t-max 100 i zafarb

Data: 2010-02-16 17:11:48
Autor: Marcin [3M]
t-max 100 i zafarb

Użytkownik "Arek (G)" <aaa@bbb.pl> napisał w wiadomości news:hldq2h$5hk$1inews.gazeta.pl...
Witam,

od jakiegoś czasu wołając wymieniony w temacie film dostaje zafarb. Zwykle ma on odcień zielonkawy. Nie jestem pewien co może to powodować. Filmy leżały dość długo w lodówce (niektóre parę miesięcy a rekordzista nawet ok 3lat). Aczkolwiek nie wiem czy czas jest winowajcom bowiem, nie jest tak, że starsze negatywy mają zafarb a młodsze nie.

Podejrzewam jeszcze utrwalacz. Zwykle używałem jakiegoś Agfy lub Ilforda. Jednak ostatnią partię kupując w sklepie czarno-białe, za namową sprzedawcy, kupiłem Fomy. Utrwalam 3krotnie dłużej niż zaleca producent.

Z góry dzięki za sugestie.
Pozdrawiam,
Arek

OIMW zbyt długie utrwalenie nie jest dobrym pociągnięciem. Znacznie trudniej usunąć później chemię z emulsji.

Czy przed utrwalaniem stosujesz kwaśną kąpiel przerywającą? Czy po niej płuczesz film przed wlaniem utrwalacza?
Spróbowałeś wrócić do starego urwalacza?
Czasem nieznaczne ilości dodatków mogą coś namieszać. Albo reakcja z lokalną wodą (spróbuj utrwalić w utrwalaczu na bazie wody destylowanej).
Ja mam w pamięci utrwalacz, który... sepiował. Ale było to w czasach, kiedy człowiek z aparatem mógł być wrogiem systemu (albo utrwalaczem tegoż).

Data: 2010-02-16 17:51:36
Autor: Arek (G)
t-max 100 i zafarb
W dniu 2010-02-16 17:11, Marcin [3M] pisze:

[...]

Podobno t-maxy potrzebują dłuższego utrwalania. Zawsze utrwalałem ok. 10min.

Czy przed utrwalaniem stosujesz kwaśną kąpiel przerywającą? Czy po niej
płuczesz film przed wlaniem utrwalacza?

Stosuje kąpiel przerywającą z dodatkiem przerywacza tetenala. Ostatnio po kąpieli przerywającej a przed utrwalającą dałem testowo jedno płukanie. Nic to nie wniosło.

Spróbowałeś wrócić do starego urwalacza?

No właśnie zamierzam to zrobić, ale skończyły mi się negatywy do wywoływania więc muszę najpierw zrobić ze dwie klisze a to nie jest proste:)

[...]

Do całego procesu stosuję wodę z filtra RO, więc jest prawie jak destylowana. Tak nawiasem zastanawiam się czy taka woda prawie destylowana do płukania to dobry pomysł, bo to jest podobno dość mocny rozpuszczalnik. Czy to nie szkodzi negatywom?

Pozdrawiam,
A.

Data: 2010-02-17 08:45:57
Autor: Krzysztof Gajdemski
t-max 100 i zafarb
Jest Tue, 16 Feb 2010 17:51:36 +0100, Arek (G) pisze:
W dniu 2010-02-16 17:11, Marcin [3M] pisze:
U¿ytkownik "Arek (G)" <aaa@bbb.pl> napisa³ w wiadomo¶ci
Podejrzewam jeszcze utrwalacz. Zwykle u¿ywa³em jakiego¶ Agfy lub
Ilforda. Jednak ostatni± partiê kupuj±c w sklepie czarno-bia³e, za
namow± sprzedawcy, kupi³em Fomy. Utrwalam 3krotnie d³u¿ej ni¿ zaleca
producent.
OIMW zbyt d³ugie utrwalenie nie jest dobrym poci±gniêciem. Znacznie
trudniej usun±æ pó¼niej chemiê z emulsji.
Podobno t-maxy potrzebuj± d³u¿szego utrwalania. Zawsze utrwala³em ok. 10min.

Potrzebuj±.  Trzykrotnie  d³u¿sze  utrwalanie  to  mo¿e  trochê za d³ugo
(zw³aszcza, ¿e zawsze u¿ywasz ¶wie¿ego utrwalacza),  jednak  nie  s±dzê,
aby by³o bezpo¶redni± przyczyn± opisywanego problemu.

Dla  przypomnienia:  do  utrwalania  filmów T-Max i podobnych zaleca siê
u¿ywania utrwalaczy ,,szybkich'', na bazie tiosiarczanu amonu.  W  przy-
padku  chemii  Fomy,  bêdzie  to  Fomafix (dla odmiany U1 oparty jest na
tiosiarczanie sodu).

Czasem nieznaczne ilo¶ci dodatków mog± co¶ namieszaæ. Albo reakcja z
lokaln± wod± (spróbuj utrwaliæ w utrwalaczu na bazie wody destylowanej).
Ja mam w pamiêci utrwalacz, który... sepiowa³. Ale by³o to w czasach,
kiedy cz³owiek z aparatem móg³ byæ wrogiem systemu (albo utrwalaczem
tego¿).
Do ca³ego procesu stosujê wodê z filtra RO, wiêc jest prawie jak destylowana. Tak nawiasem zastanawiam siê czy taka woda prawie destylowana do p³ukania to dobry pomys³, bo to jest podobno do¶æ mocny rozpuszczalnik. Czy to nie szkodzi negatywom?

Nie s±dzê aby by³ to jaki¶ problem.

       k.
PGP key at: http://s.debian.org.pl/gpg/gpgkey * ID: 3C38979D
Szanujê was wszystkich, którzy pozostajecie w cieniu - Snerg

Data: 2010-02-19 11:52:12
Autor: Arek (G)
t-max 100 i zafarb
W dniu 2010-02-17 09:45, Krzysztof Gajdemski pisze:

[...]

Zbyt d³ugie utrwalanie nie powinno powodowaæ, ¿adnych efektów ubocznych. Przynajmniej do tej pory tego nie zaobserwowa³em.

[...]

Co¶ w tym jest, bo utrwalacz który stosowa³em wcze¶niej nazywa³ siê: "Rapid Fixer":)

Na pewno jest mniej wo wysuszeniu:)

A.

Data: 2010-02-19 11:52:34
Autor: Krzysztof Gajdemski
t-max 100 i zafarb
Jest Fri, 19 Feb 2010 11:52:12 +0100, Arek (G) pisze:
[...]

Przesadnie  d³ugie  utrwalanie utrudnia usuniêcie utrwalacza z emulsji w
procesie p³ukania. Je¶li negatyw nie bêdzie  w³a¶ciwie  wyp³ukany,  jego
trwa³o¶æ  bêdzie  mniejsza.  Jako¶æ  p³ukania  mo¿na sprawdziæ za pomoc±
odpowiednich testów (np. Kodak HT-2).

Ekstremalnie  d³ugie  utrwalanie  mo¿e  doprowadziæ  te¿  do  degradacji
obrazu, ale trzykrotne przed³u¿enie czasu nominalnego,  to  o  wiele  za
ma³o, aby obserwowaæ ten efekt.

[...]

Fomafix formalnie równie¿ jest ,,rapid'', U1 ju¿ nie.

Data: 2010-02-19 11:52:53
Autor: Arek (G)
t-max 100 i zafarb
W dniu 2010-02-19 11:52, Arek (G) pisze:

Na pewno jest mniej wo wysuszeniu:)

Mia³o byæ: "mniej plam po wysuszeniu"

A.

Data: 2010-02-17 17:00:49
Autor: JA
t-max 100 i zafarb
On 2010-02-16 17:51:36 +0100, "Arek (G)" <aaa@bbb.pl> said:

[...]

To jest b.dobry pomys³.
W³a¶nie dla tego, ¿e jest b.dobrym rozpuszczalnikiem. ¯elatyna i srebro w wodzie s± nierozpuszczalne, a raczej nie zale¿y nam na tym, aby w emulsji pozosta³o co¶ poza tym.
--
200 ISO ma same zalety. Ziarno jak 400 czu³o¶æ jak 100.
Nie odpowiadam na tre¶ci nad cytatem.

t-max 100 i zafarb