tlumienie sygnalu gps?

Data: 2018-06-12 18:05:06
Autor: Marcin Debowski
tlumienie sygnalu gps?
Siedziałem sobie wczoraj na niejakim Lech Waleza Airport (GDN). Trzymając Garmina etrexa 30x tuż przy oknie nie byłem w stanie złapać ani jednego sygnału z satelity, gps, glonass nic, totalne zero. Nic podobnego wczesniej nigdzie indziej nie zaobserwowałem.

Juz w samolocie, te 30 metrów od terminalu, wciąż na rekawie, pełen przeglad satelitów i szybki fix bez problemu. O co tu chodzi? Tłumią jakoś ten sygnał a jeśli tak to po co?

--
Marcin

Data: 2018-06-12 21:07:33
Autor: Robert Tomasik
tlumienie sygnalu gps?
W dniu 12-06-18 o 20:05, Marcin Debowski pisze:
[...]

Czy czasem ten budynek nie jest z metalu? Klatka Faraday'a?

Data: 2018-06-12 19:44:59
Autor: Marcin Debowski
tlumienie sygnalu gps?
On 2018-06-12, Robert Tomasik <robert.tomasik@gazeta.pl> wrote:
[...]

Jest z metalu ale ma bardzo duże okna a sprawdzałem na/przy oknie.

https://www.airport-technology.com/wp-content/uploads/static-progressive/LechWalesaAirport.jpg

Nawet jeśli te okna byłyby metalizowane, to aż tak MZ nie powinno tłumić. Nie widziałem jeszcze nigdy takiego efektu. Nawet zastanawiałem się czy mi odbiornik nie padł.

Zresztą ten Garmin, i wiekszość nawet tańszych odbiorników, łapią bez problemu sygnał w odległości kilkudziesięciu cm od okna w samolocie w standardowym, aluminiowym kadłubie. W mniejszych samolotach, jak np. te popularne Embraery E1XY latające między miastami w EU, gps radzi sobie bez problemu w schowku bagażowym nad głową.

--
Marcin

Data: 2018-06-13 17:53:08
Autor: J.F.
tlumienie sygnalu gps?
Użytkownik "Marcin Debowski"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:%oVTC.590375$en1.441637@fx20.ams1...
On 2018-06-12, Robert Tomasik <robert.tomasik@gazeta.pl> wrote:
[...]

Moze jednak o metalizacje chodzi.

Bo nie przypuszczam, aby celowo tlumili.
Moze jakies przypadkowe zakłocenie, ale na lotnisku ... raczej niepozadane.

[...]

Pouczajace jest wsadzenie telefonu do kuchenki mikrofalowej, oczywyscie wylaczonej.
Klatka Faradaya, q* jej m@.

A moze ten budynek jakies odbicia generuje, i odbiornik nie moze fixa zlapac ?

J.

Data: 2018-06-13 19:28:05
Autor: Marcin Debowski
tlumienie sygnalu gps?
On 2018-06-13, J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:
Pouczajace jest wsadzenie telefonu do kuchenki mikrofalowej, oczywyscie wylaczonej.
Klatka Faradaya, q* jej m@.

Większośc będzie działać co można sprawdzić dzwoniąc :)
A moze ten budynek jakies odbicia generuje, i odbiornik nie moze fixa zlapac ?

Mogę zrozumiec, że nie złapie fixa, ale totalnie zero sygnału z dowolnego satelity? Nb. sprawdziłem logi i w hali odlotów (ta sama konstrukcja) fix jeszcze był.

--
Marcin

Data: 2018-06-13 21:41:32
Autor: J.F.
tlumienie sygnalu gps?
On 2018-06-13, J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:
Pouczajace jest wsadzenie telefonu do kuchenki mikrofalowej,
oczywyscie wylaczonej.
Klatka Faradaya, q* jej m@.

Większośc będzie działać co można sprawdzić dzwoniąc :)

Tylko potem strach do kuchni wejsc, jak tam 600W promieniuje :)

Ha ... ale BT to kuchenka w poblizu tylko troche zakloca.
A to przeciez to samo pasmo.

[...]

Czyli o tyle ciekawie, ze wczesniej fix byl, co zazwyczaj ulatwia dalszy odbior, nawet w gorszych warunkach.

Nadal obstawiam metalizacje okien ... ale ciekawe jak z zasiegiem komorek.
Albo z zasiegiem wifi przez szybe ...

1.5GHz ... no nie, stawiac na lotnisku cos, co by GPS moglo zaklocic, to chyba glupota by byla ?

J.

Data: 2018-06-21 04:16:36
Autor: Dariusz K. Ładziak
tlumienie sygnalu gps?
Marcin Debowski pisze:
Nawet jeśli te okna byłyby metalizowane, to aż tak MZ nie powinno
tłumić. Nie widziałem jeszcze nigdy takiego efektu. Nawet zastanawiałem
się czy mi odbiornik nie padł.

Nic nie padło - marne doświadczenie z sygnałami radiowymi pewnie masz,to widać typowy efekt dziwnym ci się wydaje. A objaw zupełnie typowy - w budynku z blaszaną elewacją i metalizowanymi szybami, cztery metry od okna nawet komórki mają problemy z zasięgiem - czasem wręcz  trzeba na zewnątrz wyjść... Co dopiero cienki sygnał GPS docierający z góry głównie.

--
Darek

Data: 2018-06-21 03:53:18
Autor: Marcin Debowski
tlumienie sygnalu gps?
On 2018-06-21, Dariusz K  Ładziak <dariusz.ladziak@neostrada.pl> wrote:
Marcin Debowski pisze:
[...]

Efekt nie jest typowy i w tym problem. Powody dla których tak uważam wymieniłem. Mogłeś się do nich odnieś merytorycznie jak żeś taki doświadczony z sygnałami radiowymi.

Dodam jeszcze, że konstrukcja terminala w GDN jest też dość typowa i wystepuje na wielu lotniskach a sam efekt nie wystepował ot choćby w hali odlotów/przylotów tej samej konstrukcji.

--
Marcin

Data: 2018-06-23 04:36:59
Autor: Bruno
tlumienie sygnalu gps?
Odpowiedź już dostałeś: wzmacniacz sygnału GSM - repeater. Ci się przyznają do montażu na lotnisku w Gdańsku: http://lambda.gda.pl/poprawa-zasiegu,2,pl.html

--
Bruno

Data: 2018-06-23 14:41:36
Autor: Marcin Debowski
tlumienie sygnalu gps?
On 2018-06-23, Bruno <brunoj@interia.pl> wrote:
Odpowiedź już dostałeś: wzmacniacz sygnału GSM - repeater. Ci się przyznają do montażu na lotnisku w Gdańsku: http://lambda.gda.pl/poprawa-zasiegu,2,pl.html

Jak repeater GSM sprawia, że ten sam GPS łapie fixa w tej samej hali ale w innym miejscu, w aluminiowym kadłubie samolotu i na kilkunastu innych lotniska podobnej konstrukcji a w Gdańsku, przy rękawach pokazuje totalne zero? Serio, wysilcie się zdziebko aby przetrawić informacje, które zapodaje.

W dodatku pewnie umknęło równiez, że nie mówię nawet o fixie a sygnale z satelitów, które niektóre gpsy pokazują. Nigdy nie spotkałem się z sytuacją gdzie w pobliżu dużego okna jakiegoś budynku nie ma żadnego sygnału. Spotkałes się z taką sytuacją? Jakiego używasz odbiornika? Może w tym problem.

--
Marcin

Data: 2018-06-23 08:35:45
Autor: Bruno
tlumienie sygnalu gps?
A skąd wiesz że hala podobna do innych? Plany oglądałeś? Tam powinno być podane co jest z blachy, co metalizowane, a co z kompozytów bez grama metalu. Samochodowa szyba atermiczna potrafi nieźle wytłumić gps. Wiesz co zamontowano w oknach na lotnisku w Gdańsku?

--
Bruno

Data: 2018-06-23 16:03:59
Autor: Marcin Debowski
tlumienie sygnalu gps?
On 2018-06-23, Bruno <brunoj@interia.pl> wrote:
[...]

I właśnie o to pytam.

--
Marcin

Data: 2018-07-01 16:18:30
Autor: Bruno
tlumienie sygnalu gps?
On 2018-06-23, Bruno <brunoj@interia.pl> wrote:
> A skąd wiesz że hala podobna do innych? Plany oglądałeś? Tam powinno być podane co jest z blachy, co metalizowane, a co z kompozytów bez grama metalu. > Samochodowa szyba atermiczna potrafi nieźle wytłumić gps.. Wiesz co zamontowano w oknach na lotnisku w Gdańsku?

> [...]

Skoro nie masz dostępu do planów musisz się posłużyć danymi pośrednimi. A taką daną jest montaż na lotnisku wzmacniaczy GSM. Widać coś mocno tłumi sygnał pomimo bogatego przeszklenia.
Sygnał GPS używa podobnego zakresu częstotliwości.

--
Bruno

Data: 2018-07-02 01:55:01
Autor: Marcin Debowski
tlumienie sygnalu gps?
On 2018-06-23, Bruno <brunoj@interia.pl> wrote:
> [...]

Sygnał GPS używa podobnego zakresu częstotliwości.

Tak z ciekawości poeksperymentowałem z tymi moimi gps'ami (Garmin etrex 30 i noname'owy 860e gps data logger, używając:

1) "spozywczej" folii aluminowej (pełne owinięcie 1 warstwą, tuz przy oknie),
2) stalowego termosu, gdzie termos był ustawiony 30cm od okna wylotem w kierunku mieszkania, gps miescil się tam cały i był gdzieś 5 cm od wylotu. Obserwacja jest taka, że jak gps ma już fix'a to termos mu nie straszny i tym jednym wyjściowym otworem od strony pokoju, wciąż łapie od czasu do czasu resztki sygnału. Ale jak fixa nie ma to go w termosie nie załapie. Folia skutecznie ubija bez względu na stan.

To tłumaczy, dlaczego w samolocie, wewnątrz kadłubu, ten sygnał jednak łapie.

No i wychodzi, ze cokolwiek nie jest w GDN to musi być stosunkowo szczelne (jeśli to efekt klatki Faradaya), więc może to jednak jakaś
metalizacja okien. --
Marcin

Data: 2018-07-02 05:50:05
Autor: Marcin Debowski
tlumienie sygnalu gps?
On 2018-07-02, J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:
Dnia Mon, 02 Jul 2018 01:55:01 GMT, Marcin Debowski napisał(a):
To tłumaczy, dlaczego w samolocie, wewnątrz kadłubu, ten sygnał jednak łapie.

Przy oknie, czy tak w ogole ?

Ten mały noname pordróżował w luku bagażowym (overhead) i było ok. Garmina tak nie sprawdzałem. Zwykle wsadzam oba w kieszeń fotela z przodu, bliżej okna. Jest to jakieś 30-60cm od okna.

Inna ciekawostka: ładnych parę lat temu miałem vistę hcx Garmina i ten nie był w stanie złapać fixa jeśli odpaliło sie go już w lecącym samolocie. Ale jak miał fixa na ziemi to już trzymał bez problemu nawet kilkanaście tys km.

Współczesne łapią bez problemu w locie.

--
Marcin

Data: 2018-07-02 17:24:33
Autor: J.F.
tlumienie sygnalu gps?
Użytkownik "Marcin Debowski"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:h2j_C.466177$s43.369734@fx01.ams1...
On 2018-07-02, J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:
[...]

Nie wiem jak sie ten sygnal rozchodzi po srodku, po doswiadczeniach z ekranowaniem telefonu mam wrazenie, ze przenika przez metal :-)

Byc moze sie jakies wtorne anteny robia. A moze okna wystarcza.
Albo izolacja miedzy dwiema czesciami obudowy.

[...]

Tak z natury rzeczy ten sygnal trudniej zlapac, niz go trzymac.

Ale ciekaw jestem czy tu nie przeszkadzala bardziej predkosc niz moc sygnalu.

Ewentualnie ... moze pomogly dane z AGPS, ktorych zebranie przy slabym sygnale trwa dluuugo ..

J.

Data: 2018-07-03 18:52:32
Autor: szczepan bialek
tlumienie sygnalu gps?

Użytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:5b3a43b4$0$623$65785112news.neostrada.pl...

Nie wiem jak sie ten sygnal rozchodzi po srodku, po doswiadczeniach z ekranowaniem telefonu mam wrazenie, ze przenika przez metal :-)

Tesla stwierdzil ze soliton przenika przez blache.
To czy fale elektryczne przenikaja przez blachy zalezy od czestotliwosc.
To ten sam problem jak z przezroczystoscia.

Byc moze sie jakies wtorne anteny robia. A moze okna wystarcza.
Albo izolacja miedzy dwiema czesciami obudowy.

Ci co robili pierwsze nadajniki i odbiorniki przebadali to wszystko na przelomie XIX i XX wieku.
Ale wyniki trzymaja w tajemnicy przed konkurencja.
Nauczyciele traktowani sa ostrzej niz konkurencja.
Bo Ci baluja na konferencjach i sie popisuja.
S*

Data: 2018-07-04 00:56:28
Autor: Marcin Debowski
tlumienie sygnalu gps?
On 2018-07-02, J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:
[...]

Sądzę, że głównie przez okno.

kilkanaście tys km.
Współczesne łapią bez problemu w locie.

Tak z natury rzeczy ten sygnal trudniej zlapac, niz go trzymac.

Ano.

Ale ciekaw jestem czy tu nie przeszkadzala bardziej predkosc niz moc sygnalu.

Stawiam na prędkość.

Ewentualnie ... moze pomogly dane z AGPS, ktorych zebranie przy slabym sygnale trwa dluuugo ..

Nie wiem czy on miał AGPS - kupiłem go jakoś koło 2005.

--
Marcin

Data: 2018-07-04 16:14:59
Autor: J.F.
tlumienie sygnalu gps?
Użytkownik "Marcin Debowski"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:0XU_C.484033$fc2.63087@fx06.ams1...
On 2018-07-02, J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:
[...]

Byc moze, ale w tym schowku nad oknem powinien byc slaby sygnal okna.

Ale wsadzam telefon do mikrofali, a on rozmawia w najlepsze.
Okno zabezpieczone blacha z otworkami 2mm - teoretycznie wystarcza do stlumienia tych
0.9, 1.8 czy 2.6 GHz.

[...]

Z drugiej strony predkosc tych satelitow nie jest mala, Doppler powinien podobnie przeszkadzac.

Ewentualnie ... moze pomogly dane z AGPS, ktorych zebranie przy slabym
sygnale trwa dluuugo ..
Nie wiem czy on miał AGPS - kupiłem go jakoś koło 2005.

A z wylaczonym internetem i pod golym niebem jak szybko startuje ?
A z wlaczaonym internetem ?

J.

Data: 2018-07-04 22:44:09
Autor: Marcin Debowski
tlumienie sygnalu gps?
On 2018-07-02, J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:
[...]

Odbicia? Jak sprawdzam w domu w termosie, otworem do środka mieszkania to też przecież nie "widzi" okna. W samolocie jest jeszcze ten czynnik, że Ziemia przesłania mniej, więc może łapie sygnał z satelitów poniżej płaszczyzny lotu a i mniej jest blokowane atmosferą?

Ale wsadzam telefon do mikrofali, a on rozmawia w najlepsze.
Okno zabezpieczone blacha z otworkami 2mm - teoretycznie wystarcza do stlumienia tych
0.9, 1.8 czy 2.6 GHz.

No bo to jest w końcu taka sinusoida i może wejść w dziurkę :)

sygnalu.
Stawiam na prędkość.

Z drugiej strony predkosc tych satelitow nie jest mala, Doppler powinien podobnie przeszkadzac.

Może o to właśnie chodzi i były problemy z odróżnieniem co wynika z ruchu odbiornika a co z ruchu satelitów?

[...]

Ale jakim Internetem? To są odbiorniki gps a nie smartfony. Nawet ten współczesny model nie ma Internetu.

--
Marcin

Data: 2018-07-05 14:45:29
Autor: J.F.
tlumienie sygnalu gps?
Użytkownik "Marcin Debowski"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:Z4c%C.516025$rP5.364701@fx21.ams1...
On 2018-07-04, J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:
[...]

Odbicia ... byc moze. W samolocie moga byc dobre warunki.
Ale za oknem powinna byc dyfrakcja sygnalu.

Ale odbicia niepożądane są, bo wprowadzaja opoznienia, i potem nie idzie pozycji obliczyc, albo wychodzi z błędem duzym.

Swoja droga - i tu sie moze kryc odpowiedz - jak sie odbiornik dostroi do sygnalu glownego, to mimo oslabienia przez okno nadal bedzie go odbieral.
I odbicie zignoruje.

A jak sie wlaczy w samolocie - zlapie odbicie, bo bedzie najsilniejszym sygnalem, a potem beda mu bzdury wychodzily w obliczeniach.

W samolocie jest jeszcze ten czynnik,
że Ziemia przesłania mniej, więc może łapie sygnał z satelitów poniżej
płaszczyzny lotu a i mniej jest blokowane atmosferą?

Moze tak byc.

[...]

Ale to jest sinusoida o dlugosci fali rzedu 10-30cm.

[...]

Tak ogolnie to tam sie wszystko rusza, wiec raczej nie powinien miec problemu.
Ale moze te 800km/h powoduje, ze cos jest poza zakresem lapania ..

[...]

Wydawalo mi sie, ze pisales o telefonie, ze szybko lapal.

No to AGPS odpada.

J.

Data: 2018-07-06 00:44:25
Autor: Marcin Debowski
tlumienie sygnalu gps?
On 2018-07-05, J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:
[...]

Odbicia są zapewne zawsze, a nawe jak sa dominująca składową sygnału, to na ile one moga mieszać? Parę metrów? Odbiorniki zwykle nie mają większej dokładności.

Swoja droga - i tu sie moze kryc odpowiedz - jak sie odbiornik dostroi do sygnalu glownego, to mimo oslabienia przez okno nadal bedzie go odbieral.
I odbicie zignoruje.

Tez może być. Nigdy nie robiłem tak, aby zumny start następował w luku. Zawsze fix juz był.

A jak sie wlaczy w samolocie - zlapie odbicie, bo bedzie najsilniejszym sygnalem, a potem beda mu bzdury wychodzily w obliczeniach.

Dlaczego zaraz bzdury? Błąd chyba tylko wzrośnie?

[...]

Ale sama sinusoida jest chuda, to linia na na 1 piksel, lub góra 2 mm bo by na monitorze lub wydruku brzydko wyglądała. Spokojnie wejdzie w dziurkę.

Tak ogolnie to tam sie wszystko rusza, wiec raczej nie powinien miec problemu.
Ale moze te 800km/h powoduje, ze cos jest poza zakresem lapania ..

No właśnie wydaje mi sie, te 800-900km/h może robić.

--
Marcin

Data: 2018-07-02 07:35:12
Autor: J.F.
tlumienie sygnalu gps?
[...]

Podobnie z telefonami. Garnki nie robia wrazenia, a folia aluminiowa
tak. Zamkniecie w kuchence mikrofalowej tez nie robi wrazenia ...
zaczalem sie odsuwac przy uzywaniu :-)

Ale telefony sygnal maja silny.

[...]

metalizowane okna w niektorych samochodach tlumia sygnal dosc
istotnie.

J.

Data: 2018-10-19 10:50:42
Autor: Krzysiek
tlumienie sygnalu gps?
W dniu niedziela, 15 lipca 2018 08:57:11 UTC+2 użytkownik anikiel...@gmail.com napisał:
Noże i oszukuje, ale szybciej czegoś nie rozumiem. Na przykład jak się przekłada Marcina "łapanie fixa" na moje "In View/In Use". Albo czemu w Incheonie po uruchomieniu aplikacji wewnątrz hali miałem zero "in view", potem wyszedłem na zewnątrz, pokazało się ich jak psów, a potem wróciłem do środka i one nie znikły, tylko ich sygnał spadł do zera.

In view to pewnie liczba satelitów aktualnie nad horyzontem. By to określić musi znać własną pozycję (wcześniej zakłada ostatnio namierzoną) i odebrać aktualne dane o pozycjach satelitów (tzw almanach). Jak wyszedłeś to odebrał co potrzebował i już wiedział, które powinny być dostępne.

Data: 2018-10-24 11:46:50
Autor: Marcin Debowski
tlumienie sygnalu gps?
Krzysiek <rudnik@kki.net.pl> wrote:
[...]

No wiec taka mala aktualizacja. Siedze wlasnie na DPS, dosc duze lotnisko,
mam fixa na Garminie praktycznie wszedzie. Przy oknach silny sygnal.
Pokrycie od srodka hali odlotow i na bramkach wyglada na plyty aluminiowe.

Wczesniej wylatywalem z SIN, sytuacja jak w Gdansku, sygnal, tuz przy
olbrzymim oknie, praktycznie zero. Jakies 2 satelity zaznaczone ale z zerem
sygnalu. W SIN dam sobie reke uciac byl w wymienionych wraunkach silny sygnal ladne
pare lat temu, tak ze nadal wyglada mi to na jakies celowe dzialanie.

--
Marcin

tlumienie sygnalu gps?