tani komp - dobry wybor?

Data: 2013-03-13 10:18:32
Autor: Maurycy
tani komp - dobry wybor?
Spokojnie, je艣li nie my艣lisz o giercowaniu :)
Ja w pracy do dzisiaj u偶ywam Dell-a GX620 - na starym Pentium IV. Obudowa jest przemy艣lana, przewiewna, wentylatory nie wyj膮, a to w pracy ma znaczenie. 艁atwo mo偶na co艣 wymieni膰 - karty i dyski nie wymagaj膮 艣rubek.
W Twoim zestawie najbardziej niepokoj膮ca jest naklejka z Windows Vista - je艣li masz si贸demk臋 to nawet nie zastanawiaj si臋, instaluj od razu. Na moim staruszku hula Ubuntu i daje rad臋 :) Zestaw zawsze mo偶na przyspieszy膰 dokupuj膮c dodatkowy RAM (tego nigdy za wiele), tani膮 u偶ywan膮 kart臋 graficzn膮 - g艂贸wnie ze wzgl臋du na "uwolnienie" RAM-u i wyj艣cie DVI. A za jaki艣 czas b臋d膮 ta艅sze dyski SSD, taki 60GB na system i aplikacje spokojnie wystarczy, a da niez艂ego kopa. Co do kondensator贸w na p艂ycie - owszem, zdarzaj膮 si臋, ale dotyczny to r贸wnie偶 innych modeli Della (i nie tylko), wymiana jest do艣膰 prosta i skuteczna. Gorzej z wymian膮 p艂yty g艂贸wnej i zasilacza - tu jest wszystko odwrotnie wg standardu Dell-a, wi臋c w razie awarii trzeba b臋dzie szuka膰 komponent贸w Dell-a lub w przypadku zasilacza troszk臋 pokombinowa膰, aby pod艂膮czy膰 standardowy ATX

Data: 2013-03-13 11:54:31
Autor: Kamil
tani komp - dobry wybor?
U偶ytkownik "Maurycy" napisa艂:

b臋d膮 ta艅sze dyski SSD, taki 60GB na system i aplikacje
spokojnie wystarczy, a da niez艂ego kopa.

Jasne. Pod warunkiem zastosowania z艂oconych wtyk贸w. Kopa by trzeba da膰
g艂upcom wypisuj膮cym takie androny. Od dysku zale偶y mo偶e 1% wydajno艣ci. Ech.

Pzdr

Data: 2013-03-13 15:36:40
Autor: Yakhub
tani komp - dobry wybor?
W li艣cie datowanym 13 marca 2013 (11:54:31) napisano:

[...]

Zale偶y, co rozumiemy przez "wydajno艣膰".

Dysk   SSD  nie jest panaceum na wszystkie problemy 艣wiata, ale je偶eli
chodzi  o  czas  uruchamiania  systemu,  i og贸ln膮 "responsywno艣膰" - to
r贸偶nica jest kolosalna.

--
Pozdrowienia,
 Yakhub

Data: 2013-03-13 18:30:56
Autor: Kosu
tani komp - dobry wybor?
On 2013-03-13, Yakhub <yakhub@gazeta.pl> wrote:
Zale偶y, co rozumiemy przez "wydajno艣膰".

Zapewne szybko艣膰 wykonywania jakie艣 "przeci臋tnej czynno艣ci" na kompie.

Dysk   SSD  nie jest panaceum na wszystkie problemy 艣wiata, ale je偶eli
chodzi  o  czas  uruchamiania  systemu,  i og贸ln膮 "responsywno艣膰" - to
r贸偶nica jest kolosalna.

A skr贸cenie kabla od myszki i r臋ki daje kolosaln膮 r贸偶nic臋 w op贸藕nieniu
kursora.

Temat wa艂kowaty wielokrotnie. Dyski SSD zwi臋kszaj膮 komfort w pewnych
sytuacjach. Istotno艣膰 tych sytuacji w ca艂ym sposobie u偶ywania komputera
to osobista kwestia i po prostu nie nale偶y ka偶demu na starcie wmawia膰,
偶e SSD s膮 fantastyczne i zmieni膮 jego 偶ycie.

pozdrawiam,
Kosu

Data: 2013-03-14 00:14:44
Autor: z
tani komp - dobry wybor?
W dniu 2013-03-13 19:30, Kosu pisze:

Temat wa砶owaty wielokrotnie. Dyski SSD zwi阫szaj komfort w pewnych
sytuacjach. Istotno舵 tych sytuacji w ca硑m sposobie u縴wania komputera
to osobista kwestia i po prostu nie nale縴 ka縟emu na starcie wmawia,
縠 SSD s fantastyczne i zmieni jego 縴cie.

Pewnie 縠 nie jest "capaneum" :-) ale jako w kilkudziesi阠iu komputerach zwyk硑ch Kowalskich raczej z ni縮zej p蟪ki, kt髍e przerzuci砮m przez r阠e zazwyczaj w眘kim gard砮m by HDD.
Przypadek? :-)
Nadal mam wra縠nie 縠 dyski w por體naniu do innych podzespo丑w zostaj o jedn generacj w tyle.
Mo縠 to si w ko馽u zmieni :-)

Data: 2013-03-14 09:08:26
Autor: Jacek Maciejewski
tani komp - dobry wybor?
Dnia Thu, 14 Mar 2013 00:14:44 +0100, z napisa(a):

Pewnie 縠 nie jest "capaneum" :-)

Nie capaneum a pacaneum :)
--
Jacek

Data: 2013-03-14 12:17:34
Autor: BartekK
tani komp - dobry wybor?
W dniu 2013-03-14 00:14, z pisze:
[...]

Pewnie 偶e nie jest "capaneum" :-) ale jako艣 w kilkudziesi臋ciu
komputerach zwyk艂ych Kowalskich raczej z ni偶szej p贸艂ki, kt贸re
przerzuci艂em przez r臋ce zazwyczaj w膮skim gard艂em by艂 HDD.
Przypadek? :-)
Nie przypadek, a charakter hdd. Niestety z czasem dysk, kt贸ry nawet teoretycznie powinien wyci膮ga膰 100-130MB/s transferu, wyci膮ga kilka MB/s (lub nawet mniej) podczas realnych transfer贸w, bo
a) jest zfragmentowany na maksa, nikt nigdy go nie defragmentuje ani nie porz膮dkuje
b) jest zasyfia艂y tysi膮cem 艣mieci, plik贸w tymczasowych a pozostawionych na zawsze, sfragmentowanym plikiem swapu itp
c) jest mechanicznie zu偶yty w jakim艣 tam stopniu
d) system nie by艂 czyszczony i reinstalowany od nigdy...
Przez to zwyk艂y hdd traci podczas odczyt贸w/zapis贸w wi臋cej czas贸w na seekt-time od jednego odczytu do drugiego, ni偶 trwa realny transfer. A ssd nie ma tego problemu, cho膰 niekt贸re wraz z zape艂nieniem zwalniaj膮, to zwalniaj膮 nieznacznie i nie tak drastycznie jak hdd.

Data: 2013-03-14 13:53:13
Autor: Michal
tani komp - dobry wybor?
W dniu 2013-03-14 12:17, BartekK pisze:

[...]

Ale nawet szkoda Twojego czasu na t艂umaczenie tego grupowym hejterom SSD. Oni i tak wiedz膮 lepiej i jak im od tego dobrze, to co nas to obchodzi - jak dla mnie mog膮 uruchamia膰 OS nawet z FDD czy CD
z ich osza艂amiaj膮cym czasem dost臋pu i udawa膰 偶e WinNT 6.x i aplikacje pod niego nie tworz膮 dziesi膮tek, je偶eli nie setek tysi臋cy ma艂ych plik贸w po paru miesi膮cach u偶ywania.

--
/MB

Data: 2013-03-14 19:39:49
Autor: Kosu
tani komp - dobry wybor?
On 2013-03-14, Michal <snunkiawnev@dunflimblag.mailexpire.com> wrote:
[...]

Nie chodzi o bycie "haterem" tylko o racjonalne spojrzenie na 艣wiat.
Niekt贸rzy ludzie czasem trac膮 kontakt z rzeczywisto艣ci膮 i wtedy
rodz膮 si臋 dyskusje o haterach SSD czy o tym, 偶e nie da si臋 u偶ywa膰
kompa bez Total Commandera (to nadal m贸j faworyt). Czasem zamiast
p臋dzi膰 za nowinkami i cyferkami w benchmarkach warto po prostu
zwolni膰 i si臋 zastanowi膰. Pomy艣le膰 o tym jak ludzie u偶ywaj膮 komputer贸w,
a nie o tym jak hipotetycznie mogliby ich u偶ywa膰.

By艂em dzi艣 10h w pracy i w tym czasie 艣wiadomie (tzn. celowo)
otworzy艂em pliki maj膮ce mo偶e 100MB, a zapisa艂em (wliczaj膮c
autozapisy) pewnie 2-3-krotnie wi臋cej. No i co - wiele by mi ten SSD
da艂? :)

pozdrawiam,
Kosu

Data: 2013-03-14 21:10:53
Autor: BartekK
tani komp - dobry wybor?
W dniu 2013-03-14 20:39, Kosu pisze:
On 2013-03-14, Michal <snunkiawnev@dunflimblag.mailexpire.com> wrote:
[...]

Zgadzam si臋, trzeba dobiera膰 narz臋dzia do celu ich u偶ycia, a nie odwrotnie, nie ma sensu u偶ywa膰 maszyny CNC do wywiercenia dziurki w 艣cianie na ko艂ek do powieszenia szafki... Ale r贸wnocze艣nie trzeba te偶 u艣wiadamia膰 ludzi (cho膰by przez fizyczne pokazanie im tego na przyk艂adzie 偶ywym), 偶e ich praca mo偶e by膰 wykonywana inaczej/lepiej/艂atwiej, bo wiele os贸b po prostu nie wie, 偶e mo偶e by膰 lepiej, 偶e np komputer nie musi by膰 wyj膮c膮 skrzynk膮, kt贸ra chrobocze i 20minut uruchamia windowsa, by po 5minutach si臋 zawiesi膰/zamuli膰...

[...]
Nie wiem, raczej bym si臋 zastanowi艂 (sprawdzi艂, zmierzy艂) ile realnie ruchu (iops, transferu itp) dysk wykona艂, a nie jakie pliki z danymi obrabia艂e艣. Ile np program贸w uruchamia艂e艣, p贸藕niej zamyka艂e艣, uruchamia艂e艣 inne itd - i na ile czas ich wczytywania mia艂 wp艂yw na komfort twojej pracy. Bo je艣li m贸wimy o przypadkach skrajnych, to oczywistym jest 偶e np osoba kt贸ra rano w艂膮czy komputer, w tym czasie wypije kaw臋 (i czas uruchomienia systemu, czy to 30s czy 5minut, nic nie zmienia), i potem przez ca艂y dzie艅 np klepie faktury w jednym programie - nie b臋dzie widzia艂a 偶adnej r贸偶nicy mi臋dzy ssd a dyskiem mfm... ale ju偶 np programista, kt贸ry obrabia "tylko" kilkana艣cie MB kodu i bibliotek, i kilkana艣cie razy to kompiluje, to inaczej odczuwa pr臋dko艣膰 i responsywno艣膰 dysku (zw艂aszcza przy du偶ej liczbie ma艂ych plik贸w)

Data: 2013-03-14 21:35:06
Autor: marfi
tani komp - dobry wybor?
W dniu 2013-03-14 21:10, BartekK pisze:

np programista, kt髍y obrabia "tylko" kilkana禼ie MB kodu i bibliotek, i
kilkana禼ie razy to kompiluje, to inaczej odczuwa pr阣ko舵 i
responsywno舵 dysku (zw砤szcza przy du縠j liczbie ma硑ch plik體)

   W takiej sytuacji najlepiej sprawuje si komputer, kt髍y nie cierpi na brak pami阠i RAM kt髍a dzia砤 jako bufory dyskowe.

--
marfi

Data: 2013-03-16 08:59:31
Autor: Kosu
tani komp - dobry wybor?
On 2013-03-14, BartekK <sibi@drut.org> wrote:
lepiej, 偶e np komputer nie musi by膰 wyj膮c膮 skrzynk膮, kt贸ra chrobocze i 20minut uruchamia windowsa, by po 5minutach si臋 zawiesi膰/zamuli膰...

Ale to o czym m贸wisz, to nie jest wina HDD tylko zaniedbania.
Je艣li kto艣 nie dba o kompa, to SSD nie b臋dzie lekarstwem.
Komputery bez mechanicznych dysk贸w te偶 si臋 mog膮 zawiesi膰 :).

Nie wiem, raczej bym si臋 zastanowi艂 (sprawdzi艂, zmierzy艂) ile realnie ruchu (iops, transferu itp) dysk wykona艂, a nie jakie pliki z danymi

Ale po co? 呕eby sobie udowodni膰, 偶e na SSD by艂o szybciej? :)
Dla mnie to jest zupe艂nie bez znaczenia ile w tle sobie komputer
zapisuje danych. To jest nieodczuwalne (chyba 偶e kto艣 rzeczywi艣cie
pracuje na jakim艣 z艂omie, gdzie podtrzymanie Windowsa po偶era po艂ow臋
zasob贸w).

obrabia艂e艣. Ile np program贸w uruchamia艂e艣, p贸藕niej zamyka艂e艣,

Znowu: na pewno w tle uruchamia艂y si臋 tysi膮ce skrypt贸w, ale tego
nie odczuwam. Ja 艣wiadomie uruchomi艂em 7 program贸w. Wi臋kszo艣膰
z nich odpali艂em o 9 rano i wy艂膮czy艂em o 19. A tak naprawd臋
to nawet tego nie zrobi艂em, bo po prostu obudzi艂em i zahibernowa艂em
kompa. I wszystkie te programy (uruchomione r贸wnolegle) zajmowa艂y
pewnie ko艂o 1GB RAMu, wi臋c 偶adne koby艂y :).

[...]

Jestem poniek膮d programist膮 i nie wiem o czym m贸wisz. Przez wi臋kszo艣膰
dnia gapi臋 si臋 w monitor i wzdycham, ew. temperuj臋 o艂贸wki. Nie bardzo
sobie wyobra偶am, co w tym aspekcie m贸g艂by zmieni膰 szybszy dysk :).

Poza tym znowu: przestrzegam przed podzia艂em 艣wiata na ksi臋gowe
i komputerowych nerd贸w, bo to jest nieprawdziwe i krzywdz膮ce.

pozdrawiam,
Kosu

Data: 2013-03-16 12:29:08
Autor: R.e.m.e.K
tani komp - dobry wybor?
Dnia 16 Mar 2013 08:59:31 GMT, Kosu napisa艂(a):

[...]

Przez to "poniekad" nie wiesz o czym mowa.

Przez wi臋kszo艣膰 dnia gapi臋 si臋 w monitor i wzdycham, ew. temperuj臋 o艂贸wki. Nie bardzo
sobie wyobra偶am, co w tym aspekcie m贸g艂by zmieni膰 szybszy dysk :).

To jestes raczej bezrobotnym lub stazysta w UM.

--
pozdro
R.e.m.e.K

Data: 2013-03-16 21:21:49
Autor: Kosu
tani komp - dobry wybor?
On 2013-03-16, R.e.m.e.K <go@dev.null> wrote:
Jestem poniek膮d programist膮 i nie wiem o czym m贸wisz.
Przez to "poniekad" nie wiesz o czym mowa.

LOL. No jak tam sobie chcesz. Jest mi to oboj臋tne :).

Przez wi臋kszo艣膰 dnia gapi臋 si臋 w monitor i wzdycham, ew. temperuj臋 o艂贸wki. Nie bardzo
sobie wyobra偶am, co w tym aspekcie m贸g艂by zmieni膰 szybszy dysk :).
To jestes raczej bezrobotnym lub stazysta w UM.

A jednak nie :]. Naprawd臋 nie ka偶dy skr臋ca d艂ugopisy drogi R.e.m.e.K-u.

pozdrawiam,
Kosu

Data: 2013-03-17 00:46:48
Autor: R.e.m.e.K
tani komp - dobry wybor?
Dnia 16 Mar 2013 21:21:49 GMT, Kosu napisa艂(a):

Jestem poniek膮d programist膮 i nie wiem o czym m贸wisz.
Przez to "poniekad" nie wiesz o czym mowa.

LOL. No jak tam sobie chcesz. Jest mi to oboj臋tne :).

Bo i jakie ma byc skoro pitolisz.

[...]

No tak, niektorzy wiekszosc dnia gapia sie w monitor i temperuja olowki
Kosu.

--
pozdro
R.e.m.e.K

Data: 2013-03-14 23:54:18
Autor: Michal
tani komp - dobry wybor?
[...]

To dobrze, 偶e piszesz o racjonalnym spojrzeniu na 艣wiat, ale sam wiesz jakie tu g艂osy zazwyczaj odzywaj膮 si臋 w kontek艣cie SSD - Amiga umar艂a, wi臋c z tego zrobi艂y si臋 sparingi jak dawniej PC vs Amiga,  czy jeszcze wcze艣niej Commodore vs Atari. Jak dla mnie troch臋 dziwne sk膮d bierze si臋 ta niech臋膰. Ka偶dy u偶ywa tego co mu potrzebne.
Akurat dobrze trafi艂e艣, bo ka偶da z艂ot贸wka wydana na 64GB Samsunga 830 (wi臋cej nie potrzebuj臋 na system, na danie jest macierz HDD mechanicznych czy wspomnianego TotalCommandera kupowanego bezpo艣rednio od C.Ghislera uwa偶am za wart膮 wygody i oszcz臋dno艣ci czasu kt贸r膮 mi zapewnia (spojrza艂em na dysk systemowy - Win7 x64 zainstalowany 20.01.2012, z 64GB zaj臋te jest 53GB przez ponad 196 tys. plik贸w, czego ani macierz ani pakowanie cz臋艣ci danych (tempy, cache przegl膮darki) na ramdysk nie rozwi膮zywa艂o - po prostu przy takiej chorej ilo艣ci ma艂ych plik贸w sama konstrukcja dowolnego mdysku mechanicznego jest kul膮 u nogi. Z kolei TotalCommander pozwala zaoszec偶edzi膰 ogromne ilo艣ci czasu i ma dla u偶ytkownika indywidualnego 艣wietn膮 licencj臋 (jednorazowy zakup na ca艂e 偶ycie i dowoln膮 ilo艣膰 komputer贸w prywatnych).

Czasem zamiast p臋dzi膰 za nowinkami i cyferkami w benchmarkach warto po prostu
zwolni膰 i si臋 zastanowi膰. Pomy艣le膰 o tym jak ludzie u偶ywaj膮 komputer贸w,
a nie o tym jak hipotetycznie mogliby ich u偶ywa膰.

Tu oczywi艣cie zgoda - pai Jadzia, kt贸ra w艂膮czy o 8 rano to hucz膮ce pud艂o i potem przez 8h klepie faktury w emulacji DOSa czy ewentualnie tworzy jakie艣 memo czy podsumowania w edytorze z SSD czy TotalCommandera po偶ytek b臋dzie mia艂a praktycznie 偶aden, cho膰 z ostatniej padliwo艣ci HDD mechanicznych w laptopach nawet w przypadku "komputerowych blondynek" po偶ytek jest chocia偶 taki, 偶e trudniej to uszkodzi膰 mechanicznie. Z tym 偶e na pececie dyskutujemy w gronie raczej troch臋 bardziej zaawansowanych user贸w, kt贸rzy wymagaj膮 od komputera wi臋cej i robi膮 z nim du偶o r贸偶nych rzeczy - ci widz膮 r贸偶nic臋 w zastosowaniu narz臋dzi hard- czy softwarowych.

[...]

Patrz wy偶ej. Zalezy co robisz w tej pracy. A zapis du偶ego pliku to akurat kiepski pomys艂 na wyszukiwanie zalet/wad takiego czy innego dysku.

--
/MB

Data: 2013-03-16 08:39:12
Autor: Kosu
tani komp - dobry wybor?
On 2013-03-14, Michal <snunkiawnev@dunflimblag.mailexpire.com> wrote:
ta niech臋膰. Ka偶dy u偶ywa tego co mu potrzebne.

No w艂a艣nie. Tylko jak wygl膮daj膮 te dyskusje? Kto艣 pyta, czy warto
kupowa膰 SSD, to ilu reaguj膮cych pyta o spos贸b u偶ywania komputera?
Czy nie jest tak, 偶e Ty by艣 po prostu napisa艂 "kup SSD
i TotalCommandera, bo s膮 szybkie i pozwalaj膮 zaoszcz臋dzi膰 ogromn膮
ilo艣膰 czasu, a TC ma 艣wi臋tn膮 licencj臋 dla u偶ytkownika indywidualnego"?
:)

Dla mnie TC jest bezu偶yteczny. Kropka.
Z kolei pewien zysk pr臋dko艣ci w SSD doceniam, ale tylko dlatego, 偶e
jedn膮 z podstawowych funkcji mojego kompa jest podtrzymywanie bazy
danych (analitycznej tzn. do data mining, wi臋c puszczam do艣膰 z艂o偶one
kwerendy). Ale na SSD nie przeszed艂em, bo s膮 po prostu za drogie, a tak
u偶ywana baza danych zaje偶d偶a艂aby je w b艂yskawicznym tempie.

Ale chyba najbardziej irytuj膮 mnie takie 偶enuj膮ce argumenty typu
"na SSD komputer si臋 szybko uruchamia" - 偶ywcem wyci膮gni臋te z reklam.
Oczywi艣cie trudno mi oceni膰, czy autor jest g艂upi czy po prostu daje
si臋 zmanipulowa膰 marketingowi, ale tak czy inaczej zareagowa膰 trzeba,
bo oba zjawiska bywaj膮 zara藕liwe.

[...]

Tzn. dzielisz 艣wiat na ksi臋gowe i komputerowych nerd贸w? To gdzie s膮 np.
naukowcy, analitycy, inwestorzy i in偶ynierowie? Tzn. ludzie, dla
kt贸rych komputer jest podstawowym narz臋dziem, a kt贸rzy statystycznie
ani z SSD ani z TC po偶ytku mieli nie b臋d膮? :)

[...]

Ale偶 to by艂y ma艂e pliki. Kod oraz pliki Excel i Word. Te 100 MB to
orientacyjna suma z 10h :).

Patrz臋 wy偶ej i po prostu nie widz臋 siebie w Twoim podziale.
Zdecydowanej wi臋kszo艣ci populacji te偶 nie.

Poniewa偶 wydaje mi si臋, 偶e masz ochot臋 na ci膮gn膮c膮 si臋 wymian臋 zda膰,
od razu proponuj臋 to zako艅czy膰. Tylko na koniec prosz臋 o troch臋 szersze
spojrzenie na 艣wiat :).

pozdrawiam,
Kosu

Data: 2013-03-16 18:42:50
Autor: Michal
tani komp - dobry wybor?
W dniu 2013-03-16 09:39, Kosu pisze:

[...]

Na peciecie raczej wygl膮daj膮 mniej wi臋cej tak:
A: "Czy kupi膰 SSD taki, taki, taki"?
B: "Ty #@#@#@ reklamami karmiony. SSD to badziewie dla idiot贸w , nic nie daje, kosztuje maj膮tek i natychmiast stracisz wszystkie dane". ;>

Dla mnie TC jest bezu偶yteczny. Kropka.
Po linuksem nic dziwnego. Ale ile razu musz臋 korzysta膰 z MidnightCommandera czy kt贸rego艣 z commander贸w graficznych pod gnome/kde brakuje mi jego ekosystemu wtyczek i po prostu wygody/szybko艣ci - wtedy widz臋 偶e jednorazowa inwestycja w jego licencj臋 warta by艂a ka偶dej z艂ot贸wki z tych AFAIR 100 z艂 (kupowa艂em online od autora w czasach gdy dolar kosztowa艂 poni偶ej 3 z艂). Podobnie jest z korzystaniem z HDD - w艂a艣nie na drugim komputerze wrzuci艂em sesj臋 nagrywania DVD-R gierek kupionych na Uplau (DigitalRiver daje tylko 30 dni na pobranie i lepiej mie膰 tego backup na trwa艂ym no艣niku) - po przyzwyczajeniu si臋 do korzystania z ma艂ego i taniego SSD jako no艣nik na system i podstawowe programy korzystanie z HDD mechanicznego z jego op贸藕nieniami i chrobotaniem nie jest komfortowe - nawet g艂upie aktualizacje przez Synaptic ci膮gn膮 si臋 niemi艂osiernie przy porz膮dkowaniu tego wszystkiego zast臋puj膮c/nadpisuj膮c poprzednie wersje.

[...]

Jak co艣 bardziej intensywnego robi臋 na bazach to idealnie pracuje mi si臋 na 8 GB RAMdysku (to ma艂e bazy z paru lat pod firebirda). Oczywi艣cie trzeba pami臋ta膰 o backupach pod koniec pracy.

[...]

Musz臋 Ci臋 zmartwi膰 - to nie wyst臋puje tylko w reklamach, ale rzeczywi艣cie mocno przyspiesza start systemu, a zw艂aszcza uruchamianie i korzystanie potem z kilku aplikacji jednocze艣nie. Popracuj ze
2 miesi膮ce na systemie postawionym na SSD, a do HDD jako no艣nik systemowy nie b臋dziesz chcia艂 wr贸ci膰. Oczywi艣cie jako magazyn danych HDD mechaniczny, a jeszcze lepiej RAID HDD nie ma na dzi艣 konkurencji bior膮c pod uwag臋 wsp贸艂czynnik cena/pojemno艣膰.
SSD za drogie? 170-330 z艂 na 64GB dysk systemowy i wygod臋 to za drogo?
To troch臋 tak jak rozmawianie z mi艂o艣nikami Maluch贸w czy Tico - to te偶 samoch贸d, ma 4 ko艂a i silnik i jedzie z puntu A do B. A wygoda lepszych konstrukcji to tylko reklama.

[...]

Na pewno nie siedz膮 w weekend czytaj膮c peceta ;>
Jakby艣 nie zauwa偶y艂 to usenet i pecet to grupa dla nerd贸w, animki itp. to tylko lokalny folklor, a ludzie o kt贸rych pisa艂e艣 po prostu kupuj膮 gotowe, mocne workstation ...i cz臋sto nawet nie wiedz膮 jaki sprz臋t jest w 艣rodku.

Patrz臋 wy偶ej i po prostu nie widz臋 siebie w Twoim podziale.
Zdecydowanej wi臋kszo艣ci populacji te偶 nie.

Bo dla wi臋kszo艣ci populacji ten internet to piktogram na desktopie do otwierania facebooka, GG i konta webmail na interii.
Ale tacy ludzie nie pytaj膮 tu o wyb贸r rodzaju dysku.

Poniewa偶 wydaje mi si臋, 偶e masz ochot臋 na ci膮gn膮c膮 si臋 wymian臋 zda膰,
od razu proponuj臋 to zako艅czy膰. Tylko na koniec prosz臋 o troch臋 szersze
spojrzenie na 艣wiat :).

Swoje zdanie wyrazi艂em w Message-ID: <khshn4$f3t$1@mx1.internetia.pl>
reszta to tylko pe艂zaj膮cy temat na has艂o-wyzwanie do walki pt. SSD.

--
/MB

Data: 2013-03-16 22:01:34
Autor: Kosu
tani komp - dobry wybor?
On 2013-03-16, Michal <snunkiawnev@dunflimblag.mailexpire.com> wrote:
[...]

A: "Czy kupi膰 SSD taki, taki, taki"?
B: "Ty #@#@#@ reklamami karmiony. SSD to badziewie dla idiot贸w , nic nie daje, kosztuje maj膮tek i natychmiast stracisz wszystkie dane". ;>

Nigdy nie widzia艂em tu takiej odpowiedzi.

Po linuksem nic dziwnego. Ale ile razu musz臋 korzysta膰 z

Moim podstawowym systemem jest Windows. Linuxy tylko jako VM,
ew. zdalnie. I akurat pod linuxem regularnie u偶ywam MC, bo rzadko
mam potrzeb臋 otworzy膰 jakie艣 X'y. Pod Windowsem mi si臋 nie przydaj膮,
tzn. m贸j spos贸b u偶ywania komputera po prostu nie wymaga takiej
funkcjonalno艣ci.

[...]

No ja mam tak膮 baz臋 w okolicy 10 GB ju偶, a jak puszczam co艣 du偶ego, to
potrafi drugie tyle zapcha膰.

Musz臋 Ci臋 zmartwi膰 - to nie wyst臋puje tylko w reklamach, ale rzeczywi艣cie mocno przyspiesza start systemu, a zw艂aszcza uruchamianie i

Ale偶 ja nie twierdz臋, 偶e nie przyspiesza. Tylko co to za zysk? To jest
chyba informacja dla uzale偶nionych od kompa, kt贸rzy wstaj膮 rano
w艂膮czaj膮 sprz臋t i gapi膮 si臋 na POST a potem na logo Windows, bo nie
mog膮 si臋 doczeka膰...

Ja nawet nie wiem jak d艂ugo startuj膮 moje komputery. Jest to czynno艣膰,
kt贸r膮 zazwyczaj robi臋 raz dziennie - pewnie podobnie jak wi臋kszo艣膰
populacji. No to co za r贸偶nica? Jak ju偶 kto艣 napisa艂 w w膮tku: wciska
si臋 POWER i idzie zrobi膰 kaw臋. Ew. gada z kolegami lub sprawdza
kalendarz. Chyba nikt (poza uzale偶nionymi) nie ma a偶 tak smutnego
偶ycia, 偶e sobie 30s nie potrafi jako艣 zagospodarowa膰.

No i powiedzmy sobie wprost: Windows z hibernacji na HDD wstaje w kilka
sekund.

Znowu - na ocen臋 mo偶e wp艂ywa膰 charakter pracy. Je艣li kto艣 serwisuje
sprz臋t, to ca艂y czas go resetuje, wi臋c dla niego ta minuta mo偶e by膰
troch臋 irytuj膮ca (albo i z 5 minut, je艣li jest zasyfiony grat).

Ale poniewa偶 wi臋kszo艣膰 ludzi to nie serwisanci komputer贸w, to
argument o uruchamianiu uznaj臋 za g艂upi. A je艣li nie g艂upi, to
wymuszony. To og贸lnie 藕le 艣wiadczy o SSD, bo kupujesz co艣 wci膮偶
dosy膰 awaryjnego i bardzo drogiego, a producent wpad艂 tylko na
argument o szybkim uruchamianiu.

M贸wi膮c inaczej: czy da艂by艣 si臋 nam贸wi膰 na 10-krotnie dro偶szy
samoch贸d, gdyby podstawowym przekazem sprzedawcy by艂a szybciej
reaguj膮ca klimatyzacja?

2 miesi膮ce na systemie postawionym na SSD, a do HDD jako no艣nik systemowy nie b臋dziesz chcia艂 wr贸ci膰. Oczywi艣cie jako magazyn danych HDD

Kiedy艣 pracowa艂em w domu (ale na SATA II, wi臋c mog艂em doceni膰 tylko
cisz臋), a teraz oko艂o 3 tygodni na po偶yczonym laptopie (o przepraszam:
ultrabooku...). I po prostu mnie nie porwa艂o - sorry.
R贸偶nica zbyt ma艂a, 偶eby uzasadni膰 wci膮偶 wysok膮 cen臋. Wr贸ci艂em do HDD
bez b贸lu.

SSD za drogie? 170-330 z艂 na 64GB dysk systemowy i wygod臋 to za drogo?

Dla mnie tak. Potrzebowa艂bym (na systemy) przynajmniej 100GB i ju偶 robi
si臋 500 z艂, a to jest ju偶 kwota widoczna w domowym bud偶ecie.

3 dni temu zam贸wi艂em WD10EZRX za 250 z艂 (w艂a艣nie pod OSy). Gdyby
za tak膮 kas臋 da艂o si臋 kupi膰 np. Intel 320 100GB, to pewnie bym
si臋 zastanowi艂. Ale nie da si臋 i ju偶. Poza tym docelowo oczywi艣cie
chcia艂bym mie膰 systemy na RAID 1. No to ju偶 jest tysi膮c.

To troch臋 tak jak rozmawianie z mi艂o艣nikami Maluch贸w czy Tico - to te偶 samoch贸d, ma 4 ko艂a i silnik i jedzie z puntu A do B. A wygoda lepszych konstrukcji to tylko reklama.

Ale istniej膮 ludzie, dla kt贸rych wygoda lepszych woz贸w jest
rzeczywi艣cie ma艂o istotna. I istniej膮 tacy, dla kt贸rych lepsze
samochody s膮 zbyt drogie.

Na pewno nie siedz膮 w weekend czytaj膮c peceta ;>

Ja czytam (g艂贸wnie z przyzwyczajenia, bo zasadnicz膮 aktywno艣膰 dawno
przenios艂em na fora).
Czasy komputerowego nerdowania ju偶 mi raczej dawno min臋艂y (cho膰 dzi艣
- przyznaj臋 - przez godzin臋 czy艣ci艂em wyka艂aczk膮 radiatory i mocowa艂em
wentylatory na gumowych ko艂kach :)).

to tylko lokalny folklor, a ludzie o kt贸rych pisa艂e艣 po prostu kupuj膮 gotowe, mocne workstation ...i cz臋sto nawet nie wiedz膮 jaki sprz臋t jest w 艣rodku.

Nie wszyscy, ale oczywi艣cie masz racj臋. I teraz pytanie brzmi: czy
szybki dysk bardziej przyda艂by si臋 analitykowi grzebi膮cemu ca艂y dzie艅
w bazie danych czy nerdom, kt贸rzy ca艂y dzie艅 dyskutuj膮 o wadach
i zaletach SSD? :) Jak偶e dziwny i niepouk艂adany jest 艣wiat ^^.

No.. p贸艂noc blisko - koniec gadania, pora do pracy :D.

pozdrawiam,
Kosu

Data: 2013-03-15 13:47:11
Autor: Kamil
tani komp - dobry wybor?
U偶ytkownik "Michal" napisa艂:

z ich osza艂amiaj膮cym czasem dost臋pu i udawa膰 偶e WinNT 6.x i aplikacje
pod niego nie tworz膮 dziesi膮tek, je偶eli nie setek tysi臋cy ma艂ych plik贸w
po paru miesi膮cach u偶ywania.

Setek tysi臋cy? O czym Ty piszesz? Mo偶esz poda膰 przyk艂ady?

Pzdr

Data: 2013-03-15 16:27:52
Autor: Michal
tani komp - dobry wybor?
W dniu 2013-03-15 13:47, Kamil pisze:
[...]

Win7 x64 po ~roku pracy to ponad 196 tys. ma艂ych plik贸w (53GB) i to po sprz膮taniu i optymalizacji (bez tego by艂o grubo ponad 200 tys). Na dysku systemowym s膮 tylko podstawowe, ma艂e programy, wszystko co wi臋ksze jest na macierzy HDD, w tym sam katalog Steama to kolejne
~60tys plik贸w, kt贸re z konieczno艣ci le偶膮 na macierzy HDD mechanicznych bo zajmuje on u mnie 1 TB, wi臋c po艂o偶enie tego na SSD jest ekonomicznie nieop艂acalne, w odr贸偶nieniu od ma艂ego, 64GB SSD na sam system kosztuj膮cego ~170-330 z艂 co zwraca si臋 w wygodzie pracy z tak膮 chor膮 ilo艣ci膮 ma艂ych plik贸w, na kt贸r膮 panaceum nie jest RAM i bufory dyskowe (z 8GB system z podstawowymi aplikacjami bierze oko艂o 2-3GB, reszta idzie na bufory itp).
Obud藕 si臋 - to ju偶 nie czasy MS DOS czy Windows95-win2k, albo  nawet winxp z okresu kr贸tko po premierze gdy SP, MS NETy, biblioteki DX i VC nie zajmowa艂y tyle co sam system i przy kt贸rych to OSach nie by艂o takiego rozpasania je艣li chodzi o system plik贸w. Z dawnego DLL Hell zrobi艂o WINSXS Hell gdzie prawie ka偶da aplikacja k艂adzie swoje wersje bibliotek z ogromn膮 ilo艣ci膮 ma艂ych plik贸w, co zabija dowolny dysk mechaniczny.

--
/MB

Data: 2013-03-18 09:30:13
Autor: Kamil
tani komp - dobry wybor?
U偶ytkownik "Michal" napisa艂:

prawie ka偶da aplikacja k艂adzie swoje wersje
bibliotek z ogromn膮 ilo艣ci膮 ma艂ych plik贸w

Ka偶da aplikacja? Swoje wersje bibliotek? Czy Ty w og贸le wiesz o czym
piszesz? Jakich bibliotek? Jakich wersji?

Pzdr

Data: 2013-03-18 17:11:23
Autor: Michal
tani komp - dobry wybor?
W dniu 2013-03-18 09:30, Kamil pisze:
prawie ka偶da aplikacja k艂adzie swoje wersje
bibliotek z ogromn膮 ilo艣ci膮 ma艂ych plik贸w

Ka偶da aplikacja? Swoje wersje bibliotek? Czy Ty w og贸le wiesz o czym
piszesz? Jakich bibliotek? Jakich wersji?

Teraz b臋dziesz udawa艂 偶e nie wiesz o co chodzi. W ten spos贸b nie ma sensu dyskutowa膰. Jak masz za du偶o czasu polecam wr贸ci膰 do bezczynnego gapienia si臋 w monitor i udawa膰, 偶e architektura systemu
i bibliotek nie zmieni艂a si臋 od czas贸w Win2000.

P.S.
Dla u艂atwienia jakby艣 dalej nie rozumia艂 - policz ile masz plik贸w
i jaka jest jego 艣rednia wielko艣膰 cho膰by w WINSXS po ~roku pracy, o ile go masz w systemie (s膮dz膮c po archaicznym OE 6.0 to pewnie dalej u偶ywasz WinXP, a wtedy dyskutowanie o swoim uporz膮dkowanym systemie i braku r贸偶nicy w u偶ywaniu na system SSD vs HDD jest kompletnie bez sensu na takim starociu maj膮cym ponad dekad臋 i nawet nie maj膮cym poprawnej obs艂ugi TRIM. 艢wiat i software poszed艂 do przodu, niekt贸rzy uparcie nie chc膮 tego zauwa偶a膰 i nadal upieraj膮 si臋, 偶e HDD mechaniczne na system, WinXP czy OE to najlepsze co istnieje.

--
/MB

Data: 2013-03-15 07:00:05
Autor: z
tani komp - dobry wybor?
W dniu 2013-03-14 12:17, BartekK pisze:
Nie przypadek, a charakter hdd. Niestety z czasem dysk, kt髍y nawet
teoretycznie powinien wyci眊a 100-130MB/s transferu, wyci眊a kilka MB/s
(lub nawet mniej) podczas realnych transfer體, bo
a) jest zfragmentowany na maksa, nikt nigdy go nie defragmentuje ani nie
porz眃kuje
b) jest zasyfia硑 tysi眂em 秏ieci, plik體 tymczasowych a pozostawionych
na zawsze, sfragmentowanym plikiem swapu itp
c) jest mechanicznie zu縴ty w jakim tam stopniu
d) system nie by czyszczony i reinstalowany od nigdy...
Przez to zwyk硑 hdd traci podczas odczyt體/zapis體 wi阠ej czas體 na
seekt-time od jednego odczytu do drugiego, ni trwa realny transfer. A
ssd nie ma tego problemu, cho niekt髍e wraz z zape硁ieniem zwalniaj,
to zwalniaj nieznacznie i nie tak drastycznie jak hdd.

Hmm... Tylko 縠 ja pisz o przeinstalowaniu takiego systemu i pozostaj przy moim wra縠niu 縠 dalej HDD jest epok w tyle za reszt podzespo丑w.
Co zrobi. Zak砤da raidy, kupowa raptory czy mo縠 jednak SSD bo cena ju nie jest przera縜j眂a

Jak 縴 panie premierze? :-) Dlaczego nie wyda tych 300 z? :-)

A jak jeszcze mowa o laptopie w kt髍ym mo縩a co zrobi TYLKO z DYSKIEM? :-)

Data: 2013-03-15 13:45:19
Autor: Kamil
tani komp - dobry wybor?
U偶ytkownik "BartekK" napisa艂:

a) jest zfragmentowany na maksa, nikt nigdy go nie defragmentuje ani nie
porz膮dkuje

To ju偶 od dawna tylko mit. Dotyczy niewielkiej ilo艣ci przypadk贸w pracy na
du偶ej ilo艣ci ma艂ych plik贸w np. tekstowych (programi艣ci, ksi臋gowo艣膰). Szary
u偶ytkownik ma na dysku du偶e pliki w jednym kawa艂ku. Filmy, gry, itp. Jedynym
problemem mo偶e by膰 fragmentacja plik贸w konfiguracyjnych systemu np.
rejestru. Jednak to wp艂ywa nieznacznie tylko na czas uruchamiania systemu.

Pzdr

Data: 2013-03-15 15:38:01
Autor: RadoslawF
tani komp - dobry wybor?
Dnia 2013-03-15 13:45, U縴tkownik Kamil napisa:

a) jest zfragmentowany na maksa, nikt nigdy go nie defragmentuje ani nie
porz眃kuje

To ju od dawna tylko mit. Dotyczy niewielkiej ilo禼i przypadk體 pracy na
du縠j ilo禼i ma硑ch plik體 np. tekstowych (programi禼i, ksi阦owo舵). Szary
u縴tkownik ma na dysku du縠 pliki w jednym kawa砶u. Filmy, gry, itp. Jedynym
problemem mo縠 by fragmentacja plik體 konfiguracyjnych systemu np.
rejestru. Jednak to wp硑wa nieznacznie tylko na czas uruchamiania systemu.

Dyskutowa bym. Du縠 pliki to tylko filmy, ale ju muzyka
to dalej ma砮, gry, te w wi阫szo禼i ma砮, jakie w砤sne kolekcje
zdj赕 te ma砮 pliki.
I odpu禼ie sobie ten be砶ot o czasie startu systemu. To praktycznie
nie ma znaczenia. Jedni w潮czaj i id wstawi wod na herbat,
jak wr骳 to system jest uruchomiony niezale縩ie jak wolny jest HD,
inni tylko wybudzaj system z hibernacji.

Pozdrawiam

Data: 2013-03-15 16:21:01
Autor: Maciek "Babcia" Dobosz
tani komp - dobry wybor?
Dnia 2013-03-15, o godz. 15:38:01
RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl> napisa(a):

[...]

No i s tacy co kilkana禼ie/kilkadziesi眛 razy w ci眊u restartuj kompa
i ma to dla nich znaczenie. Ju pisa砮m kiedy czemu np. dla mnie to
bardzo wa縩e. Zastosowanie mo縠 do舵 specyficzne ale akurat mi
zdecydowanie przy秔ieszy硂 prac.

Inna sprawa ze w砤秐ie mi pad砤 grafika w laproku gdzie jest to SSD.
Tzn. pad砤 po硂wicznie bo dzia砤 Intel A nie dzia砤 wbudowane ATI. Zdr體ko

Data: 2013-03-15 16:51:14
Autor: Michal
tani komp - dobry wybor?
W dniu 2013-03-15 13:45, Kamil pisze:

a) jest zfragmentowany na maksa, nikt nigdy go nie defragmentuje ani nie
porz膮dkuje

Czasem nawet nie mo偶na ze wzgl臋du na specyficzne programy - na 2 komputerach mam jeszcze stare licencje na Lexa z zabezpieczeniem dyskietkowym z CopyControl (dopisuje si臋 to w nieudokumentowany spos贸b do slack贸w w sektorach HDD i pod 偶adnym pozorem nie mo偶na tego defragmentowa膰, bo licencja p贸jdzie si臋 kocha膰 (a z dyskietki jest ju偶 przeniesiona i nie ma na niej uprawnie艅, wi臋c odzyskanie tego od producenta kosztuje czas i dodatkowe pieni膮dze - dlatego nowe licencje bra艂em ju偶 na wersj臋 online).

To ju偶 od dawna tylko mit. Dotyczy niewielkiej ilo艣ci przypadk贸w pracy na
du偶ej ilo艣ci ma艂ych plik贸w np. tekstowych (programi艣ci, ksi臋gowo艣膰).

Ty chyba zatrzyma艂e艣 si臋 w czasach program贸w ksi臋gowych pod DOS i WordPerfecta. Sprawd藕 sobie ile masz ma艂ych plik贸w na partycji systemowej, w tym WINSXS.

Szary u偶ytkownik ma na dysku du偶e pliki w jednym kawa艂ku. Filmy,

No chyba 偶e o takim u偶ytkowniku m贸wimy, dla kt贸rego pliki to co艣 w rodzaju "Aktualny hit kinowy_BluRay.iso" o wadze 25-50GB. Akurat filmy w przypadku legalnej dystrybucji w PL to albo dalej hardcopy na optycznych no艣nikach fizycznych albo streaming online - praktycznie nie ma w PL us艂ugi do pobierania film贸w w postaci plik贸w, podobnie jest z muzyk膮 (zreszt膮 艣wietne Spotify te偶 by dzia艂a膰 z tak膮 wydajno艣ci膮 kt贸ra ca艂y czas mnie zadziwia - szybciej jest doda膰 i odtworzy膰 album w streamingu ni偶 szuka膰 jego CDRipa z EAC itp. je艣li akurat ma si臋 dany album kupiony na CDAudio) te偶 tworzy ogromn膮 ilo艣膰 malutkich plik贸w le偶膮cych na dysku systemowym.

gry, itp.

W co Ty ostatnio gra艂e艣? W Doom3 z plikami  *.pak od idSoftware? Wejd藕 sobie do katalogu steamapps i zobacz jakie tam pliki le偶膮 - poza du偶ymi tysi膮ce malutkich, bo developerzy od dawna nie bawi膮 si臋 ju偶 w kontenery w wi臋kszo艣ci przypadk贸w.

Jedynym problemem mo偶e by膰 fragmentacja plik贸w konfiguracyjnych systemu np.
rejestru. Jednak to wp艂ywa nieznacznie tylko na czas uruchamiania systemu.

Wolne 偶arty. I wcale mnie to nie cieszy, 偶e od kiedy HDD liczy si臋 w terabajtach, a SSD sta艂y si臋 powszechne developerzy nie przejmuj膮 si臋 optymalizacj膮 systemu plik贸w. Kto艣 tu wspomnia艂, 偶e mo偶na w艂膮czy膰 komputer i i艣膰 na kaw臋 - to si臋 zgadza, sam od kupna SSD du偶o mniej pal臋, bo wcze艣niej w艂膮czaj膮c komputer spokojnie mo偶na by艂o i艣膰 na kaw臋 i wypali膰 fajk臋 - zanim to wszystko si臋 za艂aduje (OS i dane do bufor贸w dyskowych z ReadAhead cache, a nie tylko pokazanie pulpitu) spokojnie mo偶na wypi膰 kaw臋 i wypali膰 fajk臋 przy HDD mechanicznym :>

--
/MB

Data: 2013-03-17 19:38:37
Autor: Kamil
tani komp - dobry wybor?
U偶ytkownik "Michal" napisa艂:

Ty chyba zatrzyma艂e艣 si臋 w czasach program贸w ksi臋gowych pod DOS i
WordPerfecta. Sprawd藕 sobie ile masz ma艂ych plik贸w na partycji
systemowej, w tym WINSXS.

Ty chtba si臋 zatrzyma艂e艣 w rozwoju. Gdzie ja napisa艂em, 偶e jestem ksi臋gowym?
Co fragmentacja ma wsp贸lnego z WordPerfectem? I nie mam 偶adnych tysi臋cy
ma艂ych plik贸w na partycji systemowej. Ma艂o tego. Nie mam ani jednego
zb臋dnego 艣miecia. Wy艂膮cznie sk艂adniki systemu.

Pzdr

Data: 2013-03-15 17:15:31
Autor: BartekK
tani komp - dobry wybor?
[...]
Aha... a gry to jeden du偶y plik iso? ;P
Nie mam co prawda 偶adnych gier, tylko programy biurowe, projektowe itp,   win7 i na dysku systemowym mam: 31398023168 bajt贸w 223497 plik贸w
daje to 艣rednio 140485bajt贸w na plik (~137KB na plik). To s膮 du偶e pliki wg ciebie?

Data: 2013-03-14 19:30:48
Autor: Kosu
tani komp - dobry wybor?
On 2013-03-13, z <zch28@usunwp.pl> wrote:
[...]

Nie. Subiektywne odczucie. "Przerzuca艂e艣 przez r臋ce" czyli co
- naprawa, backupy? Nie masz wra偶enia, 偶e przy takim podej艣ciu
mo偶na bardziej doceni膰 szybki dysk ni偶 przy typowym u偶ywaniu
kompa? :)

pozdrawiam,
Kosu

Data: 2013-03-15 07:14:23
Autor: z
tani komp - dobry wybor?
W dniu 2013-03-14 20:30, Kosu pisze:
Nie. Subiektywne odczucie. "Przerzuca砮 przez r阠e" czyli co
- naprawa, backupy? Nie masz wra縠nia, 縠 przy takim podej禼iu
mo縩a bardziej doceni szybki dysk ni przy typowym u縴waniu
kompa? :)

Sk砤da砮m od podstaw i reanimowa砮m u縴wane komputery, bud縠towe nie super wypasione. Jakbym si nie obr骳i to zawsze HDD za wolny.
Wiem... Mo縩a za硂縴 Raid jak si da albo poszuka Raptora :-)
A tu teraz zatrz阺ienie laptop體...

Data: 2013-03-16 08:47:22
Autor: Kosu
tani komp - dobry wybor?
On 2013-03-15, z <zch28@usunwp.pl> wrote:
Sk艂ada艂em od podstaw i reanimowa艂em u偶ywane komputery, bud偶etowe nie super wypasione. Jakbym si臋 nie obr贸ci艂 to zawsze HDD za wolny.

Do szybkiego kopiowania i stawiania systemu? No pewnie. Wiesz
na czym polega trick?

Je艣li reanimujesz kompa, to:
a) robisz backup najwa偶niejszych danych,
b) formatujesz,
c) stawiasz nowy system,
d) instalujesz programy i testujesz ca艂o艣膰.

Powiedzmy, 偶e na HDD taki zestaw zada艅 zajmuje 6h i 偶e na SSD
zaoszcz臋dzi艂by艣 po艂ow臋. No to super sprawa: 3h zamiast 6h.
(pomi艅my tu fakt, 偶e przez 90% czasu nie musisz si臋 na tym
w og贸le koncentrowa膰).

Tylko potem tego kompa oddasz u偶ytkownikowi, kt贸ry mo偶e te偶
zaoszcz臋dzi 3h... przez rok u偶ywania :).

pozdrawiam,
Kosu

Data: 2013-03-15 13:40:04
Autor: Kamil
tani komp - dobry wybor?
U縴tkownik "z" napisa:

Pewnie 縠 nie jest "capaneum" :-) ale jako w kilkudziesi阠iu
komputerach zwyk硑ch Kowalskich raczej z ni縮zej p蟪ki, kt髍e
przerzuci砮m przez r阠e zazwyczaj w眘kim gard砮m by HDD.

A konkretnie? Mam wra縠nie, 縠 pr骲ujesz nagina argumentacj. HDD jest
w眘kim gard砮m jedynie w przypadku przerzucania du縠j ilosci plik體 na inny
dysk. W 縜dnym innym. Programy s 砤dowane do pami阠i i z dysku po
uruchomieniu praktycznie nie korzystaj.

Nadal mam wra縠nie 縠 dyski w por體naniu do innych podzespo丑w zostaj o
jedn generacj w tyle.

W tyle? Przecie to kosmiczna technologia.
Pzdr

Data: 2013-03-15 14:12:37
Autor: m
tani komp - dobry wybor?
On 15.03.2013 13:40, Kamil wrote:
U縴tkownik "z" napisa:

> [...]
w眘kim gard砮m jedynie w przypadku przerzucania du縠j ilosci plik體 na inny
dysk. W 縜dnym innym. Programy s 砤dowane do pami阠i i z dysku po

Powiedz to moim programom, bo chyba nie wiedz o tym i korzystaj.

Poza tym, zapominasz o swapie.

p. m.

Data: 2013-03-17 19:42:17
Autor: Kamil
tani komp - dobry wybor?
U縴tkownik "m" napisa:

Powiedz to moim programom, bo chyba nie wiedz o tym i korzystaj.

W takim razie masz za ma硂 RAMu do wymaga program體. Wykorzystywanie SSD
jako pami阠i wirtualnej? Nie za drogo to wychodzi? Nie lepiej do硂縴 RAMu?

Pzdr

Data: 2013-03-16 19:27:15
Autor: z
tani komp - dobry wybor?
On 15.03.2013 13:40, Kamil wrote:
W tyle? Przecie to kosmiczna technologia.
Pzdr

Pomijaj眂 ju co robi Kowalski ze swoim kompem.
Mo縠 to kwestia program體 i polityki :-)

Przez dziesi赕 lat mia砮m w r阫u kilkana禼ie komp體 z podobnym oprogramowaniem. DTP Corel Adobe.
Nie pami阾am takiego przy kt髍ym bym nie kl背 na wydajno舵 HDD.
By硑 i raidy i du縪 ramu i 4 rdzenie.
Nie jestem z tych co odpalaj 20 program體. Wiem 縠 to g硊pota.
Mimo do舵 ascetycznego podej禼ia do pracy zawsze si okazywa硂 縠 HDD jest za wolny. 痚 ramu w niesko馽zono舵 dodawa nie mo縩a 縠 4 rdzenie te psu na bud. Komputery by硑 tylko do pracy bez gier i innego badziewia.

Data: 2013-03-13 16:59:41
Autor: Przemek
tani komp - dobry wybor?
Ja w pracy do dzisiaj u偶ywam Dell-a GX620 - na starym Pentium IV. Obudowa

To ten z praw膮/lew膮 p艂yt膮? Znaczy lustrzanie montowan膮 do standardu?
Ja chyba bym go nie chcia艂 :/
Przem

tani komp - dobry wybor?