Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.lotnictwo   »   szybownictwo w odwrocie ?

szybownictwo w odwrocie ?

Data: 2013-08-06 10:39:32
Autor: suxen (praca)
szybownictwo w odwrocie ?
Data: 2013-08-08 12:45:57
Autor: /dev/SU45
szybownictwo w odwrocie ?

http://eurosport.onet.pl/sporty-lotnicze/najbardziej-utytulowany-polski-sportowiec-bliski-rezygnacji/y7pzl

Tak, og贸lnie szybownictwo jest w kryzysie, na ca艂ym 艣wiecie i w Polsce w sumie te偶. Na rec.aviation.soaring o tym sporo pisz膮. Do wyboru s膮 PG/PPG, ultralajty i inne gdzie mo偶na by膰 bardziej samodzielnym i zale偶nym od innych i pogody. Produkuje si臋 sprz臋t wyczynowy a bardzo ma艂o konstrukcji tanich i niekoniecznie o topowych osi膮gach, tak jak kiedy艣 junior czy puchacz. Z hol贸wkami te偶 s艂abo... a co do Sebastiana to sam nie wiem czy taki jego model kariery ma sens. Jest w p贸艂 drogi mi臋dzy amatorem a zawodowcem.

Data: 2013-08-12 12:13:22
Autor: suxen (praca)
szybownictwo w odwrocie ?
W dniu 2013-08-08 12:45, /dev/SU45 pisze:

http://eurosport.onet.pl/sporty-lotnicze/najbardziej-utytulowany-polski-sportowiec-bliski-rezygnacji/y7pzl


Tak, og贸lnie szybownictwo jest w kryzysie, na ca艂ym 艣wiecie i w Polsce w
sumie te偶. Na rec.aviation.soaring o tym sporo pisz膮. Do wyboru s膮
PG/PPG, ultralajty i inne gdzie mo偶na by膰 bardziej samodzielnym i
zale偶nym od innych i pogody. Produkuje si臋 sprz臋t wyczynowy a bardzo
ma艂o konstrukcji tanich i niekoniecznie o topowych osi膮gach, tak jak
kiedy艣 junior czy puchacz. Z hol贸wkami te偶 s艂abo... a co do Sebastiana
to sam nie wiem czy taki jego model kariery ma sens. Jest w p贸艂 drogi
mi臋dzy amatorem a zawodowcem.

Faktycznie co艣 na rzeczy z tym kryzysem musi by膰. Ostatnio znalaz艂em dane m贸wi膮ce i偶 rokrocznie w Polsce spada ilo艣膰 aktywnych licencji szybowcowych, ale i zarejestrowanych szybowc贸w. Tendencja 艣wiatowa zauwa偶ana r贸wnie偶 przez decydent贸w 鈥 maj膮ca odzwierciedlenie w 艂agodzeniu przepis贸w np. uzyskania licencji LAPL(S) to ju偶 tylko 15 godzin nalotu. Fakt, szybownictwo zawsze by艂o w pewnym sensie elitarne, kiedy艣 ograniczeniem by艂y drako艅skie wymogi zdrowotne. Obecnie chyba tylko finanse, kt贸re od czas贸w zako艅czenia szerokiego dotowania aeroklub贸w przez pa艅stwo spowodowa艂o, 偶e  latanie podro偶a艂o co najmniej kilka czy nawet kilkadziesi膮tkrotnie鈥

Data: 2013-08-14 09:44:43
Autor: /dev/SU45
szybownictwo w odwrocie ?
Obecnie chyba
tylko finanse, kt贸re od czas贸w zako艅czenia szerokiego dotowania
aeroklub贸w przez pa艅stwo spowodowa艂o, 偶e  latanie podro偶a艂o co najmniej
kilka czy nawet kilkadziesi膮tkrotnie鈥

Ale ci膮gle jest do艣膰 tanie, por贸wnuj膮c do samolot贸w. Problemem jest troch臋 skala organizacji, trzeba ca艂ej ekipy do wyci膮garki, w weekendy t艂um poza nimi to r贸偶nie bywa, a to zawody, a to nie ma kierownika lot贸w itd A z paralotni膮 jedzie si臋 na 艂膮k臋 i lata...

No i zupe艂ny brak nowego taniego sprz臋tu. S膮 topowe szybowce a nie wida膰 nast臋pc贸w juniora czy puchacza czy ASK21. Dawniej kapitali艣ci te偶 wcale nie mieli nadmiaru kasy i mogli kupowa膰 艣wietne, tanie szybowce z Polski czy Czechos艂owacji. A teraz towarzysze Chi艅czyki robi膮 ju偶 chyba wszystko a szybowc贸w nie. Ciekawe dlaczego skoro to uci膮偶liwa, nieekologiczna, r臋czna robota, a technologia znana ju偶 ponad 40 lat. P贸ki co robi膮 fajne modele z w艂贸kna szklanego...

Data: 2013-08-14 12:02:34
Autor: TJ_Blues
szybownictwo w odwrocie ?
On Wednesday, August 14, 2013 3:44:43 AM UTC-4, /dev/SU45 wrote:

> Obecnie chyba
> tylko finanse, kt髍e od czas體 zako馽zenia szerokiego dotowania

Ale ci眊le jest do舵 tanie, por體nuj眂 do samolot體. Problemem jest troch skala organizacji, trzeba ca砮j ekipy do wyci眊arki, w weekendy t硊m poza nimi to r罂nie bywa, a to zawody, a to nie ma kierownika lot體


Cala ekipa do wyciagarki tez przeklada sie na finanse. Obojetnie czy w wymiarze monetarnym czy czasowym. Wpadasz na lotnisko o 7 rano, zamiatasz hangar, wyciagasz szybowczyki, pracujesz przy wyciagarce.... po to by
powisiec w powietrzu przez 30minut. A caly dzien poza domem.

itd A z paralotni jedzie si na 潮k i lata...

Otoz to :-)

Dlatego zastanawiam sie czemu nie cisnie sie w kierunku motoszybowcow?
Wyciagarki i holowanie staje sie zbedne. Troche  wiecej certyfikatow...


jak sie zastanowic to latanie na szybowcach wcale taki tanie nie jest.
Nie wiem jak to wyglada dzis w Polsce ale porownujac z tym co mam u siebie
to w sumie lepiej kupic samolocik np. VAN RV-7 i w porywach garazowac go pod domem niz bawic sie w szybownictwo (mowie wylacznie o ekonomicznym aspekcie
sprawy). Oplaty w pobliskim klubie:
http://www.yorksoaring.com/rates

Roczna skaldka czlonkowska ok. $650.00
Hol na 3000ft $50.00
Holowanie powrotne (sciaganie z pola kukurydzy) $2.75 za minute
wynajencie szybowczyka: $0.70 - 0.90 za minute.

Zanczy to, ze 2 godzinny przelot "cross counry" z ladowaniem na innym
niz macierzystym lotnisku to jakies $500.00
(120 * 2.75) + (0.72 * 120) + 50 = $466

Zeby zmniejszyc koszty zabawy nalezy sie trzymac wlasnego lotniska. Wtedy
wyjdzie jakies $150 za 2 godziny latania. Ale "fun factor" spada drastycznie.


cheers

Data: 2013-08-16 21:12:34
Autor: JJR
szybownictwo w odwrocie ?
W news:820f520f-1c36-4eb1-a2a6-b7719f111e6cgooglegroups.com niejaki
TJ_Blues napisa:

Zeby zmniejszyc koszty zabawy nalezy sie trzymac wlasnego lotniska. Wtedy
wyjdzie jakies $150 za 2 godziny latania. Ale "fun factor" spada
drastycznie.

I ja my秎 縠 ten fun factor to jedyna rzecz, kt髍a trzyma szybownictwo przy
縴ciu i zapewnia, 縠 nawet je秎i b阣zie coraz mniejsze, to nie zniknie.
Po prostu s pewne satysfakcje, kt髍ych nie da si przeliczy na pieni眃ze.

W news:520b356b$0$1466$65785112news.neostrada.pl niejaki  /dev/SU45
napisa:
No i zupe硁y brak nowego taniego sprz阾u. S topowe szybowce a nie wida
nast阷c體 juniora czy puchacza czy ASK21.

To jest poniek眃 funkcja zapotrzebowania. Przy spadaj眂ym popycie i
d硊gowieczno禼i laminatowych konstrukcji trudno uzasadni finansowo nowe
konstrukcje. Puchacza m骻砨y zast眕i cho鎎y PW6, kt髍y przy wi阫szej serii
by砨y ta駍zy, ale patrz punkt pierwszy.

--
pzdr,
J阣rzej

Jeste秏y tylko szczeg髄nie zaawansowan w rozwoju odmian ma硃 na niezbyt
wa縩ej planecie, kr笨眂ej wok蟪 ca砶iem przeci阾nego S硂馽a. (Stephen Hawking)

Data: 2013-08-19 10:22:59
Autor: /dev/SU45
szybownictwo w odwrocie ?
I ja my秎 縠 ten fun factor to jedyna rzecz, kt髍a trzyma szybownictwo przy
縴ciu i zapewnia, 縠 nawet je秎i b阣zie coraz mniejsze, to nie zniknie.

Znikn辨 nie zniknie ale mo縠 si zbli縴 popularno禼i do sterowc體, balon體, lotni i innych egzotyk體 :)

Puchacza m骻砨y zast眕i cho鎎y PW6,

Za delikatny :) Nie nadaje si na "workhorse" do szkolenia podstawowego.

kt髍y przy wi阫szej serii by砨y ta駍zy, ale patrz punkt pierwszy.

Dziwne jest to 縠 nawet przy du縴ch seriach cena nie spada jako znacz眂o, a technologia idzie w maksymalizacj osi眊體 a nie w redukcj koszt體.

A mo縠 tani szybowczyk powinien by metalowy? Pono producent z USA czy Kanady kupi certyfikat typu na Puchatka i rozwa縜 czy tego nie klepa?

Data: 2013-08-19 22:37:13
Autor: emil
szybownictwo w odwrocie ?

kt髍y przy wi阫szej serii by砨y ta駍zy, ale patrz punkt pierwszy.

Dziwne jest to 縠 nawet przy du縴ch seriach cena nie spada jako
znacz眂o, a technologia idzie w maksymalizacj osi眊體 a nie w redukcj
koszt體.

A mo縠 tani szybowczyk powinien by metalowy? Pono producent z USA czy
Kanady kupi certyfikat typu na Puchatka i rozwa縜 czy tego nie klepa?

痑den nowy szybowiec nie b阣zie na tyle tani 縠by konkurowa z szybowcami u縴wanymi, dlatego produkcja tanich szybowc體 jest nieop砤calna.
Wyj眛kiem mog by szybowce UL, w zakupie co prawda tanie nie s, ale w niekt髍ych krajach s tanie w u縴tkowaniu ze wzgl阣u na przepisy.

Data: 2013-08-20 05:38:33
Autor: JJR
szybownictwo w odwrocie ?
W news:kutvlj$3nr$1opal.futuro.pl niejaki  emil napisa:
痑den nowy szybowiec nie b阣zie na tyle tani 縠by konkurowa z
szybowcami u縴wanymi, dlatego produkcja tanich szybowc體 jest
nieop砤calna.

Dok砤dnie o tym pisa砮m. Nieprzypadkowo w秗骴 metalowych szybowc體 du縪
popularniejszy jest wiekowy Blanik ni nowszy Puchatek.

 Wyj眛kiem mog by szybowce UL, w zakupie co prawda tanie
nie s, ale w  niekt髍ych krajach s tanie w u縴tkowaniu ze wzgl阣u na
przepisy.

St眃 wpad mi do g硂wy PW6. Cho oczywi禼ie odporno禼i Blanika nigdy nie
osi眊nie :)

--
pzdr,
J阣rzej

"Nar骴 to grupa ludzi zjednoczona nienawi禼i do s眘iad體 oraz wsp髄nymi
urojeniami na temat swojej przesz硂禼i" -- (c) wielebny Inge.

Data: 2013-08-20 09:25:05
Autor: /dev/SU45
szybownictwo w odwrocie ?
Dok砤dnie o tym pisa砮m. Nieprzypadkowo w秗骴 metalowych szybowc體 du縪
popularniejszy jest wiekowy Blanik ni nowszy Puchatek.

To chyba ma zwi眤ek z tym 縠 by produkowany w wielkich seriach za komuny, a Puchatek powsta za p蠹no. Ale zapotrzebowanie na takie co jest, z tym 縠...

St眃 wpad mi do g硂wy PW6. Cho oczywi禼ie odporno禼i Blanika nigdy nie
osi眊nie :)

Blanik jest zawieszony w USA po ujawnieniu problem體 z d紈igarem chyba?

A co do odporno禼i PW-6 to pomijam problem ze s砤bym k蟪kiem na dziobie ale takie co?

http://lotnictwo.net.pl/3-tematy_ogolne/15-wypadki_i_incydenty_lotnicze/56359-2013_08_15_wypadek_szybowca_na_bezmiechowej.html

statecznik poziomy tak po prostu odpad?

Data: 2013-08-20 14:56:17
Autor: JJR
szybownictwo w odwrocie ?
W news:521319d2$0$1232$65785112news.neostrada.pl niejaki  /dev/SU45
napisa:
To chyba ma zwi眤ek z tym 縠 by produkowany w wielkich seriach za
komuny, a Puchatek powsta za p蠹no.

Oczywi禼ie. A jednocze秐ie potwierdza, ze przy obecnosci u縴wanych
d硊gowiecznych szybowc體 i jednoczesnym spadku zapotrzebowania, wcisni阠ie si
na rynek z nowym jest nie lada wyzwaniem.
Istniej眂e ASK, Puchacze i francuskie Pegazy wci眤 ogarniaj temat.

Blanik jest zawieszony w USA po ujawnieniu problem體 z d紈igarem chyba?

Ze dwa lata temu w Austrii odmaszerowa硂 skrzyd硂 i wtedy zawieszono wszystkie
wsz阣zie. Producent opracowa  metod weryfikacji stanu d紈igara, ale to nie
znaczy 縠 wszystkie nadzory musia硑 to automatyczne uzna. Nie wiem co zrobi硂
FAA.

A co do odporno禼i PW-6 to pomijam problem ze s砤bym k蟪kiem na dziobie
ale takie co?
statecznik poziomy tak po prostu odpad?

Te mi si w g硂wie nie mie禼i, ale rzeczywi禼ie s硑sza砮m o wylaminowaniu.
Normalne to na pewno nie jest i PKBWL b阣zie mia硂 co robi.

--
pzdr,
J阣rzej

B骻 stworzy cz硂wieka, poniewa rozczarowa si ma硃. Z dalszych
eksperyment體 zrezygnowa.   -  Mark Twain

Data: 2013-08-22 10:30:36
Autor: /dev/SU45
szybownictwo w odwrocie ?

Istniej眂e ASK, Puchacze i francuskie Pegazy wci眤 ogarniaj temat.

Je秎i chodzi o szkolenie to tak (acz puchaczy ubywa, zasoby nie s nieprzebrane... a w USA w tym roku rozbili za wyci眊ark nowiutkiego perkoza...), ale zupe硁ie ju nie ma czego podobnego do pirata/juniora, a to chyba  jest najwa縩iejsze dla pocz眛kuj眂ych pilot體.

Dlaczego w砤禼iwie szybowce s tak drogie w relacji do samolot體 UL? Du縠 wyd硊縠nie? Dro縮zy nadz髍?

Data: 2013-08-22 15:16:32
Autor: JJR
szybownictwo w odwrocie ?
W news:5215cc2c$0$1459$65785112news.neostrada.pl niejaki  /dev/SU45
napisa:
Istniej眂e ASK, Puchacze i francuskie Pegazy wci眤 ogarniaj temat.
Je秎i chodzi o szkolenie to tak (acz puchaczy ubywa, zasoby nie s
nieprzebrane... a w USA w tym roku rozbili za wyci眊ark nowiutkiego
perkoza...), ale zupe硁ie ju nie ma czego podobnego do pirata/juniora,
a to chyba  jest najwa縩iejsze dla pocz眛kuj眂ych pilot體.

Da砮m plam, ten Pegas to w砤秐ie taki odpowiednik Juniora
http://fr.wikipedia.org/wiki/Centrair_P%C3%A9gase_C101
Ale konstrukcja r體nie ma ju 30 lat...

--
pzdr,
J阣rzej

Jeste秏y tylko szczeg髄nie zaawansowan w rozwoju odmian ma硃 na niezbyt
wa縩ej planecie, kr笨眂ej wok蟪 ca砶iem przeci阾nego S硂馽a. (Stephen Hawking)

Data: 2013-08-22 17:09:41
Autor: Tomasz Pozna駍ki
szybownictwo w odwrocie ?
W dniu 2013-08-22 10:30, /dev/SU45 pisze:




Dlaczego w砤禼iwie szybowce s tak drogie w relacji do samolot體 UL?
Du縠 wyd硊縠nie? Dro縮zy nadz髍?


Certyfikacja.
Poczawszy od opony kolka ogonowego, a skonczywszy na materia砤ch element體 struktury si硂wej skrzydla.

Pozdrawiam
Tomek

Data: 2013-08-22 17:46:30
Autor: J.F.
szybownictwo w odwrocie ?
Dnia Thu, 22 Aug 2013 17:09:41 +0200, Tomasz Pozna駍ki napisa(a):
W dniu 2013-08-22 10:30, /dev/SU45 pisze:
Dlaczego w砤禼iwie szybowce s tak drogie w relacji do samolot體 UL?
Du縠 wyd硊縠nie? Dro縮zy nadz髍?

Certyfikacja.
Poczawszy od opony kolka ogonowego, a skonczywszy na materia砤ch element體 struktury si硂wej skrzydla.

W UL nie trzeba ? To moze zrobic szybowiec UL ? :-)

No ale certyfikacje robi sie raz.
Potem mozna produkowac i produkowac.

J.

Data: 2013-08-22 22:37:57
Autor: Tomasz Pozna駍ki
szybownictwo w odwrocie ?
W dniu 2013-08-22 17:46, J.F. pisze:

Certyfikacja.
Poczawszy od opony kolka ogonowego, a skonczywszy na materia砤ch
element體 struktury si硂wej skrzydla.

W UL nie trzeba ? To moze zrobic szybowiec UL ? :-)

No ale certyfikacje robi sie raz.
Potem mozna produkowac i produkowac.


Pokaze na przykladzie:
Sama opona do Jantara kosztuje okolo 300 zl.
Cale kolo glowne do np. polskiego szybowca ultralekkiego Axel okolo 25 zl. Czytalem, ze co prawda inspektor ULC-owy nadzorujacy rejestracje cos krecil nosem na brak atestowanego kola, ale dal sie przekonac konstruktorowi. Podobne relacje cenowe czyli 1:10 wystepuja na kazdym elemencie konstrukcji uwzgledniajac, ze masa szybowca UL np. Axela, to 1/3 masy Juniora.

pozdrawiam
Tomek

Data: 2013-08-24 02:47:00
Autor: emil
szybownictwo w odwrocie ?
W dniu 2013-08-22 22:37, Tomasz Pozna駍ki pisze:
W dniu 2013-08-22 17:46, J.F. pisze:

Certyfikacja.
Poczawszy od opony kolka ogonowego, a skonczywszy na materia砤ch
element體 struktury si硂wej skrzydla.

W UL nie trzeba ? To moze zrobic szybowiec UL ? :-)

No ale certyfikacje robi sie raz.
Potem mozna produkowac i produkowac.


Pokaze na przykladzie:
Sama opona do Jantara kosztuje okolo 300 zl.
Cale kolo glowne do np. polskiego szybowca ultralekkiego Axel okolo 25
zl. Czytalem, ze co prawda inspektor ULC-owy nadzorujacy rejestracje cos
krecil nosem na brak atestowanego kola, ale dal sie przekonac
konstruktorowi. Podobne relacje cenowe czyli 1:10 wystepuja na kazdym
elemencie konstrukcji uwzgledniajac, ze masa szybowca UL np. Axela, to
1/3 masy Juniora.

To ile kosztowa硂 zrobienie Axela jest inn kwesti od tego za ile Axela by sprzedawa jego producent.

Akurat opony do szybowc體 s drogie bo to produkty niestandardowe, ale ju tkanina szklana i 縴wica certyfikowana nie jest du縪 dro縮za od niecertyfikowanej, g髍a 150%.
A najdro縮zy koszt szybowca czyli robocizna jest taka sama bez wzgl阣u na to czy szybowiec certyfikowany czy nie.

BTW To s ciekawe ceny sprz阾u lataj眂ego :
http://zut.wroclaw.pl/cennik

Ciekawe ile by kosztowa szybowiec w podobnej technologii, 60kz za dwustera ?

Data: 2013-08-24 09:12:21
Autor: J.F.
szybownictwo w odwrocie ?
Dnia Sat, 24 Aug 2013 02:47:00 +0200, emil napisa(a):
W dniu 2013-08-22 22:37, Tomasz Pozna駍ki pisze:
W dniu 2013-08-22 17:46, J.F. pisze:
No ale certyfikacje robi sie raz.
Potem mozna produkowac i produkowac.

Pokaze na przykladzie:
Sama opona do Jantara kosztuje okolo 300 zl.
Cale kolo glowne do np. polskiego szybowca ultralekkiego Axel okolo 25
zl. Czytalem, ze co prawda inspektor ULC-owy nadzorujacy rejestracje cos
krecil nosem na brak atestowanego kola, ale dal sie przekonac
konstruktorowi. Podobne relacje cenowe czyli 1:10 wystepuja na kazdym
elemencie konstrukcji uwzgledniajac, ze masa szybowca UL np. Axela, to
1/3 masy Juniora.

Hm, a nie jest to kolo od taczki ? Chinskie kolo ?
Akurat opony do szybowc體 s drogie bo to produkty niestandardowe, ale ju tkanina szklana i 縴wica certyfikowana nie jest du縪 dro縮za od niecertyfikowanej, g髍a 150%.
A najdro縮zy koszt szybowca czyli robocizna jest taka sama bez wzgl阣u na to czy szybowiec certyfikowany czy nie.

Sama certyfikacja pewnie troche kosztuje, ale rozklada sie na wiele
sztuk. Tylko trzeba zainwestowac, a to juz zmniejsza konkurencje :-)

BTW To s ciekawe ceny sprz阾u lataj眂ego :
http://zut.wroclaw.pl/cennik
Ciekawe ile by kosztowa szybowiec w podobnej technologii, 60kz za dwustera ?

Raczej 100k - cena jak widac szybko rosnie.

Pytanie czy w ogole moglby byc "w tej technologii", bo jednak moc
silnika  jest tu znacznie wyzsza niz to na co moze liczyc szybowiec.

Ale ... CH701 wazy 263kg, Junior 225 - czy wymogi certyfikacyjne nie
powinny byc podobne ? J.

Data: 2013-08-24 11:55:32
Autor: emil
szybownictwo w odwrocie ?

Pytanie czy w ogole moglby byc "w tej technologii", bo jednak moc
silnika  jest tu znacznie wyzsza niz to na co moze liczyc szybowiec.
Motoszybowiec w tej technologi ma pono LD 24:
http://www.sonexaircraft.com/aircraft/xenos.html

DG1001M ma silnik startowy 68km...


Ale ... CH701 wazy 263kg, Junior 225 - czy wymogi certyfikacyjne nie
powinny byc podobne ?
Wymogi odno秐ie wytrzyma硂禼i konstrukcji i aerodynamiki s podobne, CH701 innego producenta ma certyfikat CS-VLA, junior ma CS-22, mo縩a por體na CS-VLA z CS-22.

R罂nica jest taka 縠 przy produkcji certyfikowanych szybowc體 wymagane s certyfikowane materia硑 i podzespo硑, przy ultralekkich (do 300/450 MTOW) nie ma takiego wymogu.

W produkcji lotniczej nie ma wielu sztuk, jak firmie udaje si sprzeda 100 szybowc體 rocznie to bardzo dobry wynik.

Data: 2013-08-25 13:38:45
Autor: J.F.
szybownictwo w odwrocie ?
Dnia Sat, 24 Aug 2013 11:55:32 +0200, emil napisa(a):
Pytanie czy w ogole moglby byc "w tej technologii", bo jednak moc
silnika  jest tu znacznie wyzsza niz to na co moze liczyc szybowiec.
Motoszybowiec w tej technologi ma pono LD 24:
http://www.sonexaircraft.com/aircraft/xenos.html
DG1001M ma silnik startowy 68km...

I niestety 1m/s minimalnego opadania.
Choc to chyba z silnikiem, zawsze mozna wlaczyc i poleciec w lepsze
noszenie :-)

Ale ... CH701 wazy 263kg, Junior 225 - czy wymogi certyfikacyjne nie
powinny byc podobne ?
Wymogi odno秐ie wytrzyma硂禼i konstrukcji i aerodynamiki s podobne, CH701 innego producenta ma certyfikat CS-VLA, junior ma CS-22, mo縩a por體na CS-VLA z CS-22.

R罂nica jest taka 縠 przy produkcji certyfikowanych szybowc體 wymagane s certyfikowane materia硑 i podzespo硑, przy ultralekkich (do 300/450 MTOW) nie ma takiego wymogu.

Ale wymog jest dlatego ze szybowiec, czy dlatego ze mase przekracza ? J.

Data: 2013-08-25 15:43:05
Autor: emil
szybownictwo w odwrocie ?

R罂nica jest taka 縠 przy produkcji certyfikowanych szybowc體 wymagane
s certyfikowane materia硑 i podzespo硑, przy ultralekkich (do 300/450
MTOW) nie ma takiego wymogu.

Ale wymog jest dlatego ze szybowiec, czy dlatego ze mase przekracza ?

Jak przekracza mas to nie da si zarejestrowa jako UL i zostaje certyfikacja, ale jak si mie禼i w limicie to jest wyb髍.

Zodiac sprzedawany jako samolot certyfikowany wg. CS-VLA wymaga certyfikowanego 秏ig砤, silnika i k蟪ek, obs硊gi certyfikowanego mechanika i CAMO.
Ten sam Zodiac sprzedany jako samolot ultralekki mo縠 mie k蟪ka od taczki, silnik z rozbitego motocykla i 秏ig硂 wystrugane z drewna, jest obs硊giwany przez w砤禼iciela i wymaga corocznego przegl眃u.

R罂nica jest taka 縠 certyfikowany Zodiac mo縠 by u縴wany w celach zarobkowych a niecertyfikowany nie.

Data: 2013-08-26 00:59:00
Autor: J.F.
szybownictwo w odwrocie ?
Dnia Sun, 25 Aug 2013 15:43:05 +0200, emil napisa(a):
R罂nica jest taka 縠 przy produkcji certyfikowanych szybowc體 wymagane
s certyfikowane materia硑 i podzespo硑, przy ultralekkich (do 300/450
MTOW) nie ma takiego wymogu.

Ale wymog jest dlatego ze szybowiec, czy dlatego ze mase przekracza ?

Jak przekracza mas to nie da si zarejestrowa jako UL i zostaje certyfikacja, ale jak si mie禼i w limicie to jest wyb髍.

No ale nie powinien przekraczac, chyba ze ... razem z balastem wodnym?
Zodiac sprzedawany jako samolot certyfikowany wg. CS-VLA wymaga certyfikowanego 秏ig砤, silnika i k蟪ek, obs硊gi certyfikowanego mechanika i CAMO.
Ten sam Zodiac sprzedany jako samolot ultralekki mo縠 mie k蟪ka od taczki, silnik z rozbitego motocykla i 秏ig硂 wystrugane z drewna, jest obs硊giwany przez w砤禼iciela i wymaga corocznego przegl眃u.

Z tymi kolkami od taczki to radze uwazac - wytrzyma opona 100km/h?
R罂nica jest taka 縠 certyfikowany Zodiac mo縠 by u縴wany w celach zarobkowych a niecertyfikowany nie.

Hm, a moze klub wypozyczac takowe swoim czlonkom ? Za drobna oplata ? Moze tu jest pies pogrzebany ?

J.

Data: 2013-08-26 01:18:45
Autor: Tomasz Pozna艅ski
szybownictwo w odwrocie ?
W dniu 2013-08-26 00:59, J.F. pisze:

Jak przekracza mas臋 to nie da si臋 zarejestrowa膰 jako UL i zostaje
certyfikacja, ale jak si臋 mie艣ci w limicie to jest wyb贸r.

No ale nie powinien przekraczac, chyba ze ... razem z balastem wodnym?

Kazdy szybowiec certyfikowany przekracza dopuszczalna maksymalna mase startowa dla UL, ktora wynosi;
a) 300 kg 鈥 dla samolotu l膮dowego jednomiejscowego, b) 315 kg 鈥 dla jednomiejscowego samolotu l膮dowego, wyposa偶onego w spadochronowy system ratowniczy zamontowany do p艂atowca, c) 450 kg 鈥 dla samolotu l膮dowego dwumiejscowego, d) 472,5 kg 鈥 dla dwumiejscowego samolotu l膮dowego, wyposa偶onego w spadochronowy system ratowniczy zamontowany do p艂atowca, e) 330 kg 鈥 dla amfibii lub wodnosamolotu jednomiejscowego, przy czym je偶eli jest on eksploatowany zar贸wno jako wodnosamolot i samolot l膮dowy, powinien spe艂nia膰 odpowiednie wymagania w zakresie maksymalnej masy startowej (MTOM), f) 495 kg 鈥 dla amfibii lub wodnosamolotu dwumiejscowego, przy czym je偶eli jest on eksploatowany zar贸wno jako wodnosamolot i samolot l膮dowy, powinien spe艂nia膰 odpowiednie wymagania w zakresie maksymalnej masy startowej (MTOM); 2) szybowca ultralekkiego 鈥 statku powietrznego posiadaj膮cego nieruchome powierzchnie no艣ne, sterowanego aerodynamicznie w trzech stopniach swobody, nieposiadaj膮cego zespo艂u nap臋dowego, kt贸rego masa w艂asna nie przekracza: a) 80 kg 鈥 dla szybowc贸w jednomiejscowych, b) 100 kg 鈥 dla szybowc贸w dwumiejscowych, w tym szybowc贸w przeznaczonych do startu z n贸g pilota;



Z tymi kolkami od taczki to radze uwazac - wytrzyma opona 100km/h?

A ktory ultralajt na swiecie jest w stanie z taka predkoscia kolowac? :)

pozdrawiam
Tomek

Data: 2013-08-20 16:39:00
Autor: KiloSierra
szybownictwo w odwrocie ?
W dniu 2013-08-20 09:25, /dev/SU45 pisze:

http://lotnictwo.net.pl/3-tematy_ogolne/15-wypadki_i_incydenty_lotnicze/56359-2013_08_15_wypadek_szybowca_na_bezmiechowej.html

statecznik poziomy tak po prostu odpad艂?


ku藕wa... laszowalem sie na typ na tym egz. :(
fajnie lata艂 :(

[i]

Data: 2013-08-20 17:22:10
Autor: emil
szybownictwo w odwrocie ?

A co do odporno禼i PW-6 to pomijam problem ze s砤bym k蟪kiem na dziobie
ale takie co?

http://lotnictwo.net.pl/3-tematy_ogolne/15-wypadki_i_incydenty_lotnicze/56359-2013_08_15_wypadek_szybowca_na_bezmiechowej.html


statecznik poziomy tak po prostu odpad?

Czy to nie jest ten sam problem co w EMERGENCY AIRWORTHINESS DIRECTIVE
AD No.: 2010-0108-E
Date: 08 June 2010:

http://tinyurl.com/lx98yna

Data: 2013-08-21 07:55:24
Autor: suxen (praca)
szybownictwo w odwrocie ?
W dniu 2013-08-19 22:37, emil pisze:
呕aden nowy szybowiec nie b臋dzie na tyle tani 偶eby konkurowa膰 z
szybowcami u偶ywanymi, dlatego produkcja tanich szybowc贸w jest nieop艂acalna.
Wyj膮tkiem mog膮 by膰 szybowce UL, w zakupie co prawda tanie nie s膮, ale w
niekt贸rych krajach s膮 tanie w u偶ytkowaniu ze wzgl臋du na przepisy.

W艂a艣nie 鈥 nadzieja na UL. Swego rodzaju dzia艂ania 鈥瀘ddolne鈥 czyli reakcja na problemy wynikaj膮ce z koszt贸w i ogranicze艅. To pewnie najcz臋艣ciej jednostkowe produkcje cho膰 niekoniecznie. Przyk艂ad projekt 鈥濭OAT鈥, kt贸ry opr贸cz wielkiej zalety tworzenia lataj膮cego urz膮dzenia wg mnie technicznie jest krokiem mo偶e nie w ty艂 ale na pewno w bok szybownictwa 鈥 c贸偶 jak si臋 nie ma co si臋 lubi鈥 Na tym tle ciekawie mo偶e prezentowa膰 si臋 polski AXEL. Niestety ilo艣膰 informacji dost臋pnych w sieci jest dosy膰 sk膮pa. Zobaczymy czy i jak si臋 to wszystko rozwinie.

Data: 2013-08-22 17:49:11
Autor: J.F.
szybownictwo w odwrocie ?
Dnia Fri, 16 Aug 2013 21:12:34 +0200, JJR napisa(a):
W news:820f520f-1c36-4eb1-a2a6-b7719f111e6cgooglegroups.com niejaki
Zeby zmniejszyc koszty zabawy nalezy sie trzymac wlasnego lotniska. Wtedy
wyjdzie jakies $150 za 2 godziny latania. Ale "fun factor" spada
drastycznie.

I ja my秎 縠 ten fun factor to jedyna rzecz, kt髍a trzyma szybownictwo przy
縴ciu i zapewnia, 縠 nawet je秎i b阣zie coraz mniejsze, to nie zniknie.
Po prostu s pewne satysfakcje, kt髍ych nie da si przeliczy na pieni眃ze.

Tylko trzeba te pieniadze miec. $150 w USA moze nie robi takiego wrazenia, ale jakby u nas bylo 500zl
za lot ... kiepsko widze.

A wezcie jeszcze pod uwage ze lotnisko pod miastem to cenny teren, no
i powinno placic podatek od kazdego metra kwadratowego :-(

J.

Data: 2013-08-22 12:26:57
Autor: TJ_Blues
szybownictwo w odwrocie ?
$150 w Stanach to tez nie malo dla dzieciaka konczacego high school czy
rozpoczynajacego studia. Przeciez taki osobnik chcialy polatac przez wakacje tyle
 ile sie da a pracujac na kasie w grocery store za 250 na tydzien na pelnym etacie
Zaoszczedzic duzo sie nie da. No I jak juz wspomnialem, loty cross country raczej
Zupelnie odpadaja. Jak to wyglada od strony kosztow w Polsce?

Cheers

szybownictwo w odwrocie ?

Nowy film z video.banzaj.pl wi阠ej »
Redmi 9A - recenzja bud縠towego smartfona