szkoda calkowita...

Data: 2010-08-26 21:14:48
Autor: Marek S
szkoda calkowita...
Chamy z PZU stwierdzily, ze po ostatniej kolizji warto orzec szkode calkowita. Jeszcze nie mam kalkulacji, wiec nie znam niestety dokladnych kwot. Naprawa z OC sprawcy.
Wg mojej wiedzy auto jest warte jakies 6500zl. Porysowane drzwi, uszkodzony blotnik i zderzak, peknieta lampa. I to wedlug nich szkoda calkowita.  Pytam rzeczoznawcy o co chodzi - on na to, ze naprawa wyniesie wiecej niz 70% wartosci auta sprzed wypadku. Zgodnie z prawem, wyrokami SN itp. mam prawo uzyskac odszkodowanie do 100% wartosci auta, a nie moga sobie wymyslic jakiejs magicznej granicy 70%. On na to, ze moge naprawic w ich polecanym warsztacie do 100%. Ja mu na to, ze zgodnie z obowiazujacym prawem to do mnie nalezy decyzja czy naprawie auto, gdzie i czy w ogole naprawie. Na tym sie skonczylo, bo nie bede sie kopal z koniem. Zastanawiam sie jak teraz zadzialac. Podejrzewam, ze wycenil auto (sporo zanizyl) na jakies 5000zl a szkoda mu wyszla na 3500zl. Taka kwota by mnie satysfakcjonowala, ale oni pewnie orzekna, ze przed szkoda bylo warte te 5000zl a po szkodzie 4000zl i beda chcieli wyplacic 1000zl. Kpina!
Nie mam pojecia jak dalej z nimi walczyc. W sadzie to potrwa pewnie 2 lata a watpie zeby sie przestraszyli samych obietnic oddania tam sprawy.

Zaciekawila mnie jeszcze jedna kwestia. Zawsze mi sie wydawalo (i dalej tak uwazam) ze szkoda calkowita jest wtedy, kiedy wartosc naprawy przekracza cene naprawy. A tymczasem tutaj:

http://www.eporady24.pl/wypadek_i_szkoda_calkowita,pytania,4,60,1026.html

Znalazlem tekst:

"Ubezpieczyciele często stosują w praktyce metodę tzw. szkody całkowitej. Polega to na tym, że bierze się pod uwagę następujące wartości:
wartość samochodu przed wypadkiem (W1),
wartość samochodu po wypadku, tzw. wartość pozostałości (W2),
koszt naprawy (N).

Jeśli N > (W1 – W2), to jest to tzw. szkoda całkowita. Czyli, inaczej mówiąc, jeśli różnica wartości samochodu przed wypadkiem i po wypadku jest niższa niż koszty naprawy, to mamy do czynienia ze szkodą całkowitą."

Pieprzenie?

Data: 2010-08-26 21:59:04
Autor: J.F.
szkoda calkowita...
On Thu, 26 Aug 2010 21:14:48 +0200,  Marek S wrote:
[...]

No coz, sadzic sie mozesz, tylko nie myl "szkody calkowitej" z
wysokoscia odszkodowania.
[...]

Dwa punkty w odwolaniu - jeden ze auto bylo warte 7000, drugi gdzie
sprzedac wrak za taka kwote i zrobi sie 4000 :-)

[...]

Nie bardzo. Wbrew temu co sie niektorym wydaje, to w KC jest wyrazny
zapis ze w razie nieoplacalnosci naprawy mozna wyplacic w pieniadzu.

Jesli przed szkoda miales auto wartosci W1, a ich odszkodowanie plus
zaplata za wrak rowna sie W1 - to chyba uczciwie cie potraktowali ? I nie licza sie procenty, liczy sie to ze wyplacili mniej niz rachunek
za ewentualna naprawe :-)

Oczywiscie kazdy sad moze miec dowolnie inne zdanie, wszak za nic nie
odpowiadaja :-)

J.

Data: 2010-08-26 22:19:07
Autor: Marek S
szkoda calkowita...
W dniu 10-08-26 21:59, J.F. pisze:
No coz, sadzic sie mozesz, tylko nie myl "szkody calkowitej" z
wysokoscia odszkodowania.

Co masz na mysli?

[...]

No tak, ale maja albo naprawic albo wyplacic w pieniadzu, a nie dac grosze i wrak na pocieszenie, z ktorym nie wiadomo co zrobic. Albo naprawiaja albo maja mi zaplacic za naprawe (jesli koszt naprawy jest mniejszy niz wartosc auta przed szkoda).

Data: 2010-08-26 22:41:46
Autor: J.F.
szkoda calkowita...
On Thu, 26 Aug 2010 22:19:07 +0200,  Marek S wrote:
W dniu 10-08-26 21:59, J.F. pisze:
No coz, sadzic sie mozesz, tylko nie myl "szkody calkowitej" z
wysokoscia odszkodowania.
Co masz na mysli?

Niektorym sie wydaje ze im wyplaca 70%.

[...]

Ciagle nie rozumiesz - oni ci daja pieniadze na drugi taki jak przed
szkoda. W ten sposob "naprawiaja".
Oni daja czesc, czesc zarobisz na wraku, i oczywiscie mozna sie
spierac co do tego wraka, ale np PZU to jakos kompleksowo i dosc
uczciwie rozwiazalo - sprzedaz nie jest zadnym problemem - jeden
telefon, dwa podpisy ..

J.

Data: 2010-08-27 04:56:16
Autor: Budzik
szkoda calkowita...
Osobnik posiadaj±cy mail xtek@op.pl napisa³(a) w poprzednim odcinku co nastêpuje:

[...]

a kto ci kaze brac wrak, z ktorym nie wiadomo co zrobic?
Jak mi ostatnio wycenili wrak na jakies 3.000 to napisa³em, ze poprosze o wskazanie miejsca, gdzie mam go za taka cene sprzedac.
To od razu zmienili na 1100 i wskazali chetny do zakupu sk³ad z³omu :)

--
Pozdrawia... Budzik
b_ud_zi_k_6_1 na poczta kropka onet kropka pl  (adres antyspamowy, usuñ tak¿e "_")

Data: 2010-08-27 06:28:43
Autor: Massai
szkoda calkowita...
J.F. wrote:

On Thu, 26 Aug 2010 21:14:48 +0200,  Marek S wrote: > Wg mojej wiedzy auto jest warte jakies 6500zl. Porysowane drzwi, > uszkodzony blotnik i zderzak, peknieta lampa. I to wedlug nich
> [...]
> do 100% wartosci auta,

No coz, sadzic sie mozesz, tylko nie myl "szkody calkowitej" z
wysokoscia odszkodowania. > ze przed szkoda bylo warte te 5000zl a po szkodzie 4000zl i beda
> [...]

Nie bardzo. Wbrew temu co sie niektorym wydaje, to w KC jest wyrazny
zapis ze w razie nieoplacalnosci naprawy mozna wyplacic w pieniadzu.

Ta, ale w przepisach też jest zapis o doprowadzeniu pojazdu do stanu
sprzed wypadku i wyłączenie właśnie "gdy koszt naprawy przekracza
wartość samochodu sprzed wypadku".

[...]

Zdajesz sobie sprawę z tego że takie rozumowanie powoduje
stwierdzenie szkody całkowitej w 95% wypadków?

Prawie ZAWSZE koszty naprawy są większe niż utrata wartości przed
wypadkiem.

Przytarty zderzak do lakierowania - w aso wyjdzie z 500pln.
Rynkowa utrata wartości minimalna.

--
Pozdro
Massai

Data: 2010-08-28 12:04:45
Autor: Lew2
szkoda calkowita...
On 27 Sie, 08:28, "Massai" <tsen...@wp.pl> wrote:
J.F. wrote:

> [...]

> Nie bardzo. Wbrew temu co sie niektorym wydaje, to w KC jest wyrazny
> zapis ze w razie nieoplacalnosci naprawy mozna wyplacic w pieniadzu.

Ta, ale w przepisach te¿ jest zapis o doprowadzeniu pojazdu do stanu
sprzed wypadku i wy³±czenie w³a¶nie "gdy koszt naprawy przekracza
warto¶æ samochodu sprzed wypadku".

> [...]
> zaplata za wrak rowna sie W1 - to chyba uczciwie cie potraktowali ?
> I nie licza sie procenty, liczy sie to ze wyplacili mniej niz rachunek

Zdajesz sobie sprawê z tego ¿e takie rozumowanie powoduje
stwierdzenie szkody ca³kowitej w 95% wypadków?

Prawie ZAWSZE koszty naprawy s± wiêksze ni¿ utrata warto¶ci przed
wypadkiem.

Przytarty zderzak do lakierowania - w aso wyjdzie z 500pln.
Rynkowa utrata warto¶ci minimalna.

--
Pozdro
Massai- Ukryj cytowany tekst -

- Poka¿ cytowany tekst -

500 z³? ROTF
Gdzie masz takie ASO??? Ja ostatnio mia³em lekko zdeformowany zderzak,
lakier nienaruszony. Koszt naprawy sumaryczny: 4100 z³.

Data: 2010-08-26 23:06:25
Autor: Tomasz Pyra
szkoda calkowita...
Marek S pisze:

[...]

Wartość sprawnego samochodu: 100.000zł
Wartość samochodu z przebitą oponą: 99.900zł
Cena opony: 300zł.

Szkoda całkowita :)

Data: 2010-08-26 23:50:32
Autor: venioo
szkoda calkowita...
W dniu 2010-08-26 23:06, Tomasz Pyra pisze:
Warto¶æ sprawnego samochodu: 100.000z³
Warto¶æ samochodu z przebit± opon±: 99.900z³
Cena opony: 300z³.

Szkoda ca³kowita :)

Wg powyzszego wzoru to bezapelacyjnie ;)

--
venioo
sprzedam Xantia X2 Break 1,9TD 90KM

Data: 2010-08-27 06:29:37
Autor: Massai
szkoda calkowita...
Tomasz Pyra wrote:

Marek S pisze:

> [...]
czynienia ze szkodą całkowitą."

Wartość sprawnego samochodu: 100.000zł
Wartość samochodu z przebitą oponą: 99.900zł

I na złom ;-)

--
Pozdro
Massai

Data: 2010-08-27 10:34:28
Autor: Jakub Witkowski
szkoda calkowita...
W dniu 2010-08-26 21:14, Marek S pisze:
ale oni pewnie orzekna, ze przed szkoda bylo warte te 5000zl a po szkodzie 4000zl i beda chcieli wyplacic 1000zl. Kpina!

Nie ma podstaw do takiego sposobu wyliczenia jak wyżej, więc nie panikuj.
Znasz swoje prawa więc chyba wiesz że masz otrzymać "uzasadnione" koszty
niezbędne do doprowadzenia do stanu nie gorszego niż przed wypadkiem.
A owe "uzasadnione" wynoszą jak sam wiesz, do 100% wartości przed zdarzeniem.

Nie mam pojecia jak dalej z nimi walczyc. W sadzie to potrwa pewnie 2 lata a watpie zeby sie przestraszyli samych obietnic oddania tam sprawy.

Ale nie piszesz jakim trybem chcesz to załatwiać - wg wyceny czy wg rachunków.
Niemniej co do zasady jest jak wyżej, i tylko ozostaje kwestia wyceny auta
przed wypadkiem, oraz ew. kosztorysu naprawy.

Zaciekawila mnie jeszcze jedna kwestia. Zawsze mi sie wydawalo (i dalej tak uwazam) ze szkoda calkowita jest wtedy, kiedy wartosc naprawy przekracza cene naprawy. A tymczasem tutaj:

W ustawowej definicji OC nie ma czegoś takiego jak szkoda całkowita.
Stosowanie tego pojęcia jest tylko nieumocowanym prawnie trickiem TU.

Pojęcie może być stosowane w AC - i zdefiniowanie dość dowolnie przez TU
jako że jest to przecież umowa dobrowolna nie regulowana przepisami

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mogÄ… być niepoważne,
gts /kropka/ pl    |  lub caÅ‚oÅ›ci poglÄ…dom ich Autora.

Data: 2010-08-27 14:19:15
Autor: danio
szkoda calkowita...

[...]

Stary nie panikuj poczekaj na konkretny kosztorys ,dla przykladu powiem ci jak bylo u mnie golf II turbodiobel rok 87r szkoda calkowita przyjechal pan rzeczoznawca popisal porobil fotki i wyszlo tak
(to mialem jako 2 wozek do pracy do ciorania po dziurach)  wartosc rynkowa ~~~2.800 szkody wyplacili 2200 :)  w zyciu za tyle by tego nie sprzedal w takim stanie jakim byl przed unfalem z racji korozji :) reszte czyli powiedzmy wrak (uderzony w lewe drzwi i s³upek na chodzie) poszlo za 700zl razem 2900zl takze nie stresuj sie i czekaj na wycene Pozd

Data: 2010-08-28 11:59:34
Autor: Agent
szkoda calkowita...

Użytkownik "Marek S" <xtek@op.pl> napisał w wiadomości news:i56een$5ni$1news.onet.pl...
[...]

Najpierw poznaj kwoty i odpowiedź a potem pisz że chamstwo i kpina. Bo teraz to Ty robisz chamstwio i kpine

Data: 2010-08-30 19:30:44
Autor: radekp@konto.pl
szkoda calkowita...
Thu, 26 Aug 2010 21:14:48 +0200, w <i56een$5ni$1@news.onet.pl>, Marek S