szersza opona od 700x35C-sens?

Data: 2014-02-06 17:20:35
Autor: Andrzej W.
szersza opona od 700x35C-sens?
W dniu 2014-02-06 16:53, bartmeteo@gmail.com pisze:
 i czy w ogóle na obecną obręcz da się zamontować szerszą oponę od 35C?

A pytasz o przednie czy tylne koło?

--
Pozdrawiam,
Andrzej

Data: 2014-02-06 08:29:26
Autor: bartmeteo
W dniu czwartek, 6 lutego 2014 17:20:35 UTC+1 użytkownik Andrzej W. napisał:
A pytasz o przednie czy tylne koło?

Pytam o oba koła. A przy okazji. Jest sens/praktykuje się różne opony (bieżnik, rozmiary) na kolach? Chodzi mi o zwykłe rekreacyjne jeżdżenie. Głównie leśne ścieżki i miasto.

Data: 2014-02-06 17:59:37
Autor: Andrzej W.
W dniu 2014-02-06 17:29, bartmeteo@gmail.com pisze:
[...]

To było pytanie retoryczne....
Może choć jak byś podał kolor ramy to tutejsi magowi wyczytali by coś na
temat obręczy, które używasz, ze swoich szklanych kul.

--
Pozdrawiam,
Andrzej

Data: 2014-02-07 03:35:42
Autor: bartmeteo
W dniu czwartek, 6 lutego 2014 17:59:37 UTC+1 użytkownik Andrzej W. napisał:

To było pytanie retoryczne....

Może choć jak byś podał kolor ramy to tutejsi magowi wyczytali by coś na

temat obręczy, które używasz, ze swoich szklanych kul.

Nie pytaj retorycznie kogoś, kto jak widać ma małe pojęcie w temacie.
Rozmiar obręczy to Erto 700C 622-17

Data: 2014-02-07 14:43:34
Autor: Andrzej W.
W dniu 2014-02-07 12:35, bartmeteo@gmail.com pisze:
czy w ogóle na obecną obręcz da się zamontować szerszą oponę od 35C?
Rozmiar obręczy to Erto 700C 622-17

Na ostatnie z twoich pytań odpowiedź powinna być tutaj:
http://www.forumrowerowe.org/topic/66200-opony-kompatybilnosc-opon-z-obreczami/

Pamiętaj tylko, że musisz wziąć pod uwagę przede wszystkim szerokość widelca i widełek z tyłu bo to prawdopodobnie one a nie wielkość obręczy ograniczą maksymalną wielkość opony.
Jak zmierzysz, że wejdzie na np. 47 to zapewne wejdzie 44 a 47 to może ale nie musi.

Co do pozostałych pytań dostałeś od innych odpowiedź, regulując ciśnienie, zmieniając szerokość opony dostosujesz rower do terenu i swoich upodobań, ale coś za coś bo zmieniają się też opory toczenia.

--
AWa.

Data: 2014-02-06 23:22:26
Autor: Dariusz K. Ładziak
Użytkownik bartmeteo@gmail.com napisał:
[...]

Węższy przód stawia mniejszy opór w piachu czy błocie, szerszy tył w tym samym podłożu jest w stanie wytworzyć większą siłę pchającą - w efekcie wzrasta trochę możliwość siłowego pokonywania grząskich odcinków. Ładne parę sezonów w układzie 28/35 jeździłem.

--
Darek

Data: 2014-02-07 09:13:17
Autor: twistedme
napisał:
[...]

Jak sobie przypomnę, to mi się chce śmiać.

Pamiętam jak za młodu kolega kupił sobie opony 2.5 na przód i tył, bo fajnie wyglądało :). Wtedy za bardzo nie było internetu, żeby poczytać, a pytał w sklepie się nie będzie, bo jeszcze go wyśmieją :).

Jazda jak zwykle, las-asfalt-las-asfalt. Ja widzę, że on czerwony cały czas, ciągle pije, postój na banana, bo nie ma coś siły... W końcu się przyznał, że dzisiaj ma słabszy chyba dzień i nie może nadążyć. W końcu zamieniliśmy się rowerami i wszystko stało się jasne. Po kilku próbach okazało się, że szerszy przód w niczym nie wadzi (mi w lesie jest lepiej), za to taki gruby tył powodował, że rower ciężko było ruszyć z miejsca.

pozdr

Data: 2014-02-07 09:54:53
Autor: Coaster
Dariusz K. Ładziak wrote:
[...]

Probowales _odwrotnie_? ;-)
http://www.sheldonbrown.com/tires.html#mixing

--
PoZdR
"As a rule," said Holmes, "the more bizarre a thing is

Data: 2014-02-07 08:13:17
Autor: cytawa
bartmeteo@gmail.com pisze:

Pytam o oba koła. A przy okazji. Jest sens/praktykuje się różne opony
(bieżnik, rozmiary) na kolach? Chodzi mi o zwykłe rekreacyjne
jeżdżenie. Głównie leśne ścieżki i miasto.

Jak najbardziej sie praktykuje. Zasada jest mniej wiecej taka:

Im grubsze opony tym mniejsze cisnienie jest wymagane do bezpiecznej (dla obreczy) jazdy. I wtedy jazda jest bardziej komfortowa. Ale z drugiej strony im mniejsze cisnienie tym wieksze opory toczenia. I dlatego kola o wezszych oponach napompowanych mocniej tocza sie latwiej i rower szybciej jezdzi. I kazdy moze sobie dobrac opony do wlasnych priorytetow, jesli takie ma.

Jan Cytawa

Data: 2014-02-07 21:15:01
Autor: Marcin Hyła
On 2014-02-07 08:13, cytawa wrote:

[...]

Otóż nie do końca tak. Patrz tu:
http://www.schwalbe.com/en/rollwiderstand.html - przy tym samym
ciśnieniu (!) i obciążeniu opona węższa ma dłuższy (!) odcinek styku z
nawierzchnią, zatem deformuje się w ruchu obrotowym bardziej. I
paradoksalnie opona szersza stawia _mniejsze_ opory toczenia.

Oczywiście, to przy założeniach dot. identycznego ciśnienia i
obciążenia. Zwykle opony węższe mają wyższe (nierzadko _znacznie_
wyższe) ciśnienie i wtedy jest jak piszesz.

Ponieważ link nie wyświetla się dokładnie (trzeba doklikać), przeklejam
mundrości Schwalbe:

Why do wide tires roll better than narrow ones?

The answer to this question lies in tire deflection. Each tire is
flattened a little under load. This creates a flat contact area.

At the same tire pressure, a wide and a narrow tire have the same
contact area. A wide tire is flattened over its width whereas a
narrow tire has a slimmer but longer contact area.

The flattened area can be considered as a counterweight to tire
rotation. Because of the longer flattened area of the narrow tire,
the wheel loses more of its roundness and produces more deformation
during rotation. However, in the wide tire, the radial length of the
flattened area is shorter, making the tire rounder and so it rolls
better.

Rolling resistance: At 2 bar a 60mm wide tire rolls as well as a 37
mm tire at 4 bar.

Sam używam opon 700x38 (standardowo w miejskim, marathon) i 700x40 (wiejski XR/Mondial i zimówka Winter). Kiedyś używałem 700x35 (albo nawet 32, nie pamiętam) w miejskim na przód, ale to był przypadek (opona Stomil Gronostaj, było takie cudo). Obecnie rozważam wsadzenie zimowej wąskiej na przód ewentualnie kiedyś (są dwie szkoły dot. zimowych opon: albo szerokie bo lepiej wiążą się ze śniegiem, albo węższe bo lepiej rozcinają pryzmy śniegu, a ten wąski Gronostaj bardzo dobrze się w zimie spisywał 10 lat temu, ciekaw jestem winterów wąskich).

marcin ha

--
Miasta dla rowerów http://www.miastadlarowerow.pl

Data: 2014-02-10 10:07:55
Autor: cytawa

On 2014-02-07 08:13, cytawa wrote:

[...]

Alez oczywiscie problem jest bardziej zlozony. Napisalem troche enimagmatycznie by nie popelnic wiekszego bledu. Z mojego zdania nalezy wywnioskowac, ze gdy sie jezdzi na waskiej oponie to gdy sie napompuje mocniej to generalnie jedzie sie lzej niz na oponie niedopompowanej.
  Wiele tez zalezy od nawierzchni. Np. waska oponka grzeznie w miekkim asfalcie w czasie upalow podczas gdy szersza sie lekko toczy. Na waskiej nie da sie jechac po piachu a na szerokiej bez problemu. itd.

Jan Cytawa

Data: 2014-02-07 22:18:43
Autor: Dariusz K. Ładziak
Użytkownik cytawa napisał:
bartmeteo@gmail.com pisze:

[...]

Takoż gumy o bieżniku bardziej agresywnym stawiają większy opór ad gum o bieżniku gładkim.
W granicy - szytka 5/8" nabita do 15 bar. Toczy się prawie bez oporów - ale tyłek trzeba mieć granitowy. Ale tylko na twardym - jak sie latem trafi kawałek gorszego asfaltu to opory raptownie rozsną a za rowerem głębokie koleiny zostają.

--
Darek

Data: 2014-02-07 10:39:06
Autor: Jacek Maciejewski
Dnia Thu, 6 Feb 2014 08:29:26 -0800 (PST), bartmeteo@gmail.com napisał(a):

 A przy okazji. Jest sens/praktykuje się różne opony (bieżnik, rozmiary) na kolach?

Ja praktykuję na wyjazdach na których mam sporo bagażu z tyłu. Na ostatniej
wyprawie nie zerwałem ani jednej szprychy (ale obręcz i tak popękała przy
nyplach).
--
Jacek

szersza opona od 700x35C-sens?