Data: 2009-03-05 12:50:03 | |
Autor: furi | |
turecki 737-800 w amsterdamie II | |
http://www.flightglobal.com/articles/2009/03/04/323388/crashed-turkish-737s-thrust-fell-after-sudden-altimeter-step-change.html
Czytam to nie nie moge uwierzyc. Jak autopilot mogl dopuscic do tego spadku predkosci? Myslalem ze oprogramowanie do samolotu jest pisane pod katem max niezawodnosci, a tu prosze. Nagle samolot sie teleportowal z kilkuset metrow dwa metry pod ziemie i nie wlaczylo sie zadne zabezpieczenie. Czy to jakas awaria zabezpieczenia czy tez oprogramowanie autopilota w zaden sposob nie monitoruje sygnalow z krytycznie waznych instrumentow pod katem zgodnosci odczytow z prawami fizyki? Druga sprawa to piloci, jak szybko taki samolot zwalnia z predkosci przy ktorej podchodzi do ladowania do predkosci przeciagniecia po ustawieniu silnikow na bieg jalowy lecac lekko w dol? czy to kwestia sekundy i piloci nie mieli szans nic zrobic, czy tez tak ufali autopilotowi ze zaden nie patrzyl na wskazniki ? michu |
|
Data: 2009-03-05 07:39:32 | |
Autor: bartosz.slepowronski | |
turecki 737-800 w amsterdamie II | |
On Mar 5, 12:50 pm, furi <12345f...@onet.pl> wrote:
Ale co tu jest sprzecznego z prawami fizyki? Jak rozumiem nie chodzi o wysokosc nad poziomem morza tylko wzgledem ziemi, a ziemia nie jest plaska. Nie widziales pasow startowych ktore zaczynaja sie 10m od urwiska? Pozdr BS |
|
Data: 2009-03-05 16:46:09 | |
Autor: JJR | |
turecki 737-800 w amsterdamie II | |
Uzytkownik <bartosz.slepowronski@gmail.com> napisal
Ale co tu jest sprzecznego z prawami fizyki? Jaka ziemia nie jest plaska. Nie widziales pasow startowych ktore Akurat zróznicowanie pionowe Holandii nie jest przesadne, tam jako szkolne zbocza do zagla wykorzystuje sie nasypy kolejowe :) -- pzdr, Jedrzej <jacuss> mnie to chociaz po politechnice do lopaty wezma,a ty co po ASP bedziesz robil? <Olo> pasy malowal :) |
|
Data: 2009-03-05 07:55:33 | |
Autor: bartosz.slepowronski | |
turecki 737-800 w amsterdamie II | |
On Mar 5, 3:46 pm, "JJR" <j...@uni.wroc.ANTYSPAM.pl> wrote:
Uzytkownik <bartosz.slepowron...@gmail.com> napisal No tak - chodzilo mi o zasade :) Nagle zmiany wysokosci sa mozliwe, nie mam pojecia jak skomplikowane sa te systemy, moze powinny wiedziec, ze Holadnii sie to raczej nie zdarza ;) |
|
Data: 2009-03-06 08:33:45 | |
Autor: michu | |
turecki 737-800 w amsterdamie II | |
bartosz.slepowronski@gmail.com pisze:
On Mar 5, 3:46 pm, "JJR" <j...@uni.wroc.ANTYSPAM.pl> wrote: No dobra, powiedzmy ze jest jakies lotnisko na ktorym tuz za pasem jest 600 m przepasc i dlatego ta znagla zmiana wysokosci mogla nie byc dla autopilota bledem, aczkolwiek dla bezpieczenstwa powinno to moim zdaniem byc zrobione tak ze autopilot ma zaprogramowany wykres jak powinny wygladac odczyty z wysokosciomierza dla danego pasa na danym lotnisku i jesli wykryje rozbierznosci pomiedzy nimi a tym jak pownno byc -- > alarm, autopilot sie wylacza. Pozatym dalej mamy zmiane na wartosc ujemna (z radarowego wysokosciomierza, wiec to niemozliwe) i rozbierznosc wskazan dwoch tych urzadzen. Takie akcje powinny byc zaprogramowane w kodzie autopilota i ponownie powodowac jedo wylaczenie i alarm w kokpicie PS1: post zaczynajacy watek pisalem ja, tyle ze z innego konta. PS2: Mam nadzieje ze oprogramowania do elektrowni jadrowych nie pisza ci sami goscie co autopiolty... :) michu |
|
Data: 2009-03-06 11:14:52 | |
Autor: Sqeeb | |
turecki 737-800 w amsterdamie II | |
On Fri, 06 Mar 2009 08:33:45 +0000
michu <michu1982@poczta.onet.pl> wrote: PS1: post zaczynajacy watek pisalem ja, tyle ze z innego konta. Na szczęście nie ma żadnych w moim bliskim sąsiedztwie narazie ;-) -- Pozdrawiam, Sqeeb |
|
Data: 2009-03-06 11:16:38 | |
Autor: Jacek. | |
turecki 737-800 w amsterdamie II | |
michu pisze:
No dobra, powiedzmy ze jest jakies lotnisko na ktorym tuz za pasem jest 600 m przepasc i dlatego ta znagla zmiana wysokosci mogla nie byc dla autopilota bledem, aczkolwiek dla bezpieczenstwa powinno to moim zdaniem byc zrobione tak ze autopilot ma zaprogramowany wykres jak powinny wygladac odczyty z wysokosciomierza dla danego pasa na danym lotnisku i jesli wykryje rozbierznosci pomiedzy nimi a tym jak pownno byc -- > alarm, autopilot sie wylacza. Ta sprawa wygla;da raczej na nie wykryta; w pore; awarie; FMS. W z.adnym z trybów pracy autopilota nie ma takiego cudu, by dre;two zmniejsza? cia;g przy zmianie wskazan' samego tylko radiowysokos'ciomierza. J. |
|
Data: 2009-03-06 17:59:41 | |
Autor: PM | |
turecki 737-800 w amsterdamie II | |
Jacek. wrote:
michu pisze:Nie ma? CzyĹźby? A jak ty sobie wyobraĹźasz autolanding przy ILS cat III ? :) ToĹź to homo sapiens sapiens ma tylko obswerwowac piloty i trzymac dlonie na przepustnicy / wolancie, ale niczym nie sterowaÄ :). |
|
Data: 2009-03-06 09:26:11 | |
Autor: Peak | |
turecki 737-800 w amsterdamie II | |
On Mar 6, 5:59 pm, PM <p...@spam.com> wrote:
Jacek. wrote: Rozumiem potwierdzi się ta wersja katastrofy to będzie pierwszy taki przypadek? Na marginesie: od której wersji 737 mają certyfikację do ILS cat IIIc? Jak wygląda wybór - jest w samolocie przełącznik kategorii ILS który trzeba właściwie ustawić dla kategorii lotniska czy trzeba ręcznie wyłączyć autopilota? Bo jakby taki chciał lądować w Warszawie to mógłby się zawieść. Dlaczego w samolocie na 130 osób autopilot (albo cokolwiek innego) nie sprawdza zgodności obu radiowysokościomierzy, jeżeli jest to kluczowa sprawa dla bezpieczeństwa lądowania? Dlaczego lądowali na ILS IIIc z autothrottle jeżeli pogoda była dużo powyżej minimów dla ILS cat I? Pozdrawiam |
|
Data: 2009-03-06 19:12:38 | |
Autor: michu | |
turecki 737-800 w amsterdamie II | |
Peak pisze:
Brak sprawdzania zgodnosci radiowysokosciomierzy, dodatkowo brak filtrowania danych wejsciowych pod katem przyjmowania nierzeczywistych wartosci (ujemna wartosc z radiowysokosciomierza). Nie moge uwierzyc, ze piszacy oprogramowanie autopilotow popelnili takie bledy... Mam nadzieje, ze to jakis nie dajacy sie przewidziec podczas testow incydent, ktory zostanie szybko poprawiony. W koncu jesli to oprogramowanie bylo by az tak zle napisane to nie byla by pierwsza tylko 10 katastrofa z tego powodu :) michu |
|
Data: 2009-03-06 20:38:52 | |
Autor: Jacek. | |
turecki 737-800 w amsterdamie II | |
PM pisze:
Nie ma? CzyĹźby? A jak ty sobie wyobraĹźasz autolanding przy ILS cat III ? :) ToĹź to homo sapiens sapiens ma tylko obswerwowac piloty i trzymac dlonie na przepustnicy / wolancie, ale niczym nie sterowaÄ :). Oooo, Ĺźeby to byĹo takie proste, to i AntoĹ miaĹby auto-landing :) J. |
|
Data: 2009-03-07 02:50:01 | |
Autor: Delfino Delphis | |
turecki 737-800 w amsterdamie II | |
michu wrote:
No dobra, powiedzmy ze jest jakies lotnisko na ktorym tuz za pasem jest 600 m przepasc i dlatego ta znagla zmiana wysokosci mogla nie byc dla Na Maderze jest coĹ takiego, Ĺźe jest ok 300 stopowa przepaĹÄ i pas. Tam chyba ostatnim callutem GPWSa jest three hundred. |