Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.motocykle   »   tolerancja ABS na nietypowe rozmiary ogumienia

tolerancja ABS na nietypowe rozmiary ogumienia

Data: 2015-04-07 22:07:43
Autor: ARQ
tolerancja ABS na nietypowe rozmiary ogumienia
Czołem kluski z rosołem!

Macie jakieś doświadczenia z nieprawidłowo działającym układem ABS w motocyklu, w którym założono jedną z opon w rozmiarze innym niż zaleca producent? Chodzi takie cyrki jak zbyt wczesne włączanie się układu (np przy hamowaniu z dużych prędkości) i w efekcie wydłużanie drogi hamowania lub w skrajnych przypadkach wyrzucanie błędu pracy układu ABS.

Wyliczenie obwodu koła jest proste jak dłubanie w nosie. Można to dalej przeliczać na kąt obrotu koła czy na liczbę impulsów z czujnika ABS w odniesieniu do zalecanego rozmiaru ogumienia. Jednak znalezienie w necie informacji jak ma się to do rzeczywistego zachowania układu, graniczy z cudem. Nie oczekuję tego na grupie. Nawet informacja tego typu będzie dla mnie wartościowa: producent mojej Hądy na tył zaleca 180/50-17 a ja mam 160/70-17 i jest chujowo/jednakowo - dowolne skreślić.

pozdr
--
ARQ
wi-srom

Data: 2015-04-07 22:32:40
Autor: Arni
tolerancja ABS na nietypowe rozmiary ogumienia
W dniu 07.04.2015 o 22:07, ARQ pisze:
Czołem kluski z rosołem!

Macie jakieś doświadczenia z nieprawidłowo działającym układem ABS w
motocyklu, w którym założono jedną z opon w rozmiarze innym niż zaleca
producent? Chodzi takie cyrki jak zbyt wczesne włączanie się układu (np
przy hamowaniu z dużych prędkości) i w efekcie wydłużanie drogi
hamowania lub w skrajnych przypadkach wyrzucanie błędu pracy układu ABS.



odpowiem Ci nie wprost ale to Ci da do myślenia:
w puszce mechanik wymieniał mi piasty z przodu i nie zauważył, że koronka od ABS ma inną ilość zębów. Układowi ABS się to bardzo nie spodobało: przy ostrym hamowaniu i tak nie działa a przy np powolnym zjeździe z krawężnika potrafi się włączyć od razu.
Pytanie jaką odchyłkę wygenerowałeś zmianą rozmiaru opony?

--
Arni

Data: 2015-04-07 22:43:27
Autor: Magic
tolerancja ABS na nietypowe rozmiary ogumienia
W dniu 2015-04-07 o 22:32, Arni pisze:
W dniu 07.04.2015 o 22:07, ARQ pisze:
Czołem kluski z rosołem!

Macie jakieś doświadczenia z nieprawidłowo działającym układem ABS w
motocyklu, w którym założono jedną z opon w rozmiarze innym niż zaleca
producent? Chodzi takie cyrki jak zbyt wczesne włączanie się układu (np
przy hamowaniu z dużych prędkości) i w efekcie wydłużanie drogi
hamowania lub w skrajnych przypadkach wyrzucanie błędu pracy układu ABS.



odpowiem Ci nie wprost ale to Ci da do myślenia:
w puszce mechanik wymieniał mi piasty z przodu i nie zauważył, że
koronka od ABS ma inną ilość zębów. Układowi ABS się to bardzo nie
spodobało: przy ostrym hamowaniu i tak nie działa a przy np powolnym
zjeździe z krawężnika potrafi się włączyć od razu.
Pytanie jaką odchyłkę wygenerowałeś zmianą rozmiaru opony?


Na pewno nie taką jak przy zmianie ilości zębów - dostałeś zupełnie inną od zakładanej ilość impulsów na jeden obrót koła. U ARQ ilość się nie zmieniła, co najwyżej śladowo prędkość z jaką są zliczane. Pytanie raczej brzmi, czy ta różnica przy porównaniu prędkości obrotowej koła tylnego i przedniego jest wychwytywana przez komp i powoduje jakieś efekty.

--
Pozdrawiam - Maciek, ely50/ts150/srx250.
FAQ: http://www.riders.pl/wacko/wakka.php?wakka=MotocykloweFAQ&v=qvj

-- - news://freenews.netfront.net/ - complaints: news@netfront.net -- -

Data: 2015-04-07 23:05:08
Autor: Arni
tolerancja ABS na nietypowe rozmiary ogumienia
W dniu 07.04.2015 o 22:43, Magic pisze:

Pytanie jaką odchyłkę wygenerowałeś zmianą rozmiaru opony?


Na pewno nie taką jak przy zmianie ilości zębów - dostałeś zupełnie inną
od zakładanej ilość impulsów na jeden obrót koła. U ARQ ilość się nie
zmieniła, co najwyżej śladowo prędkość z jaką są zliczane. Pytanie
raczej brzmi, czy ta różnica przy porównaniu prędkości obrotowej koła
tylnego i przedniego jest wychwytywana przez komp i powoduje jakieś efekty.

no właśnie do tego dążę. Nie mogę znaleźć informacji na temat granicznej odchyłki w częstotliwości impulsów, przy której ABS zaczyna działać. Moja odchyłka może być daleko poza granicą ale to nie ma większego znaczenia, ważne ze granicę przekroczyła. W przypadku motocykla ta granica może być ustawiona znacznie niżej niż w puszce. W dodatku nie wiemy, którą generacje ABS w tym motocyklu ma, II generacja posługuje się innym algorytmem i większą ilością sensorów niż tylko impulsami z kół.

--
Arni

Data: 2015-05-14 08:24:48
Autor: ARQ
tolerancja ABS na nietypowe rozmiary ogumienia
W dniu 2015-04-07 o 23:05, Arni pisze:

no właśnie do tego dążę. Nie mogę znaleźć informacji na temat granicznej
odchyłki w częstotliwości impulsów, przy której ABS zaczyna działać.
Moja odchyłka może być daleko poza granicą ale to nie ma większego
znaczenia, ważne ze granicę przekroczyła. W przypadku motocykla ta
granica może być ustawiona znacznie niżej niż w puszce. W dodatku nie
wiemy, którą generacje ABS w tym motocyklu ma, II generacja posługuje
się innym algorytmem i większą ilością sensorów niż tylko impulsami z kół.

Obawiam się, że nie jestem w stanie rozpoznać generacji ABS w moim moto. Obawiam się też, że ta informacja oraz algorytm pracy układu pozostaną słodką tajemnicą Suzuki. Możemy sobie gdybać.

pzdr
--
ARQ

Data: 2015-04-13 08:18:05
Autor: ARQ
tolerancja ABS na nietypowe rozmiary ogumienia
W dniu 2015-04-07 o 22:43, Magic pisze:
W dniu 2015-04-07 o 22:32, Arni pisze:

Pytanie jaką odchyłkę wygenerowałeś zmianą rozmiaru opony?


Na pewno nie taką jak przy zmianie ilości zębów - dostałeś zupełnie inną
od zakładanej ilość impulsów na jeden obrót koła. U ARQ ilość się nie
zmieniła, co najwyżej śladowo prędkość z jaką są zliczane.

dla przykładu: powstaje różnica 1 albo 2 impulsy na jeden obrót koła. Tarcza impulsatora ma 50 zębów.


Pytanie
raczej brzmi, czy ta różnica przy porównaniu prędkości obrotowej koła
tylnego i przedniego jest wychwytywana przez komp i powoduje jakieś efekty.

O to właśnie pytam. Jeszcze nic u siebie nie zmieniałem. Jak to mówią - ucz się na cudzych błędach :)

--
ARQ

Data: 2015-04-13 11:36:03
Autor: pk
tolerancja ABS na nietypowe rozmiary ogumienia
W dniu wtorek, 7 kwietnia 2015 22:07:39 UTC+2 użytkownik ARQ napisał:
Czołem kluski z rosołem!

Macie jakieś doświadczenia z nieprawidłowo działającym układem ABS w motocyklu

Żadnych.
Jednak znalezienie w necie informacji jak ma się to do rzeczywistego zachowania układu

Dlaczego myślisz że ABS motocyklowy porównuje prędkości kół?

To byłby raczej słaby pomysł z uwagi na dystrybucję ciężaru między przodem a tyłem w różnych sytuacjach, poza tym w przypadku V-stroma który ma różne średnice kół w złożeniu średnica efektywna koła zmienia się wg mnie  nieproporcjonalnie między przodem a tyłem, chociaż nigdy nei mierzyłem i moge się mylić. Poza tym tu piszą że robi się to inaczej:

http://motormania.com.pl/porady/abs-w-motocyklach-koniecznosc-czy-gadzet/

Oczywiście są różne rozwiązania ABS.

KJ

Data: 2015-04-13 20:54:35
Autor: Arni
tolerancja ABS na nietypowe rozmiary ogumienia
W dniu 13.04.2015 o 20:36, pk@benefitit.pl pisze:
W dniu wtorek, 7 kwietnia 2015 22:07:39 UTC+2 użytkownik ARQ napisał:
Czołem kluski z rosołem!

Macie jakieś doświadczenia z nieprawidłowo działającym układem ABS w
motocyklu

Żadnych.

Jednak znalezienie w necie
informacji jak ma się to do rzeczywistego zachowania układu

Dlaczego myślisz że ABS motocyklowy porównuje prędkości kół?

To byłby raczej słaby pomysł z uwagi na dystrybucję ciężaru między przodem a tyłem w różnych sytuacjach, poza tym w przypadku V-stroma który ma różne średnice kół w złożeniu średnica efektywna koła zmienia się wg mnie  nieproporcjonalnie między przodem a tyłem, chociaż nigdy nei mierzyłem i moge się mylić. Poza tym tu piszą że robi się to inaczej:

http://motormania.com.pl/porady/abs-w-motocyklach-koniecznosc-czy-gadzet/

Oczywiście są różne rozwiązania ABS.

rożne ale tak czy inaczej mierzy oba i porównuje. W pierwszych systemach kolo tylne było bazą do pomiaru prędkości a przednie porównywane do niego. Jak na początku tego wątku szukałem info to było gdzieś napisane, ze system liczy uślizg i stara się go utrzymać w odchyłce 20%. Ale po angielsku było i czytałem po łebkach, moglem coś źle zrozumieć. Kolejne generacje to dodawanie czujników i zmiana algorytmu. Nawet przyspieszenie i pochylenie mierzą te najnowsze

--
Arni

Data: 2015-05-14 08:15:37
Autor: ARQ
tolerancja ABS na nietypowe rozmiary ogumienia
W dniu 2015-04-13 o 20:36, pk@benefitit.pl pisze:

> Dlaczego myślisz że ABS motocyklowy porównuje prędkości kół?

To taka pierwsza nieprzemyślana myśl :)


To byłby raczej słaby pomysł z uwagi na dystrybucję ciężaru między przodem a tyłem w różnych sytuacjach, poza tym w przypadku V-stroma który ma różne średnice kół w złożeniu średnica efektywna koła zmienia się wg mnie  nieproporcjonalnie między przodem a tyłem, chociaż nigdy nei mierzyłem i moge się mylić. Poza tym tu piszą że robi się to inaczej:

Mimo różnej średnicy kół liczba impulsów nie musi być taka sama. Wystarczy zachowana w granicach pewnej tolerancji proporcja zdefiniowana w oprogramowaniu. Jednak po przeczytaniu tego:

http://motormania.com.pl/porady/abs-w-motocyklach-koniecznosc-czy-gadzet/

i przemyśleniu paru scenariuszy, to faktycznie słaby pomysł.


ps. przez netię zgubiłem połowę wątków. Niby niewiele się tu dzieje, ale dopiero po zmianie na atmana widzę, że ktoś mi odpisuje.

pzdr

--
ARQ

tolerancja ABS na nietypowe rozmiary ogumienia

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona