:42, Ignac pisze:
[...]

a gdzie w tym jakakolwiek inwencja? na szosę opony szosowe, na góry opony górskie. elementarne, drogi watsonie. a jak się miało jeden komplet kół, to inaczej nie za bardzo dało radę, nieprawdaż?

> po drugie nie ja wymyśliłem tą tabelkę, tylko Schwalbe,

w starszych wersjach takich tabelek, opony 29x2.0 też do mojej obręczy miały nie pasować. ale pasowały, może dlatego, że to były terenowe miśki, nie schwalbe ...

tyle, że ja nie o tabelkę mam do ciebie pretensje, tylko o takie durne teksty jak powyżej. jasne, że do wąskich szosowych obręczy dostosowanych do 2 cm opon, szeroka górska opona nie wejdzie, a na szerokich obręczach >=21, wąskie szosowe oponki <=23 będą siedzieć co najmniej za luźno. ale to są nazbyt skrajne kombinacje.
dobrze napompowana opona 32 na obręczy 21 da radę, i wcale przez głowę przechodzić nie będzie. choć w rzeczy samej nie jest to zalecana kombinacja. będzie bardziej rozepchana, i tyle.

ale nigdy nic nie
wiadomo,bo jestem Polakiem;miało być zabawnie.

tak, tak, jasne. uważaj więc, żeby to z ciebie się nie śmiali ...

--
art3k

Data: 2014-02-18 22:47:49
Autor: strażnik
Ignac napisał:

Hmm, a czym ryzykuję jeżdżąc na obręczy 21C z oponą 32mm?

No tym,że opona Ci podczas jazdy z obręczy przez głowę przejdzie.

Na jednym z rowerów jeżdżę na takiej konfiguracji ~1000km, a dopiero teraz się wystraszyłem patrząc na przedstawioną tu tabelkę... Narazie nic złego się nie dzieje (opona Schwalbe Road Cruiser 700x32C). Opona wystaje poza obrys obręczy około 2mm na stronę, ciśnienie 5,5 bara. Mam się bać i czym prędzej zmienić oponę na szerszą?

strażnik

Data: 2014-02-18 23:41:56
Autor: live_evil
On 18.02.2014 22:47, strażnik wrote:
Ignac napisał:

[...]

Kwestia poglądów Twojego przedpiścy - wyznawcy tabelek i czciciela świętej kompatybilności - została tu szeroko przedyskutowana jakiś czas temu ;-)

-- >
https://groups.google.com/d/msg/pl.rec.rowery/8_nF1at_UIU/05dWkDULOqEJ

--
live_evil

Data: 2014-02-19 00:15:49
Autor: strażnik
live_evil napisał:

[...]

Dziękuję, przeczytałem. Ło matko, ubaw po pachy. Dobrze, że moje rowery tego nie czytają, bo z miejsca przestałby działać.

strażnik

Data: 2014-02-18 09:57:22
Autor: cytawa
  strażnik pisze:

Hmm, a czym ryzykuję jeżdżąc na obręczy 21C z oponą 32mm?
Wg. powyższej tabelki powinienem założyć conajmniej 35mm.

Wedlug mnie niczym. Chyba nawet trudniej o snejka.

Jan Cytawa

Data: 2014-02-17 15:01:32
Autor: fojtek
szersza opona od 700x35C-sens?
Na temat opon tak pobieżnie.
1 Szeroka opona (trekingowa/góralska) zazwyczaj mieści się na szerokiej szosowej obręczy. Problemem jest rozginanie obręczy na boki. Obręcz która wytrzyma 100PSI w oponach 25-30 może rozleźć się przy niższym ciśnieniu w oponach 40-45,
2 Opona o gęstszym oplocie mniej się rozciąga/puchnie. Wystarczy mniejsze ciśnienie aby koło było tak samo twarde, również inaczej pracuje na nierównościach.
3 Podstawowe znaczenie dla oporów toczenia ma bieżnik. Dodatkowo wysokie klocki podczas uginania się opony "szczypią" podłoże generując dalszą utratę energii.

Z _MOICH_ doświadczeń (nigdy na opony do trekinga nie wydałem więcej niż 50 PLN/szt) optymalne są:
- zima Kenda Cross Supreme (z możliwie gęstym oplotem)
- lato miasto i lekki teren Kenda Khan
Niezłe Specjalized Infinity (podczas promocji w Ski Team po 45 PLN, normalnie 100) ale wyłącznie na lato. Twarda guma już w lecie na mokrym asfalcie zaczyna kiepsko trzymać. W zimie horror.

Na allegro pojawiają się okazjonalnie opony o super parametrach w jeszcze bardziej atrakcyjnych cenach. Ja tak kupiłem Vueltę cośtam.
Przyczepność na suchym czystym asfalcie była bardzo zła, przy odrobinie piasku praktycznie brak przyczepności. Kombinowanie z ciśnieniem, czyszczeniem bieżnika itp. nic nie dały. Po przejechaniu 10-20 km poszły w kąt.

IMHO nie ma większego sensu pchanie się w systemy antyprzebiciowe.
W ciągu kilku lat ani razu nie wymieniałem opon ze względu na zdarty bieżnik. Zawsze przyczyną były dziury.
Ww. speca z systemem rozciąłem najeżdżając na pionowo wbite w ziemię szkło (wątpię żeby jakakolwiek opona to wytrzymała). W innych szkła wycięły dodatkowy bieżnik, przebić było może trochę mniej niż na najtańszych kendach ale były. IMHO w mieście (konkretnie W-wie) zbyt wiele jest ekstremalnych zagrożeń dla opon (typu denko od butelki czy gwóźdź/pręt) żeby warto było wydać na nie ponad 100PLN/szt.

Data: 2014-02-17 11:25:35
Autor: Ignac
szersza opona od 700x35C-sens?
W dniu poniedziałek, 17 lutego 2014 15:01:32 UTC+1 użytkownik fojtek napisał:

Na temat opon tak pobieżnie.
IMHO nie ma większego sensu pchanie się w systemy antyprzebiciowe. W ciągu kilku lat ani razu nie wymieniałem opon ze względu na zdarty  bieżnik. Zawsze przyczyną były dziury.

Co proponujesz(rozsądnego)na dziury,bo nie ma nic bardziej wkurzającego niż kapeć?

Data: 2014-02-21 18:32:53
Autor: fojtek
szersza opona od 700x35C-sens?

Co proponujesz(rozsądnego)na dziury,bo nie ma nic bardziej
wkurzającego niż kapeć?

Wiem coś o tym. Łatanie dętki w grudniu o 7 rano kiedy jeszcze śpieszysz się do roboty to czysta frajda.
Na przebicia faktycznie może trochę pomóc jakaś wkładka. Póki co najmniej kapci łapię na obecnie używanych Khanach (wersja z wkładką) jednak na ile jest to zasługa wkładki a na ile zmiana miejsca pracy tego nie wiem.

Oczywiście do opony ładujemy kichy możliwie grube - dedykowane do opon o dużej średnicy.
W miejskim góralu w oponę 1,95 upchałem zjazdowego Michelina (zakres bodaj 2,7 - 3,5) ale to już chyba mała przesada;)

Data: 2014-02-21 22:28:28
Autor: AZ
Dnia 21.02.2014 fojtek <fojtek@opsa.gazetapl> napisał/a:

[...]

I to sie nie pozaginalo w srodku? Takie wynalazki lubia sie po prostu
przecierac, no chyba ze sie nie zaluje talku to troche pojezdzi. Ja w zeszlym roku odkrylem ghetto tubeless i jak dla mnie jest to piekna rzecz. Do tej pory 4 przebicia a moze i wiecej tylko o nich nie wiem ;-) Jedziesz sobie, slyszysz psssyt, psssyt, pssyt i myslisz - o zlapalem
kapcia i jedziesz dalej, syczenie ustaje, zapominasz o calej sprawie.

--
Artur

Data: 2014-02-18 03:01:00
Autor: JDX
On 2014-02-17 15:01, fojtek wrote:
[...]
IMHO nie ma większego sensu pchanie się w systemy antyprzebiciowe.
W ciągu kilku lat ani razu nie wymieniałem opon ze względu na zdarty
bieżnik. Zawsze przyczyną były dziury.
Ja przez 3 lata jazdy na Schwalbe Silento (klasa 50-60zł) złapałem 7
kapci - jednego gdzieś na samym początku użytkowania, natomiast 6
pozostałych w okresie październik-grudzień 2013 co doprowadziło mnie do
maksymalnego wk..enia. IMO warto dać te 3x więcej za porządne gumy i
mieć święty spokój.

Ww. speca z systemem rozciąłem najeżdżając na pionowo wbite w ziemię
szkło (wątpię żeby jakakolwiek opona to wytrzymała).
Ja również wątpię, jednak z moich doświadczeń wynika, że najwięcej szkód
powodują odłamki szkła wielkości ziarna pszenicy których najzwyczajniej
nie zauważasz podczas jazdy. Takie wydłubywałem z moich opon.

Data: 2014-02-19 08:00:00
Autor: qrt
Dnia Mon, 17 Feb 2014 15:01:32 +0100, fojtek napisał(a):

IMHO nie ma większego sensu pchanie się w systemy antyprzebiciowe.
W ciągu kilku lat ani razu nie wymieniałem opon ze względu na zdarty bieżnik. Zawsze przyczyną były dziury.

A IMO jest. Kilka lat temu kupiłem do mieszczucha jakieś kendy z wkładką i
nie złpałem na nich nigdy żadnego kapcia a bieżnik po tych kilku latach
eksploatacji występuje na tej oponie już tylko w ilościach śladowych  A misze przyznać iż wczesniej łapałem gumy dość regularnie. Wiec me doświadczenia sa jak najbardziej pozytywne ale jak pisze opiera sie
to tylko na doświadczeniach z jednym typem opon.

szersza opona od 700x35C-sens?