"twarde" zawieszenia przy przechwytywaniu

Data: 2009-06-18 09:23:57
Autor: vari
"twarde" zawieszenia przy przechwytywaniu
Witam Grupowiczów.
Mam starego laptopa HP Omnibook xe4100.
Na wstępie zaznaczę, że ma on tylko 128 MB RAM (z czego 16 MB zarezerwowane dla karty graficznej).
Problem polega na tym, że laptop zawiesza się po pwnym czasie przechwytywania i zapisywania na dysk twardy sygnałów audio z karty dzwiękowej lub video z kamery podłączanej po USB (a więc to nie problem karty dzwiękowej).
Najpierw zamiera zapis i jakiekolwiek reakcje, ale jeszcze można poruszać kursorem myszy. Po chwili i to zamiera.
W logach nie ma żadnych niepokojących wpisów o błędach systemu (po restarcie).
Drugą być może ważną wskazówką jest to, że system operacyjny pracuje na tym laptopie bez przeinstalowywania od 2002 roku.
Ma wszystkie bieżące aktualizacje i jest sprawdzony pod kątem wirusów. Jest to Windows XP Home Edition.
W zasadzie komputer nie jest podłączony do Internetu (jest podłączany tylko dla aktualizacji). Jeśli jest coś robione na Internecie to jest to tylko przeglądanie (zawsze tch samych) stron WWW za pomocą aktualnego Firefoxa.
Zawieszenia następują bez względu na aplkację używaną do przechwytywania audio czy video.
Dzieje się tak samo przy użyciu dowolnego programu.
Wydaje mi się, że kluczowa może być tu pamięć RAM, której jest niewiele.
Jak mogę sprawdzić co jest rzeczywistą przyczyną zawieszeń i dlaczego tak się dzieje ?
Laptop nie przegrzewa się.
Nawet gdy procesor (chyba Pentium z zegarem 1300 MHz) zostanie prawie maksymalnie obciążony jakimiś obliczeniami to kompue pracuje poprawnie.
Wenylator załącza się przy ustalonej temperaturze.
Można odtwarzać filmy a nawet grać w starsze gry i wszystko jest OK.
Zawieszenia przy przechwytywaniu następują po czasie od kilkuanstu do kilkudziesięciu sekund.
Gdy przed tym czasem zakończyć przechwytywanie i zapisac plik audio czy video to wszystko jest OK.
Co się więc dzieje ?
Dziękuję z góry za pomoc.
vari

Data: 2009-06-18 15:46:33
Autor: Osadnik
vari pisze:

[...]

Dysk nie wyrabia? Za duża fragmentacja?

Data: 2009-06-18 19:00:07
Autor: vari
[...]

Na bieżąco jest defragmentowany.
Poza tym zapomniałem o jeszcze jednym. To samo zawieszenie dzieje się podczas używania Skype (a tam dane przechwytywane są wysyłane a nie zapisywane).
Czyli coś innego.
Myślałem, że te objawy najpierw "zamrożenia" ale z działających kursorem myszy a po chwili z zamierajacym tym kursorem są charakterystyczne dla jakiegoś problemu.
Jakieś przepełnienie jakiegoś bufora ? Bo pamięci naprawdę jest mało ale miałem peceta (stacjonarny) z podobną ilością pamieci (a na dodatek PII 350 MHz i HDD 4 GB) i tam wszystko działa (przechwytywanie, Skype itp).
Może ktoś skojarzy takie stopniowe zawieszenie z jakimś konkretnym problemem ?
Dodam iż kiedyś przechwytywanie działało OK. Teraz zawiesza.
vari

Data: 2009-06-18 20:17:44
Autor: Tomaszek
"twarde" zawieszenia przy przechwytywaniu
vari pisze:
[...]

Zdefragmentuj plik wymiany i rejestr.Oczywiście najpierw wyczyść system z syfów wszelakich.
| TEL: (0)882733602 *naprawy i modernizacje komputerów*diagnostyka* |
| *dojazd*PŁACISZ TYLKO ZA EFEKTY, NIE ZA CZAS PRACY* ***WARSZAWA***|
\-- -- -- -- -- | e-mail: d3bkowskiWYTNIJ_CO_TRZEBA@gmail.com |-- -- -- -- -- /

Data: 2009-06-19 07:30:04
Autor: vari
"twarde" zawieszenia przy przechwytywaniu
Zdefragmentuj plik wymiany i rejestr.Oczywiście najpierw wyczyść system z syfów wszelakich.

Plik wymiany zdefragmentowałem specjalnym programem i rejestr też wyczyściłem ze zbędnych lub wadliwych wpisów.
Bez zmian.
vari

Data: 2009-06-25 02:36:13
Autor: Michal AKA Miki
Użytkownik "vari" <varicap@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:h1cqfd$qtc$1nemesis.news.neostrada.pl...
[...]

Mnie sie jednak wydaje, ze ktorys ze scalakow sie przegrzewa... Generalnie trudny temat, ale jakbym mial strzelac, to stawialbym na mostek poludniowy na plycie glownej, ew. jakas elektronika naokolo...
Drugi strzal to dysk twardy, ale byc moze mozna go sprawdzic jakims programem do SMARTow (nie wiem, jak stary jest laptop, ale SMARTa chyba ma, prawda?) Jak nie, to trzeba dyskowi zrobic jakiegos stresstesta (lub przeleciec hdd regeneratorem)

Na wszelki wypadek mozna tez memtesta zapuscic, zeby wykluczyc problem pamieci, ale to juz raczej proforma, bo problemy z pamiecia raczej nie objawiaja sie zwisami.

Pozdrawiam
Michal

Data: 2009-07-05 20:36:59
Autor: Radosław Sokół
"twarde" zawieszenia przy przechwytywaniu
W dniu 18.06.2009 09:23, vari pisze:
Najpierw zamiera zapis i jakiekolwiek reakcje, ale jeszcze moÂżna poruszaĂŚ
kursorem myszy. Po chwili i to zamiera.

Czyli problem dotyczy sterowników trybu jądra raczej.

Wydaje mi siĂŞ, Âże kluczowa moÂże byĂŚ tu pamiĂŞĂŚ RAM, ktĂłrej jest niewiele.

To by powodowało ślamazarną pracę czy gubienie danych, ale
nie całkowite zawieszanie się komputera -- chyba, że winny
jest sterownik źle reagujący na brak pamięci.

Generalnie obstawiam, Ĺźe problem jest programowy.

"twarde" zawieszenia przy przechwytywaniu