tysiąc procesorów

Data: 2019-10-30 00:39:26
Autor: jaNus
tysiąc procesorów
Nie wiem, ile jest obecnie w użyciu, ale pewnie nie mniej.
No i tak się zastanawiam, skoro się *czymś-tam* różnią (na czym się nie
znam), to czemu ma na nich chodzić ten sam soft??
Wszak owe różnice powinny być uwzględniane zarówno przez O-eS, jak i
przez inne programy!

Wyobrażam to sobie tak (może naiwnie), że mając kompa w pewnej
konfiguracji, MoBo, i CPU, wysyłamy do M$ "zamówienie" na Windę
skompilowaną pod nasz sprzęt. I tak samo z pomniejszymi programami.

Wszak gdy tego się nie stosuje, to potencjał lepszejszych procków nie
może być w pełni wykorzystywany, czyż nie?

--
Matematyka to księżniczka: jest taka... piękna!
Fizyka to prawdziwa potęga.

Data: 2019-10-30 08:00:43
Autor: ToMasz
tysiąc procesorów
W dniu 30.10.2019 o 00:39, jaNus pisze:
Nie wiem, ile jest obecnie w użyciu, ale pewnie nie mniej.
No i tak się zastanawiam, skoro się *czymś-tam* różnią (na czym się nie
znam), to czemu ma na nich chodzić ten sam soft??
pisane czegoś "na procesor" jest o duuuużo trudniejsze niż pisane programu w c++ czy innym jezyku.
Wszak owe różnice powinny być uwzględniane zarówno przez O-eS, jak i
przez inne programy!
tak było w czasach zx spectrum. może jeszcze wczesnych konsol, ale mogę się mylić.

[...]

masz racje, ale zysk z tej optymalizacji będzie niewidoczny w świecie PC. choć w urządzeniach przenośnych - byłby odczuwalny w dłuższym działaniu na akumulatorze.

ToMasz

Data: 2019-10-30 09:29:58
Autor: Adam
tysiąc procesorów
W dniu 2019-10-30 o 00:39, jaNus pisze:
[...]

A ja, w przeciwieństwie do ToMasza, odpowiem:
wymyśliłeś linuksa z jego kompilacjami jajka ;)

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2019-10-30 10:28:24
Autor: ToMasz
tysiąc procesorów
W dniu 30.10.2019 o 09:29, Adam pisze:
[...]

chyba nie. raczej odkrył assembler.... ale to by musiał rozstrzygnąć jakiś emerytowany programista.

ToMasz

Data: 2019-10-30 13:22:15
Autor: jaNus
tysiąc procesorów
W dniu 30.10.2019 o 10:28, ToMasz pisze:
A ja, w przeciwieństwie do ToMasza, odpowiem: wymyśliłeś linuksa z jego kompilacjami jajka ;)

chyba nie. raczej odkrył assembler.... ale to by musiał rozstrzygnąć jakiś emerytowany programista.

Ale to chyba jasne, że robienie tego detalicznie-i-ręcznie byłoby
absolutnie nieopłacalne. Musiałaby zostać stworzony wielce złożony
kompilator języka wysokiego poziomu, z wielowariantowymi procedurami,
tak, aby mógł wykorzystywać rozszerzone zestawy instrukcji procesorów
bardziej zaawansowanych, czy ich inne właściwości, takie, jak np.
większy stos, czy pamięć wewnętrzna. No i co tam jeszcze może różnić
poszczególne CPU, szczególnie te wielce rozwinięte.

W dniu 30.10.2019 o 10:59, Budzik pisze:
To troche tak jakby oczekiwac ze na stacjach bedzie 1000 rodzajów paliwa bo kazdy silnik jest inny... A jednak wystarcza kilka
rodzajów bo silniki pracuja na takiej samej zasadzie

No kulą w płot, i okiem prosto w 3 gwoździe!
To jasne, że procesory są tworzone tak, aby były uniwersalne, aby już
istniejące OS i soft -- chodziły na nich bez zgrzytów. Oraz odwrotnie: te
ostatnie pisze się tak, aby pracowały na zastanych prockach. Cóż w tym
dziwnego?

Ale świat idzie naprzód, i producenci kości wymyślają kolejne generacje,
aby były coraz *lepsze*, a jeśli lepsze, to i przecież *inne*!
Największa różnica to rozszerzone zestawy instrukcji (oczywiście nie w
przypadku koncepcji RISC). Aby te zmiany wykorzystać w sposób
*maksymalny* warto rozważyć to, co napisałem wcześniej. Takie mam
wrażenie, no, ale ja nie ekspert, oczywiście.

Data: 2019-10-30 13:50:03
Autor: Dominik Ałaszewski
tysiąc procesorów
Dnia 30.10.2019 Adam <a.g@poczta.onet.pl> napisał/a:

A ja, w przeciwieństwie do ToMasza, odpowiem:
wymyśliłeś linuksa z jego kompilacjami jajka ;)

A bardziej precyzyjnie Gentoo, z kompilowaniem wszystkiego.

Data: 2019-11-04 06:55:18
Autor: dantes
tysiąc procesorów
Dnia Wed, 30 Oct 2019 13:50:03 +0000 (UTC), Dominik Ałaszewski napisał(a):

Dnia 30.10.2019 Adam <a.g@poczta.onet.pl> napisał/a:

A ja, w przeciwieństwie do ToMasza, odpowiem:
wymyśliłeś linuksa z jego kompilacjami jajka ;)

A bardziej precyzyjnie Gentoo, z kompilowaniem wszystkiego.

To na pozostałych distro nie można kompilować "wszystkiego"?

Data: 2019-11-04 06:18:57
Autor: Dominik Ałaszewski
tysiąc procesorów
Dnia 04.11.2019 dantes <dantes@qmail.com> napisał/a:

To na pozostałych distro nie można kompilować "wszystkiego"?

Można, ale z defaultu dostajesz paczki binarne. A w Gentoo kompilowanie jest to poniekąd filozofia dystrybucji,
żeby mieć system super zoptymalizowany pod dany procesor.

"By default in Gentoo the entire system is built from source code(..)"

https://wiki.gentoo.org/wiki/FAQ#What_makes_Gentoo_different.3F

A co to daje w rzeczywistości, to już inna sprawa.

Data: 2019-11-04 10:48:14
Autor: dantes
tysiąc procesorów
Dnia Mon, 4 Nov 2019 06:18:57 +0000 (UTC), Dominik Ałaszewski napisał(a):

Dnia 04.11.2019 dantes <dantes@qmail.com> napisał/a:

To na pozostałych distro nie można kompilować "wszystkiego"?

Można, ale z defaultu dostajesz paczki binarne.
A w Gentoo jakie "dostajesz paczki"?

A w Gentoo kompilowanie jest to poniekąd filozofia dystrybucji,
żeby mieć system super zoptymalizowany pod dany procesor.

Niesamowite. A na innych distro jest zabronione czy niemożliwe?

"By default in Gentoo the entire system is built from source code(..)"

https://wiki.gentoo.org/wiki/FAQ#What_makes_Gentoo_different.3F

A co to daje w rzeczywistości, to już inna sprawa.
A czego nie daje, gdzie jest położony ten największy niedosyt?

Data: 2019-11-04 11:25:44
Autor: Dominik Ałaszewski
tysiąc procesorów
Dnia 04.11.2019 dantes <dantes@qmail.com> napisał/a:

A w Gentoo jakie "dostajesz paczki"?

Z kodem źródłowym. Czytałeś choć, na co odpisujesz?

Niesamowite. A na innych distro jest zabronione czy niemożliwe?

Ale chcesz o czymś podyskutować, czy ot tak się
poprzypierdzielać? Inne dystrybucje nie kierują się filozofią "kompilujmy wszystko na komputerze usera, żeby było wydajniej"
(a przynajmniej ja nie znam innych, poza Gentoo właśnie).
A to właśnie, jak mi się wydaje, było ideą przyświecającą OP (system i soft "skrojony" pod określone hardware usera).

Ale oczywiście, jak user chce i lubi, to w praktycznie
każdej dystrybucji ma źródła i może sobie samodzielnie "pooptymalizować".

A co to daje w rzeczywistości, to już inna sprawa.
A czego nie daje, gdzie jest położony ten największy niedosyt?

No właśnie w zasadzie nic nie daje, różnica między tymi "zoptymalizowanymi" kompilacjami a uniwersalnymi jest żadna
(choćby z uwagi na czas jaki procesor zwykle poświęca na wykonywanie kodu np. jądra).

Chyba, że ktoś zajmuje się praktycznie wyłącznie jakimiś
specyficznymi, mocno obciążającymi procesor programami.
Ale i wtedy warto optymalizować (w tym ewentualnie kompilować)
tylko to oprogramowanie.

Data: 2019-11-04 13:12:11
Autor: jaNus
tysiąc procesorów
W dniu 04.11.2019 o 12:25, Dominik Ałaszewski pisze:
A czego nie daje, gdzie jest położony ten największy niedosyt?
No właśnie w zasadzie nic nie daje, różnica między tymi "zoptymalizowanymi" kompilacjami a uniwersalnymi jest żadna

No staranniej pisz: zazwyczaj niewielka, a *czasem* nawet żadna.
(choćby z uwagi na czas jaki procesor zwykle poświęca na wykonywanie kodu np. jądra).

No więc i o to mi chodziło, że jeśli (jak poniżej) mamy program, którego
optymalizacja jest wielce pożądana, to ona może dać niewiele, jeśli nie
będzie wychodził jaj naprzeciw wielce zoptymalizowany OeS...

Chyba, że ktoś zajmuje się praktycznie wyłącznie

Dlaczego "wyłącznie"? Wystarczy, że "także", albo "również"...

jakimiś specyficznymi, mocno obciążającymi procesor programami.

Jak sam wskazywałeś, zysk raczej nigdy nie będzie jakiś porażający, ale
gdy coś-tam soft ma robić w czasie jak najbardziej rzeczywistym, to
jakieś 5%-towe przyspieszenie może już *coś* znaczyć. A czasem będzie
pewnie zauważalnie więcej, niż owe skromne 5%

Ale i wtedy warto optymalizować (w tym ewentualnie kompilować) tylko to oprogramowanie.

Ale bez optymalizacji OeS-u to kicha!

Natomiast optymalizowanie jakichś-tam duperelnych programików, co zrobią
swoje i tak -- sensu żadnego nie ma, to jasne.

--
Masz potężną moc obliczeniową ,,na pokładzie"? Podziel się nią z Nauką,
i dołącz do BOINC, systemu przetwarzania rozproszonego (GRID),

Data: 2019-11-04 13:39:47
Autor: Dominik Ałaszewski
tysiąc procesorów
Dnia 04.11.2019 jaNus <piszcie.sobie.n@berdyczow.pl> napisał/a:

No więc i o to mi chodziło, że jeśli (jak poniżej) mamy program, którego
optymalizacja jest wielce pożądana, to ona może dać niewiele, jeśli nie
będzie wychodził jaj naprzeciw wielce zoptymalizowany OeS...

A możesz zapodać jakiś z życia wzięty przykład, jak to ten
zoptymalizowany OS rzeczonemu programowi naprzeciw ma wychodzić?

Pamięć mu będzie szybciej przydzielał, czy jak? :-)

Data: 2019-11-04 17:24:57
Autor: jaNus
tysiąc procesorów
W dniu 04.11.2019 o 14:39, Dominik Ałaszewski pisze:
A możesz zapodać jakiś z życia wzięty przykład, jak to ten zoptymalizowany OS rzeczonemu programowi naprzeciw ma wychodzić?

Pamięć mu będzie szybciej przydzielał, czy jak?:-)

Ja nie ekspert, ale dajmy na to można by na OS wymusić, aby w trakcie,
gdy procesor jest wielce potrzebny do "celów wyższych", nie odpalał
jakichś dupnych procesów, które równie dobrze mogą być uruchomione jutro.

Data: 2019-11-05 06:17:10
Autor: Dominik Ałaszewski
tysiąc procesorów
[...]

Takie rzeczy to się załatwia przez ustawienie priorytetów, w praktycznie każdym OS (no, może poza MS-DOS :-)

Data: 2019-11-05 13:17:38
Autor: Adam
tysiąc procesorów
W dniu 2019-11-04 o 14:39, Dominik Ałaszewski pisze:
[...]

A o systemach czasu rzeczywistego Waść słyszeć nie raczył?  ;)

Poza tym od biedy można sobie program bezpośrednio w asemblerze wstukać. Nawet z własnym os-em.

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2019-11-06 06:24:38
Autor: Dominik Ałaszewski
tysiąc procesorów
Dnia 05.11.2019 Adam <a.g@poczta.onet.pl> napisał/a:

[...]

Raczył, ale nie wiem, jaki ma to związek radziecki z tematem
- nie nadążam za Waści lotnym tokiem rozumowania. Mnie trzeba
powoli, jak krowie na rowie (dlatego też zostawiłem więcej kontekstu wątku).

Bo nie łapię- przez optymalizację "ogólnego" systemu pod konkretny
program otrzymujemy system czasu rzeczywistego?

Ponadto zawsze mi się wydawało, że system czasu rzeczywistego
musi regować na zdarzenia "ze świata" w czasie rzeczywistym właśnie
(tzn. pomijalnie małym w stosunku do odstępu między tymi zdarzeniami),
więc raczej nie może sobie pozwolić na reakcję w rodzaju "Sorry,
to zdarzenie musi poczekać- właśnie wykonuję kod Bardzo Ważnego
Programu". Więc owszem, RTOS w sterowaniu się sprawdzi- w optymalnym
wykonywaniu Bardzo Ważnego Programu niekoniecznie. Ale pewnie
o czymś nie wiem, więc uprzejmie proszę o oświecenie.

No i nadal nie wiem, jak to "wychodzenie naprzeciw" ma wyglądać.
Bo priorytet w dostępie do zasobów zapewniają narzędzia OS
(np. taskset, nice, ionice).

Poza tym od biedy można sobie program bezpośrednio w asemblerze wstukać. Nawet z własnym os-em.

Wszystko można. Ale często lepszy algorytm załatwi więcej, niż pisanie
w asemblerze, zwłaszcza na współczesnych procesorach.

A co do tego, że program będący sam dla siebie OSem i działający
na bare metal (jak na przykład ESX(i)) współdziała z tymże OSem
(czyli sam ze sobą) optymalnie- to jest raczej truizm :-)

Data: 2019-11-06 19:16:20
Autor: heby
tysiąc procesorów
On 05/11/2019 13:17, Adam wrote:
[...]

System czasu rzeczywistego mają zupełnie inne założenia i implementacje niż systemy do przeglądania porno i facebooka.

Sam kompilacja z optymalizacją nie uczyni z Windowsa czy Linuxa systemu RT.

Data: 2019-10-30 09:59:55
Autor: Budzik
tysiąc procesorów
Użytkownik jaNus piszcie.sobie.n@berdyczow.pl ...

[...]

Pozdrawia... Budzik
Miłosierdzie jest początkiem okrucieństwa.
Frank Herbert

Data: 2019-10-30 19:27:29
Autor: heby
tysiąc procesorów
On 30/10/2019 00:39, jaNus wrote:
Wszak gdy tego się nie stosuje, to potencjał lepszejszych procków nie
może być w pełni wykorzystywany, czyż nie?

To działa tylko wtedy kiedy masz do dyspozycji jakikolwiek sposób na przystosowanie programu do pracy na róznych arch, np just-in-time compiler albo otwarte źródła oraz programistów na tyle świadomych że ich kod ma wersje pracujące na szybkim rdzeniu, wolnej matrycy prostych rdzeni, VLIW czy RISC. To nie tylko kwestia kompilacji, to kwestia kodu.

Jeśli nie masz to jesteś skazny na producenta i jego cele biznesowe albo co gorsza ideologię.

Idz więc i przekonuj producentów software że nalezy ich programy produkować w kilkuset wersjach na rózne achitektury i hardware. Bywali i tacy którzy nie potrafili się ze swoimi żałosnymi produktami nawet przemigrować na 64 bity w arch x86 a co dopiero przerabiać ich wypociny na sparka czy innego risca z zerowym zyskiem za to duża stratą.

I teraz jusz wiesz dlaczego kiedy w grę wchodzi róznorodność hardware i elastyczność rozwiązań closed source nie ma sensu i raczej nigdy mieć nie będzie.

A open source wspomniane metody przystosowania się do hardware stosuje od wieków. I działa.

Data: 2019-10-31 13:58:43
Autor: zhbick
tysiąc procesorów
[...]

Właśnie wynalazłeś Linuxa :)

Data: 2019-10-31 16:58:38
Autor: jaNus
tysiąc procesorów
W dniu 31.10.2019 o 13:58, zhbick pisze:
Właśnie wynalazłeś Linuxa :)

Hm, a to czytałeś:
W dniu 30.10.2019 o 09:29, Adam pisze:
A ja, w przeciwieństwie do ToMasza, odpowiem: wymyśliłeś linuksa z
jego kompilacjami jajka ;)

  - jakieś 28,5h wcześniej   :)