testament - zachowek

Data: 2012-07-20 18:57:52
Autor: Heniutek
testament - zachowek
Witam.
Prosze o informację na poniższy temat :
1.Otrzymałam mieszkanie przekazane mi w spadku poprzez testament od wujka,(jestem siostrzenicą spadkodawcy).
  Spadkodawca  nie miał dzieci, a jego żona nie żyje. Rodzice spakodawcy również nie żyją.
  Spadkodawca miał troje rodzeństwa ( wszyscy nie żyją), ale pozostała ich trójka dzieci.
  Czy tej trójce należy się jakaś część  spadku lub jakiś zachówek??? Jeśli tak to komu i w jakiej części?

 Z góry dziękuję.

Data: 2012-07-20 19:23:03
Autor: witek
testament - zachowek
On 07/20/2012 06:57 PM, Heniutek wrote:
[...]

Nalezy sie zachowek. Do samego mieszkania prawa nie maja.
Co do wysokosci samego zachowku to moze komus sie bedzie chcialo policzyc jak podasz szczegoly ktore dziecko od ktorego rodzica i gdzie ty w tym jestes.
Zachowek to polowa tego ile by dostali gdyby testamentu nie bylo.
zakladajac ze 1 /3 bylaby twoja to do splacenia  pozostaje ci mniej wiecej 1/3 wartosci chaty.
Nie masz obowiazku placic, dopoki sie nie upomna. Termin przedawnienia to 3 lata.

Data: 2012-07-20 19:43:06
Autor: Heniutek
testament - zachowek

[...]
-- -- -- -- -- -- -
Tu schemat:

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/eaaf50da12d62cc1.html

Data: 2012-07-21 07:26:32
Autor: witek
testament - zachowek
On 07/20/2012 07:43 PM, Heniutek wrote:

[...]

co z tym ubezwlasnowolnionym? zyje / nie zyje?

i co z tym zrzekaniem?  tak dla formalnosci tylko. czy mama zrzekla sie spadku za zycia wujka, czy mama odrzucila spadek po jego smierci? masz rodzenstwo?

Data: 2012-07-21 00:13:14
Autor: Gotfryd Smolik news
testament - zachowek
On Fri, 20 Jul 2012, witek wrote:

On 07/20/2012 06:57 PM, Heniutek wrote:
  Spadkodawca miał troje rodzeństwa ( wszyscy nie żyją), ale pozostała
ich trójka dzieci.
  Czy tej trójce należy się jakaś część  spadku lub jakiś zachówek???
[...]

Nalezy sie zachowek. Do samego mieszkania prawa nie maja.
[...]
Zachowek to polowa tego ile by dostali gdyby testamentu nie bylo.

  Skoro jest prawdopododbne, że dzieci (co najmniej niektóre) są
małoletnie, a z rysunku wynika że jedno jest ubezwłasnowolnione,
co daje podstawy do spekulacji o "trwałej niezdolności do pracy",
trzeba uwzględnić możliwość, że dwie trzecie.

Termin przedawnienia to 3 lata.

  Hm...
  Poproszę o objaśnienie:

http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,9,9,204,,,ustawa-z-dnia-23041964-r-kodeks-cywilny1.html
+++
Art. 1007.
§ 1. Roszczenia uprawnionego z tytułu zachowku oraz roszczenia
  spadkobierców o zmniejszenie zapisów zwykłych i poleceń przedawniajš
  się z upływem lat pięciu od ogłoszenia testamentu.
-- -

  Trzy lata widzę tylko dla "niegodnego" oraz podważenia testamentu,
ale to co innego niż rozliczenie po uznaniu ważności testamentu,
więc coś nie pasuje.

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-07-21 07:27:12
Autor: witek
testament - zachowek
On 07/21/2012 12:13 AM, Gotfryd Smolik news wrote:
Art. 1007.
§ 1. Roszczenia uprawnionego z tytułu zachowku oraz roszczenia
  spadkobierców o zmniejszenie zapisów zwykłych i poleceń przedawniajš
  się z upływem lat pięciu od ogłoszenia testamentu.

a glowe bym dal, ze kiedys bylo 3 lata.
Musze zerknac do starszych wersji

Data: 2012-07-23 10:04:56
Autor: Michal Jankowski
testament - zachowek
witek <witek7205@gazeta.pl.invalid> writes:

[...]

Pity też kiedyś kazali trzymać 3 lata, i się zmieniło, jak haków na
Wałęsę szukali... :)

  MJ

Data: 2012-07-21 10:42:39
Autor: Slawek Kotynski
testament - zachowek
W dniu 2012-07-20 18:57, Heniutek pisze:
[...]

Poza wszystkim, co w tym wątku piszą, jest jeszcze inna istotna
informacja. Czy w skład całego spadku wchodziło coś, poza tym
mieszkaniem, co miało wartość porównywalną lub większą od tego
mieszkania? Wtedy istotny jest cały spadek, co z tego obejmował
zapis testamentowy i jak wyglądało orzeczenie sądu
o nabyciu praw do spadku.
(to z własnych doświadczeń - na prawie znam się kiepsko)

mjk

testament - zachowek