Data: 2010-04-20 05:05:36 | |
Autor: jan kowalski | |
szklana pulapka | |
rezydencki samolot Tu-154M wyposażony w system TAWS mógł bezpiecznie wylądować
na lotnisku pod Katyniem - uważa Marek Strassenburg-Kleciak odpowiedzialny za analizy strategiczne i rozwój sytemów trójwymiarowej nawigacji w koncernie Harman Becker. Jego zdaniem, urządzenia pokładowe są tak dokładne, że piloci bez trudu powinni byli wykonać ten manewr - chyba że wskazania nie były prawdziwe. Znane są bowiem techniki umożliwiające fałszowanie ich danych, często w sposób niemożliwy do zweryfikowania przez pilotów. Wówczas tragedia jest nieunikniona. W ocenie Marka Strassenburga-Kleciaka - potwierdzonej przez niemieckiego eksperta Hansa Dodla, autora książki "Satellitennavigation", oficera Bundeswehry, inżyniera i profesora - analiza zdjęć z katastrofy prezydenckiego samolotu wykonanych przez Sergieja Amielina pozwala sądzić, że Tu-154M z polską delegacją na pokładzie zbliżał się do pasa startowego we właściwy sposób. Tyle że samolot znajdował się w niewłaściwym miejscu. Dokumentacja zdjęciowa pokazuje, że samolot leciał tak, jak powinien: w odpowiednim kierunku (wynika to z analizy poszczególnych uszkodzeń na czubkach pierwszych drzew) i z właściwym nachyleniem horyzontalnym maszyny przy podchodzeniu do lądowania. - Różnica polega tylko na przesunięciu fazowym samolotu: w płaszczyźnie poziomej o ok. 15-25 m do prawidłowego kursu, a w pionie o ok. 5 m; maszyna leciała za nisko - podkreśla Marek Strassenburg-Kleciak. Jak dodał, dane z systemu TAWS (Terrain Awareness and Warning System), w który wyposażony był samolot prezydencki, pokazują pilotom trójwymiarowy model terenu z dokładnością wysokości nawet do 1 metra i umożliwiają pomyślne lądowanie nawet w złych warunkach pogodowych. - Rozwijałem i współtworzyłem systemy trójwymiarowej nawigacji, dlatego też trudno mi to sobie wyobrazić, jak system TAWS, który był zainstalowany w samolocie prezydenta Kaczyńskiego, mógł zawieść. No chyba, żeby mu "pomóc". Inaczej z tym systemem nie można się rozbić - dodaje. W jaki sposób wskazania urządzeń mogły zostać przekłamane? W tym celu stosuje się technikę o nazwie "meaconing" (Recording and rebroadcast on the Receive Frequency to confuse Positioning). Jak tłumaczy nasz ekspert, polega ona na tym, że sygnał satelity jest nagrywany przez specjalne urządzenie i z niewielkim przesunięciem w czasie i z większą mocą niż sygnał satelity puszczany w eter na tej samej częstotliwości, na której nadaje satelita. - Im mniejszy interwał czasu stosowanego w "meaconingu", tym trudniej go rozpoznać, co w konsekwencji prowadzi do błędnego określenia własnego położenia - wyjaśnił Strassenburg-Kleciak. Jak dodał, jeśli zmiana pozycji samolotu jest niewielka - a tak było w przypadku prezydenckiego lotu - to nawet inteligentny odbiornik (typu Receiver-Autonomous-Integrity-Monitoring) nie jest w stanie wykryć oszustwa. Przekłamanie urządzeń pokładowych można wprowadzić zarówno za pomocą satelity, jak i urządzeń znajdujących się na lotnisku. Jeśli zjawisku towarzyszą złe warunki pogodowe, piloci pozostają bezbronni. - Różnica położenia, jaką pokazuje trajektoria samolotu, jest typowa dla "meaconingu": aby sygnał nie mógł być wykryty, przesunięcie fazowe sygnału równe jest nanosekundom. Daje to przesunięcie położenia rzędu tych wielkości, które widać na dokumentacji Amelina - powiedział Strassenburg-Kleciak. Jak zaznaczył, jego spostrzeżenia w rozmowie telefonicznej potwierdził Hans Dodel. -- |
|
Data: 2010-04-20 05:00:21 | |
Autor: Endriu | |
szklana pulapka | |
Ja pierdolę.
Minister Shoigu który był pierwszy z Putinem na miejscu katastrofy już jest trupem .... !!!!!!!!!!!! http://www.kavkazcenter.com/eng/content/2010/04/13/11864.shtml Eliminacja świadków ?.....!!!!!!!!!!! -- Pozdrawiam Endriu |
|
Data: 2010-04-20 15:08:50 | |
Autor: Lech Dubrowski | |
szklana pulapka | |
Ja pierdolę. http://www.naszdziennik.pl/bpl_index.php?dat=20100412&typ=tk&id=tk11.txt Ciekawostka, czlowiek ktory zginal 10 kwietnia informowal prase 11kwietnia Leszek -- Pozdrawiam |
|
Data: 2010-04-20 15:19:32 | |
Autor: marfi | |
szklana pulapka | |
Użytkownik "Lech Dubrowski" <337@337.com.pl> napisał w wiadomości news:4bcda767$0$2596$65785112news.neostrada.pl...
Ja pierdolę. Przecież piszą, że "konwój" ministra zderzył się z busem pełnym pasażerów... -- marfi |
|
Data: 2010-04-20 15:30:59 | |
Autor: marfi | |
szklana pulapka | |
Użytkownik "marfi" <marfi @bb.onet.pl> napisał w wiadomości news:4bcda9ea$0$19170$65785112news.neostrada.pl...
Użytkownik "Lech Dubrowski" <337@337.com.pl> napisał w wiadomości news:4bcda767$0$2596$65785112news.neostrada.pl... A tu jest reszta: http://www.smolnews.ru/news/55536 -- marfi |
|
Data: 2010-04-20 16:03:24 | |
Autor: Lech Dubrowski | |
szklana pulapka | |
A tu jest reszta: http://www.smolnews.ru/news/55536 Endriu napisal, ze Szojgu zginal co w swietle tego artykulu nie jest prawda Leszek -- marfi |
|
Data: 2010-04-20 17:42:02 | |
Autor: george | |
szklana pulapka | |
"Endriu" <andrewgolotnik@gmail.com> wrote in message news:c1a1ad46-f2b6-439f-b67c-23223645fe7cn3g2000vbl.googlegroups.com... Ja pierdolę. Minister Shoigu który był pierwszy z Putinem na miejscu katastrofy już jest trupem .... !!!!!!!!!!!! http://www.kavkazcenter.com/eng/content/2010/04/13/11864.shtml Eliminacja świadków ?.....!!!!!!!!!!! ale czytać umiesz? george PS. Przecież pisza ze "zabił" a nie został zabity... radio Erewań. |
|
Data: 2010-04-20 09:55:06 | |
Autor: Endriu | |
szklana pulapka | |
PS. Przecież pisza ze "zabił" a nie został zabity... radio Erewań.. Sorry - ewidentny błąd w zrozumieniu tekstu. Czyli co był ten wypadek z tym Shoigu czy nie było, i czy w nim ktoś zginął czy nie zginął?. -- Pozdrawiam Endriu |
|
Data: 2010-04-20 19:05:06 | |
Autor: marfi | |
szklana pulapka | |
Użytkownik "Endriu" <andrewgolotnik@gmail.com> napisał w wiadomości news:7227d1ab-2334-4871-8c46-e003ad31fc6al24g2000vbn.googlegroups.com...
PS. Przecież pisza ze "zabił" a nie został zabity... radio Erewań. Sorry - ewidentny błąd w zrozumieniu tekstu. Czyli co był ten wypadek z tym Shoigu czy nie było, i czy w nim ktoś Już pisałem: http://www.smolnews.ru/news/55536 - ostatnie zdanie w luźnym tłumaczeniu: to okrutny żart albo efekt przygniatającej atmosfery tego dnia. -- marfi |
|
Data: 2010-04-20 16:18:51 | |
Autor: Andrzej Adam Filip | |
NTG: szklana pulapka (SmoleĹsk-PĂłĹnoc) | |
Ty siÄ *wstydzisz siÄ* podaÄ ĹşrĂłdĹo czy moĹźe sugerujesz Ĺźe ĹşrĂłdĹo nie
jest gotowe stanÄ Ä za tym co napisaĹo? http://www.naszdziennik.pl/index.php?dat=20100420&typ=po&id=po22.txt Wtorek, 20 kwietnia 2010, Nr 92 (3718) Piloci mogli zostaÄ wprowadzeni w bĹÄ d "jan kowalski" <metaas123@WYTNIJ.gazeta.pl> pisze: rezydencki samolot Tu-154M wyposaĹźony w system TAWS mĂłgĹ bezpiecznie wylÄ dowaÄ -- Andrzej Adam Filip : Twoje pieniÄ dze. Twoje ryzyko. TwĂłj zysk *albo* strata. Jak siÄ matka z cĂłrkÄ zgĹosi, tak siÄ koniec grudnia nosi. -- PrzysĹowie polskie (pl.wikiquote.org) |
|
Data: 2010-04-20 15:16:43 | |
Autor: jan kowalski | |
NTG: szklana pulapka (Smoleńsk-Północ) | |
zmuszam takich jak ty do czytania innych postow
-- |
|
Data: 2010-04-20 19:26:55 | |
Autor: Andrzej Adam Filip | |
NTG: szklana pulapka (SmoleĹsk-PĂłĹnoc) | |
"jan kowalski" <metaas123.WYTNIJ@gazeta.pl> pisze:
zmuszam takich jak ty do czytania innych postow JesteĹ takim samym chamem jak tacy co naruszajÄ ciszÄ nocnÄ bo ono siÄ bawiÄ wiec to Ĺźe inni chcÄ spaÄ majÄ w dupie. To jest grupa o gieĹdzie gospodarce. *Tutaj* wypadaĹoby przynajmniej dodaÄ coĹ ala "jak podejrzenia wobec Rosji wpĹynÄ /mogÄ wpĹynÄ Ä gospodarkÄ/gieĹdÄ". Jak chcesz dyskutowaÄ o polityce bez zwiÄ zku z gospodarkÄ to wal siÄ na pl.soc.polityka. Na *tamtej* grupie to bÄdzie na temat. Dyskusje nie na temat danej grupy to najlepsza metoda za zabicie usenetu przez zrobienie z niego "tylko Ĺmietnika". -- Andrzej Adam Filip : Twoje pieniÄ dze. Twoje ryzyko. TwĂłj zysk *albo* strata. ZabiegaÄ o awans nie dajÄ c zwierzchnikowi prezentĂłw to tak jak dawaÄ szczurowi kota na przynÄtÄ. -- Kung-Sun Jang [Shang Yang] (390?-338 p.n.e.) |
|
Data: 2010-04-20 12:37:28 | |
Autor: Miki | |
NTG: szklana pulapka (Smoleńsk-Północ) | |
Witam
Jeżeli nie znacie się na lotnictwie, nie macie uprawnień IFR lub nie jesteście kontrolerami ruchu lotniczego to nie cytujcie tekstów których nie rozumiecie. Teksty pisane są przez dziennikarzy, który też nie rozumieją tematu. TAWS jest systemem pomocniczym, zależnym od map terenu i NIE służy do lądowania. Do lądowania na tym lotnisku były na 90% jedynie dwie NDB. Do lądowania służą systemy takie jak np. ILS, NDB, DME itd (trochę tego jest). Zakłócanie sygnału GPS nie jest jakimś wielkim wynalazkiem i nie powinno mieć wpływu na prawidłowo wykonywane podejście do lądowania. Piszcie lepiej o giełdzie i poczekajcie na publikacje prac komisji badania wypadków lotniczych, bo bez zapisu rozmów pilotów nic nie można zakładać. Pozdrawiam |
|
Data: 2010-04-20 21:10:56 | |
Autor: SlawcioD | |
szklana pulapka | |
jan kowalski pisze:
rezydencki samolot Tu-154M wyposażony w system TAWS mógł bezpiecznie wylądować cut na dokumentacji Amelina - powiedział Strassenburg-Kleciak. Jak zaznaczył, jego trza poczekac na publikacje zapisu z czarnych skrzynek, ale... ....jak pilot podszedl zbyt ostro (jedna z teorii) do pasa to go tupolew zabil swoja bezwladnoscia (a sa to samoloty z tego znane) i zaden SRAWAS czy inny chu,,, znaczy sie system by mu nie pomogl - chocby sie zesral na purpurowo. przeslanka do potwierdzenia w/w teorii bedzie otwarcie przepustnicy na max na kilka, kilkanascie sec. przed skoszeniem pierwszego drzewa. a tak wogole to NTG - tu sie o gieldzie dyskutuje (dyskutowalo - niepotrzebne skreslic). Katastrofa w przestworzach na NationalGeografic. pozdrawiam SlawcioD |
|
Data: 2010-04-20 21:33:31 | |
Autor: SlawcioD | |
szklana pulapka | |
jan kowalski pisze:
rezydencki samolot Tu-154M wyposażony w system TAWS mógł bezpiecznie wylądowaćhttp://heading.pata.pl/taws.htm smacznego pozdrawiam SlawcioD |