telewizja 3D - jak to jest zrobione?

Data: 2011-01-01 14:16:47
Autor: ToMasz
telewizja 3D - jak to jest zrobione?
witam

w skepach szeroko reklamowane są telewizory d3. do nich oczywiście
specjalne okulary. Oglądałem, nie powaliło mnie jakością (wręcz
przeciwnie). Zastnawiam sie jak to jest zrobione - w sensie - jeden
nadawca sygnału tv3d, odbiorniki TV - wielu różnych producentów.
kwestia druga. technologia 3d (okulary migawkowe naprzemienne) w grach
komputerowych istnieje od baaardzo dawna( od quake1 napewno) Wtedy nie
było mowy o tv/monitorze 3d, bo wszystko robiły okulary. co takiego
zaawansowanego jest w dzisiejszych TV3d, ze są takie drogie?

ToMasz

Data: 2011-01-01 14:21:32
Autor: Rysio
W dniu 2011-01-01 14:16, ToMasz pisze:
[...]

Technologia ma dziesiatki lat reszta to Młketing

Data: 2011-01-01 16:12:36
Autor: Paweł
[...]

Metoda nadawania jest prosta i nie wymaga jakiś specjalnych modyfikacji telewizora. Telewizor 3D w zasadzie różni się tylko szczegółami oprogramowania od klasycznego TV.

Po stronie nadawczej umieszcza się obok siebie dwa obrazy z kamery stereoskopowej. Oczywiście trzeba je np. w poziomie przeskalować aby się zmieściły. Na ekranie klasycznego TV widzimy więc dwa prawie identyczne obrazy obok siebie.
Telewizor 3D wybiera na przemian raz lewą raz prawą część nadawanej klatki obrazu. Powiększa ją do całego ekranu i wyświetla. Robi to z częstotliwością 100 lub 200Hz. Dodatkowo wysyłany jest sygnał sterujący do okularów.

Paweł

Data: 2011-01-01 20:58:32
Autor: [MF] PL
2011-01-01 16:12, Paweł napisal (a):

[...]

Napisz proszę, które modele telewizorów lcd potrafią wyświetlić 100 lub 200Hz.
Pomijając te wszystkie marketingowe telewizory 3d.

Data: 2011-01-01 21:22:17
Autor: Maciej Bojko
telewizja 3D - jak to jest zrobione?
On Sat, 01 Jan 2011 20:58:32 +0100, "[MF] PL" <star_bright@wp.pl>
wrote:

[...]

http://www.google.com/search?q=lcd+tv+100Hz

Pomijając te wszystkie marketingowe telewizory 3d.

A dlaczego je pomijając?

--
Maciej Bójko
maciej.bojko@gmail.com

Data: 2011-01-01 21:33:13
Autor: [MF] PL
wrote:

[...]

Bo akurat te wyświetlają 100-120Hz. Kolega Paweł twierdzi, że wystarczy zmiana oprogramowania, chciałbym wiedzieć w których odbiornikach.

Data: 2011-01-01 22:03:51
Autor: [MF] PL
wrote:

[...]

Klikając na pierwszy link. Cytat ze specyfikacji odbiornika LG:
"System udoskonalenia płynności obrazu TruMotion - 100 Hz"
To co wyszukałeś to odbiorniki 50-60 Hz.
Do 3D potrzeba odświeżania 100-120Hz.

Data: 2011-01-01 23:11:57
Autor: ToMasz
wrote:

[...]

rozumiem wywód kolegi na temat tworzenia obrazu 3d. NIe jest to dlamnie
logiczne, ale twórcy mieli pewno jakiś powód zeby komplikować sobie
życie. zacząłęm wątek od tego ze ostatnio widziałem taki tv 3d lcd i
wrażenia z 3d oczeniam jako 3+ albo 4-, ale sama przyjemnośc odbioru
3na szynach. tzn ten obraz był jak w pierwszych monitorach
komputerowych, wyraźnie drżał. obawiam sie ze to ograniczenie matrycy
LCD. Niemnie jednak sprzedają sie miliony takich TV, na grupiekoledzy
mają i nikt nie narzeka. 60Hz - widać. tzn da sie rozpoznać zmiane z
60hz na 100 hz. wiec takie 60 komfortem nie nazwę. ale jakby nawet to
dla 3d daje nam to 120 katek na sekunde daje 8 milisekund na
ramke(dobrze to policzyłem?) - czyli opieramy sie o mozliwości
LCD(pomijam scieme gdzie przy konkretnie dobranych barwach da sie zejść
do 2 milisekund).
Muszę iść do MM pooglądać 3d na plaźmie

ToMasz

Data: 2011-01-01 23:46:23
Autor: blur
telewizja 3D - jak to jest zrobione?
?Użytkownik "ToMasz"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:ifo8re$f5l$1@inews.gazeta.pl...

..
[...]

-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --

Wczoraj przez godzinę patrzyłem na film 3D i jakoś nic nie drżało , więc chyba ślepy jestem ,
TV to był samsung 55" za jedyne 11k zł

Data: 2011-01-01 23:48:09
Autor: [MF] PL
wrote:

[...]

Do oglądania obrazu 2d na tv lcd wystarczy 50Hz ponieważ obraz wyświetlany jest progresywnie i nie ma efektu migotania. Do wyświetlenia obrazu 3d potrzebne jest wyświetlanie x2. TV wyświetla obraz naprzemiennie dla lewego i prawego oka sterując jednocześnie aktywnymi okularami zamykającymi/otwierającymi się naprzemiennie. To, że obraz oglądany w markecie był do dupy to pewnie wina złej jakości wyświetlanego sygnału.
Póki co nie ma za bardzo co oglądać w 3d. Kilka filmów na Blu-ray i kilka transmisji w miesiącu w TV. Co do transmisji realizowanych w TV to wygląda to tak, że nadawany jest obraz "side by side". Połowa obrazu dla lewego - połowa dla drugiego oka. Odbiornik TV potrafi to odpowiednio przeskalować i wyświetlić naprzemiennie. Transmisje są robione w rozdzielczości 1080x1920i co w rezultacie daje obraz w 3d rozdzielczości 1080x960i.

Data: 2011-01-01 23:48:57
Autor: mulczas

Użytkownik "[MF] PL" <star_bright@wp.pl> napisał w wiadomości news:ifo58e$f4i$1mx1.internetia.pl...

Do 3D potrzeba odświeżania 100-120Hz.

A czy ktoś mógłby wytłumaczyć dlaczego 50-60Hz jest za mało?
"Klasycznie" obraz TV, nawet HD ma 25 lub 30 kl/s i da się to oglądać (a filmy nawet 24). Mając 2 obrazy na przemian byłoby 2x25 lub 2x30 kl/s czyli 50 lub 60. Czemu to się jeszcze mnoży 2x?

Data: 2011-01-02 00:06:45
Autor: [MF] PL
2011-01-01 23:48, mulczas napisal (a):

[...]

Każde oko ogląda w ciągu jednej, tej samej sekundy inny obraz. Mamy parę oczu, więc x2 :)
Skąd 50-60Hz? Po to np. żeby obraz interpolowany wyświetlił przynajmniej 25-30 pełnych ramek w ciągu jednej sekundy. Mniejsze odświeżanie dałoby efekt migotania.

Data: 2011-01-02 14:03:11
Autor: ToMasz
mulczas pisze:

[...]

w kalsycznych TV było nadawanych 25+25obrazów co drugą linie. to
powodowało ze było w sumie dla oka 50Hz i jakość ta była bardzo marna. W
klasycznych monitorach zaczęło sie od 60hz prełnych obazów. Owe 60Hz 90%
społeczeństwa widzi jako drżący obraz. natomiast w LCD wystarczy
przestawić raz kryształy, aby uzyskać dobry statyczny obraz - on nie
musi być wygaszany, odświerzany. jeśli chcesz wyświetlić następną
klatkę, musisz tak jakby na istniejącej ramce wyświetlić następną.
problem w tym ze ruch tych kryształów trwa. Tak wiec ustalono ze 60Hz
dla LCD jest nie drżące, a wystarczająco szybkie do płynnego
wyświetlania dynamicznych obrazów. JEdnak jeśli dla prawego oka i dla
lewego oka musisz wyświetlić po 60 obrazów na sekunde - robi sie
problem. tak jak pisałem - wyjaśnienie po stronie tych co mają i patrzą.

ToMasz

Data: 2011-01-02 14:08:26
Autor: Rysio
W dniu 2011-01-02 14:03, ToMasz pisze:
mulczas pisze:

[...]

W kinie mamy 24 klatki i nic nie mryga, to jest osiagniecie.

Data: 2011-01-02 14:04:26
Autor: Sergiusz Rozanski
Dnia 02.01.2011 Rysio <troll@opss.pl> napisał/a:
[...]

Ale 'nie mruga' już nie wystarcza, chodzi o poprawę płynności. Obejrzyj
obraz z 50Hz i z 25Hz - nie pod kątem 'nie mruga' ale pod kątem
odczucia płynności i później pogadamy.

Data: 2011-01-02 15:10:01
Autor: [MF] PL
2011-01-02 15:04, Sergiusz Rozanski napisal (a):
[...]

Dokładnie. Judder jak najbardziej w kinie też występuje.

Data: 2011-01-02 15:04:55
Autor: [MF] PL
2011-01-02 14:08, Rysio napisal (a):

W kinie mamy 24 klatki i nic nie mryga, to jest osiagniecie.

Jakie osiągnięcie? To jest kwestia rodzaju wyświetlacza. W kinie masz projektor świecący ciągłym światłem. Tam nie ma co mrugać.

Data: 2011-01-02 14:09:30
Autor: Sergiusz Rozanski
Dnia 02.01.2011 [MF] PL <star_bright@wp.pl> napisał/a:
[...]

???? A migawka?

Heh, w lcd masz świetlówki świecące światłem ciągłym tam nie ma co
migać!

Plazma miga to fakt, nawet kolory uzuyskuje czasem wypełnienia :)

Data: 2011-01-02 15:14:21
Autor: [MF] PL
2011-01-02 15:09, Sergiusz Rozanski napisal (a):
[...]

W cyfrowych projektorach?

Heh, w lcd masz świetlówki świecące światłem ciągłym tam nie ma co
migać!

A kto mĂłwi, Ĺźe nie?

Data: 2011-01-02 14:23:39
Autor: Sergiusz Rozanski
[...]

     -- -- -- -- -- --

Jakie osiągnięcie? To jest kwestia rodzaju wyświetlacza. W kinie masz
projektor świecący ciągłym światłem. Tam nie ma co mrugać.

???? A migawka?

W cyfrowych projektorach?

Przeczytaj to co podkreśliłem i pokaż mi projektor z kina który nie ma
                                                   -- -- --
migawki. Idąc do projektorów cyfrowych to jest tam sporo wirujących/migających
części pooglądaj sobie budową np dlp z wirującym filtrem. Mikrolustra i w ogóle.

Heh, w lcd masz świetlówki świecące światłem ciągłym tam nie ma co
migać!

A kto mĂłwi, Ĺźe nie?

No to niby co ma tam migać? No chyba że kontent wrzucisz w postaci cz/b plansz
na przemian. Ale chyba nie o tym mowa. Obejrzyj sobie jak jest zbudowany
monitor lcd (światło - świetlówka/led - matryca lcd - przednia szybka :) co
ma tu migać??

Data: 2011-01-02 17:36:03
Autor: [MF] PL
2011-01-02 15:23, Sergiusz Rozanski napisal (a):
[...]

To bądź łaskaw odpowiadać temu kto to napisał. Wątek robi się nieczytelny.

OdpowiedĹş jak wyĹźej.

Data: 2011-01-02 17:29:29
Autor: Sergiusz Rozanski
[...]

Odpowiadam _Tobie_, bo z projektorów kinowych robisz cyfrowe bez z wiązku z
omawianym niemruganiem i 24fps. I w projektorach kinowych ma co mrugać i w multimedialnych
też ma co mrugać, więc dałeś przykład z dupy. Bo ciągłe światło nie ma tu nic do
rzeczy gdy między światłem a ekranem jest jeszcze migawka.

[...]

Wyszło że lcd wymaga większego fps, bo projektor kinowy nie miga, a lcd tak a jest
całkiem odwrotnie. I to Ty jedynie mieszasz we wątku.

Data: 2011-01-02 19:36:07
Autor: [MF] PL
telewizja 3D - jak to jest zrobione?

To może przeczytaj wątek od początku. Kiedy pisałem, że lcd miga? Wymyślasz jakieś bzdury.

Data: 2011-01-02 20:15:45
Autor: [MF] PL
2011-01-02 19:36, [MF] PL napisal (a):
2011-01-02 18:29, Sergiusz Rozanski napisal (a):

To może przeczytaj wątek od początku. Kiedy pisałem, że lcd miga?
Wymyślasz jakieś bzdury.
Sory. Rzeczywiście użyłem słowa "migotanie" ale na myśli miałem rwany-poklatkowy obraz - szybki pokaz slajdów.

Data: 2011-01-03 16:43:27
Autor: Marek Dyjor
[MF] PL wrote:
[...]

cho cho cho  odkryłeś widzę jakiś nowy rodzaj projektora filmowego... bez migawki  :)

Data: 2011-01-03 17:15:36
Autor: MF[PL]
W dniu 2011-01-03 16:43, Marek Dyjor pisze:
[MF] PL wrote:
[...]

tak tak tak epokowe odkrycie :)

Data: 2011-01-03 17:24:06
Autor: Maciej Bebenek (news.onet.pl)
[MF] PL wrote:
[...]

Że też bracia Lumiere o tym nie wiedzieli...

Data: 2011-01-02 15:18:56
Autor: Jan Rudziński
telewizja 3D - jak to jest zrobione?
Cześć wszystkim

Rysio pisze:
[...]

W kinie mamy 24 klatki i nic nie mryga, to jest osiagniecie.

Mówiąc ściślej w kinie są 24 klatki/sek, ale każda klatka jest wyświetlana 2 razy (a właściwie przesłaniana w trakcie wyświetlania), więc odpowiada to 48 obrazom na sek.

--
Pozdrowienia
  Janek          http://www.mimuw.edu.pl/~janek

Data: 2011-01-02 15:02:22
Autor: [MF] PL
2011-01-02 14:03, ToMasz napisal (a):
  JEdnak jeśli dla prawego oka i dla
lewego oka musisz wyświetlić po 60 obrazów na sekunde - robi sie
problem. tak jak pisałem - wyjaśnienie po stronie tych co mają i patrzą.

Jaki problem. Odbiorniki 3d radzą sobie z tym bez problemu. Obraz jest płynny i stabilny. Problemem jest to, że każde oko w ciągu jednej sekundy jest przesłonięte przez 1/2 sekundy. Bezwładność naszego wzroku pozwala nam tego nie zauważać, ale mimo wszystko może to powodować zawroty i bóle głowy, nudności itd. Każdy musi sam wyznaczyć sobie próg wytrzymałości i odporności na migawkę w okularach.

Data: 2011-01-01 23:02:15
Autor: Paweł
telewizja 3D - jak to jest zrobione?

Napisz proszę, które modele telewizorów lcd potrafią wyświetlić 100 lub
200Hz.
Pomijając te wszystkie marketingowe telewizory 3d.

Jeśli się nie mylę to Samsungi LExxC650 wyświetlają obraz 100Hz. W lepszych znacznie droższych modelach zwiększono tą częstotliwość 2 razy i dodano 3D.
Moim zdaniem do uzyskania 3D wystarczy 100Hz. Co najwyżej nie będzie można użyć jakiś układów polepszających obraz.

Paweł

Data: 2011-01-01 23:12:44
Autor: Rysio
W dniu 2011-01-01 23:02, Paweł pisze:

[...]

100Hz a kto TO ZOBACZY ?

Data: 2011-01-01 23:29:45
Autor: [MF] PL
telewizja 3D - jak to jest zrobione?
2011-01-01 23:12, Rysio napisal (a):

100Hz a kto TO ZOBACZY ?
Twoje lewo oko "zobaczy" 50 a prawe kolejne 50. Aktywne okulary Ci to umożliwią.

Data: 2011-01-01 23:41:12
Autor: Rysio
W dniu 2011-01-01 23:29, [MF] PL pisze:
2011-01-01 23:12, Rysio napisal (a):

100Hz a kto TO ZOBACZY ?
Twoje lewo oko "zobaczy" 50 a prawe kolejne 50. Aktywne okulary Ci to
umożliwią.

A jak zamkne jedno oko to tylko 50Hz bede widzial ?

Data: 2011-01-01 23:25:03
Autor: [MF] PL
2011-01-01 23:02, Paweł napisal (a):

[...]

Nie, nie wyświetlają.

Data: 2011-01-02 21:08:48
Autor: Norbert
[MF] PL napisał(a):

Jeśli się nie mylę to Samsungi LExxC650 wyświetlają obraz 100Hz.

Nie, nie wyświetlają.

ALez oczywiscie. Chyba ze instrukcja klamie i na pudle rowniez pisza glupoty.

Data: 2011-01-02 21:28:13
Autor: [MF] PL
2011-01-02 21:08, Norbert napisal (a):
[MF] PL napisał(a):

Jeśli się nie mylę to Samsungi LExxC650 wyświetlają obraz 100Hz.

Nie, nie wyświetlają.

ALez oczywiscie. Chyba ze instrukcja klamie i na pudle rowniez pisza
glupoty.

W pewnym sensie piszą głupoty. "Motion Plus" czy jakoś tak, to nie jest odświeżanie.

Data: 2011-01-03 00:56:05
Autor: ia
telewizja 3D - jak to jest zrobione?

a ja mam takie cuś:
Samsung LE46B750 (niby 200Hz),
pójdzie na nim 3d po zmianie softu?

pzdr
ia

Data: 2011-01-03 09:09:20
Autor: Cavallino
Użytkownik "ia" <iakis@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:ifr3ah$f0e$1inews.gazeta.pl...

a ja mam takie cuś:
Samsung LE46B750 (niby 200Hz),
pójdzie na nim 3d po zmianie softu?

A soft wyprodukuje Ci sprzętowe gniazdo/nadajnik do sterowania okularami?

Data: 2011-01-03 12:16:10
Autor: adresss
telewizja 3D - jak to jest zrobione?
On Mon, 3 Jan 2011 09:09:20 +0100, "Cavallino"
<cavallinoBEZ-SPAMU@konto.pl> wrote:

A soft wyprodukuje Ci sprzętowe gniazdo/nadajnik do sterowania okularami?

okularki podlaczane po USB - tylko gdyby soft tym potrafil
wysterowac!!!

--
ThinkXtra

Data: 2011-01-03 13:49:51
Autor: MF[PL]
W dniu 2011-01-03 12:16, adresss@poczta.pl pisze:
[...]

A po co okulary. Wystarczy odpowiednio szybko mrugać oczami. :)

Data: 2011-01-03 14:54:09
Autor: ToMasz
MF[PL] pisze:
[...]

no i rozwiazałeś parę problemów. próbowałem oczami, osiagam max 5Hz i po
paru minutach głowa mnie rozbolała. Znaczy... TV 3D nie dlamnie
:)

ToMasz

Data: 2011-01-03 16:02:38
Autor: MF[PL]
W dniu 2011-01-03 14:54, ToMasz pisze:
MF[PL] pisze:
[...]

Niezły wynik. Jak zsynchronizowałeś oczy bo mam z tym problem? Osiągam ok. 3 Hz i dalej mi się myli.

Data: 2011-01-03 16:31:10
Autor: Arek.
[...]

masz obraz na TV jeden obok drugiego to zrób zeza powstanie trzeci po środku w 3D :)

Arek.

Data: 2011-01-03 17:20:15
Autor: MF[PL]
W dniu 2011-01-03 16:31, Arek. pisze:
[...]

Teoria teorią. W praktyce widać 4 obrazy :) nie działa

Data: 2011-01-03 17:45:29
Autor: Arek.
telewizja 3D - jak to jest zrobione?
masz obraz na TV jeden obok drugiego to zrób zeza powstanie trzeci po środku
w 3D :)

Teoria teorią. W praktyce widać 4 obrazy :) nie działa

nie teoria a praktyka ,coś źle robisz tego zeza ,mam materiał z N-ki i działa
jest tylko jeden problem obraz jest tej wielkości jak nadawany w obrazach obok siebie i osoby są troszkę za szczupłe :) ale efekt 3d jest

Arek.

Data: 2011-01-03 12:15:04
Autor: adresss
On Mon, 3 Jan 2011 00:56:05 +0100, "ia" <iakis@gazeta.pl> wrote:

a ja mam takie cuś:
Samsung LE46B750 (niby 200Hz),
pójdzie na nim 3d po zmianie softu?

a kto jest zainteresowany, abys mial TV 3D za free ??? Tylko Ty.

--
ThinkXtra

Data: 2011-01-04 14:37:04
Autor: Ghost

Użytkownik "ToMasz" <twitek4@.gazeta.pl> napisał w wiadomości news:ifn9g0$db5$1inews.gazeta.pl...
[...]

Chyba nie quake1 i to byl aznacznie nizsza jakosc niz obecnie. W grze jest prosciej zaimplementowac niz nakrecic film.

Data: 2011-01-04 15:54:03
Autor: bufi
Ghost wrote:

> [...]

Chyba nie quake1 i to byl aznacznie nizsza jakosc niz obecnie. W grze
jest prosciej zaimplementowac niz nakrecic film.

Przecież w czasach kłejka były praktycznie tylko kineskopowe monitory,
które to, właściwie na dzień dobry wyświetlały obraz z szybkością
100-160Hz w 800x600 albo nawet w 1024x768. Więc żaden problem. Do tego
te okularki od Nvidii co były dodawane do kart graficznych, Elza czy coś
podobnego.

Pozdrawiam

Data: 2011-01-04 17:14:09
Autor: Ghost

Użytkownik "bufi" <bufi@pl.de> napisał w wiadomości news:ifvfqp$g57$1inews.gazeta.pl...
Ghost wrote:

> [...]

które to, właściwie na dzień dobry wyświetlały obraz z szybkością
100-160Hz w 800x600 albo nawet w 1024x768. Więc żaden problem.

Problem w sofcie i jego tempie dzialania, 800x600 bylby klopot.

telewizja 3D - jak to jest zrobione?