trefna opona

Data: 2017-03-21 19:35:51
Autor: Titus Atomicus
trefna opona
Witam,
Ostatnio zlapalem gume miescie. Ku mojemu zdziwieniu, bo juz dawno mi sie to nie zdarzylo. Troche jeszcze trzymala, wiec probowalem podpompowywac (teraz w W-wie jest sporo nowych stacji veturilo z porzadnymi pompkami), starczalo na przejazd od stacji do stacji, ale na kolejnym etapie detka eksplodowala z hukiem.
No nic.
Wrocilem do domu, zalozylem nowa detke, dopompowalem. Jakos opona troche za luzna mi sie wydawala (poprzednio dawalem rade tylko z lyzka, teraz bez) i musialem kilka podejsc robic, bo detka wciaz wyskakiwala spod opony.
Ale w koncu bylo ok.
Kilka dni temu wzialem ten rower, wyjezdzam z domu - po kilkuset metrach... trach! Detka znowu wyskoczyla spod opony.
Wrocilem do domu - sprawdzam - wszystko wydaje sie ok. Ale nie moge napompowac opony bo wciaz wyskakuje.
 Opona - Schwalbe Marathon, ma swoje lata, ale malo jezdzona i wyglada ok, obrecz - na oko tez ok.
O co tu chodzi?
--
TA

Data: 2017-03-22 00:10:27
Autor: rmikke
trefna opona
On Tuesday, 21 March 2017 19:35:53 UTC+1, Titus_A...@somewhere.in.the.world  wrote:
[...]

Rozumiem, że obręcz dokładnie obejrzałeś i nie jest lekko odgięta?

Data: 2017-03-23 23:39:10
Autor: Titus Atomicus
trefna opona
In article <54d83152-407e-48f9-8aed-c4ed15902dd0@googlegroups.com>,
 rmikke <spamcatch@mailinator.com> wrote:

Rozumiem, że obręcz dokładnie obejrzałeś i nie jest lekko odgięta?

No wlasnie wydaje mi sie ze obrecz ok.
--
TA

Data: 2017-03-26 10:38:00
Autor: ąćęłńóśźż
trefna opona
Kiedyś miałem taki zestaw obręcze-opony, które spadały. A inne opony (w tym właśnie różne Schwalbe) nie spadają. Widocznie akurat trafiły na siebie przeciwne tolerancje.

-- -- -
No wlasnie wydaje mi sie ze obrecz ok.

Data: 2017-03-22 09:30:28
Autor: dot
trefna opona
W dniu 2017-03-21 o 19:35, Titus_Atomicus@somewhere.in.the.world pisze:
[...]

Jeżeli to opona drutowa, to stawiam na pękniecie albo skrzywienie druta (możliwe w starej oponie np. na skutek korozji).
Pozdrawiam JT

Data: 2017-03-23 23:41:24
Autor: Titus Atomicus
trefna opona
In article <58d23625$0$655$65785112@news.neostrada.pl>,
 dot <dot@noreal.com> wrote:

Jeżeli to opona drutowa, to stawiam na pękniecie albo skrzywienie druta (możliwe w starej oponie np. na skutek korozji).

Drutowa. Ale pekniecia jakos nie wyczuwam.
Za to faktycznie zauwazylem ze drut byl podgiety, ale probowalem go odgiac w druga strone... Chyba, ze cos mi nie wyszlo.
--
TA

Data: 2017-03-24 12:41:18
Autor: dot
trefna opona
 dot <dot@noreal.com> wrote:

[...]

Jeżeli drut się odkształcił i nie trzyma opony w obręczy to niestety pozostaje tylko wymiana opony. Raczej tego skutecznie nie naprawisz.
Pozdrawiam JT

Data: 2017-03-22 10:24:02
Autor: cytawa
trefna opona

[...]

Bywa, ze opona jest nieco za luzna i zle sie uklada w obreczy. Trzeba po lekkim napompowaniu starannie ulozyc opone tak by sie rowno ulozyla. Wtedy dopiero mozna mocno dopompowac. Ponadto gdy opona jest stara to guma jest nieco twarda i sliska, co sprzyja wypychaniu opony z obreczy.
Najprosciej to zmienic opone na inna, chocby tania, i porownac.

Jan Cytawa

Data: 2017-03-23 23:51:47
Autor: Titus Atomicus
trefna opona
In article <58d242b2$0$15203$65785112@news.neostrada.pl>,
 cytawa <cytawa@hektor.umcs.lublin.pl> wrote:

> [...]
> ok, obrecz - na oko tez ok.
> O co tu chodzi?

Bywa, ze opona jest nieco za luzna i zle sie uklada w obreczy.
Ale wydaje mi sie ze wczesniej nie byla luzna.

Trzeba po lekkim napompowaniu starannie ulozyc opone tak by sie rowno ulozyla. Wtedy dopiero mozna mocno dopompowac.
To jasne. Dlatego pisalem, ze z trudnoscia napompowalem kolo po tej pierwszej awarii.
Ponadto gdy opona jest stara to guma jest nieco twarda i sliska, co sprzyja wypychaniu opony z obreczy.
A nie ma na to sposobu?
Opona wprawdzie stara, ale w idealnym optycznie stanie (niejezdzona).

Najprosciej to zmienic opone na inna, chocby tania, i porownac.

To nie takie proste. Bo to kolo 16" (skladak) i mi sie zapasowe opony skonczyly. Sprobuje z przednia, ale pamietam, ze z tamta (Big Apple) tez cos bylo nie tak.
--
TA

Data: 2017-03-24 22:21:32
Autor: Ignac
trefna opona
W dniu wtorek, 21 marca 2017 19:35:53 UTC+1 użytkownik Titus_A...@somewhere.in.the.world napisał:

[...]
Opona - Schwalbe Marathon, ma swoje lata, ale malo jezdzona i wyglada obrecz - na oko tez ok.
O co tu chodzi?

Pod wpływem lat eksploatacji/ciśnienia rozgina się profil poprzeczny obręczy.
Trzeba dogiąć umiejętnie wspomniany profil do pierwotnych wymiarów, lub zmienić obręcz, bo będzie wyskakiwać. Zresztą takie dogięcie profilu pomoże
na krótką metę, niestety, więc jednak wymienił bym obręcz.

Jeśli przyłożysz do obręczy (bez opony) prosty liniał, może być po cięciwie,
to zobaczysz, że, boczne powierzchnie obręczy nie są równolegle do niego.

Data: 2017-03-26 10:39:29
Autor: ąćęłńóśźż
trefna opona
Jeszcze może być za wąska obręcz do za szerokiej opony.

-- -- -
Pod wpływem lat eksploatacji/ciśnienia rozgina się profil poprzeczny obręczy.

Data: 2017-03-26 19:59:54
Autor: Titus Atomicus
trefna opona
In article <f1ee5dba-0f09-4ad3-b9b7-fd33e08726ec@googlegroups.com>,
 Ignac <smak870221@gmail.com> wrote:

> [...]

to zobaczysz, że, boczne powierzchnie obręczy nie są równolegle do niego.

Nie, to chyba nie to, Ignac.
Obrecz jest pancerna. Kolo - powtarzam - 16" - wiec sztywne.
Obrecz nie ma sladu odksztalcen.
--
TA

Data: 2017-03-27 13:00:57
Autor: Andrzej Ozieblo
trefna opona
W dniu 2017-03-26 o 19:59, Titus_Atomicus@somewhere.in.the.world pisze:

Miałem podobny problem w Wiagrach 3. 20" Opona nienowa, ale jeszcze zdatna. Drut OK. Obręcz niepogieta. Po kilku próbach, zmieniając wzajemne położenie opony i obręczy (u nas się mówi rafka :)) i delikatnie wciskając oponę w miejscach, gdzie chciałaby wyskoczyć udało się napompować bez wypchniętej dętki. Potem w czasie jazdy sie to ułożyło i było już później dobrze.

BTW, jak Ci sie jeździ po mieście na 16"? Córka od kilku tygodni ćwiczy Stridę na 16". Dom, metro, praca i z powrotem. Zachwycona. Nauczyłem ją składać i rozkładać rower w 2-3 sec.

Data: 2017-03-27 13:59:09
Autor: Titus Atomicus
trefna opona
In article <obard9$o8$1@srv13.cyf-kr.edu.pl>,
 Andrzej Ozieblo <ypoziebl@cyf-kr.edu.pl> wrote:

[...]

No wlasnie probowalem to opisac... Po takich kombinacjac udalo mi sie to cholerstwo jakos napompowac. Ale ja jak przejechalem kilkaset metrow to detka wyskoczyla. I teraz jeszcze trudniej ja upakowac/napompowac.

BTW, jak Ci sie jeździ po mieście na 16"? Córka od kilku tygodni ćwiczy Stridę na 16". Dom, metro, praca i z powrotem. Zachwycona. Nauczyłem ją składać i rozkładać rower w 2-3 sec.

No, troche jezdze. Ale ten moj zestaw 16" ma dziwnie wysokie opory toczenia. Co mozna wyczuc zwlaszcza na kostce (i np. chodniku).
Nie wiem, czy to wynika z lekkosci skladaka, malej srednicy kol czy jeszcze czegos ale odnosze wrazenie, ze on ma mala bezwladnosc co sie zle przeklada na jazde.
Uzywam go w zasadzie tylko okazjonalnie, no i na wycieczki do innych miast.
--
TA

Data: 2017-04-27 02:45:38
Autor: Titus Atomicus
trefna opona
Witam,
Po konsultacji z kol. Andrzejem Oziebla (dzieki wielkie raz jeszcze), ktory raczyl zerknac na ten problem, wyszlo na to ze winna byla opona... ktora sie rozciagnela.
Dziwne, w kazdym razie.
--
TA

Data: 2017-04-27 09:44:10
Autor: Jacek Maciejewski
trefna opona
Dnia Thu, 27 Apr 2017 02:45:38 +0200,
Titus_Atomicus@somewhere.in.the.world napisał(a):

Po konsultacji z kol. Andrzejem Oziebla (dzieki wielkie raz jeszcze), ktory raczyl zerknac na ten problem, wyszlo na to ze winna byla opona... ktora sie rozciagnela

A rozciąłeś żeby się dowiedzieć co miała w rantach, drut, plastyk?
--
Jacek
I hate haters.

Data: 2017-04-28 12:30:48
Autor: Andrzej Ozieblo
trefna opona
W dniu 2017-04-27 o 02:45, Titus_Atomicus@somewhere.in.the.world pisze:

Po konsultacji z kol. Andrzejem Oziebla (dzieki wielkie raz jeszcze),
ktory raczyl zerknac na ten problem, wyszlo na to ze winna byla opona...
ktora sie rozciagnela.
Dziwne, w kazdym razie.

Bardzo dziwne, przyznaję. W środku siedzi drut, raczej nigdzie nie przerwany. Druty, równo z obu stron, są wyraźnie rozciągnięte. Dobre 2-3 cm. Obręcz w bardzo dobrym stanie, z wyraźnym rantem. Jasiu Cytawa, spotkałeś sie z czymś takim? Schwalbe Maraton 16" jak by nie było.

Data: 2017-05-08 09:05:05
Autor: cytawa
trefna opona
Andrzej Ozieblo pisze:
[...]

Duzo rzeczy widzialem i takie cos tez. czasami trzeba dlugo rowno ukladac opone, by po napompowaniu gdzis nie wyskoczyla. Teoretycznie wymiar to wymiar. Ale z ciekawosci pomierze kilka obreczy i sprawdze czy glebokosc rantu jest stala.

Najgorsze sa opony, ktorych guma twardnieje i staje sie sliska. Tak latwo wyskakuje a na dodatek, gdy jest nizsze cisnienie obraca sie na obreczy czasem wyrywajac zawor.

Jan Cytawa

Data: 2017-06-18 00:25:12
Autor: Titus Atomicus
trefna opona
In article <odv5km$2sh$1@srv13.cyf-kr.edu.pl>,
> [...]

Bardzo dziwne, przyznaję. W środku siedzi drut, raczej nigdzie nie przerwany. Druty, równo z obu stron, są wyraźnie rozciągnięte. Dobre 2-3 cm. Obręcz w bardzo dobrym stanie, z wyraźnym rantem. Jasiu Cytawa, spotkałeś sie z czymś takim? Schwalbe Maraton 16" jak by nie było.

No dobra. Wreszczcie kupilem nowa opone (tez marathona) i wszystko jest ok.
Tylko tej poprzedniej mi szkoda. Jest jak prawie jak nowa.
--
TA

trefna opona