tlumienie sygnalu gps?

Data: 2018-06-21 04:16:36
Autor: Dariusz K. Ładziak
tlumienie sygnalu gps?
Marcin Debowski pisze:
Nawet jeśli te okna byłyby metalizowane, to aż tak MZ nie powinno
tłumić. Nie widziałem jeszcze nigdy takiego efektu. Nawet zastanawiałem
się czy mi odbiornik nie padł.

Nic nie padło - marne doświadczenie z sygnałami radiowymi pewnie masz,to widać typowy efekt dziwnym ci się wydaje. A objaw zupełnie typowy - w budynku z blaszaną elewacją i metalizowanymi szybami, cztery metry od okna nawet komórki mają problemy z zasięgiem - czasem wręcz  trzeba na zewnątrz wyjść... Co dopiero cienki sygnał GPS docierający z góry głównie.

--
Darek

Data: 2018-06-21 03:53:18
Autor: Marcin Debowski
tlumienie sygnalu gps?
On 2018-06-21, Dariusz K  Ładziak <dariusz.ladziak@neostrada.pl> wrote:
Marcin Debowski pisze:
[...]

Efekt nie jest typowy i w tym problem. Powody dla których tak uważam wymieniłem. Mogłeś się do nich odnieś merytorycznie jak żeś taki doświadczony z sygnałami radiowymi.

Dodam jeszcze, że konstrukcja terminala w GDN jest też dość typowa i wystepuje na wielu lotniskach a sam efekt nie wystepował ot choćby w hali odlotów/przylotów tej samej konstrukcji.

--
Marcin

Data: 2018-06-23 04:36:59
Autor: Bruno
tlumienie sygnalu gps?
Odpowiedź już dostałeś: wzmacniacz sygnału GSM - repeater. Ci się przyznają do montażu na lotnisku w Gdańsku: http://lambda.gda.pl/poprawa-zasiegu,2,pl.html

--
Bruno

Data: 2018-06-23 14:41:36
Autor: Marcin Debowski
tlumienie sygnalu gps?
On 2018-06-23, Bruno <brunoj@interia.pl> wrote:
Odpowiedź już dostałeś: wzmacniacz sygnału GSM - repeater. Ci się przyznają do montażu na lotnisku w Gdańsku: http://lambda.gda.pl/poprawa-zasiegu,2,pl.html

Jak repeater GSM sprawia, że ten sam GPS łapie fixa w tej samej hali ale w innym miejscu, w aluminiowym kadłubie samolotu i na kilkunastu innych lotniska podobnej konstrukcji a w Gdańsku, przy rękawach pokazuje totalne zero? Serio, wysilcie się zdziebko aby przetrawić informacje, które zapodaje.

W dodatku pewnie umknęło równiez, że nie mówię nawet o fixie a sygnale z satelitów, które niektóre gpsy pokazują. Nigdy nie spotkałem się z sytuacją gdzie w pobliżu dużego okna jakiegoś budynku nie ma żadnego sygnału. Spotkałes się z taką sytuacją? Jakiego używasz odbiornika? Może w tym problem.

--
Marcin

Data: 2018-06-23 08:35:45
Autor: Bruno
tlumienie sygnalu gps?
A skąd wiesz że hala podobna do innych? Plany oglądałeś? Tam powinno być podane co jest z blachy, co metalizowane, a co z kompozytów bez grama metalu. Samochodowa szyba atermiczna potrafi nieźle wytłumić gps. Wiesz co zamontowano w oknach na lotnisku w Gdańsku?

--
Bruno

Data: 2018-06-23 16:03:59
Autor: Marcin Debowski
tlumienie sygnalu gps?
On 2018-06-23, Bruno <brunoj@interia.pl> wrote:
[...]

I właśnie o to pytam.

--
Marcin

Data: 2018-07-01 16:18:30
Autor: Bruno
tlumienie sygnalu gps?
On 2018-06-23, Bruno <brunoj@interia.pl> wrote:
> A skąd wiesz że hala podobna do innych? Plany oglądałeś? Tam powinno być podane co jest z blachy, co metalizowane, a co z kompozytów bez grama metalu. > Samochodowa szyba atermiczna potrafi nieźle wytłumić gps.. Wiesz co zamontowano w oknach na lotnisku w Gdańsku?

> [...]

Skoro nie masz dostępu do planów musisz się posłużyć danymi pośrednimi. A taką daną jest montaż na lotnisku wzmacniaczy GSM. Widać coś mocno tłumi sygnał pomimo bogatego przeszklenia.
Sygnał GPS używa podobnego zakresu częstotliwości.

--
Bruno

Data: 2018-07-02 01:55:01
Autor: Marcin Debowski
tlumienie sygnalu gps?
On 2018-06-23, Bruno <brunoj@interia.pl> wrote:
> [...]

Sygnał GPS używa podobnego zakresu częstotliwości.

Tak z ciekawości poeksperymentowałem z tymi moimi gps'ami (Garmin etrex 30 i noname'owy 860e gps data logger, używając:

1) "spozywczej" folii aluminowej (pełne owinięcie 1 warstwą, tuz przy oknie),
2) stalowego termosu, gdzie termos był ustawiony 30cm od okna wylotem w kierunku mieszkania, gps miescil się tam cały i był gdzieś 5 cm od wylotu. Obserwacja jest taka, że jak gps ma już fix'a to termos mu nie straszny i tym jednym wyjściowym otworem od strony pokoju, wciąż łapie od czasu do czasu resztki sygnału. Ale jak fixa nie ma to go w termosie nie załapie. Folia skutecznie ubija bez względu na stan.

To tłumaczy, dlaczego w samolocie, wewnątrz kadłubu, ten sygnał jednak łapie.

No i wychodzi, ze cokolwiek nie jest w GDN to musi być stosunkowo szczelne (jeśli to efekt klatki Faradaya), więc może to jednak jakaś
metalizacja okien. --
Marcin

Data: 2018-07-02 05:50:05
Autor: Marcin Debowski
tlumienie sygnalu gps?
On 2018-07-02, J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:
Dnia Mon, 02 Jul 2018 01:55:01 GMT, Marcin Debowski napisał(a):
To tłumaczy, dlaczego w samolocie, wewnątrz kadłubu, ten sygnał jednak łapie.

Przy oknie, czy tak w ogole ?

Ten mały noname pordróżował w luku bagażowym (overhead) i było ok. Garmina tak nie sprawdzałem. Zwykle wsadzam oba w kieszeń fotela z przodu, bliżej okna. Jest to jakieś 30-60cm od okna.

Inna ciekawostka: ładnych parę lat temu miałem vistę hcx Garmina i ten nie był w stanie złapać fixa jeśli odpaliło sie go już w lecącym samolocie. Ale jak miał fixa na ziemi to już trzymał bez problemu nawet kilkanaście tys km.

Współczesne łapią bez problemu w locie.

--
Marcin

Data: 2018-07-02 17:24:33
Autor: J.F.
tlumienie sygnalu gps?
Użytkownik "Marcin Debowski"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:h2j_C.466177$s43.369734@fx01.ams1...
On 2018-07-02, J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:
[...]

Nie wiem jak sie ten sygnal rozchodzi po srodku, po doswiadczeniach z ekranowaniem telefonu mam wrazenie, ze przenika przez metal :-)

Byc moze sie jakies wtorne anteny robia. A moze okna wystarcza.
Albo izolacja miedzy dwiema czesciami obudowy.

[...]

Tak z natury rzeczy ten sygnal trudniej zlapac, niz go trzymac.

Ale ciekaw jestem czy tu nie przeszkadzala bardziej predkosc niz moc sygnalu.

Ewentualnie ... moze pomogly dane z AGPS, ktorych zebranie przy slabym sygnale trwa dluuugo ..

J.

Data: 2018-07-03 18:52:32
Autor: szczepan bialek
tlumienie sygnalu gps?

Użytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:5b3a43b4$0$623$65785112news.neostrada.pl...

Nie wiem jak sie ten sygnal rozchodzi po srodku, po doswiadczeniach z ekranowaniem telefonu mam wrazenie, ze przenika przez metal :-)

Tesla stwierdzil ze soliton przenika przez blache.
To czy fale elektryczne przenikaja przez blachy zalezy od czestotliwosc.
To ten sam problem jak z przezroczystoscia.

Byc moze sie jakies wtorne anteny robia. A moze okna wystarcza.
Albo izolacja miedzy dwiema czesciami obudowy.

Ci co robili pierwsze nadajniki i odbiorniki przebadali to wszystko na przelomie XIX i XX wieku.
Ale wyniki trzymaja w tajemnicy przed konkurencja.
Nauczyciele traktowani sa ostrzej niz konkurencja.
Bo Ci baluja na konferencjach i sie popisuja.
S*

Data: 2018-07-04 00:56:28
Autor: Marcin Debowski
tlumienie sygnalu gps?
On 2018-07-02, J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:
[...]

Sądzę, że głównie przez okno.

kilkanaście tys km.
Współczesne łapią bez problemu w locie.

Tak z natury rzeczy ten sygnal trudniej zlapac, niz go trzymac.

Ano.

Ale ciekaw jestem czy tu nie przeszkadzala bardziej predkosc niz moc sygnalu.

Stawiam na prędkość.

Ewentualnie ... moze pomogly dane z AGPS, ktorych zebranie przy slabym sygnale trwa dluuugo ..

Nie wiem czy on miał AGPS - kupiłem go jakoś koło 2005.

--
Marcin

Data: 2018-07-04 16:14:59
Autor: J.F.
tlumienie sygnalu gps?
Użytkownik "Marcin Debowski"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:0XU_C.484033$fc2.63087@fx06.ams1...
On 2018-07-02, J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:
[...]

Byc moze, ale w tym schowku nad oknem powinien byc slaby sygnal okna.

Ale wsadzam telefon do mikrofali, a on rozmawia w najlepsze.
Okno zabezpieczone blacha z otworkami 2mm - teoretycznie wystarcza do stlumienia tych
0.9, 1.8 czy 2.6 GHz.

[...]

Z drugiej strony predkosc tych satelitow nie jest mala, Doppler powinien podobnie przeszkadzac.

Ewentualnie ... moze pomogly dane z AGPS, ktorych zebranie przy slabym
sygnale trwa dluuugo ..
Nie wiem czy on miał AGPS - kupiłem go jakoś koło 2005.

A z wylaczonym internetem i pod golym niebem jak szybko startuje ?
A z wlaczaonym internetem ?

J.

Data: 2018-07-04 22:44:09
Autor: Marcin Debowski
tlumienie sygnalu gps?
On 2018-07-02, J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:
[...]

Odbicia? Jak sprawdzam w domu w termosie, otworem do środka mieszkania to też przecież nie "widzi" okna. W samolocie jest jeszcze ten czynnik, że Ziemia przesłania mniej, więc może łapie sygnał z satelitów poniżej płaszczyzny lotu a i mniej jest blokowane atmosferą?

Ale wsadzam telefon do mikrofali, a on rozmawia w najlepsze.
Okno zabezpieczone blacha z otworkami 2mm - teoretycznie wystarcza do stlumienia tych
0.9, 1.8 czy 2.6 GHz.

No bo to jest w końcu taka sinusoida i może wejść w dziurkę :)

sygnalu.
Stawiam na prędkość.

Z drugiej strony predkosc tych satelitow nie jest mala, Doppler powinien podobnie przeszkadzac.

Może o to właśnie chodzi i były problemy z odróżnieniem co wynika z ruchu odbiornika a co z ruchu satelitów?

[...]

Ale jakim Internetem? To są odbiorniki gps a nie smartfony. Nawet ten współczesny model nie ma Internetu.

--
Marcin

Data: 2018-07-05 14:45:29
Autor: J.F.
tlumienie sygnalu gps?
Użytkownik "Marcin Debowski"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:Z4c%C.516025$rP5.364701@fx21.ams1...
On 2018-07-04, J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:
[...]

Odbicia ... byc moze. W samolocie moga byc dobre warunki.
Ale za oknem powinna byc dyfrakcja sygnalu.

Ale odbicia niepożądane są, bo wprowadzaja opoznienia, i potem nie idzie pozycji obliczyc, albo wychodzi z błędem duzym.

Swoja droga - i tu sie moze kryc odpowiedz - jak sie odbiornik dostroi do sygnalu glownego, to mimo oslabienia przez okno nadal bedzie go odbieral.
I odbicie zignoruje.

A jak sie wlaczy w samolocie - zlapie odbicie, bo bedzie najsilniejszym sygnalem, a potem beda mu bzdury wychodzily w obliczeniach.

W samolocie jest jeszcze ten czynnik,
że Ziemia przesłania mniej, więc może łapie sygnał z satelitów poniżej
płaszczyzny lotu a i mniej jest blokowane atmosferą?

Moze tak byc.

[...]

Ale to jest sinusoida o dlugosci fali rzedu 10-30cm.

[...]

Tak ogolnie to tam sie wszystko rusza, wiec raczej nie powinien miec problemu.
Ale moze te 800km/h powoduje, ze cos jest poza zakresem lapania ..

[...]

Wydawalo mi sie, ze pisales o telefonie, ze szybko lapal.

No to AGPS odpada.

J.

Data: 2018-07-06 00:44:25
Autor: Marcin Debowski
tlumienie sygnalu gps?
On 2018-07-05, J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:
[...]

Odbicia są zapewne zawsze, a nawe jak sa dominująca składową sygnału, to na ile one moga mieszać? Parę metrów? Odbiorniki zwykle nie mają większej dokładności.

Swoja droga - i tu sie moze kryc odpowiedz - jak sie odbiornik dostroi do sygnalu glownego, to mimo oslabienia przez okno nadal bedzie go odbieral.
I odbicie zignoruje.

Tez może być. Nigdy nie robiłem tak, aby zumny start następował w luku. Zawsze fix juz był.

A jak sie wlaczy w samolocie - zlapie odbicie, bo bedzie najsilniejszym sygnalem, a potem beda mu bzdury wychodzily w obliczeniach.

Dlaczego zaraz bzdury? Błąd chyba tylko wzrośnie?

[...]

Ale sama sinusoida jest chuda, to linia na na 1 piksel, lub góra 2 mm bo by na monitorze lub wydruku brzydko wyglądała. Spokojnie wejdzie w dziurkę.

Tak ogolnie to tam sie wszystko rusza, wiec raczej nie powinien miec problemu.
Ale moze te 800km/h powoduje, ze cos jest poza zakresem lapania ..

No właśnie wydaje mi sie, te 800-900km/h może robić.

--
Marcin

Data: 2018-07-02 07:35:12
Autor: J.F.
tlumienie sygnalu gps?
[...]

Podobnie z telefonami. Garnki nie robia wrazenia, a folia aluminiowa
tak. Zamkniecie w kuchence mikrofalowej tez nie robi wrazenia ...
zaczalem sie odsuwac przy uzywaniu :-)

Ale telefony sygnal maja silny.

[...]

metalizowane okna w niektorych samochodach tlumia sygnal dosc
istotnie.

J.

tlumienie sygnalu gps?