telemarketing - można, czy nie można losować sobie numery?

Data: 2021-05-13 16:20:54
Autor: AlbertStonoga
telemarketing - można, czy nie można losować sobie numery?
1. Dzwoni automat z pytaniem o OC

2. Grzecznie zadaję pytanie dlaczego do mnie dzwonią?

> Dzień dobry,
>
> chciałbym uzyskać informację, na podstawie jakiej mojej zgody
> wykorzystują państwo mój numer telefonu - xxxxxxxxx

3. odpowiedź z rodo@dkcallcenter.pl:

Niniejszy komunikat głosowy został przesłany w oparciu o  dostępne
publicznie zakresy numeracyjne i nie stanowi oferty marketingowej w
rozumieniu art. 66 KC.
Oferta kalkulacji OC jest przedstawiana dopiero po wyrażeniu zgody na
kontakt z konsultantem.
Zgodnie z orzecznictwem sądowym (S.O. W-wa - Praga z 4 stycznia 2019 r
sygn. akt. IV Ca 1873/16)
oraz pismem UKE do SABI z 21.10.2015 dopuszczalne jest wykonanie
połączenia w celu pobrania zgody na przedstawienie oferty.

Celem przetwarzania danych był kontakt z numerem  który
nastąpił w celu zapytania czy
wyraża Pan/i zgodę na zapoznanie się ze szczegółami kalkulacji polisy
OC. Nie posiadamy
żadnych innych danych ani informacji poza numeracją na którą nastąpił
kontakt telefoniczny.

Nasz system zarejestrował, że numer tel xxxxxxxxx nie wyraził zgody na
kontakt ze strony konsultanta więc oferta nie została przedstawiona.
Numeracja została nam udostępniona przez firmę Fast Motors z
siedzibą w Pułtusku, ul. Macieja Kazimierza Sarbiewskiego 5.
NIP: 5681587396, REGON: 364854272,

Pana numer nie został udostępniony innej firmie.

Przepraszamy jeżeli został Pan urażony kontaktem z naszej strony.
Jednocześnie informujemy ,że w/w numeracja została usunięta z naszej
bazy.

To można teraz, czy nie można dzwonić na numery chybił trafił?

--
Albert Stonoga

Data: 2021-05-15 09:26:10
Autor: Henryk Hajdan
W dniu 2021.05.13 o 16:20, AlbertStonoga pisze:

S.O. W-wa - Praga z 4 stycznia 2019 r
sygn. akt. IV Ca 1873/16

art. 172 prawa telekomunikacyjnego w tamtym brzmieniu już nie istnieje.

Jedyna możliwość to nadać sprawę do UOKiK
Dziennik Ustaw 2020 poz. 1913
tekstu ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji

Art. 16. 1. Czynem nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy jest w szczególności:

5) reklama, która stanowi istotną ingerencję w sferę prywatności, w szczególności przez uciążliwe dla klientów nagabywanie
w miejscach publicznych, przesyłanie na koszt klienta niezamówionych towarów lub nadużywanie technicznych
środków przekazu informacji.

łącznie z kodeksem wykroczeń:
Art. 107. Kto w celu dokuczenia innej osobie złośliwie wprowadza ją w błąd lub w inny sposób złośliwie niepokoi,
podlega karze ograniczenia wolności, grzywny do 1500 złotych albo karze
nagany.

niestety nawiązywanie połączenia na jakiś numer telefonu nie jest zabronione, trudno jest udowodnić zamiar i cel, chociaż na pewno łatwiej jest taki cel i zamiar przedstawienia oferty przypisać firmie, która w zakresie swoich usług ma marketing.
Trudno będzie firmie telemarketoidowej (dobre słowo zasłyszane i przeczytane na www) przypisać że dzwoni sobie przez pomyłke.

Chyba są jakieś dyrektywy UE odnośnie marketingu czy elektronizacji i cyfryzacji komunikacji.

telemarketing - można, czy nie można losować sobie numery?