tarczówka hydrauliczna w Giancie

Data: 2012-06-21 20:28:15
Autor: ToMasz
tarczówka hydrauliczna w Giancie
Witam

Dzisiaj poproszono mnie o opinie (czy s± rzeczoznawcy rowerowi?) na temat hamulców. Pacjent to giant z hamulcami tarczowymi hydraulicznymi marki giant. Klamka hamulcowa "łapie" bardzo szybko, ale hamować rower niechce. tzn klamka stawia opór, zacisk pracuje, ale rower się toczy przy akompaniamencie wyj±cych, skrzypi±cych hamulców. Sprzedawca "wymięka", ¶ciemnia że klocki i _płyn hamulcowy_ musz± się przepalić. Małe mam do¶wiadczenie w tarczach hydraulicznych, nie twierdzę że nie powinno się "docierać" aby osi±gnęły szczyt działania, ale czy Waszym zdaniem nawet nówki (2.5km po płaskim) nie powinny jednak pod 75kilowym zawodnikiem zatrzymać kół w miejscu?
Teraz najciekawsze. Kierownik serwisu stwierdził mniej więcej że hydrauliczne hamulce nie koniecznie musz± (nie należy tego wymagać) zablokować koła roweru. Co wy na to?

ToMasz

Data: 2012-06-21 20:43:10
Autor: Krzysztof Magosa
W dniu 21.06.2012 20:28, ToMasz pisze:
[...]

A jakiej wielko¶ci te tarcze s±?
Płyn z pewno¶ci± nie ma się przepalać ;D
Ale tarcze jednak powinno się dotrzeć z klockami - mi nawet na tarczach 180 przez pierwsze kilkadziesi±t kilometrów hamowało daremnie.

Data: 2012-06-21 21:01:07
Autor: Bartosz 'Seco' Suchecki
tarczówka hydrauliczna w Giancie
W dniu 2012-06-21 20:28, ToMasz pisze:
Witam

Witaj.

[...]

Wyj±ce i skrzypi±ce hamulce zazwyczaj wskazuj± na zatłuszczon± tarczę i klocki hamulcowe. Może się zdarzyć i w rowerze wyci±gniętym z pudła.

[...]

Jeżeli po 50 km hamulce nie będ± działać mocno i cicho popro¶ o wypalanie klocków i odtłuszczanie tarczy. Każdy sensowny serwis powinien to zrobić. Albo zrób to sam.

Teraz najciekawsze. Kierownik serwisu stwierdził mniej więcej że
hydrauliczne hamulce nie koniecznie musz± (nie należy tego wymagać)
zablokować koła roweru. Co wy na to?

Można mu przyznać rację. Przerobiłem dziesi±tki różnych marek i egzemplarzy hamulców tarczowych. Jedne szybko blokuj± koło i rower staje dęba inne działaj± mocno, ale nie nagle.

Seco

Data: 2012-06-21 21:21:53
Autor: ANS
Dnia 21-06-2012 o 20:28:15 ToMasz <twitek4@.gazeta.pl> napisał(a):

[...]

Gadka o przepalaniu płynu hamulcowego to ¶ciema, go¶ć albo się nie zna,  albo co bardziej prawdopodobne- łże byle się pozbyć z oczu upierdliwego  klienta.
Docierać się mog± jednie tarcze i klocki- ale nie jest to długi proces, od  nowo¶ci tarcze powinny hamować, jednie z zablokowaniem całkowitym koła  może być problem.
Je¶li s± _bardzo_ słabe te hamulce - to może ¶wiadczyć albo  o  zapowietrzeniu układu hydraulicznego, albo zanieczyszczeniu tarcz i  klocków olejem.
Generalnie przez t± gadkę o przepalaniu się płynu to bym podchodził mocno  nieufnie do tego sprzedawcy.
Druga rzecz - koło można zablokować nawet dobrymi v-kami, tym bardziej  należy tego wymagać od tarcz- może nie jednym palcem, ale powinno być to  możliwe przy mocnym ¶ci¶nięciu klamki. Dobra tarczówka ma przy tym tzw.  modulację- czyli pracuje w sposób pozwalaj±cy na wyczucie hamowania i  momentu zablokowania koła... mam nadzieję że tu nie zam±ciłem :)
Każda tarczówka jak± miałem do tej pory pozwalała zablokować koło, i każda  pozwalała na to po przejechaniu ok. 50-100 km (docieranie).

Pzdr, ANS

Data: 2012-06-21 21:25:50
Autor: Jan Srzednicki
tarczĂłwka hydrauliczna w Giancie
On 2012-06-21, ToMasz wrote:
Witam

Dzisiaj poproszono mnie o opinie (czy są rzeczoznawcy rowerowi?) na temat hamulców. Pacjent to giant z hamulcami tarczowymi hydraulicznymi marki giant. Klamka hamulcowa "łapie" bardzo szybko, ale hamować rower niechce. tzn klamka stawia opór, zacisk pracuje, ale rower się toczy przy akompaniamencie wyjących, skrzypiących hamulców. Sprzedawca "wymięka", ściemnia że klocki i _płyn hamulcowy_ muszą się przepalić. Małe mam doświadczenie w tarczach hydraulicznych, nie twierdzę że nie powinno się "docierać" aby osiągnęły szczyt działania, ale czy Waszym zdaniem nawet nówki (2.5km po płaskim) nie powinny jednak pod 75kilowym zawodnikiem zatrzymać kół w miejscu?

Po płaskim to można przejechać nawet bez żadnego hamowania. To zupełnie
niemiarodajne. Na pewno hamulce się muszą dotrzeć (swoją drogą, nie są
raczej "marki" Giant, conajwyĹĽej Giant OEMuje jakieĹ› standardowe
hamulce). O dotarciu klocków można mówić po jakichś 50km po górach (przy
czym ĹĽywiczne docierajÄ… siÄ™ wyraĹşnie szybciej, niĹĽ metaliczne).
Zjedź(cie) z jakiejś większej górki ciągle hamując i dopiero wtedy można
o czymkolwiek mówić.

Teraz najciekawsze. Kierownik serwisu stwierdził mniej więcej że hydrauliczne hamulce nie koniecznie muszą (nie należy tego wymagać) zablokować koła roweru. Co wy na to?

To bardzo mętne kryterium. Zablokować które koło? Przednie? Tylne?
Jeśli przednie to z odblokowanym amortyzatorem czy zablokowanym? Jednym
palcem? Całą dłonią?

Data: 2012-06-22 08:53:42
Autor: MichałG
On 2012-06-21, ToMasz wrote:
Witam

[...]

To moze być niebezpieczny pomysl.... ;) (wieksza góra i niesprawne hamulce.. )

michał

Data: 2012-06-22 08:37:17
Autor: Jan Srzednicki
On 2012-06-21, ToMasz wrote:
Witam

[...]

To wersja dla ostrożnych: dość lekko zacisnąć hamulce i zrobić tak z
5km po płaskim. :P

Data: 2012-06-22 08:13:44
Autor: bans
[...]

2,5km po płaskim? Chyba przy prędko¶ci 30km/h z zaci¶niętymi klamkami, czyli Nie Ma Takiej Możliwo¶ci ;)

Prawdopodobnie faktycznie to usyfione klocki/tarcza, mi zdarzyło się zabrudzić tarczę Brunoksem, rower zacz±ł hamować dopiero po baaardzo ostrym i długim hamowaniu przy zjeĽdzie z Rysianki, nawet nieĽle zaczęło ¶mierdzieć palonym tłuszczem ;)

Ostatnio tez miałem okazję obserwować, jak zachowuj± się nowe hamulce Avid 3 z używanymi tarczami Shimano SLX - ten sam objaw, klamki zaci¶nięte, a koło nie zablokowane. Po kilkudziesięciu porz±dnych hamowaniach zaczęło działać.

Teraz najciekawsze. Kierownik serwisu stwierdził mniej więcej że
hydrauliczne hamulce nie koniecznie musz± (nie należy tego wymagać)
zablokować koła roweru. Co wy na to?

Musz± bez problemu postawić rower na przednim kole (co zreszt± nie powinno być żadnym problemem nawet dla v-brake'ów)

--
bans

Data: 2012-06-22 01:05:38
Autor: rmikke
On Friday, June 22, 2012 8:13:44 AM UTC+2, bans wrote:
> [...]

Musz± bez problemu postawić rower na przednim kole (co zreszt± nie powinno być żadnym problemem nawet dla v-brake'ów)

Fakt, nie jest.

tarczówka hydrauliczna w Giancie