tajne dane osobowe opiekunki MOPS

Data: 2012-07-26 15:29:55
Autor:
tajne dane osobowe opiekunki MOPS
Do mieszkania 90-letniej babci przychodzi nowa opiekunka z Miejskiego Ośrodka Opieki Społecznej (MOPS). Babcia mieszka samotnie, i zgodnie z ustaawą pokrywa część kosztów opieki. Poprosiła opiekunkę o dowód osobisty żeby spisać jej dane, ale opiekunka odmówiła. Dzwoniliśmy do MOPS-u w tej sprawie, ale urzędniczka stwierdziła, że dane osobowe opiekunek są objęte ustawą o ochronie danych osobowych i są znane MOPS-owi, a podopieczna (staruszka) nie prawa ich znać. Opiekunki są pracownikami MOPS-u a nie babci.
Próbowałem znaleźć jakieś informacje w sieci ale bez powodzenia.
Czy Waszym zdaniem rzeczywiście podopieczny nie ma prawa wiedzieć kto przychodzi do jego mieszkania?

Data: 2012-07-26 21:42:39
Autor: SQLwiel
W dniu 2012-07-26 17:29, jacek324.SKASUJ@gazeta.pl pisze:

[...]

Myślę, że MOPS ma prawo utajniać dane opiekunki. Powody sam napisałeś powyżej. Odpowiada MOPS. Nieważne kogo zatrudnia i posyła.

--

Dziękuję i pozdrawiam.           Sqlwiel.

Data: 2012-07-26 21:57:22
Autor: Stokrotka
tajne dane osobowe opiekunki MOPS

Myślę, że MOPS ma prawo utajniać dane opiekunki.

Jakiś dokument, do tego 'sprawdzalny' powinna pszedstawić.
Nie wiem czy oni mają legitymacje, ale coś z imieniem, nazwiskiem, zdjęciem i jakimś numerem umożliwiający weryfikację powinna podać.

Data: 2012-07-26 22:17:25
Autor: Andrzej Lawa
W dniu 26.07.2012 21:42, SQLwiel pisze:

Myślę, że MOPS ma prawo utajniać dane opiekunki. Powody sam napisałeś
powyżej. Odpowiada MOPS. Nieważne kogo zatrudnia i posyła.

No tak, ale jak zweryfikujesz, że jest to faktycznie pracownik MOPS, a nie jakiś oszust czy niebezpieczny szaleniec?

Data: 2012-07-26 23:04:49
Autor: Krzysztof 45
W dniu 2012-07-26 22:17, Andrzej Lawa pisze:
No tak, ale jak zweryfikujesz, że jest to faktycznie pracownik MOPS,
a nie jakiś oszust czy niebezpieczny szaleniec?
Urok osobisty opiekunki i piękne oczy są przekonującymi argumentami kim jest i po co przyszła. Jak za komuny LOL
--
Krzysiek

Data: 2012-07-27 21:27:24
Autor: Ajgor

Użytkownik "SQLwiel"  napisał w wiadomości news:jus6jg$t7n$1inews.gazeta.pl...

[...]

Ale zaraz zaraz.. Przychodzi do mnie do mojego domu obca osoba (opiekunka), wchodzi do mojego domu, i ja nie mam prawa wiedzieć,
jak się nazywa? Wystarczy, ze powie, ze jest z MOPS i juz? Przeciez to jest moje prywatne mieszkanie, i mam prawo wiedziec,
kto do niego wchodzi, prawda? Nawet policjant musi sie wylegitymowac.

Data: 2012-07-26 22:12:20
Autor: Krzysztof 45
[...]
I taka jest prawda.
Opiekunka nie ma prawa okazywać dokumentu tożsamości oraz udostępniać swojego prywatnego telefonu.

Opiekunka również nie posiada żadnego dokumentu stwierdzającego że MOPS ja przysyła do tej a do tej podopiecznej.

Zostawiam to bez komentarza oraz ile jest opieki społecznej w MOPSie.
--
Krzysiek

Data: 2012-07-26 20:27:59
Autor:
Krzysztof 45 <mekar[wytnijto]@vp.pl> napisał(a):
[...]

Niezupełnie tak jest. Przepraszam, ale zapomniałem napisać że opiekunka ma dokument/identyfikator wydany przez MOPS.

Data: 2012-07-26 23:01:01
Autor: Krzysztof 45
W dniu 2012-07-26 22:27, jacek324.WYTNIJ@gazeta.pl pisze:
Niezupełnie tak jest. Przepraszam, ale zapomniałem napisać że opiekunka ma
dokument/identyfikator wydany przez MOPS.
Wrocławskie opiekunki nie posiadają nawet identyfikatorów.
--
Krzysiek

Data: 2012-07-27 21:30:13
Autor: Ajgor

Użytkownik "Krzysztof 45"  napisał w wiadomości news:jusb6d$335$1news.vectranet.pl...

Niezupełnie tak jest. Przepraszam, ale zapomniałem napisać że opiekunka ma
dokument/identyfikator wydany przez MOPS.
Wrocławskie opiekunki nie posiadają nawet identyfikatorów.

Ja bym sprawdzil, czy to na pewno opiekunki z MOPS :)
I napisal skarge gdzies wyzej.

Data: 2012-07-27 10:26:38
Autor: ajaj
[...]

To jesli jest identyfikator i jesli MOPS wysyla ta pania na okreslone godziny i potwierdza, ze pracuje, to nie bylbym chyba az tak drobiazgowy i nie domagal sie koniecznie dowodu. Raczej male prawdopodobienstwo by ktos podrobil taki identyfikator i akurat pojawial sie u babci w umowionych godzinach.

Swoja droga zawsze mnie zastanawialo dlaczego w PL ludzie tak bardzo boja sie o swoja tozsamosc, np. sprobujcie zadzwonic do urzedu w jakiejs sprawie i zapytajcie z kim rozmawialem na koncu. W 50% przypadkow uslyszycie, po co to panu, w jakim celu, albo w najlepszym przypadku z pania Basia, ale jak nazwisko? po co nazwisko ja tu jestem jedyna pania Basia, uppsp ;P (choc nie przecze to powoli sie zmienia i coraz wiecej urzednikow sie przedstawia)

Data: 2012-07-27 21:35:29
Autor: Ajgor

Użytkownik "ajaj" napisał w wiadomości news:jutjc1$950$1inews.gazeta.pl...

[...]

Chyba bardzo sie mylisz. Jakis czas temu glosne byly sprawy w calej Polsce kradziezy "na opieke spoleczna".
Przychodzily dwie panie niby z opieki spolecznej robic wywiad srodowiskowy, czy inne tym podobne...
Jedna przeprowadzala wywiad, a druga pladrowala mieszkanie.

[...]

I tu mala porada :) Najlepiej o nazwisko pytac na poczatku rozmowy, a nie na koncu. Jak urzednik wie, ze masz jego nazwisko,
rozmowa czesto przebiega zupelnie inaczej. Mialem kazje przekonac sie o tym, jak mojemu synowi kiedys nieslusznie naliczono
mandat za jazde pociagiem bez biletu, i trzeba bylo to odkrecic.
NIC nie dalo sie zrobic, dopoki z urzedniczkami rozmiawialismy incognito. A w momwncie, jak zapytalem o nazwisko i oswiadczylem, ze je zapisuje,
i ze w ewentualnym odwolaniu je wymienie, NATYCHMIAST sprawa okazala sie prosta do zalatwienia w trakcie jednego telefonu :)
Podobnie zreszta dziala, jak wchodzisz do urzedu, polozysz przed soba komorke, i poinformujesz, ze nagrywasz rozmowe. Nagle wiele spraw okazuje sie proste w zalatwieniu :)

Data: 2012-07-27 09:29:29
Autor: Big Jack
tajne dane osobowe opiekunki MOPS
W wiadomości
*Krzysztof 45" <"mekar[wytnijto]* napisał(-a):

Opiekunka nie ma prawa okazywać dokumentu tożsamości oraz udostępniać
swojego prywatnego telefonu.

Kto jej te prawa odebrał?

--
Big Jack
         //////     GG: 660675

Data: 2012-07-27 21:12:03
Autor: Krzysztof 45
tajne dane osobowe opiekunki MOPS
W dniu 2012-07-27 09:29, Big Jack pisze:
Kto jej te prawa odebrał?
No właśnie. To brzmi tak, że jak okaże dowód tożsamości to pięć lat w zawiasach dostanie ;)

Podopieczne i podopieczni potrafią (nie wszyscy ale jakiś pewnie znaczący procent) znając nr. tel do opiekunki uprzykrzyć im życie w czasie nie objętym opieką. Dla tego MOPS zaleca nieudostępnianie adresu i nr. tel.  Ale mało kto to praktykuje.
--
Krzysiek

Data: 2012-07-27 21:36:23
Autor: Ajgor

Użytkownik "Krzysztof 45"  napisał w wiadomości news:juup61$lkp$1news.vectranet.pl...
[...]

Adres i telefon jak najbardziej. Ale wylegitymowa sie chyba powinna (podac nazwisko).

Data: 2012-07-27 21:29:26
Autor: Ajgor

Użytkownik "Krzysztof 45" napisał w wiadomości news:jus8b4$e7$1news.vectranet.pl...
[...]

Prawo to chyba. Ma. Co najwyzej nie ma obowiazku.
Ale nawet, jesli jest pracownikiem MOPS, to pracuje na terenie czyjegos prywatnego mieszkania, prawda?
I nie musi sie wylegitymowac wchodzac do tego mieszkania jego mieszkancom? Ja bym nie wpuscil.

Data: 2012-08-06 17:13:03
Autor: Krzysztof 45
W dniu 2012-07-27 21:29, Ajgor pisze:
Prawo to chyba. Ma. Co najwyzej nie ma obowiazku.
Oczywiście obowiązku.
[...]
Oczywiście opiekunka bardzo często przedstawia się, a nawet okazuje dokument tożsamości bo jest uczciwa i che pracować, i mieć bdb kontakt z podopieczną/m a swoją pracę wykonać sumiennie. Ale są i takie opiekunki co sprawiają problemy tz. sa konfliktowe.

A co do nie wpuszczenia. To podopieczny oczekuje pomocy MOPSu a nie opiekunka. Podopieczny/a ma prawo nie wpuścić i tak też się czasami zdarza.
To chory układ, ale to tak działa w tym kraju.
--
Krzysiek

Data: 2012-07-27 10:39:49
Autor: mecenas
[...]

Poproś MOPS o podanie konkretnej podstawy prawnej.

Michał

Data: 2012-07-27 09:14:28
Autor:
tajne dane osobowe opiekunki MOPS

Poproś MOPS o podanie konkretnej podstawy prawnej.

Michał

1.dzwoniłem, prosiłem. Odpowiedź: ustawa o ochronie danych osobowych

2.MOPS uważa się za pracodawcę. Ale babcia też płaci część kosztów opiekunki i co miesiąc wpłaca do kasy MOPSu.

Data: 2012-07-27 11:42:07
Autor: Gotfryd Smolik news
On Fri, 27 Jul 2012,   wrote:

Poproś MOPS o podanie konkretnej podstawy prawnej.

Michał

1.dzwoniłem, prosiłem. Odpowiedź: ustawa o ochronie danych osobowych

  Zaproponuj im lekkie popukanie w jakieś puste miejsce... ;)

  Przecież po przyjęciu takiej wersji wyszłoby, że babcia ma wpuszczać
np. gościa, który przedstawia się "ja z energetyki, przyszedłem
skontrolować czy pani prądu nie kradnie" na podstawie jego, jak to
ktoś tu ujął, "uroku osobistego".
  Bzdura oczywista (oraz całkiem sporo oszustów, którzy właśnie
tak działają).

  Co do ustawy - zajrzyj do art.3a.1
  Ustawy nie stosuje się wiec do babci, więc tym samym przekazanie
danych nie będzie "przekazaniem danych w rozumieniu ustawy",
choć oczywiście nie umniejsza zakazu ich "rozdawania",
czyli udostępnienia.
  Udostępnienie nie wynika zaś IMO z art.23.1.1 ustawy,
ale na mój gust z art.23.1.5, tak samo jak we wszystkich
przypadkach "energetyków", kominiarzy czy innych pracowników,
którzy włażą komuś do mieszkania.
  I jeśli ewentualnie jest jakiś problem z danymi, to jest
to problem zakresu tych danych, zaś rozwiązany powinien
być przez MOPS właśnie, poprzez zastrzeżenie w umowie
o pracę z opiekunką.
  Głowy nie dam, ale sądzę iż tak właśnie ów "problem" rozwiązują
rzeczeni energetycy i inni tacy.

2.MOPS uważa się za pracodawcę. Ale babcia też płaci część kosztów opiekunki i co miesiąc wpłaca do kasy MOPSu.

  Ale to w sposób oczywisty nie ma nic jedno do drugiego.
  Jak przyjdzie do Ciebie gazownik w celu uruchumienia instalacji,
to z faktu że płacisz za tę usługę wcale nie wynika, że jesteś
pracodawcą tego kto uruchamia.

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-07-27 11:56:14
Autor: Smok Eustachy
W dniu 27.07.2012 11:14, jacek324.WYTNIJ@gazeta.pl pisze:

Poproś MOPS o podanie konkretnej podstawy prawnej.

Michał

1.dzwoniłem, prosiłem. Odpowiedź: ustawa o ochronie danych osobowych

Konkretny zapis. Piszesz pismo i wysyłasz z odpisem do stosownego urzędu

2.MOPS uważa się za pracodawcę. Ale babcia też płaci część kosztów opiekunki
i co miesiąc wpłaca do kasy MOPSu.

Jak ktoś tam przychodzi zawsze można legitymować.

Data: 2012-07-27 12:31:43
Autor: SQLwiel
W dniu 2012-07-27 11:14, jacek324.WYTNIJ@gazeta.pl pisze:

Poproś MOPS o podanie konkretnej podstawy prawnej.

Michał

1.dzwoniłem, prosiłem. Odpowiedź: ustawa o ochronie danych osobowych

Poświęć 1.55zł i napisz list z żądaniem wskazania procedury identyfikacji tożsamości osoby podającej się za opiekunkę z MOPS.
Potem zadzwoń i zapytaj, czy dostali list...

Na moje oko - opiekunka musi mieć jakiś dokument wystawiony przez MOPS ważny z jej dokumentem tożsamości, albo z zalaminowanym zdjęciem.

--

Dziękuję i pozdrawiam.           Sqlwiel.

Data: 2012-07-27 21:23:35
Autor: Krzysztof 45
tajne dane osobowe opiekunki MOPS
Świetne rady LOL X 2

To opiekunka (babuleńka) chce (potrzebuje) opieki (pomocy) a nie popaprany MOPS.
Jak nie pasi procedura to wypad. MOPS z tego powodu płakać nie będzie.

Systemu nasze POsranej demokracji nie znacie że tak pieprzycie ?
--
Krzysiek

tajne dane osobowe opiekunki MOPS